معماری در گردشگری

فهم

عضو جدید
معماری در گردشگری


موفقیت محسوس و فوق­العاده پروژه موزه ModernTate و دیگر پروژه­های جدید، مورد توجه شدید شهرداران و مدیران موزه­ها در اقصی­نقاط جهان قرار گرفته است، بطوری­که آنها علاقمند هستند از طریق این شیوه قابل اطمینان و تازه آزموده­شده، شهرها و موزه­هایشان را به سطح شهرها و موزه­های بزرگ جهان برسانند.




در حال حاضر فقط در ایالات متحده 40 موزه در مراحل مختلف اجرایی، از ساخت ساختمان جدید تا افزودن بخش­های الحاقی به ساختمان موجود، وجود دارند که اکثراً توسط معماران بنام طراحی شده­اند. در همین راستا، شهرهای غیر مطرح آمریکا از قبیل میلواکی و اوکلند در ایالت کالیفرنیا، به منظور ایجاد جاذبه برای گردشگران، اقدامات و سرمایه­گذاری­های کلانی در زمینه معماری انجام داده­اند. شهرداران این شهرها با افزودن بخش­های الحاقی تندیس­وار به موزه هنر میلواکی و کلیسای مسیح اوکلند که هر دو توسط سانتیاگو کالاتراوا، معمار اسپانیایی، طراحی شده­اند، در صدد جلب توجه گسترده جهانیان به این دو شهر هستند. همچنین کالاتراوا اخیراً طراحی شهر اسپانیایی علم و هنر در والنسیا، بزرگ­ترین پروژه فرهنگی اروپا، و یک فرودگاه جدید و زیبا در بیلبائو اسپانیا را به انجام رسانیده که برخی معتقدند اهمیت و اعتبار موزه گوگنهایم گری را که در نزدیکی آن قرار دارد، تحت­الشعاع قرار داده است.




برلین که امروزه پس از پشت سر گذاشتن سال­های پر فراز و نشیب و دوران اتحاد، در حال عرض­اندام دوباره به عنوان یکی از پایتخت­های اصلی اروپاست، با قدرت و موفقیت در حال نوسازی است و شاید تنها شهری باشد که گرایش معماری برای گردشگری در آن، بیش از دیگر شهرها تبلور عینی یافته است. پروژه­های اخیر معماری برلین همانند فیلم­های هالیوود بوسیله نام­های معروفی که به همراه خود یدک می­کشند، شناخته و مطرح شده­اند. از برجسته­ترین این پروژه­ها می­توان به رایشتاگ (مجلس آلمان) که از نو توسط نورمن فاستر طراحی شده، سفارت هلند اثر رم کولهاس (معمار هلندی)، ساختمان سرپرستی بانک DG اثر فرانک گری، پل Kronprizen اثر سانتیاگو کالاتراوا و بازسازی کوی پوتسدام پلاتز (Potsdamer Platz) که با مشارکت چندین معمار و به سرپرستی رنزو پیانو (معمار ایتالیایی) به انجام رسیده است، اشاره نمود.




دانیل لیبسکیند، معمار پیشرو لهستانی که طرح پیشنهادی بحث­برانگیز توسعه موزه Victoria & Albert را در کارنامه خود دارد، اخیراً موزه یهودیان را در برلین طراحی کرده است. مؤسسه موزه یهودیان، بخاطر وجود برخی مشکلات در برنامه­ریزی اولیه موزه، تصمیم گرفت ساختمان موزه بدون نمایش هرگونه اثر نمایشگاهی افتتاح شود و خود معماری لیبسکیند تنها موضوع نمایشگاهی موزه باشد. واکنش عمومی نسبت به این فضای صامت و تأثیرگذار به قدری مثبت بود که مدیران موزه در سال­های بعد نیز همین سبک و سیاق را ادامه دادند. با اینکه موزه یهودیان بطور رسمی، در سپتامبر 2004، با به نمایش­گذاردن مجموعه­ای مشتمل بر 4000 اثر نمایشگاهی، افتتاح شد، لیکن از زمان افتتاح غیررسمی آن در سال 1999 تاکنون 350000 نفر از این موزه و ساختمان آن بازدید به عمل آورده­اند.
architectu.blogfa.com/87042.aspx
 
بالا