[معماری اروپا] شهرهای زیبای اسپانیا

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
بـارســـــــــــلونا BARCELONA:


شهر بندري بارسلون دركرانه درياي مديترانه و در شمال شرقي اسپانيا قرار گرفته و مركز ايالت بارسلون و بزرگترين شهر صنعتي اسپانيا بشمار مي رود.
بارسلون را سردار بزرگ كارتاژي « هاميلكار باركا» بوجود آورد. در روزگار روميان و ويزيگوتها اهميت و اعتبار فراوان داشت. در سالهاي 96 و 98 هجري به تصرف مسلمين در آمد. چندي بعد از تصرف اعراب خارج شد. اما باز در سال 242 هجري قمري مسلمين اين منطقه را به تصرف خود در آوردند. اين شهر داراي آثار بسياري اززمانهاي قديم ، از دوران فرمانروائي اعراب ، روميان و فرانسويان بوده وتقريباٌ ترقي و پيشرفت آن از زمان اعراب شروع و تابه امروز ادامه يافته است .
مونومان عظيم كريستف كلمب EL MONUMENTO DE COLON
اين مونومان در نزديكي رامبلا خيابان معروف بارسلون قرار دارد و در بالاي ستون مجسمه كريستف كلمب كاشف قاره آمريكا به چشم مي خورد. اين مجسمه رو به دريا قرار دارد و كاشف آمريكا با دست آمريكا را نشان مي دهد. اين برج داراي آسانسوري است كه مسافرين را به بالاترين نقطه آن مي برد.
پارك مونجويش MONJUICH PARK
اين پارك يكي از چند پارك بسيار عالي و سرگرم كننده اروپا مي باشد كه در فصل تابستان هواخواهان بسياري دارد. پارك مونجويش در ناحيه مرتفعي در خارج از شهر قرار گرفته و منظره آن بهنگام شب و در زمانيكه تمام چراغهاي آن روشن است تماشائي است.
در مدت اقامت خود در بارسلون حتماٌ سري به اين پارك بزنيد و به ياد داشته باشيد بازديد خود را از درب ورودي آغاز نمائيد. زيرا در غير اين صورت از ديدن قسمتهاي زيادي از پارك محروم خواهيد ماند.
ميدان كاتالونيا PLAZA DE CATALUÑA
اين ميدان در مركز شهر قرار گرفته و مركز خريد بارسلون نيز محسوب مي شود. در اطراف اين ميدان فروشگاههاي بزرگ شهر قرار دارد و خيابانهاي اطراف آن نيز محل مناسبي براي جهانگردان مي باشد.
منظره اين ميدان در هنگام شب بسيار ديدني مي باشد.
اطراف بارسلون
مناطق ونواحي اطراف بارسلون بسيارديدني و زيبا است . «تاراگونا» كه يكي از بهترين شهرهاي توريستي اسپانياست در نزديكي اين شهر قرار دارد و ساحل معروف COSTA BRAVA كه پر از پلاژهاي عالي و گردشگاههاي با شكوه است از همين شهر آغاز مي شود.



والـنسيــــــــــــا VALENCIA :


والنسيا « تبسم اسپانيا » خوانده شده است. اين شهر دلگشا و با صفا با مردم خوشگذران و غريب نوازش ، استحقاق آن را دارد كه تبسم اسپانيا خوانده شود.والنسيا خصوصياتي دارد كه هيچيك از ساير شهرهاي اسپانيا ندارند ، بطور مثال لباس زنان آن كه HUERTA خوانده مي شود از زيباترين لباسهاي اسپانياست. غذاي خوشمزه آن مخصوصاٌ PAELLA در اسپانيا شهرت بخصوصي دارد. بزرگترين اعياد آن يعني FALLAS عيدي است كه همه اسپانيائي ها را به وجد و نشاط مي آورد. در اين عيد همه افراد به خيابانها مي آيند و به شادي و سرور مي پردازند.
از نظر موقعيت جغرافيايي هم والنسيا ، موقعيت بسيار جالبي دارد. از وسط اين شهررودخانه اي مي گذرد كه باعث حاصلخيزي زمينهاي اطراف مي شود ودر نتيجه مرغزارها و كوهستانهاي زيادي در اطرف شهر بچشم مي خورد.


گــــــــــــراناداGRANADA :


گرنادا (غرناطه) در نزديكي سلسله SIERRA NEVADA بنا شده كه بزرگترين قله كوههاي اسپانيا يعني MULHACEN روي آن قرار دارد و در ايامي كه اسپانيا در دست اعراب بود غرناطه مركز تمدن عرب در اروپا بشمار مي رفت. در ژانويه 1492 غرناطه بدست فرناندو افتاد و چند ماه بعد قرارداد معروف با كريستف كلمب براي عزيمت به خاور زمين از سمت باختر امضاء شد.

قصر الحمراء ALHAMBRA
از آثار تاريخي گرانادا ، قصر الحمراء مي باشد كه در قرون سيزدهم بدست محمد پنجم ساخته شده است.
قسمتهاي تماشايي اين قصر كه بنحو احسن از آن حفاظت مي شود عبارتند از:
1ـ حياط مورد يا PATIO DE LOS AERAYANES .
2ـ تالار سفراء يا SALA DE EMBAJADORES .
3ـ حياط شيرها يا EL PATIO DE LOS LEONES .
4ـ تالار دو خواهران SALA DE LAS DOS HERMANAS كه به احتمال قوي محل سكونت وحرمسراي امير در فصل زمستان بوده است.
قصر شارل دوم كه ساختمانش در سال 1526 شروع شد نيز در مجموعه الحمراء قرار دارد كه بنايش هرگز بپايان نرسيده است. در جنوب اين كاخ كلكمنتيساي سانتا ماريا SANTA MARIA قرار دارد.
GENERALIFE :
از جاهاي تماشائي ديگر ، كاخ تابستاني امراي عرب مي باشد كه در پشت الحمراء قرار دارد. در اين قسمت زيباترين پارك با سرو و فواره و درختان ديگر ديده مي شود.
كليساي گرانادا :
اين كليسا يادبود پيروزي اسپانيا بر اعراب است وازآثار ديدني ديگر گرانادا به شمار مي آيد و فرناندو و ايزابلا در اين كليسا مدفونند.
القصر يا ALCAZAR :
در نزديك كليسا كاخ فرناندو و ايزابلا قرار دارد و معروف به ALCAZAR مي باشد كه همان «القصر» عربي است و يادگار اعراب مي باشد. جاهاي تماشايي اين قصر ، حياط دوشيزگان ياPATIO DE LAS DONCELLAS ، تالار سفراء يا SALA DE EMBAJADORES و حياط عروسكها يا PATIO DE LAS MUÑECAS مي باشند.
حمام عربي يا BANUELO :
كمي دورتر از كليسا ، حمام عربي كه از بقاياي قرن يازدهم ميلادي است ، ديده مي شود.
محله آلبايسين ALBAICIN :
يكي از مكانهاي ديدني محله آلبايسين مي باشد كه در مقابل كاخ الحمراء قرار دارد و زماني نجباء و اشراف دربار الحمراء در آن مي زيسته اند.


سويا SEVILLA :


سوييا در زماني كه اسپانيا بدست روميان اداره مي شد ، از اهميت ويژه اي برخوردار بود. ژول سزار آن را JULIA ROMULA خواند. بعدها سوييا پايتخت ويزگوت ها گرديد و در سال 712 ميلادي بدست اعراب افتاد.
از جاهاي ديدني سوييا مي توان به موارد زير اشاره نمود:
1ـ كليساي جامع سوييا LA CATEDRAL
2ـ كتابخانه كريستف كلمب LA BIBLOTECA DE COLON
3ـ مقبره كريستف كلمب كه در كليساي جامع واقع است.
4ـ مقبره مانولت ، گاو باز معروف اسپانيائي
5ـ حمامهاي عرب يا BAÑOS ARABES
6ـ موزه باستانشناسي و موزه نقاشي .



سانتياگو دِ كمپوستلا SANTIAGO DECOMPUSTELA :


شهرزيباي سانتياگو كمپوستلا بعد ازاورشليم ورم سومين شهر مهم مذهبي وزيارتي مسيحيان ، بشمار مي آيد. زيارت اين مكان از چهارگوشه اروپا به اين مكان از قرون وسطي آغاز شد . اين شهر داراي كليساهاي متعدد ويك فضاي معنوي وروحاني است.بسياري از مردم دهها كيلومتر را با پاي پياده به سوي اين شهر مي آيند تا حاجاتشان برآورده شود.



مـــــــــــالاگــا MALAGA :


مالاگا شهر هميشه بهار خوانده مي شود و جاهاي ديدني آن عبارتند از :
1ـ كليساي جامع يا كاتدرال مالاگا
2ـ دژي عربي بنام ALCAZACA
3ـ قلعه GIBRAL FARO كه يك دژ ويران است و در شرق شهر قرار دارد.
4ـ موزه هنرهاي زيبا يا MUSEO PROVINCIAL DE BELLAS ARTES .
لازم به ذكر است به غيرازشهرهاي مذكوردراسپانيا شهرهاي مهم ديگري نيزمانند تولدو ،كودوبا ،سانتاندر ، سگوبيا ، سويل وسانتاندروجود دارند كه داراي آثار وابنيه تاريخي ارزشمندي هستند وديدار ازآنها براي يك جهانگرد بسيار مفيد وجذاب خواهد بود .
 

Similar threads

بالا