معرفی 9 طراح زن ،که طراحی عصر حاضر جهان را دگرگون ساختند.

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز

1-اَندری پاتمن (Andree Putman):




اندری پاتمن با دیدگاه بی تردید سرشار از هوش، ظرافت ، سلیقه،نظم و ترتیب،طراحی داخلی فرانسه را از باید ها و شایدهای تعریف شده برای آن و از قید بندهای دلگیر و خسته کننده ی آن رها ساخت.
او پیش از اینکه به عنوان خبرنگار در معروفترین مجله ی طراحی داخلی فرانسه آغاز به کار کند از شکوفایی در حرفه ی موسیقی لذت می برد.پیش از آغاز سبک شخصی خود مدت کوتاهی را نیز به طراحی نورپردازی صحنه ی تئاتر پرداخت، درسال 1978 در کنار نامدارترین فروشگاه ها و نمایندگی های تولیدات داخلی فرانسه او اولین استودیوی طراحی خود را تحت عنوان E-Cart افتتاح نمود.

E-Cart در کنار فعالیت های خود،طرح های مبلمان از طراحان گمنام سال های ابتدایی قرن بیستم را به چاپ می رساند.
پاتمن مسئولیت احیا و حرمت گذاری به آثار نام آوران طراحی همچون:

Jean-Michel Frank, Eileen Gray and Mariano Fortune، را با تولید مجدد تعدادی از بهترین آثار آن ها به صورت انفرادی پذیرفت.
زمانی که او برای Ian Schrager در هتل مورگان کار می کرد ماموریت طراحی داخلی هتل را پذیرفت و اینگونه شد که طراحی داخلی اندری پاتمن از توکیو تا نیویورک شهرت یافت؛

در سال 1997 او استودیوی طراحی جدید خود تحت عنوان نام خود را افتتاح نمود،تا خط تولید خود را که شامل مبلمان و لوازم مبلمان داخلی بود را به خوبی یک نمایشگاه بسط دهد.
اندری پاتمن به طور گسترده چندین دهه در حوزه ی کاری خود فعالیت کرد و تمامی توافقات داخلی در حوزه ی مبلمان را ظاهری دوباره بخشید و قطعاً واژه ی بانوی مدرنیسم شایسته ی اوست.


www.andreeputman.com






۲-زاها حدید (Zaha – Hadid):




زاها حدید برنده ی جایزه ی معتبر Pritzker ( جایزه ی نوبل معماری) در سال 2004 می باشد. و به خاطر کارهای فرهنگی،آکادمیک و نظری به صورت همه جانبه مورد تحسین جامعه ی بین الملل قرار گرفته است.

هریک از پروژه های او ثمره ی سی سال آزمایش و تحقیقات در حوزه ی شهرسازی ، معماری و طراحی می باشد.امروزه زاها حدید به طور گسترده به عنوان یک معمار مبتکر شهرت یافته است که با ثبات قدم و دلیرانه در مرز بین طراحی و معماری فعالیت می کند.سبک معماری زاها حدید در بسیاری از پروژه های جهانی به کاربرده می شود.به منظور تجلیل از استعداد وسیع و رویایی او آثارش با انتقادها و تحسین های فراوان در دو موزه ی گوگنهایم نیویورک و موزه ی طراحی لندن جاویدان گشت.



www.zaha-hadid.com


۳- کِلی هاپن(Kelly Hoppen):



کلی هاپن پس از سال ها آزمایش و تجربه و کسب چندین جایزه ی معتبر جهانی،این روزها یکی از مشهورترین طراحان داخلی جهان است. در کارگاه افسانه ای او محصولاتی بی نظیر که گلچینی از بهترین پروژه های بین المللی است و عمدتاً برای خانه ها،آپارتمان ها و ویلاها می باشد تولید می گردد. یکی از قابل ملاحظه ترین کارهای او طراحی داخلی قسمت درجه یک هواپیماهای خطوط هوایی بریتانیا می باشد.

این خالق بسیار با استعداد برنده ی تعدادی از جوایز و پاداش های بین المللی می باشد. تعدادی از کارهای او تا اندازه ای مشهور هستند که در نقاط مختلف جهان به عنوان مجسمه برای تزئین داخلی استفاده می گردند. طرح ها، نوشته ها و نوآوری های او الهام بخش بسیاری از طراحان جوان است؛نگرش استثنایی او همچون نگینی در حوزه های مختلف طراحی داخلی می درخشد،کارهای منظم و با قاعده ی او در بسیاری از مجله های معتبر سرتاسر جهان به چاپ رسیده است و به طور قطع میتوان گفت این طراح مجهز، آفریننده ی مبلمانی برای قرن حاضر می باشد.


www.kellyhoppenretail.com

۴-هِلا جانجریس ( Jongerius Hella):



هلا جانجریس طراحی هلندی است که سال 1963 در شهر DeMeern چشم به جهان گشوده است. او در راس حوزه های طراحی، صنعت،هنر و تکنولوژی فعالیت می کند ؛کار او آمیختن تکنولوژی پیشرفته با تکنولوژی فروفن در صنعت و صنایع دستی می باشد. هلا جانریس در ساختمان اصلی آکادمی طراحی صنعتی Eindhoven تحصیلات خود را طی کرده است،نام او در سال 1993 توسط گروه طراحی مشهور هلندی به نام droopdesign پرآوازه گشت.


در سال 2000 او کمپانی شخصی خود با عنوان jongeriusLab را افتتاح نمود،او سازنده ی کلکسیونی ازمحصولاتی بی همتا شامل سرامیک،لوازم مبلمان، منسوجات، و لوازم میز همانند کارد و چنگال و... می باشد. او در کارهای خود به طور عمد ردپایی از طریقه ی ساخت آن ها بر جای می گذارد،آثار او ترکیبی غیرعادی از مواد و تکنیک هاست.




www.patriciaurquiola.com




۵-پاتریشا لیگورا (Patricia Urquiola):




پاتریشا ریگولا متولد اسپانیا است،او در مادرید ومیلان معماری خوانده است، و تز فارغ التحصیلی خود را با" AchilleCastiglioni" به اتمام رسانده است،او استودیو شخصی خود را در میلانو ایتالیا افتتاح نمود و در حوزه طراحی و معماری مشغول به کار گردید؛ مشتری اصلی کارهای او که همواره مبهوت آثارش می گردند تعدادی از مشهورترین های جهان از جمله:

Alessi, Artelano, Axor, B&B Italia, Bisazza, De Padova, Flos, Foscarini, Kartell, Kettal, Molteni, Moroso, Paola" Lenti, Rosenthal" می باشند.
او طراحی فضاهای نمایشی،هتل ها، منازل مسکونی ، فضاهای عمومی و پروژه های زود بازده طراحی را انجام می دهد.

در حال حاضر مشتری های همیشگی و دائم او به شرح زیر هستند:
B&B Italia, Knoll, Mandarin Oriental Hotels, Marks & Spencers, Moroso, Valentino, W Hotels Starwood group

او برنده ی جوایز گوناگون بین المللی می باشد و دو مورد از محصولات او برای همیشه در کلکسیوم Moma نیویورک جاودانه گردیده است.


www.patriciaurquiola.com




۶-مَتلی کِراست (Matali Crasset):





متلی کراست در 28 ژولای 1965 در فرانسه چشم به جهان گشود.او کمپانی شخصی خود را در سال 1998 افتتاح نمود اما پیش از آن 5 سال با فیلیپ استارک همکار بود و همزمان در نمایندگی رسانه های چند منظوره ی تامسون فرانسه فعالیت می نمود.

تعدادی از آثار او جزو آثار هنری معاصر محسوب می شود و در موزه های معتبر هنر و طراحی جهان جاویدان گشته است.


www.matalicrasset.com/




۷-کدی ون ایجک (Kiki van Eijk):




کدی ون ایجک از سال 2001 به صورت حرفه ای کار طراحی را آغاز نمود.او نوامبر سال 2000 از آکادمی طراحی" Eindhoven "فارغ التحصیل شد، و عمده ی شهرتش را به واسطه اثر معروفش « Kiki Carpet » نصیب خود کرد. در حال حاضر او کلکسیونی از آثار خود در اختیار دارد و گالری ها و نمایشگاه های متعددی در سرتاسر جهان از جمله:
جمله:
London, Paris, New York, Milan, Cologne, Tokyo, Montreal, Amsterdam, Brussels،برای فروش و معرفی و نمایش آثار او بر پا می گردد.

او پروژه های متعددی برای کمپانی ها و نهادها و موسسه های گوناگون از جمله:

Studio Edelkoort Paris, Design Academy Eindhoven, Verardo, Swarovski, MOOOI, Ahrend, HAANS, Wooninc،به ثمر رسانده است.
فعالیت ها و آثار او در مجله های معتبر جهان همچون:

Wallpaper, Elle, Harpers Bazaar, Vogue U.K, به چاپ رسیده است.همچنین نام او در کتاب سال طراحی بین الملل در میان نام بزرگان طراحی به چشم می خورد.



www.kikiworld.nl/


۸- Front Design :




Front Design نام یک گروه طراحی متشکل از چهار زن می باشد که در استکهلم سوئد مستقر می باشند. نام این چهار هنرمند عبارت است از:
Sofia Lagerkvist, Charlotte von der Lancken, Anna Lindren, and Katja Sävström

آن ها اعتبار خود را به واسطه ی ساخت محصولاتی که از حیوانات، محیط، فیزیک و متریال الهام گرفته شده به دست آورده اند،این گروه زندگی کلاسیک را با پاسخگویی به ماشین ها،طراحی مجدد وسایل سنتی، صندلی های پانتون و..... دوباره تفسیر نمودند.تعدادی از محصولات آن ها لحظه را در زمان محصور می سازد! و تعدادی از آثارشان نیز در مقابل عمل کاربر از خود واکنش نشان می دهد.



www.frontdesign.se/




۹-ایندیا مهدوی (India Mahdavi) :




ایندیا مهدوی طراح و معمار مشهور اروپاییست که در پاریس مستقر می باشد،دفتر کار او با نام imh در سال 1999 افتتاح گردید و به واسطه ی تنوع در اجرای پروژه های بین المللی شهرت جهانی یافت.
او حوزه ی کاری خودش را در طراحی اشیاء،معماری،مبلمان و طراحی داخلی کشف کرد،کارهایش نشان از خلاقیت و ابتکار او در زمینه های کاری مورد علاقه اش دارد.

به طور خلاصه از میان مهم ترین پروژه های بین المللی کاری او می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
سال 2006، طراحی فروشگاه بزرگ La Rinascente در میلان،طراحی سالن John Frieda در لندن ،سال 2005 طراحی داخلی هتل Condesa df در مکزیکو سیتی،سال 2000 طراحی داخلی هتل Townhouse در میامی، طراحی داخلی رستوران Dragon-I در هنگ کنگ،طراحی خانه های خصوصی با اصول کاملاً منطبق بر منطق در بیابان های مصر،سیدنی،لندن،نیویورک،اسپانیاو...

(موارد نام برده تنها بخشی از پروژه های به ثمر سیده توسط مهدوی بود)

آثار ایندیا مهدوی بر روی تصورات او متمرکز است،فضایی را که او درک می کند روان و سیال است و همیشه داستانی ازماهیت محیطی که آثارش در آنجاست را بازگو می کند.
او در سال 2006 جایزه ی بانوی زرین را نصیب خود گردانید،همچنین در سال 2004 در حوزه ی هنر از طرف تالار هنری بسیار معتبر Maison&Objet به عنوان خالق برتر سال معرفی گردید.
آثار مهدوی تعادل کاملی بین سلایق مردان و زنان برقرار می سازد، اکثر آثار او به سرعت توسط شرکت ها و سازمان های معتبر و با سلیقه شناخته می شود، از این رو سعی در جذب یا واگذاری پروژه یا همکاری با او دارند.
در حال حاضر نمایشگاهی دایمی از محصولات و مبلمان طراحی شده توسط او در پاریس برگزار است.


www.jongeriuslab.com/


http://www.egodesign.ca/en/article.php?article_id=195&page=4




 
بالا