معرفی 10 ساختمان برتر سبز سال 2006 - 2

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مدرسه ابتدایی بن فرانکلین (Ben Franklin)، کریکلند، واشنگتن
معماران
Mahlum


معماران، این مدرسه ابتدایی 56000 فوت مربعی (5280 متر مربعی) را برای ارتباط مستقیم دانش آموزان با محیطی که در آن زندگی می کنند، طراحی کرده اند. در حقیقت مدرسه ساختار جدیدی است که برای گسترش برنامه آموزشی به خارج از فضای کلاسهای درس و افزایش آگاهیهای محیطی طراحی شده است. همسایگی مسکونی سایت با زمینهای اسب سواری، زمینهای جنگلی و ... ادغام شده و محیط طبیعی غنی و الزام برای حفاظت از مدرسه موجود در طول ساخت، منجر به ایجاد ساختار جدیدی در مرکز سایت گشته است.
ساختمان جدید، با محیط طبیعی غنی منطقه (منطقه وسیع پوشیده با درختان انبوه) در امتداد لبه شمالی سایت مدرسه پیوند برقرار نموده و بالهای کلاس دو طبقه در راه رسیدن به جنگل و ارتباط بصری دانش آموزان با طبیعت، نظیر انگشتان دست به هم می رسند. ما بین این دو بال، حیاطهای میانی با گیاهان بومی و مسیر آب مستقیم که از آب حاصل از بارندگی آبیاری می شوند، بعنوان کلاسهای درس بیرونی عمل می کنند.
با تصدیق این امر که نور روز و کیفیت هوای داخلی تأثیر بسیار مثبت بر کارایی دانش آموزان دارد، معماران برای به حداکثر رساندن میزان کارایی از این طریق بسیار کوشیده اند، بطوریکه کلاسها تماماً از نور طبیعی روز و تهویه طبیعی برخوردار بوده و این ویژگیهای فضایی موجب کاهش مصرف انرژی نیز می گردند.


مرکز علوم دادگاهی فیلادلفیا
معماران
Croxton Collaborative

این مرکز علوم دادگاهی جدید برای اداره پلیس فیلادلفیا طراحی شده و هم مرکز پزشکی قانونی و هم پروژه ای برای نشان دادن طراحی سبز است. برنامه طراحی شامل ایجاد واحد اسلحه، با یک میدان تیراندازی برای تجزیه و تحلیل مسیر گلوله (علم بالیستیک)، واحد صحنه سازی جرم برای جمع آوری اسناد و مدارک و آزمایشگاههای شیمی، جرم شناسی وDNA می باشد.
معماران، ویژگیهای پایداری زیادی را در ساختمان دخیل کرده اند که از آن جمله:
تفکیک فضاها و هزینه ها به منظور ایجاد 100 درصد تهویه طبیعی فضاها و به حداقل رساندن هزینه های تهویه مکانیکی، پوشش پیشرفته ساختمان با ایزولاسیون بسیار عالی، مصالح سبز یا بعبارتی" پاک" جهت افزایش کیفیت هوای داخلی مجموعه ، نور روز عمیق و مناسب که از بدست آمده از موقعیت و ترتیب مناسب سقف، فتوولتائیک های بام تامین کننده 15 کیلووات الکتریسیته و امکان دسترسی اولیه خارج از آزمایشگاهها به تمام تاسیسات و سیستم های مکانیکی، کاشت محوطه با استفاده ازآب باران و کاهش ورود این آب به فاضلاب شهری می باشند.


بازسازی
Motherhouse ،مونرو، میشیگان
Susan Maxman و شرکا


این طرح بخشی از حرکت خواهران روحانی است که هدف از آن، ارتقاء و بهبود امکانات مجموعه قدیمی موجود به سمت استانداردهای اکولوژیکی قرن 21 می باشد. بدین منظور آنها از تیم طراحی، کاری تیمی و هدفمند در راستای تعیین بهترین مسیر، برای رسیدن به پایداری اکولوژیکی (بوم شناختی) قرن 21 ام را در سایت 280 آکری (113 هکتار) خود در میشیگان جنوبی خواستار شدند. بدلیل اینکه بسیاری از ساختمانهای دهه 1930 در ملک آنها ارزش تاریخی دارند، بنابراین هر پیشنهاد نوسازی نیازمند بررسی اداره حفاظت تاریخی منطقه می بود. ساختمان پیشین در حقیقت برای زندگی خوابگاهی خواهران جوان در نظر گرفته شده بود، از طرفی دیگر هیچگونه تدابیری برای خواهران سالخورده در مجموعه سابق پیش بینی نگشته بود. بنابراین تیم طراحی با چالشی برنامه گرا، مجموعه را با 380000 فوت مربع در جهت رسیدن به
اهداف حفاظت و پایداری و با دخالت نور طبیعی، چشم اندازها و تهویه طبیعی طراحی نمود. بطوریکه نور روز و یک سیستم گرمایش و سرمایش زمینی برای به وقوع پیوستن پیش بینی کاهش 20درصدی مصرف انرژی همکاری نموده و تمامی آب دوشها و روشویی ها برای استفاده مجدد در سیفون دستشوییها جمع آوری می شود. حتی مصالح نیز برای دوام و پاسخگویی محیطیشان انتخاب گشته اند. علاوه بر این، تیم طراحی با تمرکز قوی بر طبیعت و سایت اطراف، موفق به تبدیل این دیر قدیمی تیره و دلتنگ به خانه ای گرم و دوستانه برای ساکنین گردید. اکنون خواهران روحانی این مجموعه را مکانی برای تعلیم عموم مردم درباره موضوعات محیطی می دانند.


مدرسه پرستاری و مرکز دانشجویی دانشگاه علوم بهداشتی تگزاس، هوستون
معماران
BNIM


این ساختمان جدید، مدلی آموزشی از نیکی، آسایش، انعطاف پذیری، نظارت محیطی و پاسخگویی مالی را نشان می دهد که در آن دانشگاه مسیری هدفمند با تغییر نحوه استفاده از امکانات برای کاهش مصرف انرژی، آلودگی شیمیایی، عولمل پاک کننده، آب آشامیدنی و سایر منابع، آغاز نموده است. پیش بینی می شود که این ساختمان 41 درصد انرژی کمتری در قیاس با ساختمانهای متداول دیگر مصرف نماید. در هر کدام از چهار نمای مجموعه و نیز پشت بام بنا، روش بی نظیری را برای جذب نور روز و دفع گرمای ناخواسته اتخاذ شده است. عناصر ساختمانی قابل انعطاف نظیر جداکننده های متحرک، اجازه تجدید نظر در طراحی داخلی را در طی پروسه های طراحی فراهم می آورند و مصالح بنا نیز شامل آجر، چوب سرو، پانلهای آلومینیومی تجدیدپذیر و فولاد سازه ای و بتن می باشند. در حقیقت ساختمان به عنوان ساختاری برای آموزش تخصصی سلامتی و بهداشتی، بصورت یک محیط داخلی سالم طراحی شده است، بطوریکه تمامی فضاها دارای بازشوهای قابل تنظیم، چشم اندازهای رو به بیرون و نور طبیعی روز می باشند.حتی اتاقهای جلسه داخلی و فضاهای کار نیز به سوی سه آتریوم که نور روز کنترل شده تامین می کنند، باز می شوند. ¾ از مصالح ساختمانی زائد حین تخریب و ساخت بنا نیز بازیافت و یا دوباره استفاده شده اند.

چتر خورشیدی، ونیس، کالیفرنیا
Pugh + Scarpa
این ساختمان تنها مسکن تک خانواری در میان 10 برگزیده سبز امسال AIA است. خانه ای دوطبقه با 1790 فوت مربع (166 مترمربع) مساحت که 65 درصد نوساز و 35 درصد بازسازی ساختمانی مربوط به سال 1923 است.
خانه چتر خورشیدی نمونه ای از نسل جدید معماری مدرن کالفرنیا را برای این زوج معمار و فرزند 6 ساله آنها بوچود آورده است. در ساخت این بنا، زوج معمار که صاحبان خانه نیز می باشند، خانه چتری 1953Paul Rudolph را به عنوان منبع الهام خود برای احیا سایبانهای خورشیدی، استفاده کرده اند. هشتاد و نه پانل خورشیدی پوسته ساختمان را از گرمای شدید محافظت می کنند. درحالیکه همین پانل ها با جذب و تبدیل نور خورشید به انرژی مورد استفاده، 95 درصد از برق مورد نیاز خانه را فراهم می آورند.



مرکز یادگیری محیطی Warren Skaaren، پناهگاه Westcave، Dripping Springs، تگزاس
Jackson & McElhaney
هدف پروژه، پرورش حس احترام و ارتباط با محیط طبیعی، آموزش محیطی و باقی گذاشتن این جایگاه مقدس برای آیندگان است.
معماران، این مرکز را به عنوان یک "کتاب درسی سه بعدی" برای شرح انواع علوم طبیعی و بوم شناسی، آشنایی بازدیدکنندگان جوان با مفاهیمی چون بقاء انرژی و محافظت از کیفیات هوا، آب و خاک و نیز چارچوبی برای قیاس مابین سیستم ها و مصالح ساختمانی و چگونگی تقلید و مدلسازی از سیستم های طبیعی در نظر گرفته اند.
در این مرکز، علاوه بر ایجاد "کلاس درس حیاط وحش"، فضای اجتماع و گردهمایی نیز برای تورهای گردشی که به آبشار و غار نزدیک مرکز می آیند، فراهم شده است.


در این طرح که جنبه اموزشی قوی دارد، یک سیستم چمع و تصفیه آب باران، کیفیت و چرخه آب را به نمایش می گذارد، کودهای آلی بدست آمده از توالت ها، چرخه مواد را در طبیعت نشان می دهند و جهت ساختمان، یک ایستگاه هواشناسی، فن های تهویه و بازشوهای قابل تنظیم، بیانگر جریان هوا و کیفیت هوای داخلی می باشند. دیوارهای سنگی و قسمتی از کف مجموعه، فسیل هایی از سنگهای رسوبی را در معرض دید علاقمندان قرار داده اند و سیستم های انرژی پایدار نظیر فتوولتائیک ها، پمپهای انرژی زمین گرمایی، نور روز، عایقهای وسیع، هواکش ها و روشناییهای کارا در ساختمان بکار رفته اند.

مرکز پرندگان جهانی، Mission، تگزاس
Lake/Flato

دره Lower Rio Grande تگزاس، یکی از غنی ترین زیستگاههای پرندگان در جهان است که در طی قرن گذشته شاهد توسعه های حومه ای و کشاورزی بود. تاثیر این امر بر چشم انداز های طبیعی به قدری شدید بود که تنها 5 درصد از زیستگاهها، باقی ماندند. بواسطه مشارکت پارکهای تگزاس، سازمان حیات وحش و انجمن های محلی، مرکز پرندگان جهانی با 13000 فوت مربع (1210 مترمربع) تاسیس شد تا موجب افزایش ارج نهادن، فهم و نگهداری از زیستگاه پرندگان و حیات وحش گردد. سایت اداره کل این مرکز، در حقیقت دروازه ای میان زمینهای اطراف که به منظور کشاورزی پاکسازی شده اند و بیش از 1700 آکر(690 هکتار) زیستگاه بومی مجاور است.
تمامی کاشت محوطه دقیقاً به گونه خاصی از گیاهان بومی منطقه محدود شده و یک سیستم جمع آوری آب باران با گنجایش 47000 گالن (178 متر مکعب) بعنوان سیستم آبیاری گیاهان و آبخوری حیوانات عمل می کند و مجموعه ای از آبخوری ها و آبگیرهای طبیعی و چشمه ها نیز بشتر نیاز پرندگان و پروانه ها را تامین می کنند.


منابع:
www.aia.org
www.architectureweek.com


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا