معرفی کتاب و مجلات معماری

rozhann

مدیر بازنشسته
خیلی عالین.دستت درد نکنه.:gol:
من که خیلی استفاده کردم.:gol:
فکر کنم مشکل برا همون بود که من چندتا رو با هم گذاشتم دانلود کنه.
 

mehdi_rsa

عضو جدید
HOME + GARDEN

HOME + GARDEN



http://hotfile.com/dl/38734858/d69f85c/chicago-home-and-garden-2010-05-06-may-jun.pdf.html
 

binahayat_m

عضو جدید
معرفی کتاب
توجه به آغاز به کار نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ،دانشجویانم در دانشگاه های مختلف در مورد کتابهای ارزشمند معماری پرسش می کنند و برای انتخاب و خرید کتابها از من پرسش می کنند. از این رو این لیست را تهیه کرده و در وبلاگ شهرازیران قرار دادم:

1- هنر حجم سازی هندسی نوشته لوئیس ولکانوک ترجمه محسن کرامتی از انتشارات فرهنگان

این کتاب بسیار ارزنده ای است که برای دانشجویان مجسمه سازی تدوین شده است.سالها پیش در دوران دانشجویی به دنبال راهی برای بالا بردن توانایی خودم در جهت طراحی حجم های پیچیده و مرکب می گشتم تا اینکه روزی یکی از دوستانم به نام امیر رضا لطفی( که در نقاشی مهارت بالایی داشت و امروزه عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خوی است) این کتاب را به من به امانت داد. در شبهای دراز و سرد زمستانی تبریز با هم می نشستیم و از روی حجمهای این کتاب اتود می زدیم و گاهی حجمهای آن را می ساختیم.کتاب را به امیر بازگرداندم و بعدها هرچه تلاش کردم، نتوانستم این کتاب را از بیرون تهیه کنم. سال گذشته به صورت اتفاقی از روبروی دانشگاه تهران می گذشتم چشمم به این کتاب افتاد و دیدم که این کتاب پس از سالهای سال، تجدید چاپ شده است. این کتاب را برای خودم خریدم و اکنون به همه شما دوستان، صمیمانه خرید این کتاب پیشنهاد میکنم .این کتاب می تواند به صورت شگفت آوری تجسم و توانایی شما را در طراحی و ساخت انواع حجمها بالا ببرد.

2- معماری فرم نوشته مهندس محمد پیرداوری از انتشارات گنج هنر

این کتاب یه گونه ای شیوا و ساده روند ساخت و طراحی و انواع تکنیک ساخت حجم را برای شما شرح می دهد. کتابی است ارزنده که آن را به همه دانشجویان معماری پیشنهاد می کنم.

3- زیبا شناختی در معماری نوشته یورگ گروتر ترجمه دکتر جهانشاه پاکزاد

کتابی است بسیار ارزنده و دوست داشتنی که هر چه تجربه ام در معماری بالا تر می رود هر بار با دریافت بیشتری با این کتاب روبرو می شوم و از آن می آموزم و لذت می برم.این کتاب در عین حال، یکی از رفرنس های اصلی درس درک عمومی معماری در آزمون کارشناسی ارشد معماری و معماری منظر است.

4- سازه در معماری نوشته ماریو سالوادوری ترجمه محمود گلابچی

5- درک رفتار سازه ها نوشته پروفسور فولر مورترجمه محمود گلابچی

6- استاتیک کاربردی نوشته محمود گلابچی

این هم سه کتاب فوق العاده از انتشارات دانشگاه تهران که در جهت آشنایی دانشجویان و حرفه مندان رشته معماری با مبحث سازه و سیستم های سازه تدوین شده است. به ویژه کتاب شماره 5، کتابی یگانه است که کمتر مانند آن را دیده ام و با زبانی ساده به معرفی انواع سیستمهای سازه می پردازد.شوربختانه در بسیاری از دانشگاه های ما به جای آشنا کردن دانشجویان معماری با سیستمهای سازه( که فوق العاده برایشان کاراست) به تدریس محاسبه سازه های فولادی و بتنی می پردازند که حتی به اندازه ارزنی به کار دانشجویان معماری نمی آید.پیش از این در این باره در نوشته ای جداگانه به این مسئله پرداخته ام.تنها در اینجا به این مسئله بسنده می کنم که این سه کتاب از اصلی ترین رفرنس های درس ایستایی در آزمون کارشناسی ارشد رشته های معماری و منظر و مدیریت پروژه و تکنولوژی معماری و انرژی و معماری به شمار می روند و شما با آشنایی با مباحث مطرح شده در این سه کتاب و تسلط بر آنها به راحتی می توانید امتیازهای لازم درس ایستایی در آزمون ارشد و کاردانی به کارشناسی را کسب کنید.

7- مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب نوشته دکتر وحید قبادیان از انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی

کتابی است که با نوشته روان و گویای خود به شیوایی به معرفی روند شگل گیری معماری معاصر غرب می پردازد و به معرفی انواع سبکهای شکل گرفته در معماری یک و نیم سده پایانی غرب ( همچون آرت دکو، معماری مدرن ، پست مدرن ، دکانستراکشن، فولدینگ و پرش کیهانی )می پردازد و شما را به سادگی با مفاهیم آنها آشنا می کند.این کتاب به همراه کتاب "از زمان و معماری " از اصلی ترین رفرنس های درس مبانی نظری و معماری معاصر در آزمون کارشناسی ارشد رشته های مهندسی معماری و منظر و مطالعات معماری ایران و معماری اسلامی به شمار می رود.

8- از زمان و معماری نوشته مرحوم دکتر منوچهر مزینی

این کتاب به صورتی گسترده تر نسبت به جریانات معماری معاصر غرب می پردازد و خوبی آن نسبت به کتاب پیشین این است که به جریانهای فکری- اجتماعی-سیاسی غرب به گونه ای گسترده تر پرداخته و رابطه مستقیم آنها را با معماری آشکار می سازد. به یاد دارم 12 سال پیش که این کتاب را خریدم ، شب عید نوروز بود و این کتاب آن اندازه شیرین بود که همه آن را در درازای 13 روز تعطیلی نوروز خواندم.

9- بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران نوشته دکتر وحید قبادیان از انتشارات دانشگاه تهران

همچون دیگر کتابهای دکتر قبادیان و کلاسهای درس ایشان بیانی ساده و شیوا دارد و با بررسی چهار اقلیم موجود ایران کنونی و معماری شکل گرفته در آنها به چگونگی برخورد نیاکانمان با اقلیم و کنترل و استفاده از آن در بنا در جهت ایجاد آسایش خود می پردازد. این کتاب به همراه کتاب " تنظیم شرایط محیطی" نوشته ساسان مرادی مهمترین مرجع درس تنظیم شرایط محیطی در آزمون کارشناسی ارشد رشته های مهندسی معماری و منظر و مطالعات معماری ایران و معماری اسلامی و انرژی معماری به شمار می رود.

10- تنظیم شرایط محیطی نوشته ساسان مرادی از انتشارات شهیدی

کتابی است که با زبانی ساده برای تدریس درس تنظیم شرایط محیطی نوشته شده است.خوبی این کتاب این است که افزون بر گذراندن درس تنظیم ، برای آزمون کارشناسی ارشد و کنکور کاردانی به کارشناسی و حتی دکترای معماری( در دانشگاه سراسری) فوق العاده کاراست. چرا که در عین خلاصه گویی و مفید گویی و دوری از حواشی معمول در پایان هر فصل به پرسشهای مربوطه طبقه بندی شده در آزمون کارشناسی ارشد و کنکور کاردانی به کارشناسی می پردازد.

11- تاریخ معماری جهان نوشته محمد ابراهیم زارعی از نشر فن آوران

این کتاب ارزشمند ترین و بهترین کتابی است که در مورد معماری جهان به زبان فارسی تدوین گشته است و هیچ کتابی حتی کتاب لئونارودو بنه ولو با آن قابل مقایسه نیست و با زبانی ساده و با نقشه ها و تصاویر فراوان به معرفی معماری جهان از بابل و آشور گرفته تا معماری رنسانس و کلاسیک و... در اروپا می پردازد. این کتاب مرجع اصلی درس معماری جهان در آزمون کارشناسی ارشد رشته های مهندسی معماری و منظر و مطالعات معماری ایران و معماری اسلامی و نیز مرمت بناها و بافت های تاریخی به شمار می رود.

12- سبک شناسی معماری ایرانی نوشته زنده یاد استاد محمد کریم پیرنیا تدوین دکتر غلامحسین معماریان

این کتاب را بسیار دوست دارم. این کتاب با توجه به دوره های تاریخی در ایران و نیز شیوه های رواج یافته در هر منطقه و در هر دوره معماری ایران را به شش سبک پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی تقسیم کرده است و با شیوایی هر چه تمام تر به معرفی بناهای مختلف ایران زمین پرداخته است. این کتاب در حال حاضر مهم ترین منبع درس معماری اسلامی در آزمون کاردانی به کارشناسی رشته معماری و کارشناسی ارشد رشته های مهندسی معماری و منظر و مطالعات معماری ایران و معماری اسلامی و نیز مرمت بناها و بافت های تاریخی به شمار می رود.

13- آشنایی با معماری ایرانی نوشته زنده یاد استاد محمد کریم پیرنیا

کتابی دیگر از استاد بزرگ معماری ایرانی. تفاوت مهم این کتاب با کتاب پیشین این است که در اینجا با توجه به انواع گونه های معماری شکل گرفته در این سرزمین بدون توجه به تاریخ آنها، تنها از منظر گونه شناسی به معماری ایرانی پرداخته است و انواع گونه ها را با توجه به ویژگیهای آنها معرفی کرده است( همچون آتشکده ها، مساجد، کنیست ، کاروانسرا، مدارس، کاخها و....).این کتاب همچون کتاب پیشین منبع بسیار مهمی در آزمون کاردانی به کارشناسی رشته معماری و کارشناسی ارشد رشته های مهندسی معماری و منظر و مطالعات معماری ایران و معماری اسلامی و نیز مرمت بناها و بافت های تاریخی به شمار می رود.

14- چگونه معمارانه طراحی کنیم؟( 3 جلد) نوشته احسان طایفه از انتشارات علم معمار

این سه کتاب هر کدام برای موضوعی تدوین شده اند ، جلد یکم برای آموزش راندو، جلد دوم برای آموزش طراحی معماری و سومی برای آموزش پرسپکتیو. هر کدام از اینها خوبی و همچنین ایرادتی دارند. به ویژه کتاب دوم که دارای نواقص و ایراداتی است و همچنین کتاب سوم که تمرکز و پیوستگی لازم برای آموزش پرسپکتیو را ندارد ولی در هر حال جزء کتابهای خوب آموزش پرسپکتیو در ایران است و به زبانی ساده به آموزش این فن می پردازد.در میان این سه کتاب ، جلد یکم آن کاملتر است. به ویژه چاپ جدید آن که با جلد سفید رنگش از چاپهای پیشین آن که جلد سیاه رنگی دارد ، متمایز شده است و نسبت به چاپهای پیشین خیلی کاملتر است.به هر روی ،مطالعه هر سه جلد این مجموعه را به شما پیشنهاد می کنم.



15- آموزش راندو نوشته مرتضی صدیق از انتشارات حرفه

این کتاب نیز جزء کتابهای ارزشمند راندو و ارائه به شمار می رود. ولی این کتاب نیز نقائصی دارد. از جمله اینکه آنچنان که باید و شاید به راندوی پلان نپرداخته و یا اینکه چندان توجهی به آموزش انواع تکنیکهای راندو نپرداخته است ولی به آموزشهای پایه راندو( همچون ترسیم درخت و ....) به خوبی پرداخته است.اگر از من بپرسید که این کتاب بهتر است یا کتاب طایفه؟ باید بگویم که هرکدام خوبی و بدی خود را دارند ولی چاپ جدید کتاب طایفه به نوعی کاملتر است. به امید اینکه آقای دکتر صدیق در جاپهای جدید کتابشان، نقائص کتاب را بر طرف کنند.

16- فرم، فضا ، نظم نوشته فرانسیس دی، کی چینگ ترجمه؟؟؟

این کتاب به باور من یکی از بهترین کتابهای نوشته شده در زمینه معماری در جهان است که با مثالهایی متعدد و با زبانی ساده به معرفی اصول پایه معماری و شیوه های ساماندهی در معماری می پردازد. این کتاب از زمان ترجمه شدن آن توسط خانم قره گزلو در سالها پیش، به عنوان کتاب الفبای معماری در دانشکده های معتبر معماری ایران تدریس شده است. اما ترجمه انجام شده شوربختانه گنگ بوده و در نتیجه از ارزشهای این کتاب و سودمندی آن فرو می کاست. خوشبختانه به تازگی شخص دیگری که نام او را به یاد ندارم ، ترجمه بسیار ارزنده ای از این کتاب نموده و با ویرایشی نوین این کتاب را به چاپ رسانده است. خوبی این کتاب و این ترجمه تازه این است که کتاب یاد شده به همراه خود سی دی دارد که تمامی تصاویر چاپ شده در این کتاب در آن موجود است.
منبع
 

omid abae

عضو جدید
معرفی کناب

معرفی کناب

اسم کتاب چگونه معمارانه طراحی کنیم برای احسان طایفه که جندتا جلد داره که هرسه جلدشو بااجازهش اسکن کردیم اموزش اسکیس و.... خوبه موفق باشین
 

tiiina

عضو جدید
من منبعی برای رسالم در رابطه با مراکز تجاری می خوام اگه کسی بتونه کمکم کنه ممکون می شم):
 

h_rvn10

عضو جدید
ضوابط و مقررات طراحی استادیوم های ورزشی

ضوابط و مقررات طراحی استادیوم های ورزشی

ضوابط و مقررات طراحی استادیوم های ورزشی
تالیف دکتر یوسف گرجی مهلبانی
مهندس حمید عبدی راد

انتشارات طحان هله
آبان 1389
Jeld Final.jpg
 

kaazemi

عضو جدید
salam
man taze terme 1 hastam delam mikhad bishtar motalee konam mishe lotfan ye ketabe khub be man moarefi konid?? ye chizi ke sathe etlaat va agahimo bala bebare
 

sinadarvak

عضو جدید
سلام دوست عزیز به نظر منم کتابه خوبیه ولی بهتره کتابهای دیگری رو هم مطالعه کنیم
 

rana2

عضو جدید
مرسی الان دو ساعت دنبال مجلۀ معمار با موضوع هتل می گردم.
 

rana2

عضو جدید
مرسی نمی دونستم این شمارست. داشتم دنبال شمارش می گشتم
 

masoud teush

عضو جدید
salam
man taze terme 1 hastam delam mikhad bishtar motalee konam mishe lotfan ye ketabe khub be man moarefi konid?? ye chizi ke sathe etlaat va agahimo bala bebare

سلام دوست عزیز

بهتره کتاب هندبوک معماری رو پیدا کنید و بخوندی کتاب خوبی هست کتاب های عمومی مثل فرم حجم فضا اگه اشتباه نکرده باشم میتونه خیلی خیلی موثر باشه یه کتاب خیلی خیلی خوب دیگه که استادمون خیلی تاکید به خوندنش داشت کتاب گونه شناسی معماری بود اگه هر کدوم از اینا رو پیدا نکردید پیغام خصوصی بدید تا لینکش یا اسم دقیق کتاب رو بهتون بگم
 

meisam-B

عضو جدید
کتابی که جدیدا" خوندم و خوشم اومد کتاب معماری معصر ایران نوشته امیر بانی مسعود بود.موضوع اصلی کتاب در تکاپوی بین سنت و مدرنیتست.
به همه ی بچه های معماری توصیه میکنم این کتابو بخونن.
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی کتاب

معرفی کتاب

طراحان چگونه می‌اندیشند؟


معرفی کتاب
طراحان چگونه می‌اندیشند: ابهام‌زدایی از فرایند طراحی


 نویسنده: برایان لاوسون
 مترجم: دکتر حمید ندیمی
 ناشر: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
 سال انتشار: 1384 (چاپ اول)
 قیمت: 3000 تومان

کتاب حاضر ترجمه‌ای است از چاپ سوم کتاب How Designers Think: The Design Process Demystified که در سال 1997 توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده است و تاریخ چاپ اول آن به سال 1980 برمی‌گردد. برایان لاوسون (Bryan Lawson)، نویسنده کتاب که در دو رشته معماری و روان‌شناسی به تحصیل و تدریس پرداخته است، پژوهش‌های متعددی در زمینه فرایند طراحی، طراحی به کمک رایانه و روان‌شناسی معماری به انجام رسانده و بیش از 100 اثر منتشر نموده است که در میان آنها، کتاب «طراحان چگونه می‌اندیشند»، از جامع‌ترین کتاب‌های منتشرشده در نوع خود به شمار می‌رود، بطوری‌که از زمان انتشار جزو منابع درسی بسیاری از دروس طراحی، چه در رشته معماری و چه در سایر رشته‌های طراحی، بوده است.
دکتر حمید ندیمی در پیشگفتاری که بر این کتاب نوشته است، هدف از ترجمه آن را تلاش کوچکی در جهت پر کردن خلاء موجود در زمینه منابع مکتوب فارسی که به موضوع روش‌شناسی و فرایند طراحی پرداخته باشند، عنوان می‌کند. به اعتقاد مترجم، کتاب «طراحان چگونه می‌اندیشند» حاصل نظر به «اندیشه طراحانه» با دیدی همه‌جانبه است و تخصص دوگانه مؤلف در دو عرصه طراحی و روان‌شناسی، وی را در نزدیک شدن به چنین نگاهی یاری رسانده است. بر این اساس، او امیدوار است این کتاب با توجه به نگاه چندجانبه مؤلف به موضوع، در میان منابع مکتوب موجود، چه برای مخاطب دانشگاهی و چه برای مخاطب حرفه‌ای، جایگاه ویژه خود را بیابد و به فهم روشن‌تری از ماهیت طراحی راهبر شود.
برایان لاوسون در بخشی از کتاب، هدف خویش را از تألیف آن چنین بیان می‌کند: «این کتاب، همان طور که از عنوانش برمی‌آید، قصد آن دارد تا در بحث چگونگی اندیشیدن طراحان شرکت کند، به طراحان پراشتیاق در نیل به سطوح بالاتر کمک کند و به کسانی که با طراحان کار یا آنها را استخدام می‌کنند، در درک بهتر آنان یاری رساند.» او امیدوار است خواننده با مطالعه این کتاب، به درکی از نحوه اندیشیدن طراحان نزدیک‌تر شود. او در این کتاب، برای مطالعه چگونگی اندیشیدن طراحان، سعی کرده است درک بهتری از طبیعت طراحی و ویژگی‌های مسائل طراحی و راه‌حل‌های آنها پیدا کند. وی در عین حال خاطرنشان می‌کند که این کار به هیچ وجه جنبه تجویزی ندارد و قصد او ارائه شرح معتبری از اینکه طراحان چگونه باید طراحی کنند، نیست.


آنچه در کتاب «طراحان چگونه می‌اندیشند» مطرح می‌شود، بیشتر به فرایند طراحی مربوط است تا به محصول نهایی؛ در کل، این کتاب درباره موضوعات مربوط به فرایند طراحی، مسئله‌ها و راه‌حل‌های طراحی و تفکر طراحانه است. لاوسون در این زمینه می‌گوید: «کتاب حاضر درباره معماری یا در حقیقت درباره هیچ یک از محصولات طراحی نیست. این کتاب درباره مسئله‌های طراحی است، این که چه چیز آنها را چنین ویژه می‌سازد و چطور می‌شود آنها را فهمید؛ این کتاب درباره فرایندهای طراحی و چگونگی آموختن، بسط دادن و تمرین کردن آنهاست.»
از دیدگاه برایان لاوسون، پنج رویکرد عمده زیر برای تحقیق در فرایند طراحی وجود دارد که او در این کتاب شخصاً از همه این روش‌ها سود جسته ‌و کارهای پژوهشگران برجسته‌ای را که انواعی از آنها را بکار برده‌اند، نقل کرده است:
1. می‌توان به سادگی نشست و درباره طراحی فکر کرد.
2. می‌شود طراح را در شرایط آزمایشگاهی گذاشت و او را تحت قواعد تجربی دقیق مشاهده کرد.
3. می‌شود تنها به مشاهده طراحان در حین کار در کارگاه یا آتلیه پرداخت.
4. می‌شود از طراحان پرسید که چه می‌کنند.
5. می‌شود فرایند طراحی را شبیه‌سازی کرد.
او در عین حال به این نکته اذعان می‌کند که هر کدام از رویکردهای فوق از ضعف‌ها و نواقصی برخوردار هستند و هیچ یک از آنها به تنهایی به پاسخ کامل منجر نمی‌شود.
کتاب حاضر در مجموع به پرورش این نظر اختصاص دارد که اندیشه طراحی مهارت است، البته یقیناً مهارتی پیچیده و مرکب که می‌توان آن را تحلیل کرد، پروراند، بسط داد و تمرین و تجربه کرد. با این حال، نویسنده کتاب در بخش پایانی پیشگفتار خویش، نکته جالبی را مطرح کرده است که خوانندگان بایستی در مطالعه کتاب آن را مد نظر داشته باشند: «طراحان برای اینکه بهترین نتایج را بدست آورند، باید همانند گلف‌بازان و فلوت‌نوازان عمل کنند؛ آنها باید همه آنچه را درباره فنون آموخته‌اند، به فراموشی سپارند و تنها به اجرای طراحی بپردازند.»
کتاب «طراحان چگونه می‌اندیشند» در 3 بخش و 17 فصل به ترتیب زیر تدوین شده است:
 بخش اول: طراحی چیست؟
1. پیشگفتار
2. نقش دگرگون‌شونده طراح
3. نقشه‌های مسیر فرایند طراحی
 بخش دوم: مسئله‌ها و راه‌حل‌ها
4. اجزای مسئله طراحی
5. اندازه‌گیری، معیار و داوری در طراحی
6. الگویی از مسئله‌های طراحی
7. مسئله‌ها، راه‌حل‌ها و فرایند طراحی
 بخش سوم: اندیشه طراحانه
8. انواع و شیوه‌های اندیشیدن
9. تفکر خلاق
10. اصول راهنما
11. راهبردهای طراحی
12. فوت‌وفن‌های طراحی
13. دام‌های طراحی
14. طراحی با نقشه‌ها
15. طراحی با دیگران
16. طراحی با رایانه‌ها
17. به کجا می‌رویم؟
 

mitra_22

عضو جدید
مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی: دفتر اول و دوم: وحدت وجود و شهود، کیمیای خیال



کد: 931عنوان: مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی: دفتر اول و دوم: وحدت وجود و شهود، کیمیای خیالتاریخ ثبت: 1387-07-13تاریخ ویراش: 1388-09-21شابک: 978-964-506-760-9تاریخ اولین چاپ: 1388تاریخ آخرين چاپ: 1388نوع جلد: شومیزقطع: وزیریقیمت(ریال): 72000شمارگان: 2500چاپ جاری: 1تعداد صفحات: 504وزن(گرم): 550افزودن به سبد خريد: سفارش خريد
آدرس مستقيم مطلب: به مطلب لينک دهيد
نسخه قابل چاپ: چاپ
معرفي:
در قسمت اول کتاب موضوعاتی نظیر مبانی و منشأ اعتقاد به وحدت وجود، وحدت وجود انفسی، وحدت وجود آفاقی، رویکردهای مختلف در بحث وحدت وجود، مبانی وحدت وجود در هندوئیزم، وحدت وجود در ذهن و زبان غربیان، از فلسفه یونان تا نئوافلاطونیان، وحدت وجود در مسیحیت و بررسی اندیشه‌های بزرگان این دین در حوزة وحدت وجود و وحدت وجود در حکمت و عرفان اسلامی که به صورت پیوست وحدت وجود در سه مکتب الهی و زمینی بررسی شده و در آن به مبانی مباحث خردمندانه و شهودانه نگریسته شده است. در مباحث وحدت وجود در حکمت و عرفان اسلامی از اندیشمندان اسلامی مانند شیخ اشراق، ابن عربی، مولانا، صدرالمتألهین شیرازی نام برده شده است.
وحدت شهود بحث است که نویسنده آن را از دیدگاه علاءالدوله سمنانی، شیخ احمد سرهندی به بررسی گرفته است، در این میان مباحث تجلی و انوار الهی پایان‌بخش این کتاب است که در آن به مباحث اشراقی و تجلی آن در هنر و معماری اسلامی به صورت مبسوط نگریسته شده است.
نتایج نهایی تحقیق و آنچه به صورت مطالعات تطبیقی به دست آمده است کمک است به بسط بحث در سایر ادیان و مذاهب که تجلی‌گاه انوار الهی بوده‌اند. در حقیقت دفتر اول این مجموعه در بخشی حکمی به بررسی و تبیین اصول وحدت وجود و وحدت شهود در ادیان و حکم می‌پردازد. ادیانی چون مسیحیت، هندوئیزم و اسلام و ح‍ِک‍َمی چون حکمت یونانی و حکمت اسلامی، این مبحث تا آنجا فرو می‌رود که به اصل تجلی یعنی سریان نور وجود در مراتب حضور و ظهور رسد و از تجلی به مراتب و از مراتب به خیال و از خیال به تصویر آن در گسترة هنر اسلامی (قوس نزول) و از آن به رمزگشایی عالمی که این هنر راوی آن است (قوس صعود)، که این مبحث به صورت مبسوط بررسی شده و به صورت علمی شکافته شده است.
در قسمت دوم کیمیای خیال از سری پژوهشهای فرهنگ و هنر اسلامی است که به مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی پرداخته شده است. نویسنده آن را در چهار فصل؛ از فصل هفتم با عنوان قوة خیال و عالم مثال، بازگشتگاه صور تجریدی هنر اسلامی؛ فصل هشتم، نورد تجلی رنگ و نور در نگارگری ایرانی و معماری اسلامی؛ فصل نهم، قدر (هندسه مقدس در معماری قدسی)؛ فصل دهم، نقد و نظر (نقد آرای خانم نجیب اوغلو در رد نظر سنت‌‌گرایان) همراه با فهرست منابع و مآخذ و تصاویر زیبا از معماری اسلامی، مساجد و نگارگری اسلامی، آورده است.
وی در این کتاب به بیان‌شناسی عالم خیال در قرآن، قوة خیال و عالم مثال در فلسفه اسلامی، خیال در حکمت امام محمد غزالی، خیال در ذهن و زبان شیخ‌ اشراق، خیال در حکمت ابن عربی و خیال و زیبایی در اندیشه‌های صدرای شیرازی توجه داده است و با شکافتن آنان و نگریستن عمقی، پیوند بین عالم خیال و مثال و ذهن و عین در دنیای واقعی و فراواقعیتی دریافته است.
در بخش نور، تجلی رنگ و نور در نگارگری ایرانی و معماری اسلامی، به نور در آیینة مذاهب فانوس خیال در اندیشه‌های امام محمد غزالی، تجلی نور در نگارگری ایرانی ـ اسلامی، تجلی رنگ در هنر اسلامی، رنگ در اندیشه نجم‌‌الدین کبری، نجم رازی، علاء‌الدوله سمنانی، ابن هیثم، رنگ و نور در معماری اسلامی پرداخته است و با دقت تمام در تجلی نور در اشیاء و بازتاب انوار الهی در خیال و حرکت جوهری آن بر صفحه لوح دل و کاغذ و قلم، و یا معماری بلند و شکوه‌نگار اسلامی در شهرها، به زیبایی آن را شکافته و با کمک گرفتن از اندیشة بزرگان کاربردی‌اش کرده است.
در بخش قدر (هندسه مقدس در معماری قدسی) به قدر در قرآن، قدر و هندسه، هنر مقدس در معنا و معماری، منابع و بنیانهای هندسه مقدس، به هنر مفهومی با دید اسلامی نگریسته و آن را به صورت زیبای آراسته است. هنری که قدسی است و تجلی جمال و کمال خداوند بر زمین و معماری و نگارگری مردانی است که انوار الهی بر دلهای پاک آنان تابیده است. زیباشناسی قدر در قرآن تجلی ادبی و علمی زیباشناختی جمال و حکمت الهی که در معماری اسلامی، نقش کمال را دارد.
در بخش آخر، نقد و نظری است، که به نقد و شناخت بیشتر نظر خاتم نجیب اوغلو در رد نظر سنت‌گرایان پرداخته است، که در جای خود جای تأمل و شناخت دوبارة سنتهای بزرگ اسلامی را دارد که خود، زیبای جدید در معماری کهن است.
 

architect110

کاربر بیش فعال
75 سال معماری ایران رونمایی می شود

75 سال معماری ایران رونمایی می شود

کتاب 75 سال معماری معاصر ایران رونمایی شد. زنده یاد میرمیران زحمت تدوین این کتاب را به عنوان یک کار پژوهشی در زمان حیات خود و به سفارش وزارت مسکن و شهرسازی کشیده بود و ...


در مراسمی که در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برپا شده بود، ایرج اعتصام مدیرعامل بنیاد معماری میرمیران با مرور زمینه‌های شکل‌گیری این بنیاد گفت: ایده‌ی اصلی تشکیل بنیاد معماری میرمیران در زمان حیات مهندس میرمیران شکل گرفت و در مراسم تشییع ایشان بار دیگر از سوی انجمن مفاخر معماری ایران اعلام و بنیاد تشکیل شد.او اضافه کرد: هیات امنایی که شناخت کافی درباره معماری ایران و جهان داشتند و علاقمند به ارائه و اشاعه این فرهنگ بودند، در این موسسه فرهنگی آغاز به کار کردند. هدف بنیاد نیز بر مبنای ایده و افکار زنده یاد میرمیران پایه‌ریزی شد. چه بسا که ایشان به شناخت هر چه عمیق‌تر نسبت به معماری ایران و جهان و توجه به گذشته غنی معماری و بهره‌گیری از آن با یک گفتمان جهانی اعتقاد داشتند و هدف بنیاد نیز بر این اساس پایه‌گذاری شد تا با نگاه به گذشته و آشنایی با معماری امروز و همچنین با تکنولوژی روز جلو برویم.
اعتصام با اشاره به برپایی اولین شب معمار در سال جاری عنوان کرد: چندی پیش بحث نبود شناخت کافی نسبت به معماری معاصر ایران در نخستین شب معمار مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس نتایج آن نشست، مقرر شد تا از این پس معماری معاصر ایران را هر چه بیشتر مورد توجه قرار دهیم، به همین دلیل هم امروز و در اولین نشست تشریحی به مرور معماری ایران از سال 1300 تا 1320 می‌پردازیم و در جلسات دیگر این معماری را تا وضعیت امروز آن ادامه خواهیم داد.
این مدرس معماری همچنین به فعالیت‌های گروه معماران جوان اشاره کرد و افزود: گروه معماران جوان همچون تمام جوانان معمار امیدهای آینده ما هستند و می‌توان گفت که برنامه امشب را با همکاری این گروه فعال پیش برده‌ایم، در این مراسم همچنین کتاب 75 سال معماری معاصر ایران را که به همت وزارت مسکن و شهرسازی به شکل زیبایی چاپ شده و محتوای آن مستندسازی با ارزشی را در بر می‌گیرد و بی شک در تمامی سطوح مورد نیاز پژوهشگران و معماران خواهد بود، رونمایی می‌شود.
در بخش دیگری از این مراسم غلامرضا میثاقیان مدیر کل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به این کتاب گفت: کتاب 75 سال معماری معاصر ایران ماحصل تلاش آنهایی است که با عشق و علاقه نسبت به تدوین آن مبادرت ورزیده‌اند. البته نباید فراموش کرد که زنده یاد مهندس میرمیران زحمت تدوین این کتاب را به عنوان یک کار پژوهشی در زمان حیات خود و به سفارش وزارت مسکن و شهرسازی کشیده بود و بعدها فکر کردیم که نیاز جدی به انتشار چنین کتابی داریم.او خاطرنشان کرد: در این مدت دوستان حوصله کردند و نوشته‌های کتاب را مجددا تدوین و ویرایش نمودند. آقای غضبان‌پور نیز از مجموعه شخصی خود عکسهای برگزیده‌ای را برای این کتاب انتخاب کردند و همکاران عزیز دفتر معماری و طراحی شهری نیز برای چاپ کتاب تمام کمک خود را ارائه دادند.
میثاقیان متذکر شد: بی‌شک این کتاب بعدها مورد استفاده قرار می‌گیرد و چاپ آن به زودی به دوم و سوم خواهد رسید، چه بسا که مستندسازی‌های این کتاب به عنوان یکی از اصلی‌ترین مرجع‌ها در پژوهشهای دانشجویی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک چنین کارهایی ادامه پیدا کند و این تلاشها نیمه کاره نماند، البته باید امروز از دوستان عذرخواهی کنم که چاپ کتاب و آماده سازی آن طول کشید و برای توزیع آن نیز یکی دو هفته دیگر باید صبوری کرد.
در بخش دیگری از این مراسم ، سیار به نمایندگی از گروه معماران جوان گفت: گروه معماران جوان بنیاد معماری میرمیران در بهمن ماه سال 87 به عنوان گروهی برای بازوی اجرایی بنیاد آغاز به کار کرد و تا کنون 40 جلسه دو هفته‌ای برپا کرده که ماحصل آن همکاری با بنیاد برای برپایی شب‌های معمار،‌هماهنگی مراسم بزرگداشت زنده یاد میر فندرسکی و انجام دو دوره اخیر جایزه معماری میرمیران است.به گفته او، این گروه قصد داشته بحثی را که مهندس میرمیران سرلوحه کار خود قرار داده مورد توجه قرار دهد و در کنار آن به شناسایی نیروهای جوان پویا، بالا بردن فرهنگ عمومی معماری، ایجاد فضای گفتگو و نقد و ارتباط و تبادل نظر بپردازد. این گروه سعی کرده درها را به سوی همه باز کند و در همین مسیر تاکنون 150 عضومعرفی کرده و کارهای تحقیقی و پژوهشی و ارتباطات دانشگاهی را دنبال می‌کند. درهای این مجموعه همچنان به روی همگان باز است.

منبع: shasa.ir
 

saman021

عضو جدید
سلام وقت همگي به خير
من يك سري كتاب معماري به زبان اصلي مي خوام خيلي وحشتناك بهش احتياج دارم لطفا اگه كسي داره بهم بده ممنون مي شم
از اين كتاب ها هر كدوم داريد باشه خيلي ممنونم
1-كتاب فلسفه در معماري
2-چالش هاي معماري
3-آموزش معماري
4-سبك هاي معماري
5-سير تحول معماري در اروپا
6-آموزش معماري نوين
7-مدرنيته و پست مدرن
8-مباني نظري معماري
9-انسان طبيعت معماري
10-فلسفه پيدايش معماري
در كمال پرورويي چنين درخواستي رو دارم مي كنم لطفا هر كدوم رو كه توستيد حداقل سايتش رو بگيد ممنون مي شم
 

marali_64

عضو جدید
مرمت -> اطلاعات تخصصی -> معرفی کتاب

مرمت -> اطلاعات تخصصی -> معرفی کتاب




كاربري پژوهش هاي ازمايشگاهي در حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي : مواد و مصالح
Application of scientific investigation in Conservation and Restoration of Historical buildings
نويسنده : منيژه هاديان دهكردي زير نظر دكتر رسول وطن دوست ، زنده ياد دكتر باقر ايت اله زاده شيرازي
چاپ اول: 1386
ناشر: انتشارات دانشگاه تهران/چاپ اول:1386/372 صفحه/قيمت: 40000ریال



راهنمای مصور مراقبت و نگهداری از مجموعه یافته ها و پوشاک
An Illustrated Guide to the Care of Constume and Textile Conservation
ناشر: پژوهشكده حفاظت ومرمت اثار تاريخي-فرهنگي/چاپ اول 1385/132صفحه/قيمت: 15000 ريال
چاپ اول: 1386
ناشر: پژوهشكده حفاظت ومرمت اثار تاريخي-فرهنگي/چاپ اول 1385/132صفحه/قيمت: 15000 ريال



شيمي الي، مباني و كاربرد در حفاظت ومرمت کتاب
Principles and Application in Conservation and Restoration of Historical Artefacts
نويسنده :رويا بهادري
چاپ اول: 1386
ناشر: پژوهشكده حفاظت ومرمت اثار تاريخي-فرهنگي/چاپ اول 1385/200صفحه/قيمت: 22000 ريال



كتاب راهنماي ازمايشگاهي براي حفاظتگران بنا
A Laboratory Manual for Architectual Conservators
نويسنده :Jeanne Marie Teutonico (جين ماري تيتونيكو)
مترجم : منيژه هاديان دهكردي
چاپ اول: 1385
ناشر: پژوهشكده حفاظت ومرمت اثار تاريخي-فرهنگي/چاپ اول 1385/186 صفحه/قيمت: 18000 ريال



مجموعه مقالات ششمين همايش حفاظت ومرمت اشيا تاريخي- فرهنگي و تزيينات وابسته به معماري
گرداوري:دبيرخانه دايمي همايش؛ به كوشش دكتر رسول وطن دوست
ويراستاري علمي: شهرزاد امين شيرازي، رويا بهادري
چاپ اول: 1385



مجموعه مقالات پنجمين همايش حفاظت و مرمت اشيا تاريخي- فرهنگي وتزيينات وابسته به معماري
گرد اوري: دبيرخانه دائمي همايش؛ به كوشش دكتر رسول وطن دوست
ويراستاري علمي: رويا بهادري، شهرزاد امين شيرازي
چاپ اول: 1385



مجموعه مقالات دومين همايش سالانه حفاظت و مرمت اشيا تاريخي- فرهنگي وتزيينات وابسته به معماري
چاپ اول: 1376



به كوشش: دكتر رسول وطن دوست
ويراستار علمي : منيژه هاديان دهكردي
چاپ اول: 1377


گرد اوري: دبيرخانه دائمي همايش؛ به كوشش دكتر رسول وطن دوست
ويراستاري علمي: رويا بهادري، شهرزاد امين شيرازي
چاپ اول: 1383


 

"Sa Ba"

کاربر بیش فعال
سلام
میشه چند تا کتاب در باره مرکز گردهمایی اقوام ایرانی غرب کشور معرفی کنید؟
موضوع پایان ناممه
نمیدونم از کجا و چی رو تحقیق کنم
 

bolookat

عضو جدید
سلام به معماران عزیز

کتابی در مورد ماکت سازی سراخ ندارین؟
خیلی ممنون
سلام مهندس یه کتاب هست به نام ماکت سازی نوشته کریس بی.میلز ترجمه محمد احمدی نژاد برای نشر خاکم هست..همچی در مورد ماکت سازی با تصویر توشه ...موفق باشی
 

raha

مدیر بازنشسته
METRIC HANDBOOK
planning and design data



کتاب شامل بخشهای آنتروپومتری ، اطلاعات اولیه و مقدمات و در نهایت دسته بندی فضاها و ساختمانهای مختلف است ، از خانه و فضای اقامتی تا ترمینالها و پایانه های حمل و نقل و …

لینک دانلود:
http://www.4shared.com/document/5AEHV4sk/METRIC_HANDBOOK_Planning_and_D.html

http://ifile.it/7in3vop/METRIC HANDBOOK Planning and Design Data.pdf
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

memarane

کاربر فعال
حکمت های پنهان در معماری ایران
مولف : مهندس حبیب الله پور عبدالله
ناشر : تهران , کلهر , چاپ اول 1389
قیمت : 6,800
موضوع : قسمتی از پیشگفتار کتاب
" تاریخ فرهنگ پر معنای ایران کوششی بوده از الفت جویی و دیگر پذیری و همواره خواهان صلح بین ملل بوده است و این نقش را به دفعات در طی تاریخ و فرهنگ مستمرش نشان داده است .سرگذشتی چنین پر ارج و مواج بیانگر نوآوری و چاره جویی خردگرانه است که به ایران تقدس داده است."
"معماران ایران بسیار مشتاق بوده اند تا مفاهیم معنوی را به صورت رمز و نماد در قالب نقش های زیبا ارائه نمایند , زیبایی که در تعریف خاصی نمی گنجد و با معیار های زیبا شناسی غرب نمیتوان آن را ارزیابی کرد ."
تو ادامه هم مفاهیم و معانی رو که تو اکثر بناهای قدیمی ایران هست توضیح داده.
پیشنهاد : این کتاب رو به دوستایی که به معماری گذشته ایران و ریشه های معماری ایرانی علاقه دارن حتما توصیه میکنم بخونن.خیلی جالبه.
 

memarane

کاربر فعال
اطلس گونه شناسي پلان هاي مسكوني (ويراست سوم )
تدوين : فريدريكه اشنايدر
ترجمه : محمد احمدي ن‍ژاد
ناشر : خاك،1385
نوبت چاپ : دوم ؛ تابستان 88
قيمت: 11800 تومان
موضوع :
"اين كتاب ، ويراست سوم اطلس گونه شناسي پلان هاي مسكوني ، باز انديشيده و البته تفضيل يافته است . الزامات و ملاحظات طراحي پلان - طبقه ها از زمان ويراست نخست در سال در سال 1995 ، توام با نياز به موضوعيت بيشتر بطور قابل توجهي تغيير يافته است.
اين ويراست 32 پروژه اخير و نويني از معماراني چون شيگرو بان ، ون بركر ، و بس ، دفتر معماري شيبا مانابو ، دينر ، هرتسوگ و دمرون ، رم كولهاس/OMA ، مورگر و دگلو ، سوتو دمورا ، MVRDV ، جائو آلوارا و روشا و كازويو سيجما و نيز افزودن آثار كلاسيكي از معماراني چون جي.اي.كورخ ، ميس وندرو و آليسون + پيتر اسميتسون را شامل مي شود."
پيشنهاد : واسه اشخاصي كه به طراحي خانه هاي مسكوني با شيوه هاي متفاوت علاقه دارند كتاب مفيد و جامعي ميتونه باشه.
 

memarane

کاربر فعال
گرایش های معماری
مولف : جرمی ملوین
مترجم : فرزاد فرید افشین
ناشر : کتاب آبان ، 1387
نوبت چاپ : دوم ، 1389
موضوع :
" خاستگاه معماری در نیاز بشر به ایجاد مسکنی متناسب با شرایط نهفته بود ، بنابراین به سرعت به ابزاری برای درک و گفتگو پیرامون این شزایط بدل شد . این ویژگی تا به امروز نیز ادامه دارد: معماری به ما کمک می کند با دوستان ، همسایگان و مهمانانمان ارتباط برقرار و جایگاه خود را در جامعه درک کنیم .
این کتاب به شما کمک می کند برخی از اصلی ترین جنبش های معماری ، مفاهیم مرتبط با آن ها و شرایط اجتماعی زمینه سازشان را درک کنید ؛ گر چه فهرستی صریح که مشخص کند یک ساختمان مشخص به چه مکتبی تعلق دارد ارائه نمی کند . با این وجود ، این مطلب را تشریح می کند که معماران چگونه می توانند از زیبایی شناسی خاصی برای حل مسائل علمی و به طور همزمان بیان اندیشه ای استفاده کنند."
پیشنهاد : فابل توصیه به دوستان علاقه مند به معماری غرب و شناخت بناهای غربی.
 

memarane

کاربر فعال
آدولف لوس (آيا معماري را بايد در ميان هنر ها جستجو كرد ؟ )
تاليف : آوگوست زارنتيس
مترجم :سيد محسن موسوي
ناشر :علم و دانش
نوبت چاپ : اول ،1389
قيمت :6000 تومان
موضوع :
"روحيه منتقدانه لوس نسبت به شرايط اجتماعي و فرهنگي جامعه در آثار معماري اش بسيار تاثير گذار بوده است.او به عنوان معماري شاخص و نوآور در صدد تغيير شرايط اجتماعي و فرهنگي زمان خود بود.لوس نشان داده است كه يك معمار مي تواند منتقد اجتماعي و فرهنگي جامعه خودش باشد و با افكار و ايده هاي خود به اصلاح امور جامعه بپردازد."
در ادامه كتاب به بررسي پروژه هاي آدولف لوس و معرفي آنها پرداخته ميشود.
پيشنهاد : قابل توجه دوستاني كه به آدولف لوس و افكارش علاقه مندن ، مخصوصا روحيه منتقدش.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
baran 2012 درخواست کتاب کتابخانه تخصصی معماری 3

Similar threads

بالا