معرفی کتاب: اقتصاد کلان

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
معرفی کتاب: اقتصاد کلان




درنبوش و فیشر از اقتصاددانان معروف هستند که کتاب اقتصاد کلان آنان به اکثر زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. این مجموعه‌ای که ترجمه شده برای رشته اقتصاد (کلان یک) برای رشته‌های علوم انسانی (کلان) قابل استفاده است.

این کتاب شامل هفت فصل است که به عنوان نمونه بخشی از آن معرقی می‌شود.

فصل دو

تولید ناخالص و تولید خالص ملی

محاسبه تولید ناخالص ملی : تولید ناخالص ملی ( GNP ) مجموعه ی کلیه ارزش های کالا ها و خدمات نهایی است که توسط عوامل تولید متعلق

به یک کشور در یک دوره معین بدست آمده است.

ارزشیابی روی این کالا ها و خدمات براساس قیمتهای جاری بازار محاسبه شده و همه آن ارزش ها جمع می شود ودر نتیجه تولید ناخالص ملی بدست می آید .

تولید ناخالص داخلی ( GDP ) عبارت از ارزش کلیه کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک کشور طی یک دوره معین است.

کالا های نهایی و ارزش افزوده

• ۱-در تولید ناخالص ملی تاکید روی کالا ها و خدمات نهایی به این خاطر است که احتساب مضاعف صورت نگیرد.
• ۲-در کل موضوع احتساب مضاعف از طریق ارزش افزوده برطرف می شود ، به این صورت که در هر مرحله از تولیدیک کالا ، تنها ارزش

افزوده به کالا های مورد نظر جزء تولید ناخالص محاسبه می شود .

• ۳-کالا هایی که در تولید کالا های نهایی بکار می روند ، کالا های واسطه نام دارند و ارزش آنها جزء تولید ناخالص محاسبه نمی شود.
• تولید جاری :
• تولید ناخالص ارزش محصولاتی را در بر می گیرد که در دوره تولیدی جاری بدست آمده باشد . لذا معاملات مربوط به کالا های موجود
• در تولید ناخالص این دوره وارد نخواهد شد.
• قیمت بازار :
• تولید ناخالص ملی بر اساس قیمتهای بازار ارزیابی می شود که در مورد بسیاری از کالا ها شامل مالیات غیر مستقیم می باشد . قیمت
• خالص ، قیمت بازاری منهای مالیات غیر مستقیم است . و در واقع مبلغی است که به عوامل تولیدی که سازنده کالا ها هستند ، می رسد . ارزیابی
• تولیدناخالص براساس قیمت بازار ، اصلی است که بصورت یکنواخت در همه موارد عمل نمی شود ، زیرا یک سری از عناصر تشکیل دهنده ی تولید
• ناخالص به گونه ای هستند که ارزیابی آنها مشکل است .

فصل چهار

پول،بهره و درآمد

این فصل به معرفی پول و سیاست پولی می‌پردازد و چارچوبی را برای مطالعه ارتباط بازارهای دارایی و کالا تدوین می‌نماید.

نمودار ۱۴- نرخ بهره‌ی مقرر شده روی اوراق و اسناد خزانه را نشان می‌دهد. نرخ بهره روی اسناد خزانه مقدار پرداخت سالیانه در هر دلار است که افراد قرض دهنده به دولت دریافت می‌کنند.لذا نرخ بهره ی۱۰ درصد به این معنا است که شخصی که ۱۰۰ دلار برای یک سال به دولت قرض داده است،۱۰ دلار به عنوان بهره دریافت می‌کند. الگویی که در این فصل معرفی می‌شود،

،از پایه‌های مهم اقتصاد کلان جدید به شمار می‌رود.الگوی گذشته با ورود IS- LMالگوی

نرخ بهره به عنوان یک تعیین کننده‌ی دیگر تقاضای کل گسترده‌تر می‌شود.با اضافه کردن نرخ بهره می‌توانیم ادعا کنیم که کاهش در نرخ بهره باعث افزایش تقاضای کل می‌شود.ظاهراً این موضوع جزئی به نظر می‌آید،و می‌توان با تغییرات اندکی در الگوی فصل سوم به آن دست یافت.

اما این مطلب کاملاً درست نیست،زیرا باید سوال کنیم چه عواملی نرخ بهره را تعین می‌کنند؟این سوال باعث می‌شود که الگوی مورد نظر با ورود بازارهای مالی قدری گسترده‌تر گردد.

همچنین ما را وادار می‌کند که به مطالعه‌ی ارتباط بین بازاهای کالا و خدمات بپردازیم. نرخ‌های بهره و درآمد از طریق تعادل در بازارهای دارایی و کالا به طور نزدیک با هم مرتبط هستند.

ورود دو عنصر بازار دارایی و نرخ بهره سه هدف به همراه دارد:

۱ –این الگوی گسترده چگونگی عملکرد سیاست پولی را نشان می‌دهد.

۲-تجزیه و تحلیل الگوی گسترده،نتایج فصل سوم را تعمیق بیشتری می‌بخشد. نمودار

۲-۴ساختار منطقی را از الگویIS-LM نشان می‌دهد.تا به حال با استفاده از یک الگوی فرعی نشان دادیم که هزینه‌های مستقل و سیاست مالی دو عنصر تعیین کننده‌ی تقاضای کل و در آمد تعادلی هستند. حالا که بازار دارایی وارد الگو شده است،عرضه و تقاضای پول به صورت کانال‌های دیگری در این رابطه عمل می‌کنند. مثلاً اعمال یک سیاست انبساطی مالی،در ابتدا باعث افزایش هزینه‌ها و درآمد خواهد شد. افزایش در درآمد از طریق بالا بردن تقاضای کل روی بازار دارایی اثر می‌گذارد.در نتیجه‌ی افزایش تقاضا،نرخ بهره بالا خواهد رفت.

بالا رفتن نرخ بهره به نوبه‌ی خود باعث کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کم کردن اثر انبساطی سیاست‌ها می‌شود. البته در شرایط خاصی ،نرخ بهره آنقدر افزایش می‌یابد که کاملاً اثر انبساطی سیاست مالی را می‌تواند خنثی نماید.

۳-حتی اگر تغییرات نرخ بهره ،به طور کامل آثار سیاست مالی انبساطی را خنثی نکرده بلکه آن را کاهش دهد،در هر صورت آثار جنبی مهمی دارد. اصولاً ترکیب تقاضای کل بین مصرف سرمایه گذاری بستگی به نرخ بهره دارد. نرخ بهره بالا از طریق کاهش سرمایه گذاری باعث کم کردن تقاضای کل خواهد شد. از طرف دیگر سیاست انبساطی مالی از مسیر ضریب تکاثری باعث افزایش مصرف می‌شود.
برای سفارش خرید کتاب کلیک کنید
*************************
اقتصاد کلان
رودیگر دورنبوش، استنلی فیشر (مولفین)، یدالله دادگر ، محمدرضا منجذب (مترجمین)، شهریار فصیح (ویراستار)،
چاپ هفتم پاییز ۱۳۹۰ هماهنگ با تجدید نظر هشتم کتاب اصلی
قیمت پشت جلد: ۳۶۰۰۰ ریال
قیمت: ۳۴۰۰۰ ریال
تخفیف: ۲۰۰۰ ریال (۵٫۶%)
مشخصات کتاب

تعداد صفحه: ۲۷۸
نشر: آسیم (۲۳ مهر، ۱۳۸۶)
شابک: ۹۶۴-۸۲۷۷-۶۵-۶
قطع کتاب: وزیری
وزن: ۷۰۰ گرم
 

Similar threads

بالا