معرفی توربوشارژر و کاربردهای آن در صنایع هوایی

mr.rohalamin

اخراجی موقت
مقدمه
در این مقاله به معرفی توربوشارژر و بررسی اصول عملکرد آن در موتورهای دیزلی و هواپیما پرداخته خواهد شد. درک صحیح عملکرد توربوشارژرها مستلزم شناخت طرز کار موتورهای چهار زمانه می باشد. لذا ابتدا بطور خلاصه عملکرد موتورهای دیزلی را ارائه کرده و کاربرد توربوشارژر را بررسی می نماییم.

معرفی توربوشارژرها و نحوه عملکرد آنها
استفاده از توربوشارژرها یکی از مؤثرترین راه های افزایش بازده در موتورهای توربین گازی می باشد. به منظور درک صحیح از نحوه عملکرد توربوشارژرها می بایستی ابتدا طرز کار موتور اتومبیل های مدرن را بررسی کنیم. این موتورها با نام مرسوم چهار زمانه شناخته شده و در هر چرخه کاری، پیستون چهار مرحله را طی می کند. زمانی که پیستون پائین می آید، در یک لحظه هوا از طریق دریچه ای به داخل سیلندر وارد می شوند و وقتی که پیستون برمی گردد، دریچه ها (سوپاپ) بسته شده و هوای درون محفظه احتراق با بالا آمدن پیستون متراکم می گردد. زمانی که پیستون به بالای سیلندر می رسد، با جرقه ی شمع، مخلوط هوا و سوخت مشتعل می شود.



در صورتی که دبی ورودی به داخل سیلندر افزایش یابد و هوای فشرده تری وارد آن شود، احتراق و انفجار قوی تر و نیرومندتر خواهد بود. برای این منظور توربوشارژرها وارد سیکل کاری می شوند.



توربوشارژرها بین سالهای 1909 تا 1911 توسط آلفرد.ج.بوچی توسعه یافتند. در طول جنگ جهانی اول برای نخستین بار از توربوشارژرها در هواپیما استفاده شد که موتور آنها طبق اصول موتورهای اتومبیل کار می کرد. مشکل اصلی در هواپیما زمانی بود که هواپیما در ارتفاع زیاد با هوای رقیق تر برخورد می کرد و دبی هوای ورودی به موتور کاهش می یافت، با نصب توربوشارژرها این مشکل حل شد. توربوشارژرها جهت مکش هوا به داخل موتور از کمپرسور استفاده می کنند و کمپرسور شرایط مناسبی را جهت انجام فرایند احتراق فراهم می کند. معمولاً گازهای خروجی از موتور به اتمسفر رانده می شود، اما موتورهایی که از توربوشارژر استفاده می کنند، گازهای خروجی به طرف توربین هدایت شده و باعث گردش توربین می شود. توربین بوسیله شفت به کمپرسور متصل است و گردش آن باعث گردش کمپرسور می گردد.



در شرایط معمولی فشار هوا در سطح دریا Psi ۱۴/۷ می باشد و توربوشارژری که هوا را با فشار Psi 8 پمپ می کند باعث افزایش 54 درصدی هوای ورودی می شود.
طراحی و ساخت توربوشارژرها روندی پیچیده دارد. برای مثال، می دانیم که فشار مستقیماً با درجه حرارت عمل می کند. به طوری که هر چه فشار بیشتر شود حرارت نیز بیشتر خواهد شد. هوا توسط یک خنک کننده داخلی Intercooler چگالیده تر می شود. به این معنی که درصد مولکول های بیشتری در همان حجم از هوا وجود خواهد داشت. از آنجائی که توربوشارژر فشار هوا را تقریباً دو برابر می کند موجب دو برابر شدن درجه حرارت می شود. یکی از راه حل ها استفاده از خنک کننده داخلی می باشد که اساساً یک رادیاتور است. هوای متراکم شده که از توربوشارژر خارج می شود از میان لوله ای که توسط هوای مکیده شده موتور خنک شده، عبور می کند.
مشکل دیگری که توربوشارژرها با آن مواجه اند، واماندگی می باشد. این مشکل زمان کار توربوشارژر و هنگامی که دسته گاز فشرده شود اتفاق می افتد. توربین دارای وزن است و لذا در مقابل تغییر در حرکت از خود مقاومت نشان می دهد. پره کوچکتر توربین با اینرسی کمتر شاید مشکل را حل کند ولی مساحت کوچک پره توربین باعث می شود توربین در سرعت های پایین نچرخد. اگر چه پره های توربین بزرگتر تمایلی به توقف یک مرتبه ندارند اما در آنها مشکل وزن و اینرسی همچنان وجود دارد.
در اغلب موارد به منظور جلوگیری از پدیده واماندگی از توربوشارژرهای دو زنجیره ای استفاده می شود، که یک توربوشارژر کوچکتر جلوی توربوشارژر بزرگتر کار می کند. توربوشارژر کوچک، سرعتهای کمتر را پوشش می دهد و توربوشارژر بزرگ سرعت های بیشتر را.
راه دیگر غلبه بر این مشکل استفاده از توربین های با پره سرامیکی است که وزن کمتری دارند. لذا می توان توربین های بزرگتری را به کار گرفت طوری که در سرعت های بالا مقاوم باشند و در سرعتهای پایین مشکل واماندگی نداشته باشند.



اصطکاک از دیگر مشکلات توربوشارژر است. شفت رابط قسمتهای دوار بایستی روغنکاری شوند و روغنکاری نیز مشکلات خاص خودش را از قبیل نوع روغن، حجم و زمان روغن کاری و درجه حرارت قابل قبول دارا است. می توان به جای روغن از بلبرینگ (Ball bearing) استفاده کرد. آنها طوری ساخته می شوند که در برابر درجه حرارتهای بالا مشکلی نداشته باشند. این یاتاقان ها آزادانه می چرخند و اصطکاک روی شفت را از بین می برند. اما هزینه آنها زیاد است و در سیستمهای با راندمان بالا مورد استفاده قرار می گیرند.
موضوع مهم دیگر در توربوشارژرها مسئله تراکم است و اگر تراکم در هنگام ورود هوا به داخل محفظه احتراق از حد مطلوب بیشتر باشد باعث بالا رفتن فشار شده و ممکن است موتور از کار بیفتد.



استفاده از توربوشارژر در موتورهای توربین گازی
استفاده از توربوشارژرها یكی از مؤثرترین راه های راه اندازی توربین های گازی آزمایشگاهی می باشد. از آنجا كه طراحی پره های توربین و كمپرسور و نحوه ساخت آنها فرایندی بسیار پیچیده و پرهزینه است، لذا تعداد بسیار محدودی از كشورهای صنعتی دنیا قادر به ساخت آنها می باشند. به همین خاطر مناسبترین گزینه ای كه بتوان آنرا جایگزین كمپرسور و توربین در موتورهای توربین گازی نمود، توربوشارژرها می باشند. توربین گاز ساخته شده با توربوشارژر، همه مشخصه های معمولی توربین گاز را نشان می دهد و بستر مناسبی جهت انجام آزمایش و كسب تجربه در عملكرد موتورهای توربین گاز و توربوجت میباشد. توربین گازهای اولیه كه با استفاده از توربوشارژر ساخته شدند، عملكرد مناسبی نداشتند ولی امروزه با بهبود روند طراحی قسمت های مختلف سیكل كاری آنها، عملكردی قابل قبول و مشابه توربین گازهای معمولی دارند. توربوشارژر از یك كمپرسور با صفحه ای آلومنیومی تشكیل می شود كه با یك توربین ستاره ای (رادیال ) كوپل می شود. بخش های دوار توربوشارژر جهت جلوگیری از ارتعاشات و قرار گرفتن در فركانس تشدید ( رزونانس ) بایستی كاملاً در تعادل دینامیكی باشند.


 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
ناهماهنگی توربو شارژر یک موتور احتراق داخلی


در شرایط گذرا (TURBO LAG)



با پرخورانی یک موتور کوچک می توان قدرتی قابل مقایسه با نوع بزرگتر به دست آورد. پر خورانی می تواند به روش های مختلفی انجام شود. بهترین آن استفاده از توربو شارژر است. اما ناهماهنگی توربو شارژر با موتور يا همان تأخير زماني همیشه مشکل اصلی توربوشارژر بوده است. دلیل اصلی تأخیر زمانی خصوصیات انتقال انرژی بین سیلندر و توربو شارژراست كه از تراكم پذيري هوا و اينرسي آن ناشي مي شود. ولی عوامل دیگری مانند اینرسی توربوشارژر وشکل منیفولد ورودی وجود دارند که این مشکل را تشدید می کنند. انرژی گاز اگزوز می تواند سریعا به توربین برسد .اما تنها کسری از آن تبدیل به کار مکانیکی در توربین می شود و قسمت اعظم انرژی یا صرف غلبه براینرسی توربین شده یا از دیواره های مانی فولد دفع می شود ویا بدون تبادل انرژی از توربین خارج می شود اين مشكل در حالت گذزاي موتور تشديد مي شود. در حالت شتاب گيري موتور سوخت مورد نياز سريعا مي تواند تأمين شود اما بنا به دلايل گفته شده هوا از همراهي باز مي ماند .اما به نظر می رسد با اصلاحاتی روی منیفولد و استفاده از بعضی سیستم های کمکی مقدار تاخیر را در حالت گذرا می توان کاهش داد.

در كل علل به وجود آورنده تاخير را مي توان در سه گروه خلاصه كرد :
1-پدیده های مکانیکی
2-پدیده های ترمودینامیکی
3-پدیده های سیالاتی

تا به حال براي كاهش مشكل تاخير زماني كارهاي زيادي انجام شده است .برخي ازاين روش ها از همان اوايل استفاده از توربوشار‍‍‍‍‍‍ژر مورد استفاده قرار گرفته وبرخي اخيرا مورد توجه قرار گرفته وبيشتر در حد نمونه هاي آزمايشگاهي است.در ذيل تعدادي از اين روش ها ذكر شده است .
1. طراحی منیفولد
2. تزریق هوا
3. V.G.T(Variable Geometry Turbocharging)
4. W.G (Waste Gate)
5. ALS ((Anti-Lag System
6. LPT(Light Pressure Turbo)
7. توربو شارژر دو گانه
8. توربو شارژر+سوپر شارژر
در ذيل هر يك از اين روش ها را به طور مختصر بررسي خواهيم كرد.
1-طراحي منيفولد
يك از عللي كه انرژي اگزوز دير به توربين مي رسد شكل هندسي و ترمو دينا ميكي منيفولد گزوز است. منيفولدها معمولا مقداري از انرژي اگزوز را هدر مي دهند و همچنين به خاطر شكل خاصشان ضربه هاي فشاري ناشي از باز وبسته شدن سوپاپها بر روي بازده تور بين اثر منفي مي گذارد. براي حل اين مشكل يك منيفولد با اينرسي گرمايي كم و با عايق حرارتي ويك ماني فولد ضرباني طراحي شده است.
2- تزرق هوا
مي توان گفت منشأ تمام مشكلات ذكر شده در بالا (كه به تأخير منجر مي شد) كمبود هوا در حالت گذرا است. در اين روش در حالت گذرا هوا با فشار هاي مختلف به ماني فولد ورودي تزريق مي شود.



3-سيستم V.G.T
در اين روش توربو شار ژر طوري ساخته مي شود كه بتوان هندسه آن را در شرايط مختلف كاري موتور تغير داد. در اين روش با باز وبسته كر دن پره هاي توربين مي توان سرعت كمپرسور را براي تأمين فشار هواي لازم موتور تنظيم كرد.

4- W.G (Waste Gate)
در اين روش هم سعي شده است سرعت توربو شارژر براي شرايط كاري موتور تنظيم شود به طوري توربو شارژر را براي يك سرعت خاص طراحي مي كنند و بعد با تعبيه مسير باي پس اگزوز سرعت توربو شارژر را براي شرايط كاري مختلف موتور تنظيم مي كنند. طرز كار اين سيتم به گونه است كه گاز هاي اضافي (با توجه به سرعت توربو شارژر ) از مسير باي پس توربو شارژر را دور ميزنند و بدون گذشتن از توربو شارژر به خروجي اگزوز تخليه مي شوند .
5ALS
اين سيستم به سيستم بدسوزی یا Bang-Bang معروف است. طرز كار اين سيستم به گونه اي است كه در شرايط گذرا كه انرژي زيادي براي چرخاندن توربين لازم است سيتم كنترل موتور مقدار زيادي سوخت به موتور تزرق مي كند وهمزمان مقداري اشتعال را به تاخير مي اندازد كه اين باعت مي شود دما فشار گاز هاي خروجي به مقدار زيادي بالا رود وانرژي مورد نياز توريبن تأمين شود .از جمله مشكلات اساسي اين طرح اين است كه دما وفشار زياد اگزوز خسارت زيادي به موتور مي زند.
6-LPT
در اين روش از مزاياي يك توربو شارژر بزرگ در مقابل مضرات آن(تأخير زماني ) صرف نظر شده است و با كار گذاشتن يك توربو شارژر كوچك تر مشكل تأخير زماني تا حد قابل قبولي برطرف شده است.
7- توربو شارژر دو گانه
توربو شارژر هاي سبك تر داراي زمان پاسخ كمتري هستند .مي توان از اين خاصيت استفاده كرد . به طوري كه اگر دو توربو شارژر سبك را به طور سري يا موازي (بسته به نوع موتور ) ببنديم و در شرايط مختلف كاري موتور »آنها را جداگانه وارد مدار كنيم.مشكل تأخير تا حد زيادي بر طرف خواهد شد.
8-توربو شارژر+سوپر شارژر
يكي از مزاياي اصلي سوپر شارژر اين است كه تأخير پاسخ آن در شرايط گذرا بسيار كم است. پس مي توان با استفاده همزمان آن با توربوشارژر ضمن استفاده از انرژي اگزوز مشكل تأخير توربو شارژر را نيز تا حدي كاهش داد.



:gol::gol::gol:
 

Similar threads

بالا