مصرف نان سبوس دار به کاهش چربی های شکم کمک می کند

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
نان سفید برای تندرستی زیان آور نیست اما چربی های شکم را افزایش می دهد .
پژوهشگران دانشگاه تافتز (tufts) آمریکامی گویند نتایج تحقیقات آنان نشان می دهد اگر کسی بخواهد از چربی اضافی شکم خلاص شود نان های تیره و سبوس دار مصرف و از خوردن نان سفید دوری کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، در این تحقیق شرایط دو هزار و ۸۰۰ نفر را مطالعه و بررسی شد و نتایج آن نشان داد، نان سفید برای تندرستی زیان آور نیست اما چربی های شکم را افزایش می دهد.
این در حالی است که چربی های شکم با خوردن نان به رنگ تیره و تهیه شده از دانه های سبوس دار برطرف می شود،زیرا نان سبوس دار حاوی ویتامین های ب ۱۲، ب ۱۴ و املاح مفید دیگری است که به سادگی چربی های شکم را از بین می برد.
“نیکولا میکن”، محقق این بررسی توصیه کرد، نباید در مصرف نان تیره زیاده روی کرد،زیرا ممکن است عوارض داشته باشد.
محققان بر این باورند، مصرف معقول نان سبوس دار، سه مرتبه در روز همراه با یک بار نان سفید می تواند در یک دوره دو تا سه ماهه سبب کاهش وزن و کاهش بسیار چربی های شکم شود.
آنان همچنین بر مصرف میوه ها و سبزی ها و پرهیز از مصرف دخانیات، غذای چرب و الکل تاکید کردند.
 

ثریا قدوسی

عضو جدید
نقش نان سبوس دار با خمير ترش در سلامتی

نقش نان سبوس دار با خمير ترش در سلامتی

نقش نان سبوس دار با خمير ترش در سلامتی



ازقرن نوزدهم مصرف نان سفيد و آرد سفيد و برنج سبوس گرفته، در ميان اروپايي ها مرسوم شد واندک اندک ميان ما نيز رايج گشت . اما بيش از سه دهه است که دانشمندان متوجه فوايد سبوس و پوسته شده و آرد سبوس دار را سالم تر از آرد سفيد تشخيص داده اند.

سبوس غلات در فعال سازی روده های تنبل و افزايش مقاومت بدن، جلو گيری از سرطان روده و کاهش کلسترول خون بسيار موثر می باشد . گرچه سبوس و پوسته غلات دارای ماده فيتين است که که با جذب مواد معدنی آهن منيزيم ، و يا کلسيم موجب عدم رسيدن اين مواد به بدن می گردد ، اما اين نقيصه را به راحتی می توان با مصرف خمير ترش در تهيه نان برطرف ساخت. خمير ترش موجب تجزيه فيتين می شود و مشکل عدم جذب مواد معدنی را حل می نمايد.اما بايد توجه داشت در صورتی که نان با جوش شيرين و يا مايه خمير اما به سرعت توليد شود ، فيتين تجزيه نمی شود.

در نان سبوس دار به طور ميانگين دو برابر نان سفيد ويتامين ، مواد معدنی و مواد فيبری وجود دارد . مواد فيبری در نان سبوس دار موجب رفع گرفتگی روده و يبوست می گردد. همچنين از آن جاکه سبوس از مواد مطلوب باکتری های مفيد روده محسوب می شود،بنا براين سيستم ايمنی بدن را به نحوی افزايش می دهد. مواد فيبری موجب جذب کلسترول مضر و مواد سمی حاصل از تجزيه مواد غذايي را جذب و از روده ها دفع می کند. منيزيم موجود در سبوس موجب تقويت ماهيچه های روده شده و از دردهای عضلانی جلو گيری به عمل می آورد. نان سبوس دار دارای ميزان بالاتری از ويتامين ب 2 و نياسين است که موجب تمرکز و دقت عمل شده و شادابي و خوشحالی به انسان می بخشند. آهن موجود در سبوس برای کودکان در حال رشد بسيار مفيد بوده و در دورانی که سلول های عصبی در انسان در حال رشدند موجب بالا رفتن ميزان هوش و تناسب رفتار در آنان می گردد. نوشيدنی حاصل از نان سبوس دار در آب ،گرچه ترش مزه بوده و باب طبع همه نيست ، اما به خاطر داشتن باکتری های اسيد لاکتيک ،بسياری از نارسايي های روده ای موثر بوده و نيز برخی ناراحتی های پوستی مانند جوش های صورت و لکه های پوستی سرخ و نقره ای را از بين می برد.

توجه به اين نکته ضروری است که توليد نان سبوس دار با خمير ترش نه تنها دردرمان بسياری نارساييهاموثراست، بلکه بهترين روش برای جلو گيری از به هدر رفتن اين برکت الهی است که در کلان شهرهايي مانند تهران به حداکثر خود می رسد . قابل ذکر است که طبق نظارت ها و آزمايش های به عمل آمده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، در حال حاضر ،نان سنگک بهترين نوع و نان لواش دارای پايين ترين سطح کيفی نان می باشد.

منابع:
1)غذا به جای دارو،تاليف دکتر رضا شيخ الاسلامی، انتشارات نشر نوين،1380
2)درمان سرطان با غذا ، تاليف قمر خواست خدا ، انتشارات کوشا مهر ، شيراز ،1383
مندرج در روزنامه رسالت ، صفحه بانو ، نویسنده ثریا قدوسی



 

پیوست ها

  • Loaf (www.tici.info).jpg
    Loaf (www.tici.info).jpg
    16.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Traditional breads(www.loghme).jpg
    Traditional breads(www.loghme).jpg
    24.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا