مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام
http://www.soozehejran.blogfa.com/post/270/مصاحبه-با-قرآن-درباره-امام-زمان-علیه-السلام

سؤال اول: دلیل و آیه ای بر وجود امام زمان علیه السلام را بیان فرمایید.
پاسخ قرآن کریم:
1- در سوره قدر خداوند می فرماید: «تنزل الملائکه والروح فیها بإذن ربهم من کل أمر.» تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار می‌نماید. یعنی در هر سال، شب قدر ملائک و روح به زمین نزول می‌فرمایند. در دوران رسول الله صلی الله علیه وآله به شخص پیامبر نازل می‌شدند. و در هر عصری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الان تنها شخصی که هم شأن پیامبر صلی الله علیه وآله است امام زمان (علیه‌السلام) است.

2- خداوند در قرآن درباره مزد و اجر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: «قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی». به دلیل عقلی، دادن اجر رسالت پیامبر در همه زمانها بر همه واجب است. پس چون مزد رسالت پیامبر «موده فی القربی» است پس باید «فی القربی»رسول الله صلی الله علیه وآله در هر عصری باشند تا مردم با مودت به ایشان اجر رسالت را بدهند. و «فی القربی» الان امام زمان علیه السلام می باشند.
سؤال دوم: چگونه زنده ماندن امام زمان علیه السلام تاکنون امکان دارد؟
پاسخ قرآن کریم:
1- خداوند در مورد حضرت یونس علیه السلام می فرماید: «فلولا أنه کان من المسبحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون.» اگر یونس از تسبیح کنندگان نبود در شکم ماهی تا قیامت می ماند. وقتی خداوند می تواند یونس را تا قیامت در شکم ماهی زنده نگه دارد، زنده نگهداشتن امام زمان(علیه‌السلام) نیز برای او امری ممکن است.

2- اصحاب کهف سیصد و نه سال در غار زنده ماندند «و لبثوا فی کهفهم ثلاث مأته سنین و أزدادوا تسعا
سؤال سوم: وظیفه ما در قبال امام زمان علیه السلام چیست؟
پاسخ قرآن کریم:
خداوند می فرماید: «قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی.» برای مزد رسالت به «فی القربی» (که امام زمان علیه السلام است) مودت کنید. مودت نیاز به معرفت دارد و مودت یعنی محبت همراه با اطاعت. پس الان در قبال امام زمان علیه السلام باید هم معرفت کسب کرده و آن حضرت را بشناسیم و هم از آن حضرت اطاعت کنیم.
در دوران رسول الله صلی الله علیه وآله به شخص پیامبر نازل می‌شدند. و در هر عصـری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الان تنها شخصی که هم شأن پیامبر صلی الله علیه وآله است امام زمان (علیه‌السلام) است
سؤال چهارم: آیا امام زمان علیه السلام از ما خبر دارد؟
پاسخ قرآن کریم:
بله، به تمام اعمال شما نظارت داشته و اعمال شما را می بیند. خداوند می فرماید: «و قل إعملوا فسیری الله أعمالکم و رسوله و المؤمنون و ستردون إلی عالم الغیب و الشهاده فینبئکم بما کنتم تعملون
سؤال پنجم: چگونه می توان یار امام زمان شد؟
پاسخ قرآن کریم:
با تقوا، چون بهترین و بالاترین معیار که به انسان ارزش می دهد و انسان لیاقت یاوری امام زمان علیه‌السلام را پیدا می کند تقواست: «إن أکرمکم عندالله أتقیکم.» تقوا سبب بزرگی انسان شده و امکان می‌دهد که انسان تکیه بر جای بزرگان زند.

سؤال ششم: چند نمونه از نیازهای یاران امام زمان علیه السلام را بیان کرده و چگونه باید کسب کرد؟
پاسخ قرآن کریم:
الف- دانش و بینش: یار امام زمان علیه السلام باید دانش و بینش الهی داشته باشد تا در تصمیم گیریها و عمل دچار خطا نشود. حق را از باطل تشخیص دهد. و این را با تقوا بدست خواهد آورد، زیرا با تقوا موانع فهم و درک و علم و دانش را کنار زده و با دانش درونی و باطنی نگاه می کند. خداوند می فرماید: «إتقوا الله و یعلمکم الله
ب) بصیرت و بینش: بصیرتی که با چشم باطن ببیند و با گوش باطن بشنود. با ملائک الهی در ارتباط باشد. اهل حق و باطل را بشناسد تا دچار انحطاط فکری و اخلاقی و روحی نشود. و این بصیرت نیز با تقوا بدست می آید. خداوند می فرماید:«إن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا ». فرقان یعنی نیرو و توانی که با آن حق را از باطل جدا کنید. به برکت این تقوا انسان، شیطان شناس نیز می شود. دشمن را هم می شناسد.
ج) بیداری: هوشیاری و بیداری؛ تا هروقت شیاطین برای گول زدن آمدند، بیدار شود، دام ابلیس را بشناسد و از شیطان فرار کند. چون انسان خواب و چشم بسته سریع در چاه می افتد. و این هم با تقوا ممکن است. «إن الذین التقوا إذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فإذاهم مبصرون
سؤال هفتم: چگونه بعد از ظهور و در حکومت مهدوی برکات زیاد می شود، محصولات رونق می یابد، مشکلات مردم حل می شود و...؟
پاسخ قرآن کریم:
چون حکومت امام زمان علیه السلام حکومت تقوا است، آثار تقوی هم ظاهر می شود. و من جمله آثار تقوا نزول برکات از آسمان و باز شدن درهای برکت از زمین و آسمان است که حل مشکلات مردم و روزی فراوان نیز بدنبال آن است «ولو أن أهل القری آمنوا و التقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الأرض » «و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب » «و من یتق الله یجعل له من أمره یسرا
سؤال هشتم: ویژگیهای یاران امام زمان علیه السلام چیست؟
پاسخ قرآن کریم:
خداوند می فرماید: «إن الأرض یرثها عبادی الصالحون.» یعنی زمین را بندگان صالح من به ارث می برند. پس وارثان زمین که امام زمان علیه السلام و یاران ایشان هستند دو ویژگی دارند: 1- عبادالله اند 2- صالحین اند. حال به ویژگیهای بندگان صالح خدا اشاره می کنیم:
1- متواضع اند: «عباد الرحمن الذین یمشون علی الأرض هونا »
2- دارای بینش صحیح هستند، زیرا غرور در قلب و عقل آنان نفوذ نکرده است
3- اهل پرورش جاهلان جامعه اند، «وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما »
4- اهل طاعت و سجده و قیامند، «و الذین یبیتون ربهم سجدا و قیاما »
5- خود را آلوده به گناه که منجر به ورود به جهنم می شود نمی کنند، «والذین یقولون ربنا أصرف عنا عذاب جهنم »
6-اهل اعتدالند، «إذا أنفقوا لم تسرفوا و لم یقتروا »
7- موحدند و غیر خدا را نمی خوانند، «لا یدعون مع الله الها آخر »
8- به جان انسانها احترام می گذارند، «ولایقتلون النفس التی حرم الله إلا بالحق »
9- پاکدامنند، «ولایزنون »
10- دنبال پاکسازی روان خویش اند، «و من تاب و عمل صالحا »
11- جبران کننده عقب ماندگیها و پرکننده خلأ ها هستند، «إلا من تاب و آمن و عمل صالحا »
12- حتی مرتکب مقدمات گناه هم نمی شوند و در مجالس گناه هم شرکت نمی کنند، «و إذا مروا باللغو مروا کراما »
13- کلامشان صحیح است، «و الذین لا یشهدون الزو »
14- اهل لغو نیستند، « و إذا مروا باللغو مروا کراما »
15- پرورش دهنده نسل سالم و مفیدند، «هب لنا من أزواجنا و ذریاتنا قره أعین»
16- امام دیگرانند، «و جعلنا للمتقین إماما »
17- به گزین اند. کلام را گوش می دهند و از بهترین آن پیروی می نمایند، «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه »
18- ایمان دارند، «قل یا عباد الذین آمنوا إتقوا ربکم »
19- بنده خدای متعال هستند و امور خود را واگذار به خدای متعال می نمایند، بنده شهرت و پول و زر و زور و دنیا نیستند، «ثم یقول للناس کونوا عبادا لی من دون الله»
20- شیطان را به زانو در آورده اند، «ولأغوینهم أجمعین إلا عبادک منهم المخلصین»
21- ویژگیهای صالحین را دارند یعنی صددرصد اعمالشان صالح است، «والذین آمنوا و عملوا الصالحات لندخلنهم فی الصالحین »
22- امر ازدواج برای جوانان را تسهیل می کنند، «و أنکحوا الأیامی منکم و الصالحین من عبادکم و إمائکم »
23- در کار خیر از همدیگر سبقت می گیرند، «و یسارعون فی الخیرات و أولئک من الصالحین »
سؤال نهم: ویژگیهای امام زمان علیه السلام در قرآن چیست؟
پاسخ قرآن کریم:
1- معصوم است، «إنما یریدالله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

2- اولی الامر است، «أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم»

3- اطاعت از او، راه خداست، «قل ما أسئلکم علیه من أجر إلا من شاء أن یتخذ الی ربه سبیلا» «قل ما أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی.» از جمع دو آیه معلوم می شود «سبیل رب» همان «موده فی القربی» است.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
هيچگاه زمين از حجت خدا خالي نيست....

هيچگاه زمين از حجت خدا خالي نيست....

[SIZE=+0]
[/SIZE]
ثقة‌ الاسلام‌ كليني‌ با سند خود از ابن‌ طيّار روايت‌ مي‌كند
قالَ: سَمِعْتُ أبَا عَبداللهِ عليه‌السّلام‌ يقُولُ: لَوْ لَمْ يَبْقَ فِي‌ الارضِ إلاّ اثنانِ لَكانَ اَحدُهُما الحُجَّةَ.[SUP][1][/SUP]
«ابن‌ طيّار مي‌گويد: از حضرت‌ صادق‌ عليه‌السّلام‌ شنيدم‌ كه‌ مي‌فرمود: اگر در روي‌ تمام‌ زمين‌ باقي‌ نماند مگر دو نفر يكي‌ از آنها حجّت‌ خدا خواهد بود».
و نيز با دو سند ديگر يكي‌ از حمزة‌ بن‌ طيّار و ديگري‌ از محمّد بن‌ عيسي‌ از حضرت‌ صادق‌ عليه‌السّلام‌ روايت‌ كرده‌ است‌ كه‌ فرمود:
لَوْ بَقِيَ اثْنانِ لَكانَ اَحَدهذما الحُجَّةَ عَلي‌ صَاحِبَهِ. [SUP][1][/SUP]
«اگر دو نفر بمانند، يكي‌ از آنها حتماً حجّت‌ خداي‌ بر آن‌ ديگري‌ خواهد بود».
و نيز با سند خود از كرّام‌ روايت‌ كند كه‌ قالَ: قالَ أبُو عَبدِاللهِ عليه‌السّلام‌:
لَوْ كَانَ النّاسُ رَجُلَيْنِ لَكانَ أَحَدهُمَا الاءمامَ. إنَّ آخِرَ مَن‌ يَمُوتُ الاءمامُ لِئَلاّ يَحْتَجَّ أَحَدٌ علي‌ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ أنَّهُ تَرَكَهُ بِغَيْرِ حُجَّةٍ لِلّهِ عَلَيْهِ. [SUP][2][/SUP]
«حضرت‌ صادق‌ عليه‌السّلام‌ فرمودند: اگر مردم‌ منحصر در دو نفر گردند هر آينه‌ يكي‌ از آنها امام‌ خواهد بود. و از آن‌ دو نفر آن‌ كه‌ ديرتر بميرد امام‌ خواهد بود به‌ علّت‌ آنكه‌ هيچ‌ كس‌ بدون‌ حجّت‌ الهيّه‌ نباشد و در مقابل‌ پروردگار ادّعا نكند كه‌ مرا بدون‌ راهنمائي‌ كه‌ مرا به‌ سوي‌ تو دعوت‌ كند گذاردي‌».
و نيز از يونس‌ بن‌ يعقوب‌ از حضرت‌ صادق‌ عليه‌السّلام‌ روايت‌ كرده‌ كه
قالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: لَوْ لَمْ يَكُنْ فِي‌ الارضِ الاّ اثْنانِ لَكانَ أَحَدُهُما الحُجَّةَ.[SUP][2][/SUP]
نكتة‌ سوّم‌: آن‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا مي‌فرمايد: لاَ تَخْلُو الارضُ مِنهُمْ «هيچگاه‌ زمين‌ از امام‌ خالي‌ نيست‌». به‌ مُفاد اين‌ جمله‌ رواياتي‌ وارد است‌. محمّد بن‌ يعقوب‌ كليني‌ با سند خود از حسين‌ بن‌ أبي‌ العلاء روايت‌ مي‌كند
قالَ: قُلْتُ لابي‌ عَبدِاللهِ عليه‌السّلام‌: تَكُونُ الارضُ لَيْسَ فِيها إمامٌ؟ قالَ: لاَ قلتُ: يَكونُ إمامانِ؟ قالَ: لا، الاّ وَ أَحَدُهُما صامِتٌ.[SUP][3][/SUP]
«مي‌گويد: به‌ حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ عليه‌السّلام‌ عرض‌ كردم‌: آيا مي‌شود در زمين‌ امام‌ نباشد؟ فرمود: نه‌. گفتم‌ آيا مي‌شود در روي‌ زمين‌ دو امام‌ باشد؟ فرمود نَه‌، مگر آنكه‌ يكي‌ از آنها ساكت‌ بوده‌ و زمام‌ امور را در دست‌ نگيرد».
و نيز با سند خود از اسحاق‌ بن‌ عمّار روايت‌ كرده‌ است عَن‌ أبِيعَبداللهِ عليه‌السّلام‌ قالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: إنَّ الارضَ لاَ تَخْلُو إلاّ وَ فيها إمامٌ كَيما إن‌ زادَ المؤمنُونَ شَيئاً رَدَّهُمْ وَ إنْ نَقَصُوا شَيئاً أئِمَّةٌ لَهُمْ.[SUP][3][/SUP]
«مي‌گويد: از حضرت‌ صادق‌ عليه‌السّلام‌ شنيدم‌ كه‌ مي‌فرمود: هيچگاه‌ روي‌ زمين‌ از امام‌ خالي‌ نخواهد بود، براي‌ آنكه‌ اگر مؤمنين‌ در امري‌ از امور زياده‌ روي‌ كنند آنها را به‌ جاي‌ خود در درجة‌ اعتدال‌ برگرداند، و اگر در امري‌ از امور كوتاهي‌ كنند و نقصاني‌ به‌ بار آورند آن‌ نقيصه‌ را براي‌ انان‌ تمام‌ كند و آنان‌ را معتدل‌ نمايد».
و نيز با سند خود از عبدالله‌ بن‌ سليمان‌ عامري‌ از حضرت‌ صادق‌ عليه‌السّلام‌ روايت‌ كرده‌ است‌ كه‌ فرمود:
مَا زَالَتِ الارضُ إلاّ وَ لِلهِ فيهَا الحُجَّةُ، يُعَرَّفُ الحَلاَلَ وَالحَرَامَ وَ يَدْعُو النَّاسَ إلي‌ سَبِيلِ اللهِ.[SUP][4][/SUP]
«هيچ‌ وقتي‌ از پيدايش‌ زمين‌ تا به‌ حال‌ نگذشته‌ است‌ مگر آنكه‌ زا براي‌ خدا در آن‌ حجّتي‌ بوده‌ است‌ كه‌ حرام‌ و حلال‌ خدا را به‌ آنها تعليم‌ دهد و مردم‌ را به‌ راه‌ خدا بخواند».
و نيز با سند خود از ابن‌ مسكان‌ از أبوبصير عَن‌ أَحَدِهِما عَليهِما السّلامِ روايت‌ كرده‌ است‌ قالَ: قَالَ: إنَّ اللهَ لَمْ يَدَعِ الارضَ بِغَيْرِ عالِمٍ، وَ لَوْ لاَ ذَلِكَ لَمْ يُعرَفِ الحَقُّ وَالبَاطِلُ.
«أبو بصير مي‌گويد: حضرت‌ امام‌ محمّد باقر يا حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ عليهما السّلام‌ فرمودند: خداوند زمين‌ را يَله‌ و بدون‌ عالم‌ قرار نمي‌دهد و رها نكرده‌ و اگر چنين‌ نبود حقّ و باطل‌ شناخته‌ نمي‌شد.»
و نيز با سند خود از عليّ بن‌ أبي‌ حمزه‌ از أبوبصير از حضرت‌ صادق‌ عليه‌السّلام‌ روايت‌ مي‌كند كه
قَالَ: إنَّ اللهَ اَجَلُّ وَ أعظَمُ مِن‌ اَن‌ يَتْرُكَ الارضَ بِغَيْرِ إمامٍ عادِلٍ.[SUP][4][/SUP]
«فرمود: خداوند بزرگتر و بلند مرتبه‌تر است‌ از آنكه‌ زمين‌ را بدون‌ امام‌ عادل‌ رها و يَله‌ بگذارد».
نكتة‌ چهارم‌ آنكه‌ رسول‌ خدا فرمود:
وَ لَوْ خَلَتْ لانَساخَتْ بِأهْلِهِا
«اگر زمين‌ از امام‌ تهي‌ باشد تمام‌ اهلش‌ را به‌ كام‌ خود فرو خواهد كشيد».
ثقة‌ الاسلام‌ كليني‌ با سند خود از عليّ بن‌ راشد از حضرت‌ أبوالحسن‌ (يعني‌ حضرت‌ عليّ بن‌ موسي‌ بن‌ جعفر عليهم‌ السّلام‌) روايت‌ كرده‌ است‌ كه‌
قَالَ: قُلْتُ لابي‌ عَبْدِاللهِ عليه‌السّلام‌: أتَبقَي‌ الارضُ بغَيْرِ إمامٍ؟ قالَ: لَوْ بَقِيتِ الارضُ بِغَيرِ إمامٍ لَسَاخَتْ.[SUP][5][/SUP]
«مي‌گويد: از آن‌ حضرت‌ سؤال‌ كردم‌: آيا زمين‌ بدون‌ امام‌ باقي‌ خواهد بود؟ فرمود: اگر زمين‌ بدون‌ امام‌ باشد فرو خواهد رفت‌».
و نيز با سند خود از محمّد بن‌ فضيل‌ از حضرت‌ امام‌ رضا عليه‌السّلام‌ روايت‌ كرده‌ است‌
قالَ: قُلْتُ لَهُ: اَتَبقَي‌ الارضُ بِغَيْرِ إمامٍ؟ قالَ: لاَ. قُلْتُ: إنّا نُروي‌ عَنْ ابِّي‌ عَبدالله‌ عليه‌السّلام‌ أَنَّها لا تَبقَي‌ بِغَيرِ إمامٍ إلاّ أنْ يَسْخَطَ اللهُ تَعالي‌ علي‌ أهْلِ الارضِ أوْ عَلَي‌ العِبادِ. فَقالَ: لاَ. لاَ تَبقَي‌ إذاً لَسَاخَت.[SUP][5][/SUP]
مي‌گويد: به‌ حضرت‌ رضا عليه‌السّلام‌ عرض‌ كردم‌: آيا زمين‌ بدون‌ امام‌ باقي‌ خواهد بود؟ فرمود: نه‌. عرض‌ كردم‌: به‌ ما از حضرت‌ صادق‌ عليه‌السّلام‌ روايت‌ نموده‌اند كه‌ فرموده‌ است‌: زمين‌ به‌ غير امام‌ باقي‌ نخواهد بود مگر آنكه‌ غضب‌ خدا بر زمين‌ يا بر بندگانش‌ فرود آيد. حضرت‌ فرمود: اصلاً بدون‌ امام‌ نمي‌ماند، و در اين‌ صورت‌ زمين‌ اهلش‌ را در كام‌ خود فرود خواهد كشيد».
و نيز با سند خود از أبوهراسه‌ از حضرت‌ امام‌ محمّد باقر عليه‌السّلام‌ روايت‌ كرده‌ است‌
قَالَ: لَو أنَّ الاءمامَ رُفِعَ مِنَ الارض‌ ساعَةً لَماجَتْ بِأهْلِها كَما يَمُوجُ البَحْرُ بِأهْلِهِ.[SUP][6][/SUP]
«حضرت‌ باقر فرمود: اگر يك‌ ساعت‌ امام‌ از روي‌ زمين‌ برداشته‌ شود زمين‌ مانند موجي‌ كه‌ در دريا پديد آيد و همة‌ مسافران‌ كشتي‌ها را غرق‌ كند به‌ موج‌ درآمده‌ و تمام‌ افراد ساكن‌ روي‌ خود را هلاك‌ خواهد نمود».
و همچنين‌ با سند خود از معلَّي‌ بن‌ محمّد از وَشّاء روايت‌ كرده‌ است‌
قَالَ: سَأَلْتُ أَبَالحَسنِ الرِّضا عليه‌السّلام‌: هَلْ تَبْقَي‌ الارْضُ بِغيِرِ إمامٍ؟ قالَ: لاَ. قُلْتُ: إنَّا نُروي‌ أنَّها لا تَبقَي‌ إلاّ أن‌ يَسْخَطَ اللهُ عَزَّوجَلَّ عَلي‌ العِباد؟ قالَ: لا تَبقي‌ إذاً لساخَت[SUP][6][/SUP].
«وشّاء مي‌گويد: از حضرت‌ رضا عليه‌السّلام‌ پرسيدم‌: آيا زمين‌ بدون‌ امام‌ باقي‌ خواهد بود؟ فرمود: نَه‌. گفتم‌: به‌ ما چنين‌ روايت‌ كرده‌اند كه‌ زمين‌ بدون‌ امام‌ نمي‌شود مگر آنكه‌ خدا بر بندگان‌ خود غضب‌ كند. فرمود: اگر زمين‌ بدون‌ امام‌ باشد تمام‌ اهل‌ خود را فرو خواهد برد».
نكتة‌ پنجم‌ آنكه‌ رسول‌ خدا مي‌فرمايد:
وَ أَنَّكَ لاَ تُخْلِي‌ الارضَ مِن‌ حُجَّةٍ لَكَ علي‌ خَلْقِكَ ظَاهِرٍ لَيْسَ بِالمُطاعِ أوْ خَائِفٍ مَغْمُورٍ. تا آنكه‌ مي‌فرمايد: أُولَئِكَ الاقَلُّونَ عَدَداً الاعظَمُونَ قَدْراً عِندَاللهِ.
«و بار پروردگارا تو زمين‌ را ازحجّت‌ و امام‌ بر بندگانت‌ خالي‌ نمي‌گذاري‌ يا حجّتي‌ كه‌ ظاهر باشد در ميان‌ مردم‌ ولي‌ مردم‌ از او پيروي‌ نكنند، يا حجّتي‌ كه‌ غايب‌ باشد از ميان‌ مردم‌ و ترسناك‌... اين‌ حجّتها چقدر كم‌اند و چقدر درجه‌ و مقام‌ آنها نزد پروردگار بزرگ‌ است‌»


[1] «اصول‌ كافي‌» ج‌ 1 كتاب‌ الحجّة‌ ص‌ 179

[2] اصول كافي ج1 كتاب الحجه ص180.

[3] همان‌ كتاب‌، ص‌ 178

[4] «اصول‌ كافي‌» ج‌ 1، ص‌ 178

[5] «اصول‌ كافي‌» ج‌ 1، ص‌ 179

[6] «اصول‌ كافي‌» ج‌ 1، ص‌ 179
 

Similar threads

بالا