مسجد چوبی جهان

ملیسا

عضو جدید
کاربر ممتاز

نیشابور را می توان "مینی پایتخت فرهنگی "، ایران لقب داد. شهری كه غالبا آن را با عطار، خیام، كمال الملك و فضل بن شاذان و البته «قدمگاه» می شناسیم. اما جالب است بدانیم در كنار مفاخر و آثار باستانی متعدد این مركز فرهنگی شرق ایران، جاذبه توریستی منحصر به فردی قرار دارد كه از قضا ریشه در تاریخ معاصر این منطقه دارد و علیرغم جذابیت منحصر به فرد و بی نظیرش متاسفانه تا حد زیادی ناشناخته مانده و حتی بسیاری از شهروندان نیشابوری نیز خود علیرغم كوتاهی مسیر تاكنون این اثر را مشاهده نكردهاند!.
آیا تاكنون از نخستین و تنها مسجد چوبی دنیا شنیدهاید؟!. مسجد چوبی بخش عمدهای از مجتمع فرهنگی، سیاحتی و اقامتی موسم به دهكده چوبین نیشابور است كه هر صاحب سلیقهای را مجذوب به خود می نماید و استعداد بالقوهای است كه در صورت اندكی توجه و عنایت دست اندركاران سازمان میراث فرهنگی نیشابور میتواند به فعلیت رسیده و توانایی جذب هزاران توریسم را دارد.
ماهنامه بین المللی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی «جاده ابریشم» در صفحه 115ضمیمه شماره 57 خود، در مرداد 1382، از مسجد چوبی نیشابور، چنین نوشته است: "مسجد چوبی " برای اولین بار در سال 1325 با دیوارهای كاهگلی و سقف چوبی، با وسعت فعلی و در همین مكان بنا شد و در سال 1378 پس از مخروبه شدن مسجد اولیه، مسجد فعلی با شكل و شمایل جدید و با شیوهای نوین در همان مكان احداث گشت.
این مسجد اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان و به وسعت دویست متر مربع و سقف آن به صورت شیروانی میباشد و دارای دو مناره هر كدام به ارتفاع 13متر از سطح زمین و وزن تقریبی 4تن میباشد و شكل ظاهری آن به صورت كشتیای است كه گویی بطور وارونه روی زمین قرار گرفته است. در مجموع 40تن چوب در بنای آن بكار برده شده و ساخت آن حدود دو سال به طول انجامیده است.
سه درب ورود و خروج، و 5 پنجره در ساختمان بنا وجود دارد. اسكلت آن از نوع سازههای مقاوم در برابر زلزله و با ماندگاری طولانی و به شیوه Twobyfour یا Double ساخته شده است و آبدارخانه این مسجد، دارای كابینتها، دیوارها و حتی سینیهای چوبی است، كف و بخشی از دیوار آن به دلیل رعایت مسائل بهداشتی با كاشی و سرامیك پوشیده شده است.

چوبهای مختلفی از درختان مثمر و غیرمثمر هم در ساختمان و هم در تزئینات داخلی از قبیل كتیبهها، محراب و ... به كار رفته است نظیر انواع كاجها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشك، گردو و توت. نورپردازی آن هارمونی ویژهای از رنگهای شاد است كه به شبهای آن محوطه، جلوه خاصی بخشیده است».
مسجد چوبی در فاصله 7 كیلومتری نیشابور بنا شده و سازنده آن فردی بنام مجتهدی می باشد. این مجتمع دارای موزه و كتابخانه، رستوران، فروشگاه،نانوایی، آلاچیقهای منحصر بفرد چوبی و سوئیتهایی است كه دیدن آن تداعی كننده پیوند و امتداد هنرمندان حال نیشابوری با نسل گذشته فرهیخته خود میباشد.

منبع:فارس نیوز
 

Similar threads

بالا