مسابقه *** تشخیص گل های فضای سبــز

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


درود به دوستان ِ گلم


در این تاپیک قصد داریم تا در کنار هم در مورد گیاهانـــی که در طراحیِ فضای سبز مورد استفاده قرار می گیره به صورت مسابقه از هم سوال کنیم

تا علاوه بر آشنایی بیشتر با گیاهانِ فضای سبــز بتونیم یک مسابقه ی مفید هم در این تالار برگزار کنیم...



طبق روال مسابقات دیگر در زیر تالارهای تالار کشاورزی این مسابقه هم به این شکل است که :

شما می تونید از یک گل که در فضای سبز کاربرد داره عکس بذارید و کاربرانی که به جواب صحیح رسیدن سوال بعدی رو بذارن

و همین طور توضیحی هم در مورد گیاه بدید.


از حضور و فعالیت شما سپاسگـــزارم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
silene pendula
از خانواده میخکه. گل هاش معطره. سریع الرشده و تا ارتفاع 30 سانت هم می رسه. درفضای سبز هم بیشتر کنار کاشته میشه. یعنی کنار باغچه یا لبه هایِ مسیر عبوری پارک ها و ویلاها.


خوب بید؟:D
 

مارجين

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
مرسي خوشگل خانوم



ـ خانواده: Compositae
ـ نام علمی: Gazania pinnata

مشخصات گیاه شناسی

این گیاه بومی آفریقای جنوبی است.تلاقی گونه های مختلف این جنس مخلوتی از ارقام متنوع بدست آمده است و تحت نام G.Splendens معروف است. ارتفاع آنها به 20-30 سانتی متر می رسد.برگ ها به طور طوقه ای در قاعده ی گیاه قرار می گیرد.برگ ها سرنیزه ای،گاهی کنگره کم عمق،صاف درسطح فوقانی،سفیدوکرکداردرسطح پشتی می باشد.گل آذین کلاپرک به قطر9-7سانتی متر گل های کناری سفید،زرد،گاهی زردپررنگ، نارنجی وقرمزوگاهی قهوه ای رنگ هستند.گل های میانی معمولا تیره واطراف آن رادایره کم وبیش تیره با لکه های سفیدیا آبی رنگ می کند.



طرز کاشت و ازدیاد

ازدیاد گازانیا از طریق بذر زیر شاسی درفروردین ماه صورت می گیرد.وپس ازرشد کافی به بستراصلی منتقل می شود.ضمنا یکی از گیاهانی که معمولابعداز گیاهان پیازی وگیاهان دوساله که از گل رفته اند مورد استفاده قرارمی گیرد.گازانیا زمین های قابل نفوذ وغنی وهمچنین نقاط گرم آفتابی را می پسندد.ولی با وجوداین قادر به تحمل اولین یخبندان های زودرس می باشد.زمین های واجدفسفر را ترجیح می دهد.




کاربرد:

کاشت گازانیا در زمین هایی با مساحت زیاد منظره بدیعی را بوجود می آورد.درحاشیه باغچه ها،پلات بند گل دهنده مخلوط روی تیپ های آفتاب گیروروی بالکن ها وتراس وپشت پنجره جهت تزئین کشت می شوندگونه ای از گازانیای زرد به نام گازانیای ظهرطلایی وجود دارد که ارتنفاع آن 10-30سانتی مترویکی از گل های زیبای تابستانی.

منابع:گل های فصلی(گلهای فضای آزاد)،تالیف:دکترجمشیدحکمتی،نشرعلوم کشاورزی مجله جامع کشاورزی و فضای سبز
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
Candytuft / Iberis
Iberis SPP.
Brassicaceae / Cruciferae

از گلهای مقاوم به سرما بوده که گل های آن شبیه چتری فشرده به رنگهای سفید ، قرمز و بنفش است . خوشه گل بعد از ظاهر شدن به تدریج رشد می کند . هر گل آن دارای 4 گلبرگ است . دارای انواع یکساله و چند ساله است . در تمام خاک ها به خوبی رشد می کند .
گلدهی :
اگر بذر آن در اواخر تابستان کشت شود در بهار سال بعد گل می دهد و اگر بذر کاری در بهار انجام شود گلدهی عقب افتاده و کیفیت گل کم می شود .
نیاز ها :
نیاز به محلی آفتابی و خاکی زهکشی شده دارد . در خاک های ضعیف تا متوسط از نظر حاصلخیزی و خنثی تا قلیایی رشد می کند .
افزایش :
نوع یکساله به وسیله بذر و نوع چند ساله به وسیله بذر ، تقسیم بوته و قلمه های خشبی افزایش میابد .
نوع چند ساله آن یک سال بعد از بذر کاری گل می دهد . بذر ها در پاییز در خزانه و یا مستقیم در محل اصلی کشت می شود . برای افزایش دوره گلدهی می توان در چند مرحله به فاصله 2 هفته بذر کاری را انجام داد .

دانه ها مسطح و بیضی شکل می باشند

منبع :امروزی

Iberis umbellata
 

پیوست ها

  • 13631844111.jpg
    13631844111.jpg
    78.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 13631847481.png
    13631847481.png
    11.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
عاره! توضیحات لاتینش هست! درسته ؟:huh:

از خانواده اریکاسه

علف جاروب

درختچه ای همیشه سبز با برگ های کوچک فلس مانند به رنگ سبز تیره تا خاکستری استکه شاخه های درختچه که به شکل تپه ای یا پهن شونده رشد میکند را می پوشانند . گل های زنگوله ای شکل به طول 4 متر در نوک شاخه و در اواسط تابستان تا اواخر پاییز ظاهر می شوند . گل ها به رنگ صورتی ، بنفش ، ارغوانی و نیز سفید دیده میشوند . دارای بیش از 500 واریته است که همگی برای استفاده به عنوان گیاه پوششی مناسب هستند . در میان واریته ها عادت رشد از حالت افراشته تا حالت تپه ای و یا پهن شونده متفاوت است . انواعی از آن که به عنوان گیاه پوششی استفاده می شوند شامل Aurea با گل های ارغوانی در پاییز ، David eason با گل های ارغوانی در پاییز ، Mrs Ronald Gray با گل های ارغوانی متمایل به قرمز با ارتفاع 7 سانتی متر و Nana با ارتفاع 10 سانتی متر و گل های بنفش .

نیاز ها : علف جاروب به سرما مقاوم بوده و نیاز به خاک اسیدی ، مرطوب و با زهکشی خوب دارد و مناطقی را که دارای تابستان خنک و مرطوب هستند را ترجیح میدهد . با آبیاری منظم به طوری که خاک هرگز خشک نشود می توان آن را در مناطق با تابستان خشک پرورش داد . همراه با ابیاری منظم ، کاربرد کودهای اسیدی در اواخر زمستان و دوباره در اواخر بهار توصیه می شود . در نواحی با تابستان داغ گیاه Erica که به آن شباهت دارد بهتر رشد می کند .

افزایش :

از طریق کاشت قلمه های نیمه رسیده در اواسط تابستان ، یا تقسیم بوته در پاییز یا اوایل بهار و نیز از طریق خواباندن شیاری شاخه در بهار قابل افزایش است .

منبع :
امروزی
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شبیه برگ خنجری می مونه!:huh:

این عکس اولیه که اسمش نوشته شده!!:huh:
 
آخرین ویرایش:
بالا