مزیت های زیست محیطی دوچرخه ی برقی در کاهش آلودگی ها و ترافیک

takranservice.ir

عضو جدید
مزیت های زیست محیطی دوچرخه ی برقی در کاهش آلودگی ها و ترافیک




استفاده از دوچرخه ی برقی در سیستم حمل و نقل شهری گامی سبز در مسیر بهبود وضعیت ترافیك، كاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت است. با در نظر گرفتن تردد زیاد خودروهای تك سر نشین به منظور جابجایی های روزمره ی منزل تا محل كار ورود یك دستگاه دوچرخه ی برقی به سیستم حمل و نقل شهری می تواند به معنی حذف یك خودروی تك سرنشین پر مصرف و آلاینده از سیستم ترافیك شهری باشد. بر همین دلیل طرح های بسیاری در مورد مزیت ها جایگزینی دوچرخه در سیستم حمل و نقل شهری در شهری چون تهران ارائه شده است كه در بسیاری از آنها با الگو قراردادن برخی شهرهای اروپایی، آمریکایی و یا آسیایی توجیه مزیت های اقتصادی، فردی، اجتمایی و زیست محیطی آن صورت گرفته است. دوچرخه برقی بی صدا، غیر آلاینده و كم خطر است و از نظر ترافیكی نیز حجم بسیار كمی را از خیابان ها را اشغال می كند. با رعایت مقررات راهنمایی و استفاده از وسایل ایمنی توسط دوچرخه سوار، جایگزین شدن آن در سطح شهر بجای خودروهای شخصی یا موتورسیكلت ها تصویری ایده آل از یك شهر پاك و آرام و جامعه ای سالم و با نشاط است.

مزیت های فردی دوچرخه برقی در ، سرعت، نشاط روحی و جسمی
دوچرخه ی برقی در مسیررفت و آمد های شهری سرعت مطلوب و بالایی دارد و حتی در مسیرهای كوتاه و متوسط مدت زمان رسیدن از مبدأ به مقصد با دوچرخه برقی به مراتب از خودروی شخصی کمتر است. مسیر و ترافیكی كه دوچرخه ی برقی در یك مسیرهای شهری روبه رو است لزوماً همان مسیر خودروی شخصی یا عمومی نخواهد بود.
هنگام دوچرخه سواری می توان از میانبر ها و مسیر هاییخلوت مانند كوچه استفاده کرد وبه جای مناطق پر ترافیك، تقاطع های شلوغ و آلوده و گره های كور ترافیكی از مناطق محلی و مسیرهای كوچه باغی با هوای پاک عبور كرد. این مسیر ها در اغلب مناطق شهری چون تهران به میزان زیاد وجود دارد كه عموماً به دلیل عدم شناخت ، تنگ و باریك بودن، وجود جوی یا جدول در ابتدا یا انتهای برخی كوچه ها برای خودروهای شخصی و یا خودروهای عمومی غیر قابل تردد می باشد. روشن است كه دوچرخه ی برقی به آسانی می تواند از این مسیرها عبور کند. و با این فرض كه هیچ تغییری در خیابان بندی به نفع تردد دوچرخه ها صورت نگیرد نیز وجود اینگونه مسیرها انگیزه ی مناسبی را برای استفاده از دوچرخه ی برقی برای تردد روزمره ایجاد می کند.

سایر مزایا:

احتمال بسته شدن مسیر دوچرخه ی برقی در ترافیك شهری بسیار نا چیز است و قابلیت اطمینان بالایی در زمانبندی تردد روزمره ی شهری با این وسیله وجود دارد. حتی در بدترین شرایط ترافیک نیز تفاوت چندانی برای سرعت متوسط دوچرخه برقی و زمانبندی حركت فرد ایجاد نمیشود.
متوسط سرعت تردد در شهر تهران بنا بر آمار سال 1392 سازمان ترافیك تهران با در نظر گرفتن تردد های اتوبانی 30كیلومتر در ساعت است. این شاخص برای محدوده ی طرح ترافیك 20 كیلومتر در ساعت می باشد. باتوجه به اینكه در مسافت های زیر 5 كیلومتر احتمال استفاده از بزرگراهها كاهش می یابد، سرعت متوسط حمل و نقل در شهر تهران و برای مناطق غیر اتوبانی به حدود 15 كیلومتر در ساعت می رسد. این در حالی است كه سرعت متوسط دوچرخه ی برقی در رفت و برگشت بین نقاط مختلف شهری تهران در حدود30 كیلومتر در ساعت است.
با توجه به سرعت متوسط و وضعیت ترافیك و نیز زمان هدر رفته در كارهایی همچون استارت و گرم كردن خودرو و خروج از پاركینگ، یافتن جای پارك ،باز و بسته كردن قفل های خودرو برای بسیاری از مسیرهای كوتاه و متوسط شهری دوچرخه ی برقی وسیله ای به مراتب سریعتر و آسانتر از خودروی شخصی است.
در مقایسه ی با استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی مانند تاكسی و اتوبوس ، به غیر از مسیرهای شهری طولانی (بالاتر از 40كیلومتر) استفاده از دوچرخه ی برقی بسیار آسان تر، ، سریعتر و مطمئ تر می باشد.
در مقایسه با هزینه های حمل و نقل شخصی (خودرو یا موتورسیكلت شخصی) و یا عمومی (سواری و تاكسی) هزینه ی تردد با دوچرخه ی برقی برای فرد بسیار كمتر و ناچیز است. هزینه ی برق مصرفی دوچرخه ی برقی برای طی مسافت 30 كیلومتر فقط25 تومان است. استهلاك كم و تعمیر و نگهداری آسان دوچرخه به عنوان یک وسیله ی نقلیه ی شخصی از مزیت های دیگر استفاده از دوچرخه برقی است.
نكته ی مثبت دیگر در استفاده از دوچرخه ی برقی برای تردد روزمره ی شهری، تحرك و نشاطی است كه همانند ورزش صبحگاهی و تكرار آن در عصر در طول روز سلامت جسم و روان را برای فرد به همراه دارد. تجربه ی نشان داده است كه استفاده مداوم از دوچرخه ی برقی برای فرد بصورت یک عادت در می آید و رها كردن آن برای فرد مشكل خواهد بود.
دوچرخه ی برقی وسیله است كه به سیستم محركه ی الكتریكی شامل موتور الكتریكی، انتقال قدرت، كنترلر و منبع تغذیه ی الكتریكی مجهز است. تفاوت دوچرخه ی برقی با موتورسیكلت برقی در این است كه دوچرخه به معنی وسیله ی نقلیه ای است كه با انرژی انسان حركت می كند . این موضوع در دوچرخه برقی حفظ شده و كما كان انرژی ماهیچه ای انسان در حركت آن نقش مهمی بازی می كند. ایده ی دوچرخه ی برقی در جهان ایده ی جدیدی نیست و شاید بیش از صد سال قدمت داشته باشد. در بسیاری کشور های پیشرفته سال هاست که از این وسیله نقلیه استفاده می شود.
 

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
یادمان نرود که عدم مدیریت وعدم آینده نگری درتصمیمات کلان وخرد،همواره دو عامل مهم درعقب ماندگی ماست!!!
 

takranservice.ir

عضو جدید
آپدیت پست : دوچرخه برقی های جدید...


دوچرخه های برقی امکان لذت از ورزش و تفریح را بدون اینکه احساس خستگی کنیم برای ما فراهم کرده اند.اغلب این نوع دوچرخه ها به صورت تاشو و کم حجم و همینطور سبک وزن طراحی شده اند تا افراد با وضعیت بدنی و محیط های کاری متفاوت بتوانند از ورزش دوچرخه سواری بهره مند شوند.

دوچرخه برقی از باتری های لیتیوم یون برای ذخیره انرژی و دریافت نیرو برای موتور استفاده می کنند. همچنین اغلب انها به یک صفحه نمایش مجهز هستند تا میزان مسافت و همچنین میزان شارژ باقی مانده از باتری را نمایش دهند. می توانید در زیر چند نمونه مختلف از دوچرخه های برقی را مشاهده کنید.





 
بالا