مروري بر سيستم هاي دوربين مداربسته CCTV

darvish.m

کاربر فعال تالار موبایل,
نگاهي بر سيستمهاي دوربين مداربسته CCTV
هماهنگونه كه از اصطلاح CCTV كه مخفف Closed Circuit Television است، بر مي‌آيد. سيستمي است، شامل يك مدار بسته كه تمام اجزاي آن به طور مستقيم با هم ارتباط دارند. نظارت تصويري و مانيتورينگ از سال 1950 با استفاده از دوربين‌هاي تلويزيوني و مانيتورها آغاز شد،‌ در حالي كه هيچ راه حلي براي ضبط تصاوير وجود نداشت. از سال 1971 با ساخت اولين ضبط كننده ها، ذخيره سازي تصاوير نيز آغاز شد.
سيستم‌هاي متصل شده به ارتباط مستقيم در اين محتوا شامل سيستم‌هاي لينك شده بوسيله امواج مغناطيسي و اشعه مادون قرمز نيز مد نظر مي‌باشد.بخش اول اين مقاله شرحي بر اجزاي اصلي تشكيل دهنده سيستم CCTV مي‌باشد.
كاربردهاي CCTV :
پهنه گسترده استفاده از سيستم CCTV در سيستم‌هاي امنيتي و كاربردهاي مشابه در مجتمع‌هاي مسكوني، فروشگاه‌ها، بانك‌ها، كارخانجات، مكان‌هاي دولتي و .. مي‌باشد.
به طور كلي دوربين مدار بسته به چه منظور بكار مي‌رود؟
1.رديابي وقايع Detection
2. نظارت Surveillance ‌
3. احراز هويت Identification
4..تشخيص وقايع Precognition

دوربين
شروع نقطه هر سيستم مداربسته CCTV از دوربين آغاز مي شود. دوربين تصاويري را ايجاد مي‌كند كه مي توان به واحدكنترل انتقال داده شود. به غير از دوربين مدار بسته طراحي لنز مناسب نيز در كنار دوربين امري مهم و جدايي ناپذير محسوب مي‌گردد. لنزي كه از آن صحبت شد بايد به طور جداگانه و بر روي جلوي دوربين نصب شود.



Constant62.gif

شكل شماره 1
درشكل شماره يك، كليات يك دوربين مدار بسته نشان داده شده است.تمام لنزها حالت فوكوس و تنظيم عنبيه
( Focus adjustment, Iris adjustment) را ندارند، ليكن بيشتر آنها تنظيم عنبيه را دارند اما برخي از لنزها با وجود داشتن زاويه عريض لنز حلقه فوكوس را ندارند.‌ ورودي BNC براي ارتباط كابل تصوير كواكسيال مي‌باشد و در سيستم دوربين به صورت خطي برق و كواكسيال به صورت جدا كشيده نمي‌شود و با هم ارائه مي‌گردد.
انواع دوربين از لحاظ شكل ظاهري:

  1. دوربين باكس (Box Camera)



  1. دوربين دام (Dome Camera)



تقسيم بندي دوربين‌ها از لحاظ پورت خروجي در ادامه بررسي خواهد شد.
مانيتور:‌
تصاويري كه توسط دوربين‌ها نياز به تكثير و بازبيني دارند، توسطيك مانيتور CCTV شبيه يك تلويزيون رو ميزي مشاهده مي‌شوند. با اين تفاوت كه مدار تنظيم در ان وجود ندارد.
Constant63.gif
شكل شماره 2
ساختار سيستم‌هاي ساده CCTV:
ساده ترين سيستم اتصال يك دوربين به مانيتور با كابل كواكسيال و تامين برق براي دوربين مي‌باشد. مانيتور و اين سيستم به دوربين خطي معروف است. شكل شماره 3 نمايش دهنده اين سيستم مي باشد.( محتملا سريعترين ورژن معروف Pye Observation System ، كه بياني از مفهوم CCTV مي باشد).


توسعه بعدي براي گنجاندن خروجي از چهار دوربين به مانيتور بود. اين مي تواند به طور خودكار از طريق دوربين‌ها به صورت انتخابي صورت گيرد. شكل شماره 4 نمايش دهنده اين سيستم آرايشي مي باشد. در اين سيستم همچنين يك ميكروفن همراه با دوربينها براي انتقال صدا و دريافت آن بر روي مانيتور در نظر گرفته شده بود.


نكته قابل توجه و گاهي اوقات آزار دهنده، توقف بين تصاوير در هنگام سوييچ كردن دوربين‌ها بود. كه دليل اين مهم كاهش قدرت دوربين در هنگام انتخاب بود و يك بازه زماني هر چند كوتاه براي بازگشت دوباره طي مي‌شد. اين سيستم با خريد كاور و پايه دوربين و لنز شانزده ميليمتري و سوييچ مانيتور و نهايتا 12 متر كابل كواكسيال با اتصال ها كامل خواهد بود. امروزه سيستمهاي دوربين مدار بسته خيلي دقيق تر وارده بازار شده است كه اشكالات عمده مطرح شده را پوشش مي دهند.
منبع تغذيه سيستم‌هاي CCTV:‌
منبع تغذيه براي دوربين و مانيتور جهت تامين به طور جداگانه مي‌باشد.ضمن اينكه كابل كواكسيال ارتباطي بين اين دو حامل سيگنالهاي تصويري خواهد بود.


در صورتي كه تعداد دوربين ها بيشتر باشد مانند شكل زير استفاده از سوييچVideo Switcher)) براي جابه جا كردن تصاوير ارسالي براي مانيتور امري اجتناب ناپذير از سيستم دوربين مداربسته خواهد بود .


سيستم ضبط تصاوير:
گام بعدي در تكميل سيستم دوربين‌هاي مدار بسته افزودن يك ضبط كننده تصاوير همچون دياگرام شكل شماره7 مي باشد. ضبط كننده بر اساس انتخاب تصاوير در هنگام باز پخش، توانايي ارائه تصاوير دوربين مورد نظر را خواهند داشت.
file:///C:/DOCUME%7E1/M-DARV%7E1/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image013.jpg
شكل شماره7
تا به اينجا كليات كليدي در خصوص مفهوم دوربين مدار بسته و ساختار آن مشخص شد. پس از كسب دانش اوليه از اين سيستم‌ها مي بايست بررسي‌هاي فني در خصوص نوع پروژه مورد نظر و انتخاب سيستم صورت گيرد.
تقسيم بندي دوربين‌ها از لحاظ پورت خروجي:
يكي از عمده‌ترين مسائلي كه در انتخاب سيستم دوربين مدار بسته اهميت دارد نوع پورت خروجي دوربين مي باشد،‌كه به دو دسته آنالوگ (Analogue Camera) و ديجيتال IP Camera)) تقسيم مي‌شود.

  1. دوربين هاي IP و مركز NVR
1-1-الف- مزايا
1-1- ب- معايب

  1. دوربين‌هاي آنالوگ و مركز DVR
1-2- الف - مزايا
1-2-ب- معايب


  1. دوربين‌هاي IP و مركز كنترل NVR
الف- مزايا:

  • كاهش زمان نصب
  • كاهش هزينه كابل كشي ( در دوربين‌هاي IP از كابل CAT6 استفاده مي گردد كه محدوديت تا 150 متر وجود دارد مي بايست چند دوربين با هم از يك نقطه و از طريق فيبر به NVR متصل شوند. )
  • تحت شبكه بودن به صورت مستقيم و با خروجي LAN
  • امكان دسترسي براي كاربران به صورت نامحدود
  • كيفيت مانيتورينگ بالا
  • سيستم نگهداري ساده تر از آنالوگ مي باشد.
ب- معايب:

  • نياز به شدت روشنايي حداقل 1 لوكس در پيرامون براي تصوير مناسب
  • نياز به بستر شبكه قدرمتند 10/100/1000
  • درگير شدن حجم بالاي ترافيك شبكه با سيستم دوربين

2-1 دوربين‌هاي آنالوگ و DVR
2-1 الف- مزايا:

  • قيمت ارزانتر نسبت به IP (قيمت آن حدود ثلث قيمت دوربين IP مي‌باشد)
  • ارائه تصوير مناسب با وجود 0.01 تا 0.1 لوكس روشنايي .
  • سيستم آنالوگ به طور كلي مستقل از شبكه بوده و تنها DVR‌ در گام آخر به شبكه وصل مي شود در صورتي كه بخواهيم سيستم شبكه و CCTV جهت امنيت بيشتر مستقل باشند، اين سيستم پاسخگو مي باشد.


2-1-ب- معايب

  • كابل كشي كواكسيال محدوديت تا 500 متر را دارد. مي بايست تمام دوربين ها مستقيم به DVR اتصال يابند. در عين حال در دوربين‌هاي IP دوربين ها به نزديكترين رك اتصال يافته و از رك توسط فيبر نوري به مركز منتقل مي‌شوند.


  • اتصال به شبكه : دوربين‌هاي آنالوگ منحصرا قابليت اتصال به شبكه را ندارند و پس از اتصال به DVR از طريق پورت شبكه به شبكه اتصال مي يابند از اينرو در صورتي كه نياز به افزايش دوربين در سيستم باشد. در حالت آنالوگ مي‌بايست دوربين جديد از طريق لوله فلزي يا سيني مستقيما به DVR متصل شود تا قابل اتصال به شبكه باشد در حالي كه دوربين IP جديد به نزديكترين رك متصل شده و با توجه به اينكه رك قبلا از طريق فيبر به NVR‌ متصل شده بود. نياز به انجام كابل كشي اضافي نيست.
تا به اينجا مفهوم كلي سيستم دوربين مدار بسته و انتخاب سيستم تا اندازه‌اي روشن شد، در انتخاب نوع سيستم توجه به محدوديت ها و شرايط پروژه نيز امري ضروري مي‌باشد. در خصوص شاخص‌هاي انتخاب نوع دوربين از لحاظ شكل ظاهري و ساير ويژگي‌ها كه در مشخصه فني دوربين‌ها آورده مي شود، انتخاب نوع ضبط كننده، مراكز كنترل انواع لنز و كاورهاي موجود در بازار و برند‌هاي مختلف و طبقه بندي آنها در شماره بعدي مجله خواهد آمد.

منابع:
The Principles & Practice of CCTV-3[SUP]rd[/SUP] Edition by Mike Constant
Part CCTV Camera Terms and Features
DALLMEIER CCTV Solutions by ADISH Electronic Co
 

engpower

عضو جدید
نحوه ip دادن یه دوربین وانتقال تصویر

نحوه ip دادن یه دوربین وانتقال تصویر

سلام
اگه امکانش هست یه توضیح مقدماتی از شبکه کردن رو قرار بدید
بعد آموزش انتقال تصویر رو شروع کنید
خودم یه مطالبی از اونا بلدم اما عملا کار نکردم
 

light14

عضو جدید
درویش جان سلام
به این خروجیهای الارم تو دی وی ار چه تجهیزاتی میشه وصل کرد؟
 

amirmalek

عضو جدید
با سلام
خروجی های DVR معمولا چند دسته هستند
دسته ای که به آلارم ها مربوط میشه رو میتونید به آژیر یا دزدگیر متصل کنید.
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.الان وسایل مورد نیار برای همین کار چه چیزایه؟

دوست گرامی این پست مربوط به چند سال پیش هست. ولی اگه منظورتون راه اندازی سیستم نظارت تصویری هست که برای راه اندازی نوع آنالوگش شما نیاز به دوربین، بسته به تعداد DVR و کابل به اندازه لازم دارین. پس از اتصال فیزیکی باید تصاویر دوربین ها رو روی DVR دریافت و تنظیمات لازم در خصوص کیفیت و نحوه ذخیره سازی رو صورت دهید.

در خصوص دوربین IP هم شما نیاز به NVR سخت افزاری و یا نرم افزاری و دوربین و یک بستر شبکه و سوئیچ های مربوطه خواهید داشت.
 

Similar threads

بالا