مردانی که همسرانشان را دوست ندارند، بشناسید

J.AVID

عضو جدید
ابراهیمی روان شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: افرادی که در ازدواج خود با ناکامی مواجه می شوند به رفتارهای خشونت آمیز و همسر آزاری دست می زنند اما برای همسر آزاری نیازی به کتک زدن شریک زندگی نیست.

وی افزود: افرادی که به رفتارهای همسر آزاری دست می زنند افراد ناکامی هستند که در ازدواج به انتخاب دلخواه خود دست پیدا نکرده اند و احساس شکست دارند به همین دلیل همسرشان را با اسم های تحقیر کننده صدا می زنند.

بعضی افراد با خشونت کلامی رفتارهایی را از خود بروز می دهند و به جای انتقاد از همسرشان ویژگی های او را به شکلی تحقیر کننده بیان می کنند.

ابراهیمی افزود: افرادی که احساس ناخوشایند نسبت به همسر خود دارند به صورت کلامی و غیر کلامی به رفتارهای پرخاشگرانه ای دست می زنند و نمی توانند خود را در مقابل آن رفتارها کنترل کنند.

وی افزود: افرادی که همسران خود را توهین آمیز صدا می زنند در هر شرایطی به ارتباط زناشویی آسیب می زنند.

به گفته ابراهیمی زندگی با چاشنی خشونت رفتاری، اقتدار شما را در رابطه زناشویی فراوانی نمی دهد و یک رابطه عاشقانه میدان قدرت نمایی برای یکدیگر نیست.

این روان شناس تصریح کرد: همیشه همسر اولین کسی است که هدف رفتارهای بد و غیر قابل کنترل قرار می گیرد و نمی تواند از خود دفاع کند و این مقوله در جامعه ما بسیار به چشم می خورد.

وی اضافه کرد: ناسزا گفتن، داد زدن و به کرسی نشاندن حرف یا ترساندن همسرتان هم در گرو رفتارهای خشونت آمیز جا می گیرد و لحظه ای که رفتار از دایره منطق خارج شود دیگر نمی توان آن را مهار کرد و مدام برای همسرتان خط و نشان می کشید.

افرادی که از ضعف شخصیتی و یا اعتماد به نفس پایین برخوردارند با همسر آزاری به دنبال اعتماد به نفس از دست رفته خود هستند و همسر را تهدید و ناراحت می کنند.

ابراهیمی مقدم روان شناس افزود: همسرتان را حتی به شوخی تهدید نکنید و از خود نرنجانید هرگز مقصر جلوه ندهید و برای اشتباهاتش تحقیر نکنید و همچنین خطاهای همسرتان را به رخش نکشید و از او در مقابل دیگران عیب جویی نکنید به این دلیل که به رابطه زناشویی آسیب جدی می زنید.

وی ادامه داد: همه ی با رزندگی را به دوش همسرتان نیندازید و توانایی های او را نادیده نگیرید و از شریک زندگیتان انتظارات زیادی نداشته باشید زیرا که همه ی این رفتارها اگر انجام شود نوعی همسر آزاری در جامعه به شمار می آید.

افراد همسر آزار عمدتا تحت تاثیر یادگیری های اشتباه در فرهنگ خود قرار دارند و به عنوان مثال این افراد این احساس را دارند که با رفتارهای پرخاشگرانه از آنها بیشتر حساب برده خواهد شد و همسر خویش را درتنگنا می گذارند تا به احساس لذت خود دست پیدا کنند.

این روانشناس افزود: برای رسیدن به خواسته هایتان با همسرتان معامله نکنید و هرگز با چشم غره در یک جمع همسرتان را از کاری منصرف نکنید و برای او تعیین تکلیف نکنید و همچنین از کارهایی که دوست دارد دور نکنید زیرا این ها همه همسر آزاری است.

ابراهیمی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: همسر آزاری از آسیب های اجتماعی پنهان است و سبب از هم پاشیدگی خانواده می شود و همیشه قربانیان اصلی خشونت در محیط خانه اول زنان بعد کودکان و سالمندان و مردان هستند.

همسر آزاری باید از طریق یادگیری های درست و بالا بردن اعتماد به نفس درمان شود.
 
بالا