[مذهبی] مسجد الاصلاح سنگاپور

sahelazad

عضو جدید
مسجد الاصلاح سنگاپور کاری از شرکت معماری Formwerkz

موقعیت مکانی پروژه مسجد الاصلاح : سنگاپور
مساحت سایت مسجد الاصلاح : ۳۷۰۰ متر مربع
در شهر پونگل، یکی از شهرهای مدرن و پرجمعیت سنگاپور، سایتی به مساحت ۳۷۰۰ مترمربع به ساخت مسجدی که پاسخگوی نیاز منطقه مسکونی مجاور باشد، اختصاص یافت. این مسجد با توجه به نیاز منطقه دارای حداکثر گنجایش ۴۵۰۰ نفر است.

معماری مسجد الاصلاح با الگوبرداری از معماری اسلامی و بهره‌گیری از الگوهای معماری اقلیمی منطقه صورت گرفت. مسجد الاصلاح / طراحی مسجدی با الگوبرداری از الگوی باز

در الگوی باز، ساختمان مورد نظر در تعاملی بسیار نزدیک با محیط اطراف خود قرار دارد و مرزهای تفکیک محیط داخلی و بیرونی ساختمان کمرنگ است. مسجد الاصلاح با احترام به معماری بومی سنگاپور با الگوی باز طراحی شد تا بازتابی از آرمان‌های اسلامی کشور سنگاپور باشد.

دسترسی مستقیم به فضای باز و امکان تهویه طبیعی از طریق ایجاد روزنه هایی در جداره بیرونی ساختمان مسجد، از راهکارهای معماری پایدار منطقه است که در پروژه طراحی مسجد الاصلاح مورد توجه طراحان قرار گرفت. از دیگر اهداف ساخت این مسجد، ترویج درک مذهبی جامعه سنگاپور در کنار پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته بود. مسجد الاصلاح پونگل، بنایی ست با معماری مدرن و با حداکثر بهره برداری از الگوهای معماری بومی منطقه و ارزش‌های مذهبی مردم سنگاپور.

مسجد در دل بافت مسکونی شهر و در نزدیکی آپارتمان‌های مجاور بنا شده است. ایجاد روزنه‌هایی نه چندان محسوس در نمای خارجی ساختمان، علاوه بر تهویه طبیعی (هدایت کوران هوا به درون ساختمان)، امکان ایجاد ارتباط بصری با محیط را نیز فراهم آورده است.

از جمله چالش‌‌های اجرای پروژه طرح مسجد الاصلاح:
  • سایت مسجد درون بافت مسکونی شهر قرار داشت، از این رو عملیات اجرا و بهره برداری‌‌ از ساختمان آن با محدودیت‌هایی همراه بود.
    – مصونیت بنای مسجد از بارش‌های موسمی منطقه
در طرح پلان مسجد، فضای وسیعی با پلان باز در طبقه همکف ساختمان (کمی بالاتر از سطح خیابان) به عنوان سالن اصلی نمازخانه در نظر گرفته شد. در فضای باز اطراف این سالن، ایوان‌هایی به شکل طاق طراحی شده و به اجرا درآمده است. وجود این ایوان‌ها از دو جنبه بسیار حائز اهمیت است:
  • ایجاد سایه در محل ورود و خروج نمازگزاران
    – حفاظت از ساختمان مسجد در برابر نور مستقیم آفتاب و بارش‌های موسم




سالن اصلی مسجد، از همه طرف با فضای بیرون در ارتباط است و دسترسی فیزیکی و بصری از چهار ضلع آن میسر می‌باشد. این امر سهولت ورود و خروج نمازگزاران در ساعات شلوغی مسجد را میسر می‌کند.


ساختمان مسجد الاصلاح در نزدیکی دو ساختمان مرکز آموزش اسلامی شهر پونگل و ساختمان اداری کل (واقع در میدان عمومی شهر) قرار دارد. به همین دلیل مکانی مناسب برای رویدادهای فرهنگی- مذهبی و فعایت‌های خدماتی به شمار می‌رود.


نمای ساختمان، صفحه نمایش هنر اسلیمی از سه بلوک متفاوت است که تطابق ساختمان را با شرایط مختلف آب و هوایی و پاسخ‌گویی آن را با برنامه‌ریزی‌های مختلف آینده به تصویر می‌کشد.

مناره‌ی مسجد بخش قدرتمند طراحی آن است. این تک مناره از چشم ‌اندازهای مختلف قابل مشاهده است.

منبع:memar-cfz.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا