مدیر IT، مهندس IT، مهندس نرم افزار، مهندس سخت افزار، مهندس صنایع تحلیل سیستم، مهندس مخابرات، مهندس الکترونیک

aminkhodabandeh

عضو جدید
سلام
دیدمبدجوری همه گیج می زنین که آخر قراره چه کاره شین؟ فکر کنم با یه مثال بهتر بشه مشکلاتتون رو حل کنم.
صنعت حمل و نقل رو در نظر بگیرین! چه کسانی توی این صنعت هستن؟ مهندس راه سازی، مهندس ترافیک، مهندس راه آهن، مهندس مکانیک، مهندس هوافضا، مدیریت شهری، مدیریت راهداری، خلبان، راننده شوفر، ... .
ICT و با اغماض IT، هم یه صنعته که توش مدیر IT، مهندس IT، مهندس نرم افزار، مهندس سخت افزار، مهندس صنایع تحلیل سیستم، مهندس مخابرات، مهندس الکترونیک، ... کار می کنن. هر کدوم هم یه وظیفه ای دارن که البته تو کار هم دخالت هم می کنن و درباره کار دیگران نظر می دن (یه نگاهی به صنعت حمل و نقل بندازی بهتر این دخالتها رو متوجه میشی).
مهندس مخابرات وظیفه اش تهیه سیستمهای انتقال داده و اطلاعات است،
مهندس الکترونیک وظیفه اش ساخت آی سی ها و تجهیزات و طراحی مدارهای مورد نیاز برای کمک به این سیستم انتقال و واسطه گری برای انسان هست. اونا CPU، کارت گرافیک، ... رو می سازن.
مهندس سخت افزار وظیفه اش ساختن وسایل و تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز برای مدیریت این اطلاعات در سطح صفر و یک است و اساس کارش روی کار مهندس مخابرات و مهندس الکترونیک است. مهندس سخت افزار به اون کارها منطق می ده. اون روتر طراحی می کنه، آی سی ها رو ترکیب می کنه و مادربورد می سازه. به CPU دستوراتی می ده که چگونه وسایل سخت افزاری رو ترکیب کنه. در عین حال شبکه رو طراحی و آنالیز می کنه و می بنده، ...
مهندس نرم افزار می یاد روی بستر کار مهندس سخت افزار، نرم افزارهای سیستمی و کاربردی رو درست می کنه اما درست کردن نرم افزارهای کاربردی رو به تنهایی نمی تونه انجام بده. اون اول باید بتونه کاری که سیستمهای اطلاعاتی کاغذی و آدمها انجام می دن رو درک کنه اما اینقدر تو دانشگاه بهش برنامه نویسی، کامپایلر، الگوریتم یاد دادن که دیگه بلد نیست با آدمها خوب ارتباط برقرار کنه
پس مهندس صنایع تحلیل سیستم می یاد وسط، اون خوب بلده حرف بزنه، از کار هر کس هم 2 واحد پاس کرده، حرفشونو بفهمی نفهمی متوجه میشه، البته یاد گرفته که حرف مفت هم بزنه ولی مفت حرف نزنه. بلده که مشتری چجور سیستمی رو می خواد، می تونه خوب از زیر زبون مشتری چیزهایی رو در بیاره که خود مشتری فکرشو هم نمی کرد اون چیزها رو نیاز داره.
خوب مهندس IT چه کاره است این وسط. اون شترگاوپلنگ تشریف داره. یه ذره صنایع خونده، یه ذره نرم افزار، یه ذره شبکه. اقیانوس 2 سانتی. ولی تو ایران همین جواب می ده. دلالی بین این مهندسها کار اصلی مهندس IT هست. البته این اون هست که باید تشخیص بده این سازمان یا شرکت چه سخت افزاری می خواد، چه نرم افزاری می خواد، چه شبکه ای، ... مدیر پروژه ایشون هستن. البته ایشون یه سری مدل و چارچوب هم برای خودش داره، zachman، FEAF، TEAF،.... درست مثل نرم افزاری ها که UML، SOA، BPM و ... دارن. اگه نرم افزاری ها Rational Rose دارن، اونا هم system architect دارن. لازم به ذکر است که همین آقا یا خانم مهندس IT هست که با مدیر IT میشینه و مشخص می کنه که چه پروژه هایی باید تعرف و اجرا بشه.
اما مدیر IT! ایشون وظیفه دارن پروژه های اطلاعاتی، منابع اطلاعاتی و هر چیزی که مربوط به دانش و اطلاعات بشه رو جوری سازماندهی کنن که با اهداف استراتژیک سازمان در یک راستا باشه. همون Business & IT Alignment. ایشون مترجم حرفهای مدیر عامل و هیئت مدیره برای اون مهندسهای عزیز هستن.

سر درد گرفتم! بای!
 

aminkhodabandeh

عضو جدید
لازم به تذکر دیدم که این شاخه هایی که تو ارشد برای IT درست کردن،اکثرشون توسط خود دانشگاهها پیشنهاد شده و گسترش علوم اونها رو تایید کرده، برای همین خیلی فکر نکنین که IT همین گرایشهاست، اکثر همین گرایشها هم یه جوری گرایش نرم افزار هستن منتها شورای گسترش اجازه گسترش رشته نرم افزار رو به همین راحتی نمی ده اما فناوری اطلاعات رو می ده. چون هنوز کسی درست و حسابی ازش سر در نمی یاره و یا حداقل توافق جمعی روش وجود نداره.
گرایش هایی مثل شبکه، چندرسانه ای،... نمونه های بارز این موضوع هستن.
 

aminkhodabandeh

عضو جدید
منابع و سرفصل درسی دوره ارشد

منابع و سرفصل درسی دوره ارشد

اگه خواستین سرفصل دروس مربوط به رشته کارشناسی یا ارشد رو بدست بیارین می تونین برین به سایت زیر:
http://gostaresh.msrt.ir/frmGrade.aspx
تو اونجا می تونین برنامه آموزشی هر رشته ای که خواستین رو پیدا کنین
فقط حواستون باشه که برنامه درسی رشته کارشناسی فناوری اطلاعات قدیمیه و الان عوض شده.
 

st_i86

عضو جدید
با عرض تشکر
این تاپیک پاسخ بسیاری ابهامات در مورد این رشته در دوره کارشناسی را داد.
اما این هم باید جا بیافته که بدانند تشخیص این تفکیک کارها بر عهده مهندسی آی تی است و بازهم امیدواریم که این اتفاق بیافته.
یک سوالی داشتم اینکه در چه سازمانی این رشته ها با هم کار می کنند ونیاز به مدیریت توسط آی تی ها دارند ؟
 

aminkhodabandeh

عضو جدید
قرار نیست اینها با هم تو یه سازمان یا شرکت باشن، معمولا هر سازمان یا شرکت یه واحد فناوری اطلاعات داره که مدیران فناوری اطلاعات در آنجا کار می کنند. مهندس فناوری و سایر مهندسین هم به عنوان شرکتهای سازنده و پشتیبان نرم افزار با سازمان مذکور قرارداد دارن
 

elham69

عضو جدید
خیلی جالب بود
من مهندسی برق مخابرات می خونم و مدرک mcse ماکروسافت را دارم و خیلی به شبکه علاقه دارم حالا من چطوری می تونم بین این دو تا ارتباط برقرار کنم. THANKS
 

pappeli

عضو جدید
سلام به همگی. بحث جالبیه. اگه می دونید و می تونید بیشتر بگید.ممنونم.
 

aminkhodabandeh

عضو جدید
شاید یه جوری اینها رو سطح بندی کنم بهتر باشه، لایه پایین تر زیرساختنی برای لایه بالاتر است به عبارت دیگه از لایه بالا نیازهاست که به لایه پایین می ره و از لایه پایین ماژولهای از قبل آماده به همراه نحوه کار با آنهاست که به لایه بالا می ره (این لایه بندی یه جورایی شبیه لایه بندی TCP تو شبکه است):
سطح1- مهندسی مخابرات،مهندسی الکترونیک
سطح 2- مهندسی سخت افزار
سطح3-1-مهندسی نرم افزارهای سیستمی
سطح3-2-مهندسی نرم افزارهای کاربردی
سطح4- مهندسی تحلیل سیستم
سطح 5- مهندسی فناوری اطلاعات
سطح 6-مدیر فناوری اطلاعات
موفق باشین
 

eL2rado

عضو جدید
خیلی جالب بود
من مهندسی برق مخابرات می خونم و مدرک mcse ماکروسافت را دارم و خیلی به شبکه علاقه دارم حالا من چطوری می تونم بین این دو تا ارتباط برقرار کنم. THANKS
خوب اینکه خیلی خوبه...فکر کنم ارتباط برقرار شده و خودت خبر نداری!...استاد MCSE من هم لیسانس مخابرات داره..الان هم تو بخش data مخابرات کار میکنه...تا موقعیکه متولی اینترنت تو ایران مخابراته تو میتونی بیشتر روی انواع شبکه های اینترنت کار کنی و به این شکل mcse و مخابرات رو بهم ارتباط بدی
 

boben

عضو جدید
ما

ما

خیلی جالب بود. آینده این رشته it رو در 4 سال آینده چطور می بینید. در یک کلام
 

elham69

عضو جدید
من می دونم که این دو تا با هم دیگه ارتباط دارند در واقع مکمل همدیگه هستند ولی خیلی مشکله که من هم مخابرات بخونم و هم شبکه مباحث این دوتا خیلی گسترده هستند من مطالب شبکه را جوری می خونم که همین الان امادگی تدریس را دارم و تصمیم دارم که CCNA هم بخونم و مدرکمو بگیرم ولی وقت کم میارم من میخوام که در کارشناسی ارشد بیشتر همون مطالب شبکه را بخونم اگر که از استاد MCSE خودتون سوال کنید ممنون میشم .
 

semen

عضو جدید
IT

IT

سلام
منم ميخوام از آينده طلايي بگم:IT يعني امكان زندگي در يك شهر الكترونيكي شهري كه آموزش-خريدوفروش-تفريحات-وبيشتر ارتباطات در اون الكترونيكي انجام ميشه اين يه تصوير از آينده همه كشورهاي جهان از جمله ايرانه كه بيانگر وجود فرصتاي شغلي زياد براي مهندسين اين رشته هست:)
 

niloofar shafiee

عضو جدید
توضیحاتت خیلی ابهامات در مورد فایده و کاری که یه ITmanمیتونه انجام بده,رو رفع کرد
ولی در ایران یهITMANکجا باید دنبال کار بگرده؟چون در کشور ما تفاوتی بین نرم و فناوری فائل نیستن و خیلی ها اصلا نمیدونن چیه
مثلا اگه یکی از من بپرسه بعد از فارغ التحصیلی کجاها میتونی دنبال کار بگردی و کار کنی چی باید بگم؟
 

amirand

عضو
سلام
منم ميخوام از آينده طلايي بگم:IT يعني امكان زندگي در يك شهر الكترونيكي شهري كه آموزش-خريدوفروش-تفريحات-وبيشتر ارتباطات در اون الكترونيكي انجام ميشه اين يه تصوير از آينده همه كشورهاي جهان از جمله ايرانه كه بيانگر وجود فرصتاي شغلي زياد براي مهندسين اين رشته هست:)
حرف ایشون کاملا منطقی بود.
 
بالا