مديريت ماشين آلات عمراني از طريق آناليز روغن

آلکان

عضو جدید
مديريت ماشين آلات عمراني از طريق آناليز روغن

نويسنده: علي اصغر نهالپروري


سلسله مطالبي كه از اين پس با عنوان»تعمير و نگهداري« منتشر مي شود در برگيرنده مجموعه مقالاتي است كه در رابطه با»نقش روغن و روانكارها در مبحث تعمير و نگهداري«، در چهارمين كنفرانس بين المللي»نت« ارايه شده است. چهارمين كنفرانس بين المللي»نگهداري و تعميرات« به همت انجمن نت ايران در روزهاي22 و23 آبان ماه86 در تهران برگزار شد و نفت پارس به عنوان حامي رسانه اي، اخبار و گزارش هاي مربوط به آن را به طور مشروح پوشش داد.


اطلاع دقيق و مستند مديران از چگونگي بخش هاي مختلف از مهمترين عوامل در جهت برنامه ريزي، هدايت، نظارت و كنترل جريان كاري است، به ويژه در فعاليت هاي اجرايي و عمراني كه آماده بكار بودن تجهيزات، اساس ادامه فعاليت و تحقق اهداف برنامه هاست.
حصول اطمينان از وضعيت سلامت دستگاهها، عامل تعيين كننده اي است، مخصوصاً براي مجموعه هاي بزرگ ماشين آلاتي كه به صورت پراكنده و فرسنگ ها دور از نظارت و كنترل مديران فعال هستند.
براساس تجارب و گزارش هاي موجود در فرآيند اجراي برنامه CM مديران در سطوح و امور مختلف اطلاعات مورد نياز خود را براي
برنامه ريزي و كنترل هاي مختلف از نتايج حاصل از آناليز روغن و تحليل هاي مربوطه برداشت مي كنند. خريد و استفاده سهوي و يا عمدي مواد مصرفي كه منجر به خسارات كوتاه مدت دستگاهها مي شود، به راحتي قابل شناسايي و كنترل است. بروز خسارات و عيوب مشكوك نيز قابل بررسي و كنترل است. همچنين مديران اجرايي براساس اطلاعاتي كه از وضعيت حال و آتي تجهيزات و ماشين آلات خود دارند، نسبت به برنامه هاي كاري اقدام مي كند. مهمترين اهداف اجراي برنامه CM را مي توان به شرح زير خلاصه كرد.
- افزايش قابليت اطمينان كار دستگاه
- افزايش آماده به كار بودن دستگاه
- كاهش هزينه راهبري و صرفه جويي هاي اقتصادي
- كاهش آلودگي هاي زيست محيطي
- افزايش كنترل هاي مديريتي

مديريت بر ماشين آلات از طريق آناليز روغن
برنامه هاي مراقبت وضعيت به دليل توانايي در ايجاد يك سيستم كنترلي و نظارتي در زمينه هاي فني و مديريتي چند سالي است كه مورد توجه صنايع و سازمان هاي مختلف اجرايي قرار گرفته است.
در اين رابطه مراقبت وضعيت از طريق آناليز روغن يكي از روش هاي موثر در افزايش كنترل هاي مديريتي به ويژه در بخش سرويس و نگهداري است كه در وزارت راه و ترابري مورد استفاده قرار گرفته است.
محورهاي كنترل هاي مديريتي در بخش سرويس و نگهداري را
مي توان به اين شرح برشمرد:
- مديريت برنحوه نگهداري ماشين آلات در واحدهاي تابعه
- مديريت برنحوه سرويس ماشين آلات در واحدهاي تابعه
- مديريت برنحوه عملكرد پرسنل تحت سرپرستي
- مديريت برنحوه عملكرد واحدهاي تحت سرپرستي



مديريت برنحوه نگهداري ماشين آلات در واحدهاي تابعه
ورود و نفوذ آلاينده هاي مختلف به درون سيستم هاي مكانيكي امري اجتناب ناپذير است، هرچند كه در طراحي سيستم هاي حساس و دقيق حداكثر تمهيدات براي پيشگيري از احتمال نفوذ مواد و ذرات خارجي به داخل سيستم به عمل مي آيد.
آب، سوخت و ذرات فرسايشي را شايد بتوان از متداول ترين آلودگي هاي روغن هاي روان كننده برشمرد كه از داخل و يا خارج سيستم وارد روانكار مي شوند.
آگاهي از نفوذ آلاينده ها ضمن كمك به مسئولين نت براي جلوگيري از ادامه نفوذ و فرسايش، به مديريت ارشد سازمان كمك مي كند كه پرسنل تحت سرپرستي خود را براساس تحليل نتايج نمونه هاي روغن مورد ارزيابي قرار داده و نسبت به نحوه عملكرد آنها آگاهي پيدا كند.
در نمودارهايي كه مشاهده خواهيد كرد بررسي مقايسه اي از نظر نفوذ آلاينده ها(سيليس، آب، گازوئيل) برروي نمونه هاي روغن بيش از180 دستگاه از ماشين آلات به تفكيك واحدهاي تابعه صورت گرفته است.
نمودارهايي ارايه شده، محصول بررسي نزديك به1000 نمونه موتور و3000 نمونه از قسمت هاي مختلف ماشين آلات فعال در واحدهاي تابعه است.
سيليس به عنوان اولين و مخرب ترين آلوده كننده شناخته شده است و بيشترين خسارت به ماشين آلات بدليل نفوذ سيليس به قسمت هاي مختلف ماشين آلات صورت مي گيرد، همچنين آلودگي آب مي تواند خوردگي سطوح فلزي، تجربه مواد افزودني و ساير مشكلات را به دنبال داشته باشد. ضمناً نفوذ گازوئيل به داخل موتور موجب افت ويسكوزيته روغن شده و مي تواند صدمات مربوط به كاهش فشار روغن موتور را به دنبال داشته باشد.
لذا مدير يا مسئول تصميم گير با توجه به تحليل نمودارها مي تواند نتيجه گيري كند كه:
1- كداميك از ادارات در جلوگيري از نفوذ آلاينده ها موفق بوده اند و چه واحدهايي نسبت به موضوع بي تفاوت بوده و موجب ضرر و زيان به ماشين آلات شده اند.
2- در بعضي از مناطق به دليل نوع خاك و بارندگي كم، زمينه افزايش سيليس در ماشين آلات زياد است. در بعضي از مناطق نيز به دليل بارندگي زياد احتمال آلودگي آب سيستم ها بيشتر است. لذا جهت جلوگيري از نفوذ اين آلاينده ها تدابير ديگري بايد انديشيده شود.
3- بازرسي هاي مستمر از ماشين آلات واحدهايي كه در اين زمينه ضعيف عمل كرده اند در بازديدهاي دوره اي ضروري است.


مديريت بر نحوه سرويس ماشين آلات در واحدهاي تابعه
استفاده از روغن با ويسكوزيته نامناسب مي تواند مشكلات جبران ناپذيري به قسمت هاي مختلف ماشين آلات وارد كند. اين مشكل اغلب در اثر ناآگاهي بخش هاي سرويس اتفاق مي افتد.
در نمودار بعدي، تعداد بيش از سه هزار نمونه روغن از نظر مناسب بودن ويسكوزيته در قسمت مربوطه مورد بررسي و واحدهاي تابعه از نظر استفاده از روغن مناسب مورد ارزيابي قرار گرفته اند. ضمناً با توجه به وضعيت روغن موتور، روي برخي از نمونه هاي روغن، آزمايش T.B.N انجام گرفته است. نتيجه بررسي بيانگر اين بود كه اكثر واحدهاي تابعه در تهيه روغن مناسب خودرو تلاش داشته اند. ليكن در تعدادكمي از اين واحدها، در بعضي از مقاطع از روغن هاي با T.B.N پايين استفاده شده است.
با توجه به بررسي و تحليل نمودارها، مدير يا مسئول تصميم گير
مي تواند نتيجه بگيرد كه:
1- توانايي و شناخت سرويس كاران از قسمت هاي مختلف ماشين آلات و نوع روغن مصرفي و ويسكوزيته مناسب آنها در چه حدي است.
2- مسئول سوخت(مأمور تهيه روغن) در واحدهاي تابعه چه شناختي نسبت به روغن هاي مناسب براي دستگاههاي مختلف دارد.
3- تهيه مستقيم روغن از شركت هاي توليد كننده و حصول اطمينان از سلامت روغن هاي خريداري شده چگونه ممكن است.


مديريت برنحوه عملكرد پرسنل تحت سرپرستي
با توجه به بررسي ها و تحليل صحيح از نتايج نمونه هاي روغن ماشين آلات مستقر در واحدهاي تابعه، مديريت ارشد سازمان، عملكرد پرسنل مرتبط با ماشين آلات با شرح وظايف مختلف را مي تواند مورد ارزيابي قرار داده و به تناسب وضعيت پرسنل را تشويق يا راهنمايي و يا توجيه كند. ضمناً نسبت به برنامه ريزي و سازماندهي جديد در واحدهايي كه ضعيف عمل كرده و موجب خسارت شده اند، اقدام كند.
نتايج بررسي و تحليل نمونه هاي روغن و نمودارهاي ترسيمي، مديريت ارشد سازمان را نسبت به برخورد مناسب با پرسنل تحت سرپرستي و مرتبط با ماشين آلات به شرح زير هدايت مي كند:
پرسنل بخش نگهداري از نظر ميزان نفوذ آلاينده ها، اپراتورهاي
ماشين آلات از نظر ميزان نفوذ آلاينده ها، سرويسكاران از نظر استفاده از روغن ها با ويسكوزيته مناسب، مسئول تداركات از نظر خريد روغن ها و ***** آلات مناسب براي ماشين آلات، رؤسا و مسئولين فني از نظر مديريت واحدها و ماشين آلات مستقر در منطقه.


مديريت برنحوه عملكرد واحدهاي تحت سرپرستي
نمودارهاي زير حاصل بررسي و تحليل نتايج بيش از3000 نمونه روغن است كه در مقاطعي در شرايط غيرعادي و بحراني بوده اند و در يك بررسي آماري مقايسه اي واحدهاي تابعه مورد ارزيابي قرار گرفته اند.
ضمناً در نهايت كليه واحدهاي تابعه با در نظر گرفتن تمام موارد بررسي مورد ارزيابي قرار گرفته و رتبه بندي شده اند. از نتيجه اين رتبه بندي و تحليل ساير نمودارها، مديرارشد سازمان مي تواند يك ارزيابي كلي را از وضعيت ماشين آلات و نحوه مديريت آنها از نظر سرويس و نگهداري و تهيه روغن هاي مناسب داشته باشد.
 

Similar threads

بالا