محققان ایرانی داروی درمان آنفولانزای طیور را با استفاده از تركیبات گیاهی ساختند

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
سید مهدی میرحسینی' پژوهشگر این طرح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: این دارو با نام IMEN-A تاثیر ضد قارچ ، باكتری و ویروس دارد و با كنترل رشد ویروس آنفولانزای طیور H9N2 موجب از بین بردن آن در طیور آلوده می شود. این دارو در شیشه های 15 سی سی قهوه ای رنگ عرضه می شود. وی خاطرنشان كرد : طراحی فرمولاسیون این دارو براساس فاز مطالعاتی دو ساله و پیش زمینه های تاثیر این گروه از مواد موثره در دارو و اثر متقابل آن روی ویروس های گروه H صورت گرفته است.
میرحسینی درمورد روند تولید و عرضه این دارو گفت: براساس مذاكرات انجام شده با سازمان دامپزشكی كل كشور و اعلام نیازهای واحدهای پرورش مرغ، پیش بینی می شود تولید نیمه صنعتی این دارو روزانه 10 هزار شیشه دارو با حجم 15 سی سی و در تولید انبوه روزانه 100 هزار شیشه با همین حجم در داخل كشور انجام شود .
این محقق خاطرنشان كرد: این دارو هنگام شیوع بیماری آنفولانزای طیور با هدف پیشگیری و درمان مصرف می شود .
وی یادآور شد : تا كنون دارویی برای درمان و پیشگیری از بیماری آنفولانزای طیور دركشور وجود نداشته است و هنگام شیوع بیماری، صاحبان مرغداری و پرورش دهندگان طیور تسلیم صدمات این بیماری می شدند و یا از داروهای انسانی كنترل كننده آنفولانزا استفاده می كردند كه این امر موجب صرف هزینه های زیاد می شد.
میرحسینی اظهار داشت: داروی جدید ساخته شده توسط محققان ایرانی برای درمان آن نوع از بیماری آنفولانزای طیور كه در سال 89 در كشورمان مشاهده شد و عامل آن ویروس H5N1 بود ، تولید نشده است بلكه این دارو برای درمان آنفولانزای طیور مخصوص پرندگان كه عامل آن ویروس( H9N2 ) است ، ساخته شده است.
به گفته وی بیماری آنفولانزای پرندگان كه عامل آن ویروس H5N1 است ، می تواند از پرنده به انسان منتقل شود .
میرحسینی افزود : داروی تولید شده توسط محققان كشور با استفاده از آخرین استاندارد های تولید دارو در جهان و با همكاری 12 نفر از استادان دانشگاه و كمك متخصصان آزمایشگاه های پارك علم و فناوری خراسان طراحی و ساخته شده است.
وی یادآور شد : نمونه مشابه داخلی و خارجی این دارو در كشور وجود ندارد و استفاده از آن اثر نامطلوبی روی گوشت طیور ندارد و از سوی دیگر مواد اولیه این دارو در داخل كشور به وفور و با قیمت مناسب وجود دارد.
به گفته میرحسینی ، این دارو تاكنون به كسب استانداردهای بین المللی دارو سازی موجود در فارماكوپه های شامل USP - KODEX ، MARTENDAL ، SIGMA و PDR و DARWOL موفق شده است.
 

Similar threads

بالا