ماه تولد بر ابتلا به آلرژی موثر است

mr_samyar

عضو جدید



کودکان متولد پاییز، سه ماهه حساس اول جنینی خود را در ماه‌هایی سپری کرده‌اند که میزان گرده‌های گیاهی آلرژی‌زا بیش از هر وقت دیگری در هوا بوده است. شاید همین عامل روی سیستم ایمنی‌ آن‌ها اثر می‌گذارد.
بهنوش خرم‌روز:‌ آیا ماه تولد،‌ یا بهتر بگوییم ماه‌هایی که مادر فرزند خود را باردار است، بر سلامتی کودک تاثیر دارد؟ مطالعات جدید نشان می‌دهند این که کودک در چه ماهی متولد شده باشد،‌ دست کم ممکن است بر احتمال ابتلای او به آلرژی تاثیر داشته باشد.
به گزارش ای.اف.پی، محققین مطالعه‌ای را بر روی 5920 کودک متولد بین سال‌های 2001 و 2006/ 1380 و 1385 انجام داده‌اند و آن‌ها را از نظر ابتلا به آلرژی از طریق تست‌های پوستی در سن 4 سالگی بررسی کرده‌اند.
نتیجه مطالعه نشان می‌دهد که در این گروه،‌ ده درصد از کودکانی که در ماه‌های اکتبر و نوامبر (نیمه اول پاییز) متولد شده بودند، در تست آلرژی نتیجه مثبت داشته‌اند. این میزان، دو برابر درصد کودکان مبتلا به آلرژی در بین متولدین ژوئن و جولای (خرداد و تیر) است. حساسیت آلرژیک اغلب کودکان متولد ماه‌های اکتبر و نوامبر (مهرماه و آبان‌ماه) نسبت به شیر و تخم‌مرغ است.
اما چرا بین کودکان متولد ماه‌های مختلف، از نظر آسیب‌پذیری در برابر ابتلا به آلرژی،‌ تفاوت وجود دارد؟ آن هم با این درصد بالا؟ یکی از دلایلی که محققین این مطالعه پیشنهاد کرده‌اند، این است که کودکان متولد نیمه اول پاییز، در مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین زمان زندگی جنینی خود،‌ یعنی در هفته یازدهم، بیشتر در معرض گرده‌های برخی از گیاهان بوده‌اند. دوران اوج گرده‌های گیاهانی مانند غان،‌ ماه‌های آوریل و می (فروردین و اردیبهشت ماه )‌ است.
از سوی دیگر، در ماه‌های دسامبر و ژانویه (آذر و دی)‌ میزان گرده این گیاهان در کم‌ترین حد ممکن است. در نتیجه کودکانی که 11 هفته حساس اول جنینی خود را در این ماه‌ها سپری کرده‌اند، آسیب‌پذیری کم‌تری در برابر ابتلا به آلرژی از خود نشان می‌دهند.
به گفته این محققین، ‌به نظر می‌رسد که مواجهه با آلرژی‌زاهای قوی در سه ماهه اول جنینی، می‌تواند بر سیستم ایمنی کودک موثر باشد. هرچند نحوه این تاثیر هنوز به درستی مشخص نشده است.
این مطالعه نتایج مطالعات قبلی در کشورهای سوئد،‌ ژاپن و هلند را تایید می‌کند. این مطالعات نشان داده بودند که کودکانی که در نیمکره شمالی متولد می‌شوند،‌ در صورت تولد در زمستان و پاییز، نسبت به ابتلا به اگزما و خس‌خس‌های آسم مانند، آسیب‌پذیری بیشتری دارند. همچنین در مقایسه با کودکان متولد بهار و تابستان،‌ میزان آنتی‌ژن خونشان بیشتر است.
منبع:خبرآنلاین
 

Similar threads

بالا