لویی پاستور پدر علم میکروبیولوژی جهان

mycobacter

عضو جدید
زندگينامه لويي پاستور مخترع پاستوريزاسيون

بيوگرافي و آشنايي با زندگي و يک عمر خدمت علمي دانشمند به نام و پرآوازه فرانسوي لويي پاستور که مطالعه سرگذشت وي درسي بزرگ براي همگان خواهد بود....


شهرت لويي پاستور، شيمي‌دان و زيست‌شناس فرانسوي، مديون شناخت نقش باکتري‌ها در بروز بيماري و کشف واکسن ضد هاري مي‌باشد. همچنين عمل پاستوريزه کردن که مأخوذ از نام اوست، اختراع اين دانشمند مي‌باشد. لويي پاستور در تاريخ 27 دسامبر 1822ميلادي در شاتو ويله نوولتان از ايالت ژورا زاده شد و در تاريخ 28 سپتامبر 1895 ميلادي در نزديکي پاريس درگذشت.
لويي پاستور در خانواده يک گروهبان مستعفي ِ ارتش شکست خورده ناپلئون بنام ژان ژوزف پاستور به ‌دنيا آمد. جد او به‌شغل دباغي مشغول بود، لوئي پس از گذراندن دو سال تحصيل در دوره دبستان به‌عنوان شاگرد روزانه وارد کولژآربوا و به عنوان دانش‌آموزي خوب با استعدادي چشمگير در رشته هنر شناخته ‌شد. در سال 1843 براي بار دوم در آزمون ورودي مدرسه عالي فرانسه شرکت و پس از اتمام تحصيلات، در سن 26 سالگي (1848) به سمت استادي در رشته شيمي دانشگاه استراسبورگ پذيرفته شد. او با تهيه و نوشتن رساله‌هايي درباره فيزيک و شيمي درجه دکتراي خود را گرفت. وي در اين زمان با نوشتن نامه‌اي به‌رئيس دانشگاه اشتراسبورگ و کسب موافقت وي، در روز 29 مه 1849 با دختر 22 ساله وي ازدواج نمود. لويي پاستور در اين هنگام 26 سال داشت. همسر جوان لويي پاستور، با حمايت از فعاليتهاي علمي شوهرش، مسؤليت کارهاي اداري و دفتري وي را نيز به‌عهده مي‌گيرد.
آنها داراي سه دختر مي‌‌شوند که هرسه قبل از رسيدن به ‌سن بلوغ مي‌‌ميرند، دختر چهارم و پسري بنام ژان باتيست از آنها پا مي‌گيرد که آن پسر بعدها سياستمدار مي‌‌شود. ژان باتيست در کودکي به‌وسيله پدرش از مرگ نجات يافته ولي 50 سال بعد در سال 1940 که آلمان‌ها به‌فرانسه تاختند و مي‌‌خواستند به‌سردابي که مقبره پاستور بود و پسرش نگهباني آن را به‌عهده داشت به‌زور وارد شوند، با مقاومت روبرو شده و در اين برخورد، ژان بابتيست جانش را از دست مي‌دهد.
پاستور پس از مدتي به فعاليت نورشناسي علاقمند شده و به‌تحقيقات فراواني نيز دست مي زند. پاستور تحقيقات خود را در مورد عمل تخمير ادامه داده و در اين راستا به نتايج مهمي دست مي‌يابد.
او متوجه شد که تخمير نتيجه عمل بعضي از موجودات ريز مي باشد که پاستور وجود ميکروبها را پيش کشيد و دريافت کرد که تخمير شيره چغندر قند در اثر فعاليت موجودات ذره بيني است که بصورت کپک مي باشد. او با توجه به مشاهدات و تحقيقاتي که انجام داد مسئله«خود به خودي»را رد کرد و علت اين فعل و انفعالات را موجودات ريزي بنام ميکروب دانست و گفت شير ترش نمي شود مگر آنکه موجودات ريزي داخل آن گردند.اين دانشمند بزرگ فرانسوي با اين کشف بزرگ يکي از بزرگترين خدمات را به جهانيان ارائه کرد. پاستور نتايج مطالعات خود را در سوم اوت 1857 به آکادمي علوم ليل ارائه کرد و ثابت کرد که مخمر احتياج به اکسيژن دارد تا بتواند زندگي کند وي بيان کرد که پس از مرگ، موجودات ذره بيني بر روي جسد قرار مي گيرند و از کمبود هوا استفاده کرده و به زاد و ولد مي پردازند و جسد متعفن و تجزيه مي شود و مواد حاصله مورد استفاده ديگر موجودات قرار مي گيرد و حيات ادامه پيدا ميکند. از جمله ديگر فعاليتهاي علمي او در درمان هاري(RAGE) بود.هاري يک نوع بيماري است که بوسيله گاز گرفتن سگ،گربه،روباه و ديگر حيواناتي که به اين ميکروب مبتلا هستند به آدمي سرايت مي کند. که مدت نهفتگي يعني از گاز گرفتن تا بروز علائم بيماري از 12 روز تا 2 ماه طول خواهد کشيد. اکتشافات پاستور در مورد باکتريها و نيز برخي از بيماريها خدمت بزرگي به بشريت بود. در او اشتياق به پاکي و پاکيزگي در حد وسواس بروز کرده بود. وي در حالي که در مورد کرم ابريشم مطالعه مي کرد، ناگهان دچار خونريزي مغري شد و سمت چپ بدنش به کلي فلج گشت. او پس از درمان تا حدي بهبود يافت، اما سکته مغزي ديگري باعث شد تا گفتن و تحرکش مختل شود. او در هنگام مرگ بکلي فلج شده بود. لوئي پاستور در سال1895در پاريس در 73 سالگي و بر اثر خونريزي و سکته مغزي درگذشت. مقبره او در زيرزمين انستيتو پاستور پاريس مي‌باشد.
تلاش علمي اين دانشمند بزرگ، جهشي نوين در دانش پزشکي محسوب شده و به عنوان راهگشاي اکتشافات بعدي در تاريخ بشريت ثبت شده است.

 
بالا