كوتاه در مورد وب 3 يا وب معنايي

JUNIPER

عضو جدید
سلام دوستان.
لازم ديدم يه مطلب كوتاه ولي پر مايه از نسل بعدي وب كه به احتمال زياد دنياي اينترنت را تكون ميده بگذارم اميدوارم مثمر ثمر واقع بشه .اگه لازم بود مطالب تكميلي تري را بعدا اضافه مي كنم.

وب 3 يا وب معنايي گسترش جدیدی بر وب فعلی است که به ‌وسیله مخترع وب آقای برنرز‌لی و همکارانش در کنسرسیوم جهانی وب (w3c)پیشنهاد شده است.
هدف از آن هوشمندسازی وب به گونه‌ای است که اطلاعات نه تنها برای انسان‌ها بلکه برای ماشین‌ها نیز قابل فهم و پردازش باشد.
برای نیل به این ایده‌آل تحقیقات دانشگاهی و توسعه‌های صنعتی زیادی در چند سال اخیر انجام شده و در حال گسترش است.
در این تحقيق جديد وب معنایی معرفی و مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای مشخص کردن جایگاه و اهمیت آن در ابتدا به مروری اجمالی بر محدودیت‌های وب متداول پرداخته خواهد شد و سپس اهداف مورد انتظار از وب معنایی مشخص شده و معماری پیشنهادی کنسرسیوم جهانی وب معرفی خواهد شد.
وب 3 اصطلاحی است که برای اشاره به وب آینده به کار میرود. پس از آنکه اصطلاح وب 2برای تکامل اخیر وب رواج یافت، بسیاری از متخصصین ،روزنامه نگاران و رهبران فن، اصطلاحوب 3 را بکار بردند تا فرضیاتی درباره موج آینده تغییرات اینترنت مطرح کنند.
نظرات پیرامون مرحله بعدی سیر تکاملی وب، بسیار متفاوت است، برخی معتقدند؛ پدیدار شدن تکنولوژی وب مفهومی راه وب را تغییر خواهد داد و آنرا به سوی هوش مصنوعی خواهد برد. دیگر نظریه پردازان اظهار میکنند که وب3افزایش سرعت اینترنت، اپلیکیشن های تحت وب، یا پیشرفت گرافیکی رایانه، نقش کلیدی را در سیر تکاملی وب بازی خواهد کرد.
جست‌وجو یکی از پرکاربردترین استفاده از وب است و به ‌عنوان یکی از اهداف مهم وب معنایی موتورهای جست‌وجوی معنایی معرفی شده‌اند که در این تحقيق نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.
یکی دیگر از عناصر مهم وب معنایی وب سرویس‌های معنایی هستن كه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده و اين به معناي هوشمند كردن سرويس هاي مختلف است.

نظرات بزرگان IT در مورد وب3:
تیم برنزلیـ مخترع وب ـ در ماه می سال 2006 گفت:
مردم مدام میپرسندوب 3 چیست؟ من فکر میکنم وقتی شما تعداد زیادی کاغذ کالک را روی هم میگذارید همه چیز ناهموار و چین خورده شده، مبهم به نظر میرسد. وب 2 و دسترسی به وب مفهومی، سراسر حجم عظیم اطلاعات را یکپارچه میکند، شما دسترسی غیر قابل باوری به منابع اطلاعاتی خواهید داشت.
در ماه می سال 2006 از اریک اسمیت ـ مدیر گوگل ـ خواسته شد تا وب3 را تعریف کند. او پاسخ داد:
... اگر بخواهید که حدس بزنم که چه خواهد بود، خواهم گفت که «وب 3» راهی متفاوت در ساخت اپلیکیشن ها است. پیش بینی من این است که «وب 3» در نهایت در قالب اپلیکیشن هایی تحقق می یابد که تکه ای از یکدیگرند. شماری از ویژگی های آنها از این قرار است: اپلیکیشن ها نسبتا کوچک ، اطلاعات توده ای ، اپلیکیشن ها روی هر وسیله ای اعم از پی سی یا تلفن همراه قابل اجرا، اپلیکیشن ها بسیار سریع و بسیار قابل کاستومایز و اپلیکیشن ها توزیعی خواهند بود، بصورت لفظ به لفظ؛ با شبکه های اجتماع، با ایمیل. شما به فروشگاه نمیروید تا آنها را بخرید... آنها نوع بسیار متفاوتی از اپلیکیشن ها خواهند بود که ما هرگز در محاسباتمان ندیده ایم.
در نوامبر سال 2006، جری یانگ ـ بنیانگذار و رئیس یاهو ـ گفت:
وب 2 خوب مستند شده و درباره آن سخن گفته اند، نیروی اینترنت با امکاناتی که در مرحله شبکه میتوان انجام داد به نقطه بحرانی رسیده است، ما همچنین از چهار سال قبل شاهد ابزارهای قدرتمند هستیم، همچنین راه های قدرتمند تعامل با شبکه را نه تنها در سخت افزار مانند کنسول های بازی و ابزارهای همراه، بلکه حتی در شاخه نرم افزار مشاهده میکنیم، شما لازم نیست که متخصص کامپیوتر باشید تا یک برنامه ایجاد کنید. ما میبینیم که توسعه بزرگ در وب 2 و وب 3، توسط مانیفست صورت میگیرد، یک اشتراک حقیقی میانی ... تمایز میان حرفه ای، نیمه حرفه ای، و مصرف کننده گان محو میشود. ایجاد یک شبکه، تجارت و اپلیکیشن ها را نتیجه میدهد.
ادامه دارد...
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام به شما و تشکر به خاطر پست مفیدتون

در مورد این قسمت

وب 2 خوب مستند شده و درباره آن سخن گفته اند،
شاید همین الان از کل کاربرای سایت بپرسید بیشتر از %2 هم نمی دونن وب2 چی هست و از چه پروتکلی استفاده می کنه

این قسمت رو که خوندم خیلی روم تاثیر گذاشت.

مبحث وب 3 سال 2006 مطرح شده ولی هنوز کسی خبر از وب2 هم حتی نداره.

به هر حال ممنون می شم این مطلب رو ادامه بدید برای آشنایی و بالا بردن اطلاعات دانشجویای عزیز .

موفق باشید
 

JUNIPER

عضو جدید
سلام.
مرسی از نظرتون. من هم با شما موافقم که متاسفانه چنین مباحث کلیدی و مهمی که دنیا را داره تکون میده تو مملکت ما هنوز غریب هست.در این مورد اونقدر مطالب زیاد و تخصصی هست که من سعی میکنم انچه قابل فهم تر برا عامه دوستان هست را بگذارم ایشالا اگه وقت کنم حتما مطالب بیشتری را برای استفاده دوستان میگذارم.
 

Next

عضو جدید
وب ۳ ..پیشینه ایی طولانی تر

وب ۳ ..پیشینه ایی طولانی تر

مبحث وب 3 سال 2006 مطرح شده
ولی هنوز کسی خبر از وب2 هم حتی نداره.
موفق باشید


اگر چه معرفی عمومی وب معنایی برای نخستین بار در سال 2001 میلادی صورت گرفت .اما شکل گیری این ایده و تحقیق و توسعه در این زمینه قدمت بیشتری دارد . در واقع در یکی از نخستین کنفرانس هایی که به همت کنسرسیوم وب جهان گستر در سال 1994 برگزار شد برنرزلی ایده اولیه به کارگیری نظریه های معنایی را مطرح کرد که البته در ان زمان چندان درک نشد اما درسال 1999 یعنی زمانی که وب معنایی شکل رسمی تری به خود گرفت و اهمیت ان کاملا اشکار شد نخستین اقدامات جدی و گام های اولیه دراین راه برداشته شد .

سیر در دنیای معنا
پرهام ایزد پناه : ماهنامه شبکه شماره ۸۸ : پرونده ویژه وب معنایی




وب معنایی فناوری ای که در سال 2005 به مرحله عملیاتی در امد و در طی سه سال گذشته به رشد روز افزون خود ادامه داده امروز به
مرحله ایی از بلوغ رسیده است که به زعم بیشتر کارشناسان صنعت IT در اینده ایی نزدیک در جغرافیای اقتصادی و فناوری شرکت ها ی فعال در این صنعت تغییرات بسیار زیادی را به وجود خواهد اورد . به همین دلیل شرکت هایی مانند مایکروسافت . گوگل . یاهو و . . . در این زمینه شدیدا مشغول فعالیت هستند که اخبار مربوط به نتایج فعالیت هایشان را می توان به صورت مداوم در رسانه های مختلف دنیا پی گیری کرد .

لغت معنا هوش :نگاهی به فناوری های وب معنایی
کیوان تیر داد : ماهنامه شبکه شماره ۸۸ : پرونده ویژه وب معنایی
 

Similar threads

بالا