كف پايتان را هم ببينيد !

bahar10

عضو جدید
يكي از مشكلاتي كه در ناحيه پا رخ مي‌دهد و بر زيبايي و آرامش ما تاثير مي‌گذارد، ترك پا و بخصوص ترك در ناحيه پاشنه است.


اين مساله در ميان خانم‌ها نسبت به آقايان شيوع بيشتري دارد و چون زيبايي پاها را از بين مي‌برد، به‌عنوان مشكلي جدي مورد توجه بوده و هست.
از سوي ديگر اگر در زمان مناسب به اين مشكل به ظاهر سطحي رسيدگي نكنيد، ممكن است به درد شديد و حتي خونريزي در ناحيه پا منجر شود.
دلايل ايجاد ترك پا
كف پا به دلايل متعددي ترك مي‌خورد؛ يكي از علت‌هاي شايع اين موضوع، راه رفتن مداوم روي فرش، موكت و سطح‌هاي زبر است.
بسياري از افراد، چه كوچك و چه بزرگ، عادت به پوشيدن دمپايي در خانه ندارند. به همين دليل بر اثر تماس دائمي كف پا با سطوحي چون موكت، ترك‌هاي نازكي در اين ناحيه ايجاد مي‌شود.
اگر بدون اعتنا به اين موضوع، راه رفتن روي اين سطوح ادامه يابد، ترك‌ها بزرگ‌تر و عميق‌تر شده و رفع آنها مشكل‌تر مي‌شود، اما اگر بموقع متوجه شويم، ترك‌ها براحتي قابل درمان است.
براي از بين بردن اين مشكل، كافي است در طول روز از جوراب يا دمپايي استفاده كنيد تا پاها كمتر با سطوح زبر تماس داشته باشند. هنگام خواب نيز پاها را با كرم‌هاي رفع ترك‌پا ماساژ دهيد.
خانم‌هاي خانه يادشان باشد پاي بچه‌ها هم به چنين مراقبت‌هايي نياز دارد؛ پس هر از چند گاهي كف پاي آنها را هم بررسي كنيد تا با اين مشكل مواجه نشوند.
شستن بيش از حد پاها نيز يكي از دلايل خشكي پا بخصوص در ميان خانم‌هاي خانه‌دار است، شست‌وشوي زياد و همچنين قرار داشتن طولاني مدت پا در مجاورت آب، ترك‌ها را مهمان پاهاي شما مي‌كند.
براي از بين بردن اين مشكل بهتر است پس از هر بار شستن پاها، آنها را با حوله نرم كاملا خشك كرده، سپس از كرم‌هاي مرطوب و چرب‌كننده براي حفظ زيبايي و سلامت پاها استفاده كنيد.
اگر در مناطقي زندگي مي‌كنيد كه آب و هواي خشك دارد، بدانيد احتمال دچار شدن به خشكي و ترك پا بيشتر است.
تابش مداوم خورشيد به پا نيز يكي از علل ترك پا به حساب مي‌آيد و به همين دليل است كه در تابستان و بر اثر استفاده بيشتر از انواع صندل‌ها، ميزان ترك پاها نيز افزايش مي‌يابد.
چند راه حل ساده
اگر شما هم با مشكل ترك پا مواجه شده و از شكل و ظاهر پاهايتان ناراضي هستيد؛ يا اگر مي‌خواهيد از بروز اين مساله پيشگيري كنيد به ياد داشته باشيد، استفاده روزانه از انواع كرم‌هاي مرطوب و چرب‌كننده، روشي ساده و در عين حال موثر است.
حتي زماني كه تركي در پاهاي خود نمي‌بينيد، اين كار را فراموش نكنيد. استفاده از چرب‌كننده‌هايي مانند وازلين و گليسيرين هم كمك بسياري به پاهاي شما مي‌كند.
همان‌طور كه ذكر شد، استفاده از صندل(كفش‌هايي كه جلو و پشت آنها باز است) در فصل تابستان يكي از دلايل ايجاد ترك‌پاست؛ پس در پياده‌روي‌هاي طولاني سعي كنيد از كفش‌هاي پوشيده و حتي‌الامكان ورزشي استفاده كنيد.
اما اگر با اين روش‌ها، مشكل ترك پاي شما بهبود پيدا نكرد، در اولين فرصت به پزشك متخصص مراجعه كنيد.
مراقب باورهاي غلط باشيد
اگر شما هم گرفتار اين ضايعه شده‌ايد، با توجه به اين‌كه زيبايي پايتان هم به خطر افتاده، حتما براي درمان آن، توصيه‌هاي زيادي از جانب اطرافيان دريافت مي‌كنيد. اما دقت داشته باشيد كه انجام توصيه‌هاي غيراصولي و آنها كه پايه پزشكي ندارند، ممكن است باعث پيشرفت اين بيماري و همچنين ايجاد درد در ناحيه ميخچه شده و حتي در مواردي به عفونت محل زخم منجر شود.
يكي از رايج‌ترين تفكرات غلط كه بين برخي خانم‌ها هم ديده و شنيده مي‌شود، استفاده از سنگ پا است. البته شايد بتوان با استفاده از سنگ پا قسمت ضخيم پوست را برداشت و به همين دليل فرد تصور كند مشكل خود را حل كرده، اما اين كار كه يك شيوه درماني كاملا اشتباه است، مي‌تواند موجب عفونت محل زخم شود. عفونتي كه با شدت بيشتري زيبايي شما را به خطر مي‌اندازد.
همچنين افرادي كه سعي در برداشتن پوست ضخيم با ابزارهايي مانند ناخنگير مي‌كنند بايد دقت داشته باشند كه اين اقدام نه تنها روش صحيح حل اين مشكل نيست، بلكه محل ميخچه را دچار عفونت پوستي مي‌كند. پس بهتر است اگر ميخچه شما احتياج به برداشته شدن دارد، اين كار را به عهده متخصص اين كار بگذاريد.
چسب‌هاي ميخچه را جدي بگيريد؟
يكي از راه‌هاي درمان ميخچه استفاده از چسب‌هاي ميخچه موجود در داروخانه‌هاست، اما اين چسب‌ها زماني موثر خواهد بود كه در اولين هفته ابتلا به ميخچه از آنها استفاده شود. اين چسب‌ها در برابر ميخچه‌هاي بزرگ‌تر و قديمي كاملا عاجز هستند و كاري از دستشان برنمي‌آيد.
سير هم موثر است
سير يكي از گياهاني است كه استفاده از آن در درمان ميخچه مي‌تواند بسيار موثر باشد. براي اين منظور يك حبه سير را له كنيد؛ سپس سير له شده را روي محل ميخچه قرار دهيد، يادتان باشد سير بايد كاملا سطح ميخچه را بپوشاند.
اين كار را روزي دو بار به مدت دو تا سه هفته انجام دهيد. پس از اين مدت شاهد تاثير اين گياه شگفت‌انگيز خواهيد بود.
و اما سخن آخر اين‌كه ممكن است افرادي با اين تصور كه ميخچه براي آنها مشكلي ايجاد نمي‌كند، به پزشك مراجعه نكنند و به درمان آن نپردازند؛ اما اگر شما دچار اين مشكل شده‌ايد، بهتر است به پزشك متخصص مراجعه و با دقت به آن رسيدگي كنيد، در غير اين صورت ممكن است زخم شما عفونت كند و به زخمي دردآور تبديل شود؛ زخمي كه تا مدت‌ها به شما اجازه نمي‌دهد بدون جوراب در مهماني‌ها حضور پيدا كنيد.
 

Similar threads

بالا