كاخ سفيد از مهمانانش چگونه پذيرايي مي‌كند

مهندس خوش فکر

عضو جدید
کاربر ممتاز


در روابط خارجي همچون ساير حوزه‌هاي سياسي، نحوه حضور مقابل انظار عمومي بسيار حائز اهميت است. چهره‌هاي سياسي درگير ظرايف زيادي هستند؛ اين كه با اشخاص مناسب ديده شوند يا آن قدر مصاحبه كنند كه افكار عمومي را در مورد ميزان نفوذشان متقاعد كنند.
رهبران اندكي هستند كه بهتر از روساي جمهور ايالات متحده، اين قواعد ظريف و پر جزئيات را مي‌دانند. آنها هميشه چند حقه تازه در آستين دارند تا همتايان بين‌المللي خود را خشنود كنند و مجيزشان را بگويند يا اين كه گولشان بزنند و دستشان بياندازند.
از مهماني‌هاي شام باشكوه و مسافرت به كمپ ديويد تا نوشيدن يك قهوه دوستانه و بدون تشريفات در دفتر بيضي شكل رئيس‌جمهور در كاخ سفيد، هر قدمي كه يك رهبر خارجي در جريان ديدارش از واشنگتن برمي‌دارد به دقت تنظيم مي‌شود تا پيامي شايسته و واضح را به ببنندگان داخل و خارج كشور برساند.
ملاقات در دفتر بيضي

اين يك مراسم استاندارد در ملاقات يك رئيس دولت است. ملاقات‌ها معمولا كمتر از يك ساعت طول مي‌كشد و شش تا هشت مشاور از هر طرف به رهبران ياري مي‌رسانند.
اما چيزي كه در اين ميان مهم است حواشي اين ملاقات است. اگر رهبر مورد نظر بدون گرفتن عكسهايي در حال دست دادن با رئيس جمهور وارد دفتر شود يا از آن بيرون بيايد همه خبرنگاران آن را به عنوان نشانه بدي تلقي مي‌كنند.
مهمانان در اتاق بيضي قهوه صرف مي كنند اما بعضي از رهبران در كاخ سفيد با ناهار پذيرايي مي‌شوند.
در سالن كنفرانس كوچكي كه مشرف به اتاق بيضي است شركت كنندگان زيادي روي صندلي‌ها مي‌نشينند. آنها مي‌تواند در صورت تمايل عكس هم بگيرند. اين رسمي‌است كه به زمان فرانكلين روزولت كه ناچار بود بعد از ابتلايش به فلج اطفال همواره روي صندلي چرخدارش بنشيند، باز‌مي‌گردد. علتش آن بود كه او دوست نداشت توجه عمومي را به بيماري‌اش جلب كند.
سال گذشته ، وقتي كه يك كنفرانس مطبوعاتي با گوردن براون نخست وزير وقت بريتانيا برگزار شد، به محض اين كه دو طرف، روي صندلي‌هاي دسته‌دار اتاق بيضي نشستند مطبوعات بريتانيا به اين گمان افتادند كه اين نشانه سردي روابط بين دو طرف است، چون اين مراسم، شكوه سالن شرقي كاخ سفيد را كم داشت.
 

مهندس خوش فکر

عضو جدید
کاربر ممتاز
سالن كنفرانس شرقي
برگزاري يك كنفرانس خبري مشترك با رئيس جمهور در اتاق پر زرق و برق شرقي (‌و اگر وضع هوا اجازه بدهد در باغ گل‌سرخ معروف مجاور آن) جايگاه و اهميت ملاقات كننده را ارتقا مي‌دهد.
معمولا به سران دولت‌هاي بريتانيا و استراليا (البته به استثناي گوردن براون) اين فرصت داده شده است كه در سالن كنفرانس شرقي يك سخنراني خبري داشته باشند تا اين برنامه به وضوح نشانه‌اي از "روابط ويژه" با ايالات متحده باشد.
در اين كنفرانس‌هاي خبري معمولا خبرنگاران داخلي و خارجي به تناوب از رهبران سوال‌هاي متعددي مي‌كنند.
مراسم اتاق شرقي بايد به پيشنهاد ايالات متحده برگزار شود، ‌در غير اين صورت مقامات خارجي به شكل مودبانه‌اي تقاضا مي‌كنند كه از آنها براي اين مراسم دعوت شود.
ضيافت شام رسمي
ضيافت شام رسمي به راستي گل سرسبد مهمان‌نوازي كاخ سفيد است اما ممكن است به كساني كه براي يك ديدار رسمي به ايالات متحده دعوت شده‌اند نيز پيشنهاد شود.
افراد دعوت شده عموما سران كشورها هستند اما به طور استثنايي گاهي سران دولت‌ها هم به اين ضيافت دعوت مي‌شوند.
براي بريتانيا به صورت سنتي تنها ملكه (و نه نخست وزير) مفتخر به چنين ضيافت شامي خواهد بود.
ضيافت‌هاي شام در نهايت تشريفات و شكوه هستند و مي‌توانند شامل گارد احترام و مراسم استقبال رسمي و پر زرق و برق و شليك بيست و يك تير تفنگ به نشانه احترام نظامي و حتي دعوت به سخنراني در كنگره باشند.
اولين ضيافت شام رسمي آقاي اوباما براي مانموهان سينگ، نخست‌وزير هند در ماه نوامبر گذشته به وسيله افراد فاقد شهرتي چون ميشل و طارق صالحي كه راه خود را به مهماني يافته بودند، مختل شد.
سفر به كمپ ديويد

كمپ ديويد استراحتگاه رياست جمهوري است و بسياري از روساي جمهور ايالات متحده به عنوان وسيله‌اي براي بناكردن روابط شخصي‌تر ‌و فراتراز چارچوب دستورالعمل‌هاي دولتي با رهبران خارجي از آن استفاده مي‌كنند.
به عنوان مثال، جورج بوش اعتقاد داشت كه ضيافت‌هاي شام رسمي چندان كارايي ندارند و ترجيح مي‌داد كه با رهبران خارجي مورد علاقه‌اش در مزرعه‌اش در تگزاس يا كمپ ديويد وارد گفتگو شود.
آقاي بوش حتي يك بار جونيچيرو كويزومي، نخست وزير وقت ژاپن را كه به شدت به الويس پريسلي علاقه‌مند بود، به آرامگاه اين ستاره موسيقي راك در ممفيس ايالت تنسي برد. آنها با هواپيماي مخصوص رياست جمهوري ايالات متحده به آن جا رفتند. اين يكي از شگردهاي رئيس جمهوري براي جلب نظر مهمانش بود.
آقاي كلينتون برخلاف آقاي بوش داراي املاك خانوادگي نبود و دريافته بود كه آلرژي‌اش در كمپ ديويد عود مي‌كند. به همين جهت آقاي كلينتون مهماني‌هاي شام بزرگداشت يا كنفرانس‌هايي نظير "آپك" را ترجيح مي داد، ‌جايي كه او مي‌توانست عطش سيري‌ناپذيرش به پركاري و نيز تمايلش به گپ زدن با همتايانش را فرو نشاند.
آقاي اوباما آخر هفته‌هاي متعددي را با خانواده‌اش در كمپ ديويد گذرانده ولي تاكنون حتي يك رهبر خارجي را به آن ‌جا نبرده است.
 

مهندس خوش فکر

عضو جدید
کاربر ممتاز
ملاقات اتفاقي

ملاقات با برخي رهبران خارجي مي‌تواند رئيس جمهور را در وضعيت بغرنجي قرار دهد. ملاقات با دالايي لاما مي‌تواند يك مثال خوب براي اين مورد باشد.
پذيرايي از دالايي لاما به عنوان رهبر سياسي مخالف دولت چين با خشم چين رو به رو مي شود. براي اين كه از ملاقات ترتيب داده شده چنين برداشتي نشود، كارمندان كلينتون يك ملاقات با معاون رئيس جمهور يا همسر او را ترتيب دادند، در حالي كه آقاي كلينتون "بدون برنامه قبلي"‌به جمع آنها پيوست.
جورج بوش نيز به جاي پذيرفتن دالايي لاما در دفتركارش در كاخ سفيد ترجيح داد او را در خانه‌اش ملاقات كند، ‌اين در حالي بود كه بر نقش رهبري مذهبي (‌و نه رهبري سياسي) او در تبت تاكيد مي‌كرد.
آقاي اوباما بعد از امتناع اوليه از ملاقات دالايي لاما بالاخره او را در ماه فوريه در كاخ سفيد به حضور پذيرفت.
روساي جمهور براي القاء حس دوستي‌هاي در حال شكل‌گيري هر از چند گاهي در مقابل دوربين‌ها به شكل غير رسمي ظاهر مي‌شوند. به عنوان مثال آقاي اوباما اخير دوست جديدش دميتري مدودف، رئيس جمهور روسيه را براي صرف چيز برگر و سيب زميني سرخ كرده به يكي از پاتوق‌هاي مورد علاقه اش برد در حالي كه دوربين‌ها نيز اين دو را تعقيب مي‌كردند.
مراسم با بانوي اول آمريكا
يك رهبر موفق، همسر موفقي نيز دارد. به همين دليل دفتر بانوي اول آمريكا ممكن است برنامه‌هايي را براي همسران رهبران كشور‌هايي خاص ترتيب دهد. اين برنامه‌ها مي‌تواند صرف ناهار، ديدار از مدارس و گالري‌هاي هنري و حتي كاشتن درخت باشد.
اقامت در بلير هاوس
"بليرهاوس" كه در همسايگي كاخ سفيد در خيابان پنسيلوانياي واشنگتن دي سي قرار دارد، اقامتگاه رسمي مهمانان رئيس جمهور است.
اين مكان معمولا براي رهبران كشورها در نظر گرفته مي‌شود و مهمانان بايد از سوي رئيس جمهور براي اقامت در آن جا دعوت شوند.
امنيت فوق‌العاده و نزديكي به كاخ سفيد از مزاياي "بليرهاوس" است.
كيتي كانلي - واشنگتن
 

Similar threads

بالا