قیامت کی اتفاق می افتد و پس از قیامت سرنوشت کائنات چه میشود؟

اوسپید

عضو جدید
قیامت کی اتفاق می افتد و پس از قیامت سرنوشت کائنات چه میشود؟
قیامت از جمله پدیده هایی است که زمان آن جز برای خداوند متعال معلوم نیست « يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها » از تو در باره قيامت مى‏پرسند [كه‏] وقوع آن چه وقت است؟ بگو: «علم آن، تنها نزد پروردگار من است. جز او [هيچ كس‏] آن را به موقع خود آشكار نمى‏گرداند (اعراف 187) لذا به غیر از ذات تبارک و تعالی کسی به زمان وقوع قیامت علم ندارد.

سرنوشت کائنات را خداوند سبحان در آیات قرآن کریم بیان می فرماید: :« يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ» روزى كه زمين به غير اين زمين، و آسمانها [به غير اين آسمانها] مبدل گردد (ابراهیم آیه 48) بعد از اینکه قیامت برپا شد همه انسان ها در پیش گاه عدل الهی حاضر شده و حساب رسی خواهند شد و افراد بهشتی به بهشت برین و افرار جهنمی به جهنم وارد می شود .

از آیات مبارکه سوره (حاقه 14) ،(مزمل 14) ، (طور 10)،(حاقه 14)، (واقعه 6و5)استفاده می شود که:
«این جهان به کلی در هم کوبیده می‌شود؛ زیرا انفجارهای عظیم و زلزله‌های هولناک همه چیز را در هم می‌ریزد و در هم می‌پیچد. سپس طرح تازه‌ای ریخته می‌شود و جهان نوینی بر ویرانه‌های این جهان برپا می‌شود و رستاخیز انسان‌ها در آن عالم جدید است»(مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، ج 6، ص 40)

اما اگر منظورتان این بود که بعد از فروپاشی عالم ماده آیا خداوند موجودات دیگری را خلق خواهد فرمود یا نه؟ جواب مثبت است روایات بسیاری از ائمه اطهار علیهم السلام وارد شده است که این عالم نه اولین است و نه آخرین بلکه هزار هزار عالم و آدم خلق و قیامتشان برپا شده.

امام باقر علیه السلام فرمود:
«ا تَظُنُّ أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَخْلُقْ خَلْقاً سِوَاكُمْ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَنْتَ وَ اللَّهِ فِي آخِرِ تِلْكَ الْعَوَالِم»‏
شاید در یابی که خداوند متعال غیر از شما بشری خلق نفرموده است؛ به خدا سوگند که او هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفریده و تودر آخر این عوالم هستی و آنها نیز آدم هستند(بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏54، ص: 337)

«شماها شايد خيال كنيد كه وقتى قيامت شد و بدن‏هاى اهل بهشت با ارواحشان به بهشت رفتند و بدنهاى اهل جهنم با ارواحشان در آتش داخل شدند ديگر بساط خلقت برچيده شده، كسى در روى زمين او را بندگى نمى‏كند، و او خلقى را براى بندگى و توحيدش نمى‏آفريند؟ نه چنين نيست، بلكه به خداوند قسم كه او خلقى را بدون نر و ماده‏اى قبلى مى‏آفريند تا او را به يكتايى بپرستند و تعظيم كنند. و براى ايشان زمينى خلق مى‏كند تا بر پشت خود حملشان كند. و آسمانى خلق مى‏كند تا بر آنان سايه بيفكند، آيا مگر جز اين است كه خداى تعالى فرموده:" يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ" و نيز فرموده:" أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ" « اين حديث با اندكى اختلاف در تفسير نور الثقلين، ج 2، ص 554، ح 135 به نقل از خصال شيخ صدوق آمده» (به نقل از تفسیر المیزان ذیل آیه 48 سوره مبارکه ابراهیم )
 

Similar threads

بالا