قرص های کلسیم خطر حمله قلبی را 'افزایش می دهد'

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحقیقات تازه ای نشان می دهد که قرص های کلسیم که خیلی از افراد مسن تر مصرف می کنند می تواند خطر حمله قلبی را در آنها افزایش دهد.
براساس این مطالعه که نتایج آن در "ژورنال پزشکی بریتانیا" چاپ شده است، خطر ابتلا به سکته قلبی در افرادی که قرص های کلسیم مصرف می کنند 30 درصد بیشتر است.
داده های 11 آزمایش مختلف همچنین نشان داد که این قرص ها در جلوگیری از شکستگی استخوان خیلی موثر نیستند.
تصور می شود که تقریبا سه میلیون نفر در بریتانیا پوکی استخوان داشته باشند و بسیاری از مردم برای جلوگیری از شکستگی، این قرص ها را مصرف می کنند.
این مطالعه توصیه می کند که پزشکان مصرف این قرص ها توسط بیماران برای کنترل پوکی استخوان را هر از چند گاه مرور کنند.
انجمن ملی پوکی استخوان گفت بیشتر مردم باید بتوانند کلسیم مورد نیاز خود را از مواد غذایی مانند شیر به دست آورند و نیازی به قرص اضافی ندارند.
محققان گفتند کسانی که کلسیم زیادی از طریق مواد غذایی دریافت می کنند نباید نگران خطر حمله قلبی باشند.
در مجموع 12 هزار فرد 40 ساله به بالا در این آزمایش ها - که با مصرف قرص های کلسیم 500 میلی گرمی یا بیشتر در روز همراه بود - شرکت کردند.
خطر حمله قلبی در زنان و مردان هر دو مشاهده شد و به سن و نوع قرص ربطی نداشت.
محققان گفتند که این مطالعه همچنین حاکی از افزایش کم خطر مرگ در میان این گروه است، اما این افزایش از لحاظ آماری قابل توجه نیست.
علت افزایش خطر حمله قلبی معلوم نیست اما تصور می شود که کلسیم اضافی که در خون گردش می کند می تواند به تصلب سرخرگ ها منجر شود.
کلسیم موجود در مواد غذایی بی خطر است و "سازمان استاندارد مواد غذایی" بریتانیا توصیه می کند که بزرگسالان روزانه 700 میلی گرم کلسیم از طریق مصرف شیر، پنیر و سبزیجات جذب کنند.
دکتر السیون آونل از دانشگاه آبردین که این تحقیقات را با همکارانش در نیوزلاند و آمریکا انجام داد، گفت که شواهد حاکیست که فایده قرص های کلسیم در جلوگیری از پوکی استخوان محدود است، به خصوص وقتی با سایر معالجات موجود مقایسه می شود.
او گفت که نتایج لزوما در مورد افراد جوانتری که به خاطر بعضی بیماری ها ممکن است کلسیم مصرف کنند صدق نمی کند.
جودی اوسولیوان پرستار ارشد بیماران قلبی در "بنیاد قلب بریتانیا" گفت که این نتایج را باید با احتیاط تعبیر کرد.
او گفت که هنوز سوالاتی در مورد درمان پوکی استخوان وجود دارد که باید پاسخ داده شود اما به کسانی که قرص های کلسیم مصرف می کنند توصیه کرد با پزشکان خود صحبت کنند، به خصوص اگر مشکل قلبی دارند.
 
بالا