فيلــتر میان نگذر



در پردازش سیگنال یک ***** میان نگذر، *****ی است که اغلب فرکانسها را بدون تضعیف عبور می دهد، اما محدوده مشخصی را تضعیف می کند.
***** میان نگذر برگردان کلمه لاتین Band-stop fiter است که بعضی مواقع ترجمه Band-rejection filter نیز به حساب می آید که اغلب فرکانسها را بدون تضعیف عبور می دهد، اما محدوده مشخصی را به شدت تضعیف می کند. این ***** در مقابل ***** میان گذر(Band-pass filter) است. ***** شكافي (Notch filter) یک ***** میان نگذر با باند تضعیف بسیار نازک (Q بالا) است. *****های شکافی در سیستمهای PA - مخفف public-address system به معنی مکانیزمی جهت تقویت صوت برای عموم یا ناحیه ای بزرگ است - و همچنین در وسایل تقویت کننده (مخصوصاً آمپلی فایرها و پیش آمپلی فایرهای تجهیزات صوتی نظیر گیتارهای صوتی، ماندولین، تقویت کننده های صدای بم و غیره) استفاده می شوند تا فیدبک هائی که در اثر طیف فرکانسی ایجاد می شوند را کاهش دهد یا حذف کند. سایر اسامی این ***** Band-limit filter و T-notch filter و Band-elimination filter و Band-rejection filter است.

یک ***** ایده آل عمومی
با نمایش قسمت مثبت و منفی محور فرکانس

معمولاً پهنای باند تضعیف کمتر از یک تا دو دهه (Decade) است به این معنی که بالاترین فرکانس (fH) حدود 10 تا 100 برابر فرکانس پائین (fL) است. در باند صدا، ***** شكافي از فرکانس بالا و پائین که یک نیم گام (Semitone) را جدا می کند، استفاده می کند.
مثال
***** ضد پارازیت

Low Frequency : 59 Hz
High Frequency : 61 Hz

به این معنی که همه فرکانسها بجز محدوده Hz 59-61 عبور می کنند و برای ***** کردن نویز از خطهای قدرت 60Hz استفاده می شود. گرچه هارمونیک های بالاتر هنوز باقی می مانند ولی دامنه آنها بسیار کمتر است.
***** ضد شنود یا حذف صدا
در این ***** باند 1KHz تا 4KHz حذف می شود که قسمت اصلی طیف صدا در آن قرار دارد.

بررسی ***** میان نگذر به طور مداری و تابع تبدیل
اگر شما یک ***** پائین گذر طراحی کرده باشید، تابع تبدیلی نظیر (HLP(s را به شکل زیر خواهید داشت:

که n درجه ***** است. برای تبدیل این ***** به یک ***** میان نگذر باید سلف و خازنها را به شکل زیر تغییر دهید:

که ω0 فرکانس مرکزی دلخواه بر حسب rad/sec است و B نیز پهنای باند مورد نیاز بر حسب rad/sec است. تغییرات فوق با تبدیل زیر در تابع تبدیل برابر است:
و این به این معنی است که شما حداقل دو صفر مزدوج مختلط و یک قطب در مبداء خواهید داشت و بسته به افزایش درجه ***** تعداد آنها افزایش خواهد یافت. فقط توجه به این نکته الزامی است که درجه صورت و مخرج تابع تبدیل میان نگذر با هم برابر است و در اغلب اوقات جواب آن به ازای s=0 با جواب آن به ازای s به سمت بی نهایت برابر است.
مترجم:Tohid_Salimi
و نویسنده "بررسی ***** میان نگذر به طور مداری و تابع تبدیل"
 
بالا