فوايد و اثرات كوهنوردي

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
تمناي يافتن لحظه‌اي براي سكوت و دوري از هياهو و شلوغي شهر بزرگترين دغدغه هر شهروند امروزي است كه براي به‌دست آوردن آن از هيچ كوششي دريغ نمي‌كند.

شايد كوهنوردي و رفتن به دامان كوه رسيدن به اين سكوت باشد.

كوهنوردي به‌عنوان ورزشي گروهي و فردي يكي از كم‌ هزينه‌ترين تفريحاتي است كه بيشتر خانواده‌‌ها از آن غافلند ورزش نه تنها بر سلامت جسماني انسان نقش موثري دارد بلكه از نظر علم روانشناسي و جامعه شناسي باعث قوت‌هاي هنجاري و فردي و اجتماعي در انسان مي‌شود.

گره خوردن با طبيعت، بهره‌مندي از هواي پاك و تحرك از ديگر فوايد ورزش كوهنوردي است . اثر متقابل سلامتي جسم در روح و روان يكي از محورهاي سلامتي رواني در افراد است كه همواره مورد توجه قرار داشته است.

براساس تحقيق و برآورد محققان سكوت و فضاي دلنشين كوه به انسان فرصتي براي آرامش و تفكر مي‌دهد تا بتواند به راحتي و فارغ از كارهاي پرمشغله هفته و روزهاي سخت خود را براي روزهاي آتي آماده كند تا سرحال‌تر در محل كارحاضر باشد.

اين ورزش در درمان بيماري‌هاي روحي و رواني موثر و مفيد است به گفته پزشكان يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي روحي و رواني كه افراد جامعه اغلب با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند افسردگي است. كوهنوردي و شنا جزو ورزش‌هايي است كه در درمان اين گونه بيماري‌ روحي و رواني بسيار موثر است.

به افرادي كه در محيط‌‌هاي كاري داراي استرس كار مي‌كنند و يا افرادي كه در خطر افسردگي قرار دارند توصيه مي‌‌شود كه به انجام ورزش كوهنوردي و شنا بپردازند تا در كنار محيط كوه و طبيعت مروري براي گذشته داشته باشند و شناخت نقاط قوت و ضعف گامي موثر در درمان بيماري و رفع افسردگي بردارند.

براساس اعلام جامعه شناسان و كارشناسان يكي ديگر از نتايج مثبت و مفيد كوهنوردي به صورت اجتماعي و خانوادگي، به وجود آمدن استحكام و تقويت روابط اجتماعي با افراد جامعه است.

به گفته يكي از پزشكان متخصص، هنگامي كه انسان غرق در احساسات مانند شادي، غم و ... مي‌شود هورمون‌هايي در سيستم بدن ترشح مي‌شود كه مستقيما روي سيستم اعصاب مركزي و مغز تاثير مي‌گذارد اين ترشحات بر روي خلق و خوي انسان هم تاثير‌گذار است بنابراين در افراد و گروه يا خانواده‌‌هايي كه به ورزش كوهنوردي روي مي‌آورند از خلق و خوي و رفتار بهتري نسبت به سايرين در ارتباط با اجتماع و جامعه بهره‌مند و در رويارويي با مشكلات از تبحر كامل‌تري بهرمند مي‌باشند.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
love.1982 اثرات فوری پیاده روی بر بدن پزشکی ورزشی 0
canopus اثرات ورزش بر شخصيت پزشکی ورزشی 0

Similar threads

بالا