فوايد روزه !!!

computrenginneer

عضو جدید

پيشوايان معصوم (ع) فرموده اند گناهان در اين ماه بخشوده ميشود و اين مژده بزرگي است براي آنهايي كه لغزشهايي داشته اند تا نوميد نباشند و از بركات اين ماه استفاده كنند و بسوي خدا باز گردند و روي دل بسوي او دارند و با او پيمان بندند كه از گناهان دست شويند و خود را اصلاح كنند و گذشته را جبران نمايند.

مقدمه

روزه يكي از احكام انسان ساز اسلام است، كه آگاهي از همه فوايد و پي بردن به فلسفه كامل آن همچون ساير احكام الهي براي انسان عادي ممكن نيست، دانش محدود بشر نميتواند راهگشاي همه اسرار نهفته باشد و انديشه را به پاسخ همه مجهولات رهنمون شود، شايد روزي دانش انسان به حدي از كمال برسد كه دريچه تازه اي بر روي بشر بگشايد و حكمتها و دستورات اسلام را باز شناسد..... .

بنابراين ندانستن فلسفه احكام الهي نبايد ما را از انجام آن باز دارد و موجب نا فرماني و عصيان شود، چرا كه اين اطاعت كوركورانه نيست، بلكه بر علم و يقين تكيه دارد زيرا مسلمانان ميدانند كه خداي جهان بر همه چيز دانا و از همه چيز آگاه است و نقص و نيازي در ذات متعال او نيست كه از اعمال سودي بخواهد يا از زياني بهراسد، خداي مهربان خير محض است و براي بندگان خود جز خير و سعادت نميخواهد، پس اگر به چيزي فرمان ميدهد خير و سعادت ما در آن است و كمال و تعالي ما بدان بستگي دارد و هر چيزي را نهي ميفرمايد براي ما زيان بخش است و بر مصالح مادي و معنوي ما لطمه ميزند.


فوايد روزه

روزه فوايد جسمي و روحي فراوان دارد، شفا بخش جسم و توان بخش جان است، پاك كننده آدمي از رذايل حيواني، در ساختن فرد صالح و اجتماع بسامان بسيار موثر است، در تهذيب و تزكيه نفس و رهاندن انسان از روزمرگي و واماندگي در نياز هاي تن تأثير بسزايي دارد. فوايد طبي و بهداشتي روزه كه از سودمنديهاي كوچك اين فريضه انسان ساز است به حدي است كه شايد نياز به توضيح و تكرار نداشته باشد و بيشتر مردم كم و بيش از آن آگاهند. ما به اختصار به گوشه اي از اين فوايد انسان ساز اشاره ميكنيم: معده و دستگاه گوارش از اندام پركار بدن آدمي است، با سه وعده غذا كه معمول مردم است؛ تقريباً در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحليل و جذب و دفع مشغول است. روزه باعث ميشود از يكسو اين اعضا استراحت كنند و از فرسودگي مصون بمانند و نيروي تازه اي بگيرند و از سوي ديگر ذخاير چربي كه زيانهاي مهلكي دارند تحليل رفته و كاسته شوند.

در روايات اسلامي حتي به فوايد جسمي روزه نيز تصريح شده تا برخي از سست عنصران، اگر نه با ايمان كامل لااقل با توجه به فوايد بهداشتي روزه اين فريضه ثمر بخش را بجاي آورند و از سودمنديهاي گوناگون آن در حد خود بهره ور شوند. پيامبر گرامي اسلام در همين رابطه فرموده اند: «صوموا تصحوا» روزه بگيريد تا سالم بمانيد. و نيز در روايات بسياري پيشوايان گرامي اسلام فرموده اند: « معده آدمي خانه بيماريهاي اوست و پرهيز از غذا درمان آن است»

بديهي است آنگاه فوايد بهداشتي روزه بهتر به دست ميآيد كه روزه دار امساك روز را با زياده روي در شب تلافي نكند، كه پر خوري خود موجب زيانهاي چشم گيري براي دستگاه گوارش است. با پيشرفت دانش پزشكي، برخي از پزشكان و متخصصان دريافته اند كه امساك از خوردن و آشاميدن، عالي ترين روش درماني است، يكي از پزشكان ميگويد: « طرح درمان به وسيله روزه بسيار چنان معجزه آساست كه بكار بستن آن مسير، طرحها و برنامه هاي طب عملي و جراحي را تغيير خواهد داد، زيرا روزه راه تازه اي به روي دانش پزشكي ميگشايد؛ و سلاح موثري براي مبارزه با بيماريها به اين دانش ميبخشد سلاحي كه ميتوان آن را از راههاي گوناگون مورد استفاده قرار داد تا انسان را در مبارزه با علت بيماريها براي بهبود بيماران به نتيجه مطلوب و آشكار رسانند. »

با روزه و امساك ميتوان بيماريها را بهبود بخشيد و معالجه كرد البته در صورتي كه با اعتدال و ميانه روي مقرون باشد و در هنگام سحر و افطار در خوردن و آشاميدن افراط نشود.بررسي فوايد بهداشتي و طبي روزه در اين مختصر نميگنجد، آنانكه به توضيح بيشتر علاقمندند ميتوانند به كتابهايي كه در اين زمينه تأليف شده است مراجعه نمايند. بايد توجه داشت، بر خلاف تصور كوتاه انديشان، روزه هيچگونه ضرري براي افراد سالم مكلف ندارد و اگر كسي بيمار باشد و نتواند روزه بگيرد و با اين كار بيمار تر شود و يا روزه باعث گردد كه بيماريش ادامه يابد كار حرامي مرتكب شده و روزه اش نزد خدا پذيرفته نيست، بيماري كه روزه براي او ضرر دارد نبايد روزه بگيرد و فقط لازم است در روزهاي ديگر قضاي آن را بجا آورد و جبران كند.

افراد سالم بايد بدانند كه روزه نه تنها زياني برايشان ندارد بلكه چنان كه گفتيم، موجب تندرستي و صحت مزاج است و بگفته برخي شكم پرستان كه خود روزه نميگيرند و ديگران را نيز از روزه باز ميدارند و تلقين ميكنند كه روزه موجب زخم معده ميشود، نبايد اعتنا كرد، اينگونه دروغها تنها بهانه افراد سست عنصري است كه كه اسير شكم خويشند و از عزم و اراده انساني در آنان خبري نيست. « روزه باعث استراحت معده است و در حال روزه اسيد معده بجاي غذا به وسيله صفرا خنثي ميشود و زخم ايجاد نميگردد»


اكثريت غريب به اتفاق مسلمانان متدين ماه مبارك رمضان را روزه ميدارند و به هيچ وجه شكايتي از اين بيماري ندارند و نسبت بيماري زخم معده روزه داران بيشتر از ديگران نيست همانطور كه گفتيم فوايد جسمي و بهداشتي روزه اگرچه چشمگير و غير قابل انكار است ولي مهمترين فوايد روزه اثرات بهداشتي آن نيست، متأسفانه برخي در بررسي فوايد روزه تنها به همين اثرات بهداشتي آن بسنده كرده اند، درحاليكه فوايد برتر روزه به جنبه هاي معنوي آن مربوط ميشود، فوايد جسمي روزه با اثرات معنوي آن در سازندگي تربيت و تزكيه انسان قابل مقايسه نيست، اگر چه همان فوايد طبي هم گواهي است بر اصالت اسلام عزيز، چرا كه اين آيين فطري و آسماني چهارده قرن پيش با ژرف بيني و احاطه اي كه جز از خداي متعال نميتواند بود در محيط جاهليت عرب دستوراتي براي انسانها وضع كرده است كه دانش پزشكي انسان متمدن عصر ما با پيشرفت خود روز به روز بر گوشه هايي از حكمت آن پي ميبرد

 
آخرین ویرایش:

computrenginneer

عضو جدید
روزه عامل باز دارنده از گناه



روزه، بويژه روزه ماه مبارك رمضان كه در اسلام بر همه مسلمين مكلف كه بتوانند روزه بگيرند واجب است، عامل موثري است در ايجاد و تقويت روحيه تقوي و پرهيز كاري؛ قرآن مجيد اين فايده بزرگ را با جمله « لعلكم تتقون » ياد آور ميشود واين عبادت را عامل مهم تقوي ميشمارد. تقوي و پرهيز كاري در تربيت و سازندگي و شخصيت اسلامي يك مسلمان نقش بسيار مهمي دارد و براي رسيدن به همين اثر پر ارزش است كه بهترين عبادت در ماه صيام و در حال روزه اجتناب از گناه است.پيامبر بزرگوار (ص) در خطبه اي فضيلتهاي ماه رمضان را براي مسلمانان بيان فرمود علي (ع) پرسيد: بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ پيامبر پاسخ دادند: «الورع عن محارم الله» اجتناب و پرهيز از گناهان.

روزه دار با بكار بستن اين دستور الهي كه شرط كمال روزه است، روه تقوي را در خود زنده ميكند و اين مراقبت ثمر بخش در ماه مبارك رمضان و در حال روزه بسيار آسان تر است چرا كه گرسنگي و تشنگي و ديگر محدوديتهاي روزه شعله هاي سركش غرايز حيواني و هوسها را تا حد چشمگيري خاموش ميسازد و حتي اگر موقت هم باشد گريبان عقل و جان را از چنگال شهوت رها ميسازد و براي روزه دار زمينه اي آماده براي تمرين تقوي و پرهيز گاري فراهم ميشود و با مراقبت و تمرين پياپي در يكماه نيروي بازدانده از گناه در او به وجود ميآيد و خصلت خود داري در او ريشه ميگيرد و رشد ميكند و او با گذراندن اين برنامه يكماهه توفيق ميابد كه پس از ماه روزه نيز پرهيزكار باقي بماند. بدين ترتيب به مقام پر ارج تقوي كه به تعبير قرآن و فرموده پيشوايان معصوم ما كرامت انسان بدان وابسته است براي هميشه نايل آيد.



نقش روزه در تقويت اراده



حكومت غرايز و شهوات بر انسان خطرناكترين حكومتهاست و آدمي را اسير و بي اختيار ميسازد و به پستي و رذالت ميكشاند. مبارزه با سلطه شهوات نفس كه در اسلام جهاد اكبر ناميده شده به پايمردي و اراده اي استوار نياز دارد. انسان با روزه داري كه، امساك در خوردن و آشاميدن و خود داري از برخي چيزهاي ديگر است در واقع با خواهشهاي خويش ميجنگد و در برابر غرايز خود مقاومت ميكند، تمرين اين عمل اراده و تصميم را در انسان نيرومند ميسازد و جان را از قيد حكومت و سلطه هوسها و خواهشها ميرهاند. پيشوايان اسلام فرموده اند: «افضل الناس من جاهد هواه و اقوي الناس من غلب هواه»

بهترين مردم كسي است كه با هواي نفس مبارزه كند و نيرومند ترين آنان كسي است كه بر آن پيروز شود. پس روزه داران بهترين مردمند چرا كه با خواسته هاي نفساني مبارزه ميكنند و اگر با مراقبت و كوشش از روزه خويش اين بهره را بگيرند كه بر نفس خود مسلط شوند از نيرومند ترين مردم نيز خواهند بود.
 

computrenginneer

عضو جدید
صفاي دل و پاكي

روزه چراغ معرفت و آگاهي را در درون بر ميافروزد:

اندرون از تعام خالي دار تا در آن نور معرفت بيني

روزه و بويژه روزه يكماهه رمضان موجب ميشود كه حكومت شهوات و اميال شيطاني جاي خود را به حكومت تقوي و پيروي از دستورات الهي بدهد و تيرگي و هوسها و شهوات در جان آدمي به نورانيت و روشني باطن تبديل شود. در سايه همين صفا و پاكي حاصل از روزه است كه روزه دار با خود آگاهي نه تنها دهان و شكم را از خوردن و آشاميدن كه دست و پا و چشم و گوش و زبان و همه اعضاي خويش را از آنچه خدا حرام فرموده نگاه ميدارد و ميتواند به آن درجه از تقوي نايل آيد كه حتي از انديشه و فكرو گناه نيز دوري گزيند و اين اوج نورانييت روزه است.

امير مومنان علي عليه السلام نيز به همين مرتبه اشاره ميفرمايد: «صيام القلب عن الفكر في الاثام افضل من صيام البطن عن الطعام» روزه دل از انديشه گناهان برتر از روزه شكم از خوردن و آشاميدن است. و البته اين بدان معنا نيست كه ظاهر روزه و امساك از خوردن و اشاميدن را رها كنيم بلكه لازم است به ان اكتفا ننماييم و همراه با آن بكوشيم كه به نتايج معنوي روزه نيز برسيم. لازم است كه همين امساك ظاهري و روزه معمولي نيز انقلابي روحي در روزه داران بوجود مياورد و طبق شهادت دست اندر كاران در ماه مبارك رمضان شرارت ها و تباهيها كاسته ميشود، در دوران طاغوت چون ماه مبارك رمضان فرا ميرسيد ميزان جنايات و فساد سير نزولي پيدا ميكرد و عربده جويي و زد و خورد و چاقو كشي و بد مستي كه در غير رمضان بازارش رواج داشت در اين ماه عزيز بطور محسوسي كاهش ميافت.

خوشبختانه با انقلاب مقدس اسلامي هم در ملت و جوانان ما تحولي چشمگير بوجود آمد و هم مراكز فساد و تباهي از ميان برداشته شد و شايسته است كه از اين پس بكوشيم نتايج معنوي پر ارزش تري از روزه كسب كنيم. باري صفا و پاكي حاصل از روزه و خود داري و پرهيز كاري روزه دار همچون سپري است كه روزه دار را از اتش عذاب الهي كه مولود گناهان است مصون ميدارد. پيامبر عزيز اسلام (ص) فرمودند: «الصوم جنه من النار» روزه سپري است كه روزه دار را از آتش جهنم حفظ ميكند.


روزه و صبر

«صبر» از خصايلي است كه در اخلاق اسلام بر آن بسيار تأكيد شده است ، انسان مسلمان در زندگي فردي و اجتماعي خويش در راه هدفهايي مبارزه ميكند و با مشكلاتي نيز روبرو است بدون خصلت صبر، پيروزي بر مشكلات و رسيدن به هدفها آسان نيست . صبر و مقاومت بر نيروي پايداري انسان مي افزايدو اراده را توانا ميسازد هيچ جامعه اي اگر تحمل ناگواريها را نداشته باشد بر مشكلات خويش و بر دشمنان خويش نميتواند پيروز گردد. با صبر و مقاومت است كه ميتوان به به پيكار ستمگران رفت و دست استعمار گران را كوتاه نمود و روزه – بويژه در روزهاي گرم و طولاني تابستان كه فشار تشنگي طاقت فرسا ميشود بطور چشمگيري به انسان صبر و مقاومت مي بخشدو تحمل رنج و سختي را بر آدمي آسان ميسازد.

قرآن كريم با توجه به همين اثر كه از روزه به صبر تعبير كرده است : و استعينوا بالصبر و الصلوه ......... از صبر(روزه ) – و نماز كمك بگيريد.........

امامان معصوم ما عليهم السلام «صبر» را در اين آيه به روزه تفسير كرده اندو پيامبر گرامي (ص) نيز ماه رمضان را ماه صبر ناميده اند :« شهر الصبر و ان الصبر ثوابه الجنه» (رمضان ماه صبر است و پاداش صبر بهشت است) و امام صادق عليه السلام نيز بهمين ويژگي روزه اشاره فرموده است: هر گاه براي كسي حادثه اي جانكاه پيش آمد روزه بگيرد كه خدا فرموده است « و استعينوا بالصبر و الصلوه».
 

computrenginneer

عضو جدید
روزه و قناعت

اسلام بر خلاف مكاتب مادي شرق و غرب دنيا و نعمتهاي مادي آنرا وسيله اي براي تكامل معنوي و رسيدن به سعادت جاويد ميداند و بهمين دليل فرهنگ اسلام فرهنگ لذت جويي و مصرف نيست بلكه فرهنگ قناعت و ايثار است. در روشهاي مادي تن آدمي و خور و خواب آن اصالت داردو حرص و آز براي برخورداري بيشتر گريبانگير افراد است و در اسلام اصالت با معنويت انسان است و قناعت و ايثار و فداكاري از راههاي وصول به مراتب بلند انسانيت محسوب ميشود.
روزه فريضه اي است كه مسلمانان را از غرقه شدن در ماديگرايي و حرص و آز براي لذتهاي مادي و مسابقه براي مصرف و تن پروري ميرهاند و به او مي اموزد كه به فكر ديگران باشد و بر خواهشهاي جسماني خويش مسلط گردد و به مصرف به مقدار نياز قناعت ورزد و از اصراف و تبذير بپرهيزد. روزه به مسلمانان مي آموزد كه با كم هم ميتوان زيست و حرص و طمع فقط غرق شدن در ماديات و انحراف از معنويات است و براي زيستن لازم نيست كه با همه وجود تن و لذتهاي آن پرداخت.

روزه به مسلمان مناعت و قناعت را مي آموزد و ارزش اين صفات و تأثير آن در ايجاد صفات برجسته ديگر همچون زهد و جود و بخشش بسيار است. قانع از ديگران بي نياز است و تن به ذلت و خواري نميدهد، جامعه اي كه روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متكي خواهد بود و با دوري از مصرف بي رويه ميتواند بر پاي خويش بايستد و از بيگانه بي نياز باشد. همه ديديم كه پس از تهديد آمريكا و غرب به تحريم اقتصادي ايران امام امت و رهبر كبير انقلاب اسلامي فرمودند «ملت ما مسلمان است و در برابر تحريم اقتصادي و كمبود نيازمنديها روزه خواهد گرفت»

آري مسلمان را به زيستن با مصرف كم آشنا ميسازد و براستي نيز ملت مسلمان ما ميتواند با الهام از فريضه ثمر بخش روزه سطح مصرف را پايين آورد و با قناعت به آنچه دارد از وابستگيهاي اقتصادي به استعمار گران نجات يابد.مسلمانان صدر اسلام با همين روحيه از همه چيز خود در راه خدا مي گذشتند و حتي در ميدانهاي جنگ به چند دانه خرما قناعت ميكردند و با تكيه بر معنويت و صفات انساني خويش پيروزي مي آفريدند و خداي را سپاس كه هم اكنون نيز بسيار از جوانان ما بويژه گلهاي سرسبد انقلاب اسلامي، جوانان رزمنده پاسدار از يك چنين ايمان و روحيه اي بر خوردارند و بسيار اتفاق افتاده است كه جوان پاسدار اسلام روزه بوده و گاه روزه خويش را با شربت شهادت افطار كرده است و حماسه اين خدا جويان حماسه آفرين براي هميشه بر صفحات پر افتخار تاريخ اسلام ثبت خواهد بود. پاكترين درودهاي ما و درود خدا و فرشتگان بر ايشان باد.


همدردي با فقيران

پيشوايان گرامي دين، در روايات و ادعيه اسلامي ماه رمضان را ماه مواسات ناميده اند.از نتايج بارز روزه برانگيختن حس همدردي نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنانكه زندگي آسوده اي دارند و رنج فقير و طعم گرسنگي را نچشيده اند، ممكن است از حال مستمندان غافل بمانند و روزه وسيله اي است كه آنان را از غفلت ميرهاند و رنج مستمندان را با ياد آنان مياورد تا به دستگيري فقيران همت گمارند و به درد دل آنان برسند.

از سويي به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارك رمضان بسيار سفارش شده است و از سويي ديگر گرسنگي و تشنگي روزه موجب درك رنج مستمند ميگردد و بدين ترتيب ثروتمند به فقير نزديك مي شود و احساسها رقت ميابد و احسان و انفاق فزوني ميگيرد و جامعه كمك به همنوع را مياموزد. مواسات يعني سهيم ساختن برادران در رزق و روزي و رمضان به همين جهت ماه مواسات ناميده اند تا مسلمانان به احسان نسبت به هم بپردازند و با تمرين بر اين صفت ارزنده انساني جامعه را از حقد و كينه برهانند و برادروار در كنار هم از نعمتهاي الهي بهره بگيرند و شايسته است كه روزه داران به همه اين نكات انساني روزه توجه كنند و بكوشند واقعاً فريضه روزه را آنچنان كه بايد بجا آورند و ماه مبارك رمضان را آنچنان كه سزاوار اين ماه است بسر آورند، تا همگان از برنامه هاي سازنده اسلامي بهره ور شوند.

از حضرت امام حسن عسگري (ع) پرسيدند: «چرا روزه واجب شده است» فرمودند: «تا ثروتمند درد گرسنگي را در يابد و به فقير توجه كند. هشام از امام صادق عليه السلام علت روزه را پرسيد، امام فرمود: «خداوند روزه را واجب كرد تا غني و فقير با هم مساوي باشند و بدان جهت كه غني رنج گرسنگي را لمس نكرده تا به فقير رحم كند و هر وقت چيزي خواسته قدرت بدست آوردن آنرا داشته است خدا خواسته است كه ميان بندگانش يكنواختي بوجود آورد و خواسته است ثروتمند طعم گرسنگي را بچشد و اگر جز اين بود ثروتمند بر مستمند و گرسنه ترحم نميكرد.
 

computrenginneer

عضو جدید
نظم و انضباط

وقت شناسي و نظم و انضباط در امور از مظاهر تمدن انساني و از عوامل مهم توفيق و پيشرفت است، شايد برخي گمان كنند كه اين از ويژگيهاي زندگي غربيان و تمدن آنهاست در حاليكه نظم و انضباط و تنظيم اوقات از تعليمات اصيل اسلام است. امير المومنين عليه السلام در اولين فرازهاي وصيتش به فرزند خود ميفرمايد: «اوصيكما و جميع ولدي و اهلي و من بلغه كتابي بتقوي الله و نظم امركم»شما و همه فرزندان و بستگانم و هركسي كه وصيت من به او برسد به تقوي و نظم در كارها سفارش ميكنم.

اصولا فرايض اسلامي شاهد توجه به اسلام و نظم و انضباط است، هريك از نمازهاي پنج گانه را بايد در وقت مخصوص آن بجا آورد و حتي يك دقيقه نميتوان از حدود آن تجاوز كرد. مراسم حج بايد در وقت و مكان مخصوص به خود انجام شود و روزه نيز در ماه مبارك رمضان با ديدن هلال ماه شروع و با ديدن هلال ماه شوال خاتمه ميابد و نيز هر روز از سپيده دم آغاز و به مغرب پايان ميپذيرد و با توجه به اينكه ماه رمضان ماه قمري است طبعاً در فصول چهار گانه سال جريان دارد و گاه در روزهاي بلند تابستان و گاه در روزهاي كوتاه زمستان قرار ميگيرد و در همه شرايط لازم است كه لحظه و دقيقه را نيز در شروع سپيده دم و آغاز مغرب در نظر داشت و بهيچ وجه روزه دار نميتواند از نظام آن سرپيچي كند و اين خود درسي است كه مسلمانان نيز دقيق و منظم شوند و امور خويش را در زندگي تنظيم كنند.

آنچه بر شمرديم گوشه هايي از برخي نتايج و آثار فريضه الهي روزه است و ماه روزه اضافه بر اينها سودمنديها و بركات ديگري نيز دارد كه در پرورش اسلامي فرد و جامعه بسيار موثر است: ماه مبارك رمضان ماه خدا، ماه آشنايي با قرآن، ماه عبادت، ماه دعا، ماه آمرزش، ماه توبه و بازگشت از گناهان و اصلاح خود است.

در اين ماه به قرائت قران سفارش شده و مرسوم مسلمين است كه در ماه رمضان بيشتر از ماههاي ديگر قرآن بخوانند و اين خود وسيله اي است كه جامعه اسلامي با قرآن و معارف آن آشنايي بيشتري پيدا كنند و براي پيشرفت در صراط خدا و اسلام از كلام خداي متعال آموزش بگيرند. رمضان ماه عبادت و بندگي و راز و نياز با معبود جهان است، در روايات اسلامي تأكيد شده كه در اين ماه با توجه به خضوع بيشتر نمازها را بجا آورندو از نمازهاي مستحبي در شب و روز غفلت نورزند و بدين ترتيب با يك تمرين يك ماهه مومنين به عبادت خالص تري موفق ميشوند و جانها به خدا نزديكتر ميگردد.رمضان ماه دعا است، پيشوايان گرامي فرموده اند مومنان در اين ماه و بويژه در شبهاي مبارك قدر دردعا و نيايش مبالغه كنند و با توجه به اثرات سازنده دعا و نيايش روزه داران ميتوانند در پيوند معنوي خويش با خداي متعال تحولي بوجود آورند و بيش از پيش به ذات متعال هستي بخش او نزديك شوند و كسب فيض كنند رمضان ماه آمرزش و توبه و بازگشت به سوي خداست، آنانكه در زندگي خويش آلودگيهايي داشته اند ميتوانند با روزه جان خويش را شستشو دهند و در خلوت سحر گاه با رو كردن به خداي متعال درون را صفا بخشند و از خداي خويش طلب آمرزش كنند و ميتوانند با همين زمينه براي هميشه از كجيها و گمراهيها دست بردارند و براه آيند.

پيشوايان معصوم (ع) فرموده اند گناهان در اين ماه بخشوده ميشود و اين مژده بزرگي است براي آنهايي كه لغزشهايي داشته اند تا نوميد نباشند و از بركات اين ماه استفاده كنند و بسوي خدا باز گردند و روي دل بسوي او دارند و با او پيمان بندند كه از گناهان دست شويند و خود را اصلاح كنند و گذشته را جبران نمايند و بدون ترتيب گناه كار پشيماني كه كه در اين ماه مبارك براي خدا روزه بدارد و از گذشته خويش شرمسار باشد و از خدا آمرزش بخواهد مورد مهر و عفو خدا قرار خواهد گرفت و سعادتش تأمين ميشود. از بركتهاي اين ماه همين انقلاب روحي و تحول دروني روزه داران و همين توفيقات عملي است كه انسان آلوده را پاك ميسازد و از عذاب الهي كه محصول گناهان است نجات ميبخشد و روزه دار را از ظلمتها به نور ميكشاند، به نور تقوي ، به نور فضيلتهاي اخلاقي، به نور توبه و بازگشت به سوي خدا، به نور مهر و رحمت خداي متعال.... .

منبع:http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8506250544
 

computrenginneer

عضو جدید
به نظر من روزه با تقواترین عبادته. چون تشنه میشی آب هست اما نمی خوری.در حالی شاید همچین اخلاصی در بقیه عبادت ها نباشه

سلام دوست عزیز .درسته به شرطی که آداب ورسوم روزه گرفتن رو بدونیم بهش عمل کنیم نه اینکه فقط گرسنگی و تشنگی بکشیم و سرمون تو کار خودمون باشه و شاید گاهی خدارو هم از یاد میبریم(البته خودمو میگم .اگه لیاقت و شایستگی داشته باشم و بتونم اونو درست بجا بیارم)
 

شمس 110

اخراجی موقت
چه کسانی از روزه گرفتن معاف هستند

چه کسانی از روزه گرفتن معاف هستند

به نام خدا
مقدمه:
باز هم بهار قرآن فرا رسيد تا گلستان ايمان پرشكوفه شود.

باز هم عطر آيه هاي آسماني در لحظه لحظه زندگي پيچيد تا نفسهاي زمان معطر شود.
باز هم ماه صيام، ماه ميهماني خدا آمد تا با دلي مهربان و خالي از كينه بر سر سفره الهي بنشينيم و با ترنم نغمه هاي ملكوتي، كوله بار معرفتمان را از بركات و فيوضات ضيافت ا… پر كنيم.
باز هم ديدگانمان به رؤيت هلال ماه رمضان آسماني شد و دلهايمان براي تطهير روح و روان دريايي دريايي.
از خداوند مي خواهيم به ما نيز توفيق شركت در اين ميهماني را عنايت كند، ان شاءا…، اما در اين ضيافت تكليف بيماران چيست؟
 

شمس 110

اخراجی موقت
ديابت و روزه
دكتر رضا رجبيان استاد دانشگاه و فوق تخصص غدد معتقد است: بيماران ديابتي كه چاق هستند و اضافه وزن دارند و بدون مصرف دارو قندشان كنترل مي شود، بهتر است روزه بگيرند، اما در سحر و افطار زياد نخورند.
وي مي گويد: كساني كه مجبورند انسولين تزريق كنند، در هر سني كه باشند، بهتر است روزه نگيرند.
به اعتقاد وي، بيماران ديابتي كه با روزه گرفتن دچار نوسانات شديد قند خون مي شوند، بايد در بين روز قند خونشان را كنترل كنند (چه توسط گلوكومتر چه توسط آزمايشگاه فرقي نمي كند)، زيرا ممكن است كه نوسانات به دو صورت پايين افتادن قند يا بالا رفتن شديد بروز كند كه هر دو حالت براي بيمار خطرناك است.
بنابراين در صورتي كه با روزه گرفتن دچار نوساناتي شوند كه قند خون متغير باشد، لازم است كه تجديد نظر كنند و روزه نگيرند.
دكتر رجبيان يادآور مي شود: آن دسته از بيماران ديابتي كه داروي خوراكي مصرف مي كنند، در مواردي كه تحت نظر پزشك روزه بگيرند، منعي برايشان وجود ندارد.
اين استاد دانشگاه با تأكيد به اينكه روزه براي سالم سازي روح و جسم است و آشنايي با فلسفه روزه گرفتن مهمترين عاملي است كه انسان را به فوايد روزه مي رساند، تصريح مي كند: بيماران و افراد سالم فرقي نمي كند، تمام روزه داران بايد در ماه رمضان از پرخوري و مصرف بيش از حد مواد قندي، چربي و … پرهيز كنند و اعتدال در مصرف مواد غذايي را رعايت نمايند.
 

شمس 110

اخراجی موقت
كليه هاي شما در رمضان
بيشترين پرسش و مراجعه به متخصصان كليه در ماه مبارك رمضان به خاطر سنگ كليه است و اين سؤال هميشه مطرح است كه آيا روزه براي سنگ كليه ضرر دارد؟
** دكتر رضا مهدوي استاد اورولوژي دانشگاه علوم پزشكي و فوق تخصص پيوند كليه در اين باره مي گويد: اگر كسي كليه اش سنگ ساز است و اين سنگ سازي به صورت فعال مي باشد و نياز به مصرف مايعات فراوان دارد، نمي تواند روزه بگيرد، اما اگر فردي قبلاً سنگ كليه داشته و دفع شده است و الان كليه اش سنگ ندارد و سنگ سازي فعال هم ندارد، مي تواند روزه بگيرد.
وي افزود افرادي كه اوره و كراتينين آنها به هر علتي افزايش يافته و بالاست نبايد روزه بگيرند.
و يا در صورتي كه بيمار مبتلا به عفونتهاي ادراري باشد، پروستات بزرگ داشته باشد، يا دچار برگشت ادرار شده باشد و يا به درجاتي از بي اختياري ادرار مبتلا باشد، منعي براي روزه گرفتن ندارد.
 

شمس 110

اخراجی موقت
پيوند كليه و روزه
دكتر مهدوي براي بيماران پيوندي كه بايد در روز چند نوبت دارو مصرف كنند و داروهايشان حياتي است، روزه را جايز نمي داند و شرايط اين بيماران را خاص اعلام مي كند.
سنگ سازان بخوانند
اين استاد دانشگاه توصيه مي كند: بيماراني كه سابقه سنگ سازي دارند، حتماً بايد در وعده هاي سحر و افطار و فاصله بين افطار و سحر مايعات بيشتر (آب و چاي كمرنگ) بنوشند.
بيماراني كه تحت درمان با داروهايي هستند كه زمينه سنگ سازي را بيشتر مي كند يا بيماران كليوي كه به بيماريهاي خاصي كه زمينه سنگ سازي را افزايش مي دهد يا در طول روز تعريق زياد دارند، بايد برنامه خود را طوري تنظيم كنند كه دچار تعريق نشوند و در فاصله افطار تا سحر كمبود مايعات را جبران نمايند.
 

شمس 110

اخراجی موقت
دستگاه گوارش در رمضان
دكتر داوود شريفي فوق تخصص بيماريهاي گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشكي در پاسخ به اين سؤال كه بيماران گوارشي در ماه رمضان چه شرايطي دارند، مي گويد: اكثر بيماريهاي گوارشي با روزه منافات دارد، مثل زخمهاي دستگاه گوارش، هپاتيتها، سيروزها، سوء جذبها و هر نوع سرطاني كه در هر يك از اعضاي گوارش مثل كبد ، لوزالمعده، كيسه صفرا، مري، معده و… باشد، بيمار را از روزه گرفتن معاف مي كند.
روزه مشروط
اما بعضي از بيماران گوارشي به طور نسبي و مشروط مي توانند روزه بگيرند، مثل كساني كه ريفلاكس معده (برگشت اسيد معده)، سوزش پشت جناغ سينه، احساس تلخي و ترشي در دهان، احساس نامطبوع در ناحيه معده و سردل و يا احساس پري معده قبل از غذا دارند.
در مورد افرادي كه دچار ورم مري، معده و اثني عشر هستند و داروهاي قبل از غذا و بعد از غذا مصرف مي كنند، ممنوعيت مطلق وجود ندارد و مي توانند با مصرف دارو طبق دستور پزشك در سحر و افطار، روزه بگيرند، اما همين افراد اگر دچار درد يا خونريزي شدند، نبايد روزه بگيرند.
اگر بيمار خونريزي به صورت استفراغ خوني يا مدفوع قيري شكل داشته باشد، احتمال خونريزي مري و معده و اثني عشر وجود دارد كه با مشاهده هر يك از اين علايم نبايد روزه بگيرند.
اما اگر سوزش يا درد قابل تحمل باشد و دارو هم مصرف كند، به شرط آنكه علايم در روزهاي بعد شديدتر نشود، مي توانند روزه بگيرند و يا روز درميان روزه بگيرند.
بيماراني كه دچار بيماريهاي گوارشي شديد نيستند باز هم مجازند روزه بگيرند.
در صورتي كه مري، معده و اثني عشر فقط ورم داشته باشد، اما زخم نباشد، روزه گرفتن مانعي ندارد، اما اگر در اندوسكوپي زخم ديده شود نبايد روزه بگيرند.
افرادي كه مبتلا به كوليتهاي عصبي يا روده تحريك پذير هستند (اسهالهاي مزمن) مي توانند به طور مشروط روزه بگيرند. يعني اگر علايم نسبت به روزهاي قبل بيشتر نشده باشد روزه عيبي ندارد، اما اگر به طور مثال چهار بار اجابت مزاج هشت بار شده باشد، نبايد روزه بگيرند، چون آب بدن كاهش شديد يافته و شوك و غش دست مي دهد.
مطلقاً ممنوع
دكتر شريفي روزه را براي بيماراني كه در اندوسكوپي مري و معده و اثني عشر آنها زخم ديده شده (چون با راديوگرافي زخم مشاهده نمي شود) و زخم ثابت شده دارند و بهبود پيدا نكرده و يا عود كرده، ممنوع اعلام مي كند.
همچنين مبتلايان به سرطانهاي معده، سرطان روده بزرگ، كوليتهاي اولروز (خونريزي دهنده)، مبتلايان به سنگ كليه و صفرا كه سنگ در حال حركت و مهاجرت باشد، بيماريهاي كبدي و ورم كبد كه آنزيمهاي كبدي بالاست و مراحل حاد هپاتيت C-B-A و بيماريهاي هپاتيت خود ايمني كه در خانمها بيشتر ديده مي شود، بيماريهاي مزمن كبدي، سرطانهاي كبد، سرطانهاي لوزالمعده، ورم حاد و مزمن لوزالمعده كه در اثر حركت سنگ صفراوي به وجود مي آيد و پانكراتيت حاد ناميده مي شود، نيز به اعتقاد وي به هيچ وجه نبايد روزه بگيرند، چون روزه باعث تشديد علايم بويژه خونريزي در بيمار شده و كم خوني شديد مشكلات و عوارض جدي به دنبال خواهد داشت.

توصيه هاي گوارشي
اين فوق متخصص گوارش به بيماراني كه در ماه رمضان روزه مي گيرند توصيه مي كند:
- از مصرف غذاهاي محرك، غذاهاي تريتي و خميري مثل آبگوشت، شله، حليم، ماكاروني پرهيز كنند به جاي آن غذاهاي خشك مثل برنج، نان، گوشت مصرف نمايند.
- ميوه در حدي كه ويتامين به بدنشان برسد، مصرف كنند ميوه هايي مثل هلو، سيب و موز رسيده مفيد است، اما ميوه هاي پرحجم مثل هندوانه، خربزه و طالبي توصيه نمي شود.
- داروهاي تجويز شده توسط پزشك را صحيح مصرف كنند و با پزشك خود نيز مشورت نمايد.

قلب شما در رمضان
دكتر هوشنگ فروهي متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه آزاد درباره بيماران قلبي و روزه داري اضافه مي كند: بيماراني كه سكته قلبي جديد داشته اند، نبايد روزه بگيرند.
اين استاد قلب و عروق علت ناتواني در روزه گرفتن را غليظ شدن خون و نياز به مايعات فراوان در بيماران قلبي مي داند و اضافه مي كند:
كساني كه زمينه غلظت خون و زمينه سكته دارند، بهتر است روزه نگيرند.
به اعتقاد وي، اين بيماران بايد در طول روز مايعات كافي مصرف كنند تا خونشان غليظ نشود، زيرا در صورت افزايش غلظت خون، احتمال سكته مجدد وجود دارد.

تكليف جراحي شده ها چيست؟
دكتر فروهر خاطرنشان مي كند: كساني كه سه ماه از عملشان گذشته باشد و تحت نظر پزشك معالج باشند، مي توانند روزه بگيرند، اما بايد از نظر مصرف دارو و غذا مراعات كنند كه دارو به موقع مصرف شود و غذا نيز زياد نخورند كه فشار بيشتر به قلبشان وارد نشود.
افرادي كه چربي خونشان زياد است تا هنوز دچار بيماري قلبي نشده اند، مي توانند روزه بگيرند و برايشان مفيد است، چون با روزه صحيح چربي خون كاهش پيدا مي كند، اما اگر بيماراني كروز دارند، بهتر است روزه نگيرند. البته در تمام موارد مشورت با پزشك معالج توصيه مي شود.
دكتر فروهر در خصوص بيماران قلبي كه دريچه مصنوعي و پيس ميكر (باطري) دارند يا به خاطر جلوگيري از لخته شدن خون داروي رقيق كننده مصرف مي كنند، توضيح داده و مي گويد: اين بيماران هيچ منعي براي روزه گرفتن ندارند، اما اگر لخته در رگهاي پا وجود داشته باشد، با توجه به خطر حركت لخته، بهتر است روزه نگيرند.
* توصيه هاي قلبي
- چربي و نمك و قند و كالري ها را در ماه رمضان افزايش ندهند و غذاي سبك بخورند.
- سعي كنند از خشك شند آب بدن جلوگيري كنند، به خصوص امسال كه ماه رمضان با هواي گرم همراه است.
- مراقب باشند زياد عرق نكنند تا غلظت خونشان افزايش نيابد (در ساعات گرم روز از منزل بيرون نروند.)
- از پرخوري پرهيز نمايند.
- مايعات، سبزيجات، ميوه به اندازه كافي مصرف نمايند.
- با پزشك معالج خود مشورت كنند.
نگاههاي آسماني و رمضان
دكتر عباس عظيمي متخصص بينايي و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي در خصوص ماه رمضان و حفظ سلامت بينايي اعتقاد دارد: كساني كه چشمان نسبتاً ضعيف از نوع نزديك بيني پاتولوژيك يا بيماريزايي دارند و قدرت سيستم بينايي آنها به حدي است كه با برداشتن عينك قادر به ديدن نيستند، بر طبق فتاوي معتبر گرفتن روزه برايشان جايز نيست.
وي مي گويد: هر عاملي كه باعث مي شود سيستم چشم و بينايي دچار اختلال شود، حتي روزه گرفتن، جايز نمي باشد، اما اگر كساني عليرغم داشتن چشمان ضعيف از بدن سالم و نيز بافت چشمي پرقدرتي برخوردارند و در صورت گرفتن روزه علايمي همچون تاري چشم، سردرد و سوزش چشمي برايشان به وجود نمي آيد، گرفتن روزه مجاز است.
به اعتقاد دكتر عظيمي، بيماران در تمام موارد و اينكه روزه بگيرند يا نگيرند بهتر است با متخصص مربوطه مشورت كنند.
كودكان و نوجواناني كه در حال رشد هستند و داراي چشمان ضعيفي مي باشند اگر سيستم بدني شان توان روزه ندارد، قطعاً اين وضعيت بر چشم آنها نيز اثر خواهد گذاشت و نبايد روزه بگيرند، چون نياز به تغذيه مناسب و كافي دارند.
كساني كه تجربه ضعيف تر شدن چشمان را در ماههاي رمضان گذشته دارند و متوجه اين حقيقت شدند كه با روزه گرفتن چشمهايشان ضعيف تر شده، بايد با احتياط روزه بگيرند.
* توصيه هاي چشمي
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تصريح مي كند:براي اطمينان از اينكه روزه داري بر سيستم بينايي اثر سوء نمي گذارد توصيه مي شود: هنگام سحر موادغذايي، سبزيجات، ميوه، به خصوص آب سيب، پرتقال، هويج و كلاً موادي كه داراي ويتامين هاي A،B،C، و تركيبات آن هستند و موادي كه حاوي كلسيم و فسفر فراوان مي باشند، مصرف كنند.
در سفره سحر و افطار هرم غذايي لحاظ شود و سه رنگ سبز و قرمز و سفيد حتماً در برنامه غذاهاي افطار و سحر قرار گيرد. (سبزي، گوشت و مواد پروتئيني و لبنيات) زيرا سرشار از ويتامينهاي ياد شده و كلسيم است.
وي يادآور شد: گوجه فرنگي بهترين منبع ويتامين Cاست كه نه تنها سيستم چشم و بينايي را حفاظت مي كند و عوامل اجرايي مؤثر در ايمني چشم را بالا مي برد، بلكه بافتهاي چشم از جمله صلبيه را قوي مي سازد.
* آرامش اعصاب در رمضان
دكتر حميد صالحپور روانپزشك و مشاور پژوهشي بهزيستي به نكته مهمي درباره بيماران روانپزشكي اشاره كرده و مي گويد:
بعضي از بيماراني كه تحت معالجه روانپزشكي هستند و داروهاي عمده مصرف مي كنند، چون با مصرف اين داروها دچار عوارض دارويي مي شوند، نمي توانند روزه بگيرند.
وي عوارض داروها را كاهش شديد ترشحات سيستم گوارشي و در نتيجه خشك شدن و ترك ترك شدن زبان بيمار عنوان كرده و كاهش و افت فشار خون را عارضه ديگر اين داروها مي داند و به همين دليل معتقد است كه اين بيماران نمي توانند روزه بگيرند.
دكتر صالحپور اضافه مي كند: مصرف زياد مايعات و آب در سحر نمي تواند در طول روز آب بدن را تأمين كند، چون آب مصرفي خيلي سريع رفع مي شود و ذخيره نمي گردد، بنابراين بيماران اعصاب نمي توانند عوارض دارويي را خنثي نمايند.
اين روانپزشك متذكر مي شود: بيماراني كه داروهاي عمده روانپزشكي مصرف مي كنند و سايكوتيك هستند و اختلال عمده روان پزشكي (پسيكوتيك) دارند از لحاظ پزشكي قانوني و همچنين خود به خود از نظر شرعي از روزه گرفتن معافند.
به اعتقاد وي، اين بيماران هم به دليل خود بيماري (سايكوز) و مصرف مواد دارو يي و عوارض آن نمي توانند روزه بگيرند.
دكتر صالحپور يادآور مي شود: در اختلالات (نوروتيك) بيماريهاي عصبي معمولي روزه اشكالي ندارد، اما در بيماريهايي مثل آلزايمر، انواع دماني (زوال عقلي) يا نسيان و اختلال جنون (سايكوز) از روزه گرفتن معاف مي باشند.
* سال اولي ها
دكتر سيمين پرتوي فوق تخصص تغذيه و گوارش كودكان و استاد دانشگاه علوم پزشكي در پاسخ به نگراني والديني كه فرزندانشان براي اولين بار روزه مي گيرند، مي گويد: والدين بايد بيشتر به رشد بچه هايشان و تحمل آنها نگاه كنند نه به سن و سالشان و وزنشان.
بعضي بچه ها وزن خوبي دارند، اما طاقت روزه گرفتن ندارند و يا بالعكس، تشخيص با پدر و مادر و پزشك معالج است.
بچه ها ممنوع
به اعتقاد دكتر پرتوي، ديابتي ها كه طاقت كم آبي ندارند و مرتب بايد آب و مايعات بنوشند.
بچه هايي كه ديابت بي مزه دارند(ديابتي كه مثل مرض قنديها قند خون بالا نمي رود اما عطش زياد دارند و در روز چند بطري آب مي نوشند، ادرارشان زياد است و ضعيف و لاغر هستند.
بچه هايي كه دچار بيماريهاي مزمن كليوي، گوارشي، سوء جذب، سيروز كبدي، بيماريهاي نقص ايمني مزمن هستند يا بايد مرتب دارو مصرف كنند و آنتي بيوتيك بخورند.
بچه هايي كه دچار تهوع، استفراغ، درد معده و يا سابقه خونريزي و زخم معده داشته باشند كه گرسنگي باعث تحريك آن مي شود.
بچه هايي كه هپاتيت حاد گرفتند و يا دچار پنوموني و عفونت ريه هستند يا تب مالت دارند و … از روزه گرفتن معافند.
براي شما روزه مفيد است
بچه هايي كه سالم هستند و وزن اضافي دارند و مي توانند با تنظيم وضع تغذيه و ساعات غذايي در ماه رمضان، برنامه هميشگي تغذيه خود را تنظيم كنند كه منجر به كاهش وزن اضافي آنها شود، روزه برايشان بسيار مفيد است.
توصيه هاي لازم براي بچه هاي روزه گير
دكتر پرتوي به چند نكته مهم اشاره كرده و تصريح مي كند:
با توجه به اينكه بچه ها براي رشدشان نياز به غذاي كافي و مناسب دارند با يد سحرها غذاي با كيفيت بخورند.
والدين از دادن غذاهاي شور مثل خيارشور، سوسيس، كالباس و غيره به بچه ها خودداري كنند.
گردو و خرما را از سفره افطار حذف نكنند.
بچه هايي كه ظاهرشان خوب است، اما با يكي دو روز روزه گرفتن دچار تهوع و استفراغ و معده درد مي شوند، بهتر است روزه نگيرند.
بچه هايي كه اسهال حاد دارند و بدنشان كم آب است، بهتر است تا بهبود كامل روزه نگيرند.
ميوه و مايعات حتماً در فاصله بين افطار و سحر مصرف كنند و سوپ هم در وعده هاي غذايي سحر و افطار بخورند تا دچار يبوست نشوند. روغن زيتون نيز براي جلوگيري از يبوست براي بچه ها و بزرگترها توصيه مي شود.
 

computrenginneer

عضو جدید
يَا أيُّها الَّذينَ آمنو کَما کُتِبَ عليکم الصِّيامُ کَما کُتِبَ عَلَي الَّذينَ مِن قَبلِکم لَعَلَّکم تَتَّقونَ
يعني : اي کساني که ايمان آورده ايد روزه بر شما نوشته شده (واجب شده)همانگونه که بر کساني قبل از شما بودند ، نوشته شده بود ، باشد پرهيزکار شويد.


این تصویری از سلول های قسمتی از بدن انسان است بدن انسان از ملیاردها سلول ساخته شده.
در هربار تماس دست با هر چیزی(مثلا دست دادن های روزانه برداشتن اشیا و ...) ویا نشستن بروی یک صندلی به تعداد ملیون ها سلول از سلول های بدن در محل سطح تماس جدا می شوند.
سلول های دیواره ی معده نیز همینطور هستند در هر بار غذا خوردن و تماس مواد غذایی با این سلول های ملیونها ملیون از این سلول ها از بدن جدا می شوند.




تصویر پایین هم تصویری از بدن یک انسان است تمام قسمتهای بدن انسان به استراحت نیاز دارند مغز قلب چشمها گوش و ...

file:///C:/DOCUME%7E1/Alfa/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-2.png


نتیجه گیری چرا روزه واجب شد
از دو مورد بالا می توان نتیجه گرفت که بعضی از قسمت های بدن ما پس(مثل روده و معده) پس از یک سال کار مداوم نیاز به استراحت و زمانی برای ترمیم سلول های خود دارند.
این یک ماه استراحت باعث می شود که دیواره ی روده و معده ترمیم بشوند از زخم معده جلوگیری شود وزن به تعادل برسد.
 
آخرین ویرایش:

computrenginneer

عضو جدید
امام صادق(ع)فرمودند:
هنگامي که آدمي گناه مي کند نقطه سياهي در دلش پديد آيد که اگر توبه کند ، آن نقطه محو ونابود مي شود و اگر گناه را ادامه دهد ، آن نقطه سياه به جايي که تمام دل او را فرا مي گيرد ، درنتيجه؛آن شخص هرگز رستگار نمي شود .(بحارالنوار327/70)



جان لوح سفيديست سياهش نکنيد
با آنچه گناه است تباهش نکنيد
اين قطعه زمين دل که در دست شماست
مقطوعه دين است حرامش نکنيد
 

computrenginneer

عضو جدید
پيشوايان معصوم (ع) فرموده اند گناهان در اين ماه بخشوده ميشود و اين مژده بزرگي است براي آنهايي كه لغزشهايي داشته اند تا نوميد نباشند و از بركات اين ماه استفاده كنند و بسوي خدا باز گردند و روي دل بسوي او دارند و با او پيمان بندند كه از گناهان دست شويند و خود را اصلاح كنند و گذشته را جبران نمايند
 

computrenginneer

عضو جدید
حضرت زهرا(س) می فرماید :
روزه‏ دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
 

Similar threads

بالا