فهرستي از قطعات خودرو ؛به همراه توضيح براي بعضي از آنها

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام
يه سري از قطعات خودرو براي علاقه مندان آماده كردم
اگه روي بعضي از قطعات كليك كني يه توضيح مختصري در موردش داده
اميدوارم كار مفيدي كرده باشم .
دوستان ميتونيد با اضافه كردن قطعات ما رو ياري بديد:gol:


 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید

Cam Shaft housing
محفظه میل بادامک
Cam Shaft gear wheel
چرخ دنده میل بادامک
Cam Shaft gear locknut
مهره قفلی میل بادامک
Cam Shaft Chain
زنجیر میل بادامک
Cam Shaft Casing
محفظه میل بادامک
Bushing
بوش
Bushing inter mediate gear
بوش دنده تایمینگ
Big end bearing
یاتاقان میل‌لنگ
Belt tightener
تسمه سفت‌کن
Belt
تسمه
Belt driven pulley
پولی محرک تسمه- قرقره تسمه‌ران
Bell housing
پوسته فلایویل
Bearing seat
جای یاتاقان- نشیمنگاه یاتاقان
Bearing Journal
محور یاتاقان
Bearing Housing
محفظه یاتاقان
Air relief valve
شیر هواگیر
Push rod
میله فشاردهنده- میله بالابر اسبک
Combustion Chamber
محفظه احتراق- محفظه‌ای که پس از بالا آمدن پیستون در بالای پیستون وجود داشته و احتراق در آن صورت می‌گیرد
Combustion
احتراق- در موتورهای بنزینی عموماً احتراق در اثر جرقه شمع و در موتورهای دیزلی احتراق در اثر حرارت ناشی از تراکم بالا و خودبه‌خود به وجود می‌آید
Connecting rod bearing
یاتاقان شاتون
Cone belt
تسمه با مقطع مخروطی
Compression ring
رینگ کمپرس
Counter balance
وزنه تعادل بر روی میل‌لنگ
Crankcase
کارتل – مخزن روغن موتور
Crankcase breather
هواکش محفظه میل‌لنگ – مجرای تهویه کارتر
Crankcase bottom
ته مخزن روغن – ته کارتل
Crank shaft
میل‌لنگ
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
میل‌لنگ
Crank shaft bearing
یاتاقان ثابت میل‌لنگ
Crank shaft bushing
بوش یاتاقان ثابت
Crank shaft timing gear
دنده تایمینگ میل‌لنگ
Cover cylinder head
قالپاق در سوپاپ
Cylinder barrel
بدنه داخلی سیلندر
Cylinder base
پایه سیلندر
Cylinder block
بلوک سیلندر – بدنه سیلندر یا بدنه موتور
Piston gudgeon
گژن پین- خار پیستون- انگشتی پیستون
Piston pin lock
قفل تثبیت انگشتی پیستون
Piston ring spreader
سوراخ یا افشانک رینگ پیستون
Rocker arm
اسبک- چکش سوپاپ
Tappet adjusting screw
پیچ تنظیم بالابر سوپاپ
Tappet guide
راهنمای بالابر سوپاپ
Tappet stem
میله بالابر سوپاپ
Timing gear
چرخ‌دنده تنظیم میل سوپاپ و میل‌لنگ، دنده تنظیم
Timing shaft
میل بادامک- میل سوپاپ
Valve
سوپاپ- شیر- دریچه
Valve Guide
راهنمای سوپاپ
Valve lifter
بالابر سوپاپ- زیر سوپاپی
Valve push rod= Tappet stem
میله بالابر سوپاپ
Valve Retainer
نگهدارنده سوپاپ
Valve seat
نشمین‌گاه سوپاپ
Valve spring
فنر سوپاپ
Valve Spring cap
پولک فنر سوپاپ
Water jacket
مجاری گردش آب در سیلندر و سرسیلندر موتور
Cylinder head
سرسیلندر


منبع: ويكي پديا
 
رادیاتور در فرآیند انتقال حرارت موتور

رادیاتور در فرآیند انتقال حرارت موتور

وحود رادیاتور در فرآیند انتقال حرارت موتور از آنجا اهمیت می یابد که بر اثر احتراق در موتورهای احتراق داخلی، گرمای زیادی تولید می‌شود که حتی می‌تواند فلزات مجموعه از جمله سیلندر و پیستون را ذوب کند . سیستم خنک­کاری به­منظور پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور به­کار می‌رود. این سیستم برای مراقبت در برابر عملکرد مؤثر در تمام سرعت‌های موتور و کنترل شرایط مختلف مورد استفاده است. بر اثر احتراق در موتورهای احتراق داخلی گرمای زیادی تولید می‌شود که حتی می‌تواند فلزات مجموعه سیلندر و پیستون را ذوب کند . سیستم خنک­کاری به­منظور پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور به­کار می‌رود. این سیستم برای مراقبت در برابر عملکرد مؤثر در تمام سرعت‌های موتور و کنترل شرایط مختلف مورد استفاده است. دما در طول مدت احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور بسیار بالا می‌رود و به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. میزان قابل توجهی از این حرارت توسط دیواره‌های سیلندر و پیستون‌ها جذب می‌شود بنابراین باید خنک‌کاری به اندازه‌ای صورت پذیرد که دما بیش از حدود ۲۳۰ درجه نشود. دماهای بالاتر باعث کاهش ضخامت فیلم روغن می­شود و خواص روغن به­شدت افت می‌کند که این مسئله موجب افزایش استهلاک قطعات و ازدیاد دمای آنها خواهد شد. در موتورهای احتراق داخلی مقدار محدودی از انرژی سوخت برای قوای محرکه موتور استفاده می‌شود. تقریبا حدود ۲۸ درصد انرژی سوخت به کار مفید تبدیل می‌شود. ۳۰ درصد به­واسطه خنک­کاری، ۳۲ درصد به­وسیله خروج گازهای داغ و ۱۰ درصد باقیمانده توسط اصطکاک و عوامل دیگر به­هدر می‌رود. میزان حقیقی و دقیق انرژی تبدیل­شده به کار مفید در پروسه احتراق موتور به مشخصه‌های فیزیکی اجزای موتور بستگی دارد. همان‌طور که گفته شد، دما در طول احتراق در سیلندر موتورهای درون­سوز به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. این دما بیش از نقطه ذوب مواد مورد استفاده در ساختار موتور است بنابراین با بالارفتن دما به موتور خسارت وارد می‌شود و باید دمای کار موتور در محدوده­ای خاص حفظ شود. در یک نمونه سیستم خنک­کاری آبی موتور این دما در محدوده ۹۵-۷۵ قرار دارد که برای خنک­کاری هوایی این میزان کمی بیشتر است.

*خنک­کاری در موتور دو علت دارد:
۱) نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغنکاری مؤثر در آن ممکن باشد.
۲) نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یک محدوده خاص به­طوری که به سلامت قطعات موتور صدمه نزند.
نحوه عملکـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنک­کاری تأثیر می‌گذارد و این کاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی موتور سرد است، کارایی پایینی دارد بنابراین سیستم خنک­کاری معمولا شامل وسایلی است که زمینه فعالیت خنک­کـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌کننـد.
­هنگام راه­اندازی موتور دمای قطعات داخلی آن، به­سرعت افزایش می‌یابد؛ پس وقتی موتور به دمای ­بهره­برداری می‌رسد باید سیستم خنک­کاری فعالیتش را آغاز کند.
نمایه سیستم خنک­کاری موتور برای حداقل کردن حجم و وزن رادیاتور است که در وسایل نقلیه از اهداف مهم تلقی می‌شود. باید درجه حرارت متوسط آبی که از رادیاتور عبور می‌کند حتی­الامکان بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد.
البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر تجاوز کند زیرا در آن صورت قسمتی از آب تبخیر می­شود و فشار داخل رادیاتور به­شدت افزایش می‌یابد. گرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور آب داخل تحت فشار است تا دیرتر به نقطه جوش برسد، هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان یابد.
جهت عکس جریان به دو دلیل مناسب نیست: اولا هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن که به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب می­کند و از راندمان آن می‌کاهد و ثانیا بر اثر تماس با بدنه گرم موتور درجه حرارت آن بالا می­رود و موجب کاهش قدرت­ خنک کنندگی رادیاتور می‌شود.
برای درک نیاز موتور به سیستم خنک­کاری، اثرات افزایش یا کاهش دمای کارکرد موتور در ذیل آمده است:

● اثرات افزایش دمای کارکرد موتور:
▪ بهره­برداری در دماهای بالا، بارهای زیاد با سرعت بالا بدون عملیات خنک­کاری باعث اکسیداسیون روغن روغنکاری می‌شود. در این شرایط ممکن است با بالا رفتن دما، لعاب و رسوب شکل گیرد؛ به­طوری که رینگ پیستون نتواند کار خود را انجام دهد؛ ضمن این که خراش خوردن رینگ نیز باعث اختلال عملکرد آن می‌شود. به همین ترتیب اکسیداسیون روغن می‌تواند باعث خوردگی و سایش بعضی از انواع یاتاقان‌ها شود.
▪ اگر دمای کارکـرد خیلـی زیاد شـود، نقاطی از پیستون‌ها و قسمت‌هایی از میل­لنگ که در یاتاقان می‌چرخند، منبسط می‌شوند که این موضوع باعث خروج آنها از لقی مجاز می­شود و این تغییرات صدمات جدی در یاتاقان‌ها و رینگ‌ها به­بار می­آورد.
▪ سطوح داخل محفظه احتراق از قبیل پای سوپاپ خروجی و شمع ممکن است آن­قدر گرم شود که جرقه زودتر اتفاق بیفتد؛ این شرایط جرقه پیش­رس نامیده می‌شود که اگر برای مدتی ادامه یابد، خسارت عمده به موتور می‌زند.
▪ اگر مخلوط تازه وارد شده به سیلندر خیلی گرم شود، چگالی آن کاهش خواهد یافت و در نتیجه قدرت آن کاسته می‌شود؛ به­خصوص در موتورهای بنزینی.
▪ با افزایش دمای مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق و منیفولد ورودی، اصطکاک مکانیکی افزایش می­یابد و از قدرت خروجی موتور می‌کاهد.

● اثرات کاهش دمای کارکرد موتور:
۱) افزایش خنک‌کاری باعث کاهش راندمان حرارتی، همچنین مانع تبخیر مناسب سوخت می‌شود که موجب رقیق شدن روغن می‌گردد.
۲) تبخیر نامناسب سوخت ، فیلم روغن بر روی دیواره‌های سیلندر را از بین می‌برد و باعث افزایش فرسایش سطح داخلی سیلندر می‌شود.
۳) به طور کلی خنک­کاری بیش از حد باعث کاهش قدرت، ضرر اقتصادی مصرف بیشتر سوخت و کاهش طول عمر قطعات موتور می­شود.

● ملاحظات طراحی رادیاتور:
طراحی رادیاتور باید براساس درجه حرارت هوا در گرمترین منطقه­ای که وسیله ممکن است در آن کار کند، صورت گیرد. در آب و هوای سردتر مقدار آب در گردش رادیاتور به وسیله ترموستات تنظیم می‌شود؛ به نحوی که فقط سنجش از قدرت خنک­کنندگی رادیاتور مورد استفاده قرار گیرد. افزایش دمایی بین ۸ تا ۱۲ درجه برای هوای جاری در رادیاتور منظور می‌شود. افزایش دمای بیشتر متداول نیست؛ به­خصوص که در هوای گرم موجب تبخیر بنزین در پمپ بنزین و لوله‌های رابط در موتور بنزینی می‌شود و از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری به­عمل می‌آید.
به منظور پیشگیری از سروصدای زیاد و مصرف بیش از اندازه توان موتور به وسیله پروانه، افت فشار سمت هوا کمتر از kpa ۱ منظور می‌شود. توان مصرفی پروانه باید به قدری باشد که در دور کم موتور و قدرت زیاد بتواند هوای کافی از رادیاتور عبور دهد. برای این که حجم رادیاتور کوچک باشد معمولا از لوله‌های تخت پره­دار استفاده می‌شود. هرچه تعداد پره بر واحد طول لوله بیشتر باشد، مبدل جمع و جورتر خواهد بود اما گرفتگی سوراخ پره‌ها با ذرات معلق موجود در هوا و حشرات سبب می‌شود که تعداد پره­ها بین ۴۰۰ و ۶۰۰ پره در هر متر باشد.

● رادیاتور و نحوه انتقال حرارت از سیال گرم به هوا:
رادیاتور دستگاهی است در سیستم خنک­کننده موتور که حجم زیادی از آب این سیستم را در تماس نزدیک با هوا نگه می­دارد تا انتقال حرارت از آب به هوا به­خوبی و به­سـرعت امکـان­پذیر باشـد. همچنین می‌توان گفت رادیاتور وسیله­ای است که برای نگهداری مقدار زیادی آب در مجاورت حجم بزرگی از هوا به­کار می‌رود؛ به طوری که حرارت بتواند از آب به رادیاتور و از رادیاتور به هوا منتقل شود.
اجزای رادیاتور از مخزن بالایی و مخزن پایینی و هسته (شبکه) رادیاتور تشکیل شده که خود شبکه از لوله‌ها و پره‌ها به­وجود آمده است. همچنین به مخزن بالایی یک گلویی که به لوله هوا ارتباط دارد، متصل است.
سیال خنک­کننده توسط پمپ به جداره‌های سیلندر جریان می‌یابد. در صورت بالا رفتن درجه حرارت سیال ترموستات مسیر را باز می‌کند و سیال گرم از طریق لوله ورودی رادیاتور که در مخزن ورودی آن تعبیه شده است، وارد رادیاتور می­شود و پس از خنک شدن به مخزن خروجی جریان می­یابد و پس از خروج توسط لوله خروجی رادیاتور، سیکل خود را ادامه می‌دهد.
انتقال حرارت در رادیاتور خودرو به این صورت است که آب گرم در طول مسیر حرکت در رادیاتور، گرمای خود را به لوله‌ها منتقل می­کند و این گرما از محل اتصال لوله و پره، به پره‌ها منتقل می­شود و سپس گرمای انتقال­یافته به پره‌ها نیز توسط جریان هوای اجباری از آنها دفع می‌شود.

● انواع رادیاتور:
شبکه رادیاتورها شامل دو نوع فین تیوب و کروگیت است:
۱) رادیاتور فین تیوب (fin-Tube) : در این نوع رادیاتور امتداد لوله‌ها عمود بر راستای پره‌هاست و لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور می‌کنند.
۲) رادیاتورهای کروگیت (crougate): در این نوع رادیاتورها لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور نمی‌کنند بلکه پره‌ها به صورت موجدارند و لوله‌ها در امتداد پره‌ها روی نوک فین قرار داده می‌شوند.
در حالت کلی مونتاژ رادیاتورهای کروگیت راحت­تر و سریع­تر از نوع فین تیوب است و امکان اتوماسیون آن وجود دارد ولی رادیاتورهای فین تیوب به دلیل درگیر شدن لوله و پره با یکدیگر، استحکام مکانیکی بیشتری دارند. رادیاتورها از لحاظ جنس به دو نوع آلومینیمی و مسی و برنجی تقسیم می­شوند که تکنولوژی ساخت هر یک می‌تواند Soldering و Brazing باشد.

منبع: برد تخصصی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
 

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاتون

شاتون

[h=1]شاتون[/h][h=1]مقدمه[/h]




در موتورهای پیستونی ، خواه دوزمانه باشند، خواه چهارزمانه ، پیستون تنها در مرحله احتراق سوخت جهت حرکت خود انرژی دارد و در مراحل دیگر (از قبیل تنفس ، تراکم و تخلیه) می‌بایست به نحوی حرکت داده شود. برای تامین حرکت پیستون در زمانهای که احتراقی در سیلندر صورت نمی‌گیرد از میل لنگ استفاده می‌کنند.

البته اینکه خود میل لنگ حرکتش را از کجا می‌آورد، بدیهی است که حرکت میل لنگ نیز از احتراق سوخت است اما ساختمان و شکل کلی میل سنگ به گونه‌ای است که در موتورهای چند سیلندر در هر زمان توسط یکی از پیستونها تحت فشار قرار می‌گیرد و همواره دارای انرژی جنبشی است که با استفاده از این انرژی پیستونها دیگر را که در مراحلی نیز از مرحله احتراق هستند، به حرکت در می آورد. در موتورهای تک سیلندر نیز برای تامین حرکت پیستون در زمانهای غیر از زمان قدرت (زمان احتراق سوخت) از یک چرخ لنگر (فلایویل) که به میل لنگ متصل است استفاده می‌شود.

در این حالت انرژی آزاد شده در مرحله قدرت در فلایویل ذخیره می‌شود و در زمانهای که انفجاری در سیلندر اتفاق نمی‌افتد آزاد می‌گردد. برای آنکه ارتباط میان میل لنگ و پیستونها برقرار گردد از شاتون یا دسته پیستون استفاده می‌شود. البته شاتون در حالت عکس نیز عمل می‌کند. بدین معنا که زمانی که سوخت متراکم شده در اتاقک احتراق منفجر می‌شود. انرژی ذخیره شده در آن به یکباره آزاد می‌شود که باعث وارد آمدن یک ضربه به پیستونمی‌گردد. که باعث پایین راندن پیستون می‌شود چنانچه بخواهیم که این حرکت پیستون را به میل لنگ منتقل کنیم. می‌بایست از شاتون استفاده کنیم.
[h=1]ساختمان شاتون[/h]شاتون قطعه‌ای است که پیستون را به میل لنگ متصل می‌کند. این قطعه تا حد امکان سبک ساخته می‌شود. ولی در عین حال به اندازه لازم سخت و محکم می‌باشد. برای تامین شرایط فوق معمولا شاتون را از جنس فولادمی‌سازند این استحکام برای شاتون ضروری است چرا که می‌بایست ضربات ناشی از احتراق ا تحمل کند (نیرویی که در زمان قدرت روی پیستون وارد می‌شود) بوسیله شاتون به میل لنگ منتقل می‌گردد.
[h=1]اجزای شاتون[/h]

  • شاتون دارای دو سر و یک ساقه می‌باشد. چنانچه مقطع عرضی ساقه شاتون را در نظر بگیریم به شکل حرف (I) در زبان انگلیسی می‌باشد. یعنی در میان فرو رفته و در کناره‌ها برجسته می‌باشد (اگر از روبرو به یک تیر آهن که به حالت افقی قرار گرفته است نگاه کنید، می‌توانید بصورت تقریبی سطح مقطع ساقه شاتون را ببینید)
  • سرهای شاتون با یکدیگر اختلاف اندازه دارند، بدین شکل که شاتون دارای یک سر کوچک در بالا (جایی که به پیستون متصل می‌شود) و یک سر بزرگ در پایین (محل اتصال شاتون به میل سنگ) می‌باشد. سر کوچک شاتون به صورت یکپارچه است. لیکن سر بزرگ آن بصورت دو تکه ساخته می‌شود که با کمک پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند.
  • سر کوچک شاتون تشکیل یک یاتاقان را می‌دهد که انگشتی پیستون از داخل آن می‌گذرد در داخل این یاتاقان معمولا یک (بوش به آستریهای قابل تعویض گفته می‌شود که در سطوح داخلی در معرض سایش نصب می‌شوند) از جنس مس یا برنج قرار می‌دهند که در تماس با پین پیستون می‌باشد.
  • سر بزرگ شاتون به شکل یک یاتاقان دو تکه است که متحرک نیز می‌باشد (یعنی لنگ میل لنگ در داخل این یاتاقان دارای چرخش می‌باشد) و لنگ میل لنگ را در بر می‌گیرد. نیمه بالایی این یاتاقان با ساقه شاتون به شکل یکپارچه ریخته گری می‌شود. و نیمه پایینی آن که کپه یاتاقان خوانده می‌شود بوسیله دو عدد پیچ و مهره به نیمه بالایی متصل می‌گردد.
  • در داخل سر بزرگ شاتون نیز می‌بایست بوش قرار داده می‌شود لیکن چون خود یاتاقان شاتون دو تکه است این بوش نیز به صورت دو عدد نیم بوش در داخل نیمه بالایی و نیمه پایینی سر بزرگ شاتون جاگذاری می‌شوند. این بوش بین لنگ میل لنگ و انتهای بزرگ شاتون قرار می‌گیرد. و هدف از استفاده از آن کاهش سایش و فرسودگی بر اثر اصطکاک است.
[h=1]طرز کار شاتون[/h]همانگونه که می‌دانید در موتورهای پیستونی حرکت ایجاد شده در اثر سوختن ماده سوختنی به شکل بالا و پایین رفتن پیستون می‌باشد. لیکن ما در استفاده از قدرت موتورها به توان چرخشی نیاز داریم. جهت تبدیل حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت چرخشی در موتور از شاتون و پس از آن از میل لنگ استفاده می‌شود.


منبع :
1-دانشنامه رشد
2- www.gerdavari.com
 

pinion

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روش ساخن شاتون چطوریه ؟

منظورم 2 سر بالایی و پایینی شاتونه ...
 

parsa s

عضو جدید
روش ساخن شاتون چطوریه ؟

منظورم 2 سر بالایی و پایینی شاتونه ...

شاتون به سه روش تولید می شه :

1- فورج : فک می کنم معمول ترین و از نظر مقاومتی بهترین روشه ...

2- متالورژی پودر : در دهه اخیر پیشرفت زیادی داشته و خیلی از خودروسازها به ویژه در آمریکای شمالی به سمت اون گرایش پیدا کردن

3- دای کستینگ ( ریخته گری ) : در دو نوع سرد و گرم انجام میشه و بیشتر برای ساخت شاتون موتورهای سنگین استفاده میشه

موفق باشید
 

jimmi

عضو جدید
يه سؤال...!! بخشيد اين صفحات ويكي پديا رو خودتون ايجاد كرديد؟!
حالا بچه ها چكار ميتونن بكنن؟!
ببخشيدا من يذره از مرحله پرتم!!
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
يه سؤال...!! بخشيد اين صفحات ويكي پديا رو خودتون ايجاد كرديد؟!
حالا بچه ها چكار ميتونن بكنن؟!
ببخشيدا من يذره از مرحله پرتم!!
سلام
نه دوست عزیز
این صفحات موجود بود
قصد ما شناساندن قطعات خودرو ست
و دیگر اعضا هم میتونن در این امر ما رو یاری بدن
 

Takesh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وحود رادیاتور در فرآیند انتقال حرارت موتور از آنجا اهمیت می یابد که بر اثر احتراق در موتورهای احتراق داخلی، گرمای زیادی تولید می‌شود که حتی می‌تواند فلزات مجموعه از جمله سیلندر و پیستون را ذوب کند . سیستم خنک­کاری به­منظور پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور به­کار می‌رود. این سیستم برای مراقبت در برابر عملکرد مؤثر در تمام سرعت‌های موتور و کنترل شرایط مختلف مورد استفاده است. بر اثر احتراق در موتورهای احتراق داخلی گرمای زیادی تولید می‌شود که حتی می‌تواند فلزات مجموعه سیلندر و پیستون را ذوب کند . سیستم خنک­کاری به­منظور پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور به­کار می‌رود. این سیستم برای مراقبت در برابر عملکرد مؤثر در تمام سرعت‌های موتور و کنترل شرایط مختلف مورد استفاده است. دما در طول مدت احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور بسیار بالا می‌رود و به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. میزان قابل توجهی از این حرارت توسط دیواره‌های سیلندر و پیستون‌ها جذب می‌شود بنابراین باید خنک‌کاری به اندازه‌ای صورت پذیرد که دما بیش از حدود ۲۳۰ درجه نشود. دماهای بالاتر باعث کاهش ضخامت فیلم روغن می­شود و خواص روغن به­شدت افت می‌کند که این مسئله موجب افزایش استهلاک قطعات و ازدیاد دمای آنها خواهد شد. در موتورهای احتراق داخلی مقدار محدودی از انرژی سوخت برای قوای محرکه موتور استفاده می‌شود. تقریبا حدود ۲۸ درصد انرژی سوخت به کار مفید تبدیل می‌شود. ۳۰ درصد به­واسطه خنک­کاری، ۳۲ درصد به­وسیله خروج گازهای داغ و ۱۰ درصد باقیمانده توسط اصطکاک و عوامل دیگر به­هدر می‌رود. میزان حقیقی و دقیق انرژی تبدیل­شده به کار مفید در پروسه احتراق موتور به مشخصه‌های فیزیکی اجزای موتور بستگی دارد. همان‌طور که گفته شد، دما در طول احتراق در سیلندر موتورهای درون­سوز به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. این دما بیش از نقطه ذوب مواد مورد استفاده در ساختار موتور است بنابراین با بالارفتن دما به موتور خسارت وارد می‌شود و باید دمای کار موتور در محدوده­ای خاص حفظ شود. در یک نمونه سیستم خنک­کاری آبی موتور این دما در محدوده ۹۵-۷۵ قرار دارد که برای خنک­کاری هوایی این میزان کمی بیشتر است.*خنک­کاری در موتور دو علت دارد:۱) نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغنکاری مؤثر در آن ممکن باشد.۲) نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یک محدوده خاص به­طوری که به سلامت قطعات موتور صدمه نزند.نحوه عملکـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنک­کاری تأثیر می‌گذارد و این کاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی موتور سرد است، کارایی پایینی دارد بنابراین سیستم خنک­کاری معمولا شامل وسایلی است که زمینه فعالیت خنک­کـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌کننـد.­هنگام راه­اندازی موتور دمای قطعات داخلی آن، به­سرعت افزایش می‌یابد؛ پس وقتی موتور به دمای ­بهره­برداری می‌رسد باید سیستم خنک­کاری فعالیتش را آغاز کند.نمایه سیستم خنک­کاری موتور برای حداقل کردن حجم و وزن رادیاتور است که در وسایل نقلیه از اهداف مهم تلقی می‌شود. باید درجه حرارت متوسط آبی که از رادیاتور عبور می‌کند حتی­الامکان بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد.البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر تجاوز کند زیرا در آن صورت قسمتی از آب تبخیر می­شود و فشار داخل رادیاتور به­شدت افزایش می‌یابد. گرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور آب داخل تحت فشار است تا دیرتر به نقطه جوش برسد، هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان یابد.جهت عکس جریان به دو دلیل مناسب نیست: اولا هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن که به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب می­کند و از راندمان آن می‌کاهد و ثانیا بر اثر تماس با بدنه گرم موتور درجه حرارت آن بالا می­رود و موجب کاهش قدرت­ خنک کنندگی رادیاتور می‌شود.برای درک نیاز موتور به سیستم خنک­کاری، اثرات افزایش یا کاهش دمای کارکرد موتور در ذیل آمده است:● اثرات افزایش دمای کارکرد موتور:▪ بهره­برداری در دماهای بالا، بارهای زیاد با سرعت بالا بدون عملیات خنک­کاری باعث اکسیداسیون روغن روغنکاری می‌شود. در این شرایط ممکن است با بالا رفتن دما، لعاب و رسوب شکل گیرد؛ به­طوری که رینگ پیستون نتواند کار خود را انجام دهد؛ ضمن این که خراش خوردن رینگ نیز باعث اختلال عملکرد آن می‌شود. به همین ترتیب اکسیداسیون روغن می‌تواند باعث خوردگی و سایش بعضی از انواع یاتاقان‌ها شود.▪ اگر دمای کارکـرد خیلـی زیاد شـود، نقاطی از پیستون‌ها و قسمت‌هایی از میل­لنگ که در یاتاقان می‌چرخند، منبسط می‌شوند که این موضوع باعث خروج آنها از لقی مجاز می­شود و این تغییرات صدمات جدی در یاتاقان‌ها و رینگ‌ها به­بار می­آورد.▪ سطوح داخل محفظه احتراق از قبیل پای سوپاپ خروجی و شمع ممکن است آن­قدر گرم شود که جرقه زودتر اتفاق بیفتد؛ این شرایط جرقه پیش­رس نامیده می‌شود که اگر برای مدتی ادامه یابد، خسارت عمده به موتور می‌زند.▪ اگر مخلوط تازه وارد شده به سیلندر خیلی گرم شود، چگالی آن کاهش خواهد یافت و در نتیجه قدرت آن کاسته می‌شود؛ به­خصوص در موتورهای بنزینی.▪ با افزایش دمای مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق و منیفولد ورودی، اصطکاک مکانیکی افزایش می­یابد و از قدرت خروجی موتور می‌کاهد.● اثرات کاهش دمای کارکرد موتور:۱) افزایش خنک‌کاری باعث کاهش راندمان حرارتی، همچنین مانع تبخیر مناسب سوخت می‌شود که موجب رقیق شدن روغن می‌گردد.۲) تبخیر نامناسب سوخت ، فیلم روغن بر روی دیواره‌های سیلندر را از بین می‌برد و باعث افزایش فرسایش سطح داخلی سیلندر می‌شود.۳) به طور کلی خنک­کاری بیش از حد باعث کاهش قدرت، ضرر اقتصادی مصرف بیشتر سوخت و کاهش طول عمر قطعات موتور می­شود.● ملاحظات طراحی رادیاتور:طراحی رادیاتور باید براساس درجه حرارت هوا در گرمترین منطقه­ای که وسیله ممکن است در آن کار کند، صورت گیرد. در آب و هوای سردتر مقدار آب در گردش رادیاتور به وسیله ترموستات تنظیم می‌شود؛ به نحوی که فقط سنجش از قدرت خنک­کنندگی رادیاتور مورد استفاده قرار گیرد. افزایش دمایی بین ۸ تا ۱۲ درجه برای هوای جاری در رادیاتور منظور می‌شود. افزایش دمای بیشتر متداول نیست؛ به­خصوص که در هوای گرم موجب تبخیر بنزین در پمپ بنزین و لوله‌های رابط در موتور بنزینی می‌شود و از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری به­عمل می‌آید.به منظور پیشگیری از سروصدای زیاد و مصرف بیش از اندازه توان موتور به وسیله پروانه، افت فشار سمت هوا کمتر از kpa ۱ منظور می‌شود. توان مصرفی پروانه باید به قدری باشد که در دور کم موتور و قدرت زیاد بتواند هوای کافی از رادیاتور عبور دهد. برای این که حجم رادیاتور کوچک باشد معمولا از لوله‌های تخت پره­دار استفاده می‌شود. هرچه تعداد پره بر واحد طول لوله بیشتر باشد، مبدل جمع و جورتر خواهد بود اما گرفتگی سوراخ پره‌ها با ذرات معلق موجود در هوا و حشرات سبب می‌شود که تعداد پره­ها بین ۴۰۰ و ۶۰۰ پره در هر متر باشد.● رادیاتور و نحوه انتقال حرارت از سیال گرم به هوا:رادیاتور دستگاهی است در سیستم خنک­کننده موتور که حجم زیادی از آب این سیستم را در تماس نزدیک با هوا نگه می­دارد تا انتقال حرارت از آب به هوا به­خوبی و به­سـرعت امکـان­پذیر باشـد. همچنین می‌توان گفت رادیاتور وسیله­ای است که برای نگهداری مقدار زیادی آب در مجاورت حجم بزرگی از هوا به­کار می‌رود؛ به طوری که حرارت بتواند از آب به رادیاتور و از رادیاتور به هوا منتقل شود.اجزای رادیاتور از مخزن بالایی و مخزن پایینی و هسته (شبکه) رادیاتور تشکیل شده که خود شبکه از لوله‌ها و پره‌ها به­وجود آمده است. همچنین به مخزن بالایی یک گلویی که به لوله هوا ارتباط دارد، متصل است.سیال خنک­کننده توسط پمپ به جداره‌های سیلندر جریان می‌یابد. در صورت بالا رفتن درجه حرارت سیال ترموستات مسیر را باز می‌کند و سیال گرم از طریق لوله ورودی رادیاتور که در مخزن ورودی آن تعبیه شده است، وارد رادیاتور می­شود و پس از خنک شدن به مخزن خروجی جریان می­یابد و پس از خروج توسط لوله خروجی رادیاتور، سیکل خود را ادامه می‌دهد.انتقال حرارت در رادیاتور خودرو به این صورت است که آب گرم در طول مسیر حرکت در رادیاتور، گرمای خود را به لوله‌ها منتقل می­کند و این گرما از محل اتصال لوله و پره، به پره‌ها منتقل می­شود و سپس گرمای انتقال­یافته به پره‌ها نیز توسط جریان هوای اجباری از آنها دفع می‌شود.● انواع رادیاتور:شبکه رادیاتورها شامل دو نوع فین تیوب و کروگیت است:۱) رادیاتور فین تیوب (fin-Tube) : در این نوع رادیاتور امتداد لوله‌ها عمود بر راستای پره‌هاست و لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور می‌کنند.۲) رادیاتورهای کروگیت (crougate): در این نوع رادیاتورها لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور نمی‌کنند بلکه پره‌ها به صورت موجدارند و لوله‌ها در امتداد پره‌ها روی نوک فین قرار داده می‌شوند.در حالت کلی مونتاژ رادیاتورهای کروگیت راحت­تر و سریع­تر از نوع فین تیوب است و امکان اتوماسیون آن وجود دارد ولی رادیاتورهای فین تیوب به دلیل درگیر شدن لوله و پره با یکدیگر، استحکام مکانیکی بیشتری دارند. رادیاتورها از لحاظ جنس به دو نوع آلومینیمی و مسی و برنجی تقسیم می­شوند که تکنولوژی ساخت هر یک می‌تواند Soldering و Brazing باشد.منبع: برد تخصصی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
از مطالب مفیدتون ممنونمیشه به این تاپیک هم یه سر بزنید وجواب بدیدhttp://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/330606-کمک-کمک-و-راهنمایی
 
میل‌لنگ
Crank shaft bearing
یاتاقان ثابت میل‌لنگ
Crank shaft bushing
بوش یاتاقان ثابت
Crank shaft timing gear
دنده تایمینگ میل‌لنگ
Cover cylinder head
قالپاق در سوپاپ
Cylinder barrel
بدنه داخلی سیلندر
Cylinder base
پایه سیلندر
Cylinder block
بلوک سیلندر – بدنه سیلندر یا بدنه موتور
Piston gudgeon
گژن پین- خار پیستون- انگشتی پیستون
Piston pin lock
قفل تثبیت انگشتی پیستون
Piston ring spreader
سوراخ یا افشانک رینگ پیستون
Rocker arm
اسبک- چکش سوپاپ
Tappet adjusting screw
پیچ تنظیم بالابر سوپاپ
Tappet guide
راهنمای بالابر سوپاپ
Tappet stem
میله بالابر سوپاپ
Timing gear
چرخ‌دنده تنظیم میل سوپاپ و میل‌لنگ، دنده تنظیم
Timing shaft
میل بادامک- میل سوپاپ
Valve
سوپاپ- شیر- دریچه
Valve Guide
راهنمای سوپاپ
Valve lifter
بالابر سوپاپ- زیر سوپاپی
Valve push rod= Tappet stem
میله بالابر سوپاپ
Valve Retainer
نگهدارنده سوپاپ
Valve seat
نشمین‌گاه سوپاپ
Valve spring
فنر سوپاپ
Valve Spring cap
پولک فنر سوپاپ
Water jacket
مجاری گردش آب در سیلندر و سرسیلندر موتور
Cylinder head
سرسیلندر


منبع: ويكي پديا
سلام امین جان خیلی عالیه دستت درد نکنه.
 

543210

اخراجی موقت
تعاریف تمام قطعات خودرو همراه با تصاویر


=================================

بررسی و مقایسه سیستم های کنترل الکترونیکی سوخت و جرقه
گازسوزكردن خودرو به روش LPG وCNG
گیربوکس اتوماتیک
بررسی نقش پارامتر های هندسی تعلیق در پایداری خودرو و راحتی سرنشین
بررسی انواع سیستم های تعلیق و نقش آنها در پایداری خودرو
موتور های دیزل
جعبه دنده اتوماتیك با كنترل الكترونیكی (BMW)
بررسی سنسورهای موجود در خودرو
تاسیسات داخلی جایگاه سوخت CNG
بررسی سیستم های ترمز ضد قفل (ABS)
گاز سوز کردن خودروها به روش LPG و CNG
سوخترسانی انژکتوری بنزینی مدل motronic
بهینه سازی سوخت خودرو
بررسی و عیب یابی سیستم های بنزینی انژکتوری
سیستمهای انژكتوری بنزینی
بررسی سیستم های ایمنی در خودرو
بررسی و عیب یابی سیستم های بنزینی انژکتوری پژو 206
اصول مهندسی انواع سیستم های تعلیق و محرک

بررسی و تحلیل انواع سیستم های فرمان و کنترل در خودرو
مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید
اصول كار سنسورها و عملگرهای به كار رفته در موتورهای پراید ، پژو206 و پارس
روشهای كنترل و كاهش آلودگی در موتورهای احتراق داخلی بنزینی
مجموعه فیلم های اموزشی ونرم افزاری سدونیروگاههای ابی وسازه های بزرگ ایران
سیستم انژکتور و هیدرو پنوماتیک زانتیا
کاربرد نرم افزار MATLAB در خودرو
بررسی سیستم تعلیق بادی air suspension
فرآیند اسپینینگ و فلوفرمینگ
فرآیندهای اصلاح سازی سطح به کمک لیزر
سیستم‌های تعلیق
طبقه‌بندی فولادهای ابزار
کاربرد فنرهای کامپوزیتی در سیستم تعلیق خودرو
بررسی قابلیت ترک در فلزات تحت دمای بالا و تحلیل این قابلیت بر فلز جوش پایه نیکل
شکل دهی فلزات : ورق و صفحه
فرایندهای مختلف تولید مواد با اندازه دانه نانومتری
آموکاربرد فنرهای کامپوزیتی در سیستم تعلیق خودرو زش کامل سالیدورکس
نادرترین مجموعه آموزشی Solidwork با Solidprofessor Full Courses 2010
آموزش Autodesk Inventor
کاملترین بسته خودآموز تافل
خرید مجموعه بی نظیر How its made
گرانقیمت ترین خودرو های دنیا
فروش کاملترین مرجع آموزشی اتوکد 2011-2010
پروژه کارشناسی: کاربرد PLC در ماشین های تزریق پلاستیک
آموزش برنامه مهندسی Power Mill
آموزش جامع و آشنایی با دستگاه تراش و دستگاه فرز
پایان نامه:بررسی و تحلیل انواع سیستم های فرمان و کنترل در خودرو
پایان نامه:آشنایی با MATLAB و شبیه سازی مدل کامل خودرو با آن
پروژه: اصول مهندسی انواع سیستم های تعلیق و محرک
پروژه قید و بند: فیکسچر سوراخکاری قابلمه ای
آموزش بی نظیر نرم افزار مهندسی کتیا
آموزش تصویری کامل سیستم و اجزای خودرو ها
پایان نامه: نقش خودروهای هیبریدی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا
پایان نامه مهندسی ساخت تولید: جوشکاری مقاومتی
پایان نامه: بررسی انواع سیستم های سوخت­رسانی تزریق مستقیم در موتورهای بنزینی
پروژه:طراحی، شبیه سازی و ساخت سیستم ضد لغزش چرخ(ASIS)
پایان نامه : بررسی سیستم های تعلیق (پژو 405 ) بوسیله نرم افزار MATLAB
پایان نامه:بررسی سیستم‏های تعلیق فعال و نیمه فعال
پروژه تخصصی:بررسی ضربه گیرها در تصادف خودرو
پایان نامه:تعویض دنده در گیر بکس ها
پایان نامه:تکنولوژیهای کاهش آلاینده ها در خودرو
پایان نامه:موتورهای پیستونی هیدروژنی و CNG
پایان نامه:سیستم خنک کاری موتور
پایان نامه:بررسی سوختهای جایگزین در خودرو
پایان نامه:خودروهای هیبریدی و فناوری پیل سوختی
پایان نامه:بررسی پارامترهای موثر بر طراحی چندراهه ورودی موتورخودرو
پایان نامه:راه اندازی توربین گازی بوسیلة موتور دیزل دیترویت

پایان نامه:خودروهای هیبریدی
 

543210

اخراجی موقت
شاتون به سه روش تولید می شه :

1- فورج : فک می کنم معمول ترین و از نظر مقاومتی بهترین روشه ...

2- متالورژی پودر : در دهه اخیر پیشرفت زیادی داشته و خیلی از خودروسازها به ویژه در آمریکای شمالی به سمت اون گرایش پیدا کردن

3- دای کستینگ ( ریخته گری ) : در دو نوع سرد و گرم انجام میشه و بیشتر برای ساخت شاتون موتورهای سنگین استفاده میشه

موفق باشید
دوست عزیز دایکست لزوما به معنای ریخته گری نیست و تو روش دایکست اکثرا فقط از فلز آلمونیوم استفاده میشه که برای شاتون سازی اصلا مناسب نیست
شاتون اغلب به روش فورجینگ گرم تولید میشه
متالورژی پودر هم تو ایران زیاد کاربرد نداره چرا که درست حسابی نمیتونن زینتر کنن و زودی میشکنه
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1][FONT=&quot] فهرست قطعات خودرو[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/h]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT] [FONT=&quot] Cam Shaft housing[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] محفظه ميل بادامك[/FONT]
[FONT=&quot] Cam Shaft gear wheel[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] چرخ دنده ميل بادامك[/FONT]
[FONT=&quot] Cam Shaft gear locknut[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] مهره قفلي ميل بادامك[/FONT]
[FONT=&quot] Cam Shaft Chain[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] زنجير ميل بادامك[/FONT]
[FONT=&quot] Cam Shaft Casing[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] محفظه ميل بادامك[/FONT]
[FONT=&quot] Bushing[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] بوش[/FONT]
[FONT=&quot] Bushing inter mediate gear[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] بوش دنده تايمينگ[/FONT]
[FONT=&quot] Big end bearing[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ياتاقان ميل‌لنگ[/FONT]
[FONT=&quot] Belt tightener[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] تسمه سفت‌كن[/FONT]
[FONT=&quot] Belt[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] تسمه[/FONT]
[FONT=&quot] Belt driven pulley[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] پولي محرك تسمه- قرقره تسمه‌ران[/FONT]
[FONT=&quot] Bell housing[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] پوسته فلايويل[/FONT]
[FONT=&quot] Bearing seat[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] جاي ياتاقان- نشيمنگاه ياتاقان[/FONT]
[FONT=&quot] Bearing Journal[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] محور ياتاقان[/FONT]
[FONT=&quot] Bearing Housing[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] محفظه ياتاقان[/FONT]
[FONT=&quot] Air relief valve[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] شير هواگير[/FONT]
[FONT=&quot] Push rod[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ميله فشاردهنده- ميله بالابر اسبك[/FONT]
[FONT=&quot] Combustion Chamber[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] محفظه احتراق- محفظه‌اي كه پس از بالا آمدن پيستون در بالاي پيستون وجود داشته و احتراق در آن صورت مي‌گيرد[/FONT]
[FONT=&quot] Combustion[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] احتراق- در موتورهاي بنزيني عموماً احتراق در اثر جرقه شمع و در موتورهاي ديزلي احتراق در اثر حرارت ناشي از تراكم بالا و خودبه‌خود به وجود مي‌آيد[/FONT]
[FONT=&quot] Connecting rod bearing[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ياتاقان شاتون[/FONT]
[FONT=&quot] Cone belt[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] تسمه با مقطع مخروطي[/FONT]
[FONT=&quot] Compression ring[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] رينگ كمپرس[/FONT]
[FONT=&quot] Counter balance[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] وزنه تعادل بر روي ميل‌لنگ[/FONT]
[FONT=&quot] Crankcase[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] كارتل – مخزن روغن موتور[/FONT]
[FONT=&quot] Crankcase breather[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] هواكش محفظه ميل‌لنگ – مجراي تهويه كارتر[/FONT]
[FONT=&quot] Crankcase bottom[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ته مخزن روغن – ته كارتل[/FONT]
[FONT=&quot] Crank shaft[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ميل‌لنگ[/FONT]
[FONT=&quot] Crank shaft bearing[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ياتاقان ثابت ميل‌لنگ[/FONT]
[FONT=&quot] Crank shaft bushing[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] بوش ياتاقان ثابت[/FONT]
[FONT=&quot] Crank shaft timing gear[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] دنده تايمينگ ميل‌لنگ[/FONT]
[FONT=&quot] Cover cylinder head[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] قالپاق در سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Cylinder barrel[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] بدنه داخلي سيلندر[/FONT]
[FONT=&quot] Cylinder base[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] پايه سيلندر[/FONT]
[FONT=&quot] Cylinder block[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] بلوك سيلندر – بدنه سيلندر يا بدنه موتور[/FONT]
[FONT=&quot] Piston gudgeon[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] گژن پين- خار پيستون- انگشتي پيستون[/FONT]
[FONT=&quot] Piston pin lock[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] قفل تثبيت انگشتي پيستون[/FONT]
[FONT=&quot] Piston ring spreader[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] سوراخ يا افشانك رينگ پيستون[/FONT]
[FONT=&quot] Rocker arm[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] اسبك- چكش سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Tappet adjusting screw[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] پيچ تنظيم بالابر سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Tappet guide[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] راهنماي بالابر سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Tappet stem[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ميله بالابر سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Timing gear[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] چرخ‌دنده تنظيم ميل سوپاپ و ميل‌لنگ، دنده تنظيم[/FONT]
[FONT=&quot] Timing shaft[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ميل بادامك- ميل سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Valve[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] سوپاپ- شير- دريچه[/FONT]
[FONT=&quot] Valve Guide[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] راهنماي سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Valve lifter[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] بالابر سوپاپ- زير سوپاپي[/FONT]
[FONT=&quot] Valve push rod[/FONT][FONT=&quot]= [/FONT] [FONT=&quot] Tappet stem[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ميله بالابر سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Valve Retainer[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] نگهدارنده سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Valve seat[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] نشمين‌گاه سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Valve spring[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] فنر سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Valve Spring cap[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] پولك فنر سوپاپ[/FONT]
[FONT=&quot] Water jacket[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] مجاري گردش آب در سيلندر و سرسيلندر موتور[/FONT]
[FONT=&quot] Cylinder head[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] سرسيلندر[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT] [FONT=&quot] http://www.sanatekhodro.com/Template3/Article.aspx?AID=74[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]
 

amin dd

عضو جدید
کسی میدونه حوزینگ چیه؟
راستی من فیلم کارگاه اتو رو دارم
حجمش 220مگه آپلود بکنم؟
 
آخرین ویرایش:

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کسی میدونه حوزینگ چیه؟
راستی من فیلم کارگاه اتو رو دارم
حجمش 220مگه آپلود بکنم؟

سلام ممنون از لطفت دوست عزیز حوزینگو میدونیم چیه اما این که بخوای آپلود کنی میل خودته چون تقریبا حجم زیادیه و تجربه نشون داده از فیلم های آپلود شده استقبال آنچنانی نمیشه...بازم تشکر
 

parsa91

عضو جدید
شيلنگ سوخت خودرو

شيلنگ سوخت خودرو

سلام دوست عزيز
من دنبال اطلاعاتي در مورد شيلنگ سوخت خودرو هستم . استاندارد هاي بين المللي رو از كجا مي تونم گير بيارم . خيلي ممنون مي شم اگه كمكم كنيد .
 

PATR

عضو جدید
سلام من دنبال اطلاعاتي كامل و جامع از مونتاژ خودرو و همچنين ارتباط قسمت هاي مكانيكي خودرو هستم اگه لينك هاي مرتبط سراغ دارين ممنون ميشم معرفي كنين ;):)
 
بالا