فن + هنر=مديريت

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سطح مديريت، نوع سازمان و اقتضا و موقعيتي كـه سـازمان در آن قرار مي گيرد، از عوامل مهم مهارت ها، توانايي ها و صلاحيت هاي مورد نياز براي مديريت كردن هستند. به موازات، با آگاهي از تأثير هر كدام از سه عنصر ياد شده در تركيب مهارت هاي مورد نياز، مي توان به نيازهاي آموزشي و سيستم حركت مدير در هرم مديريت دست يافت كه تحت عنوان "دوران خدمت مديريت" از آن ياد مي شود. به طور كلي، مديران 10 نقش متفاوت دارند كه اين نقش ها در سه گروه كلي زير قابل طبقه بندي هستند
نقش ارتباطي : در اين راستا مديران موظف به ايفاي دو نقش تشريفاتي و رهبري مي باشند.
نقـش اطلاعاتي : مديران براي دستيابي به اطلاعات و به روز نگه داشتن دانسته هاي خود بايستي نقـش رابطه با همرديفان، نقش نظاره گر (پيگيري اطلاعات داخل و خارج سازمان)، نقش اشاعه دهنده اطلاعات در بين افراد سازمان و نقش سخنگوي سازمان در مقابل ساير افراد و دستگاه ها را پذيرا باشند.
نقش تصميم گيري : طبيعتاً مهم ترين وظيفه يك مدير، تصميم گيري است كه خود داراي مراحل و نقش هاي زير است:
1) نقش كارآفريني: در اين نقش، مدير براي ايجاد تغييـر و تحـول در سـازمـان، بـه تحقيـق و بـررسي مي پردازد. در واقع، مدير در اين نقش با ميل و رغبت منشاء تغيير در داخل سازمان مي باشد.


2) نقش تنش زدايي: در اين نقش، هرگاه سازمان با تشنجات و مسايل ناگهاني روبه رو مي شود، مديران مسؤول ارايه راه حل و اقدامات اصلاحي مي باشند.
3) نـقــش تـخـصـيــص دهـنــده مـنــابــع: مـســؤوليـت تخصيص انواع منابع سازمان بر عهده مديران است. برنامه ريزي، ارايه درخواست، بودجه بندي و برنامه ريزي امور كاركنان سازمان از جمله اين امور هستند.


4) نقش مذاكره كننده: در اين نقش، مدير در مذاكرات و انعقاد قراردادها، نقش نمايندگي سازمان را بر عهده دارد.

اما با نگاهي وسيع تر و در نظام هاي اجتماعي، اگر قرار باشد كه سازماني به صورت مؤثر اداره شود، بايد به چهار نقش توليد، انجام وظيفه، نوآوري و ادغام مدير هم توجه نمود.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
parmehr پند اهل فن دانستنی های مدیریتی 11

Similar threads

بالا