فقر ... سقوط در قعر ... در قعر واقعیات غیر قابل انکار

مخی گیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
فقر ... فقر یعنی سقوط در قعر زندگی ، به جایی که هیچ جنبنده ای توان زندگی در آن را ندارد .سیاه چاله ای که سالانه هزاران نفر را به کام خود میکشد ، کامی که حتی تلخ تر از شب گریه های یک وطن پرست است ، وطن پرستی که نابود شدن سرزمین مادریش رو به عینه میبیند .
کلمات محقر من توان به دوش کشیدن بار درد کلمه سنگینی مانند فقر را ندارند . کمر تک تک واج های کلمات من زیر آغشته شدن جوهر قلم به کاغذ میشکند و ترجیح می دهند جان دهند و اندوه درون این کلمات را نبینند .
ذهن و اندیشه من مسبب این کلمات نیست ، مسبب بغض نهفته در الفبای من تصاویری است که همانند یک انسان مسن و دنیا دیده حرف دارند . تصاویری که هر موجودی را ، هر چقدر هم سرسخت باشد آزار میدهد . تصاویری که تنها زندگی انها را در کسری از ثانیه نشان میدهد ، اما آنها چه میکشند که در متن این کابوس قرار دارند !
قلم میگوید توانش را ندارم . توان ادامه دادن ، توان ترسیم تصاویر در قالب کلمات ، پس با هم به تماشای تصاویر میرویم .
از ابتدا شروع میکنم ، از جایی که خداوند از روح خود در اندام او میدمد و به او حیات میدهد . اما افسوس که سرنوشت او را به دامان فقر خواهد بود .





زندگی زیباست ... جمله ای که این روز ها زیاد میشنویم . امید در ثانیه های جاری عمرمان تزریق میشود و ادامه میدهیم . اما چه چیزی توان تزریق امید به رگ های نازک و شکننده این پسرک را دارد ؟ او از این دنیا هیچ چیز نمیخواهد . نه اتومبیل ، نه یک خانه مجلل ، نه یک اتاق پر از لوازم الکترونیکی و ... . او فقط غذا می خواهد . فقط غذا ... فقط اندک توان مقابله با ثانیه های سخت و دشوار زندگی را میخواهد . انتظار زیادی نیست . او فقط میخواهد زنده بماند ...


xykcopaogvnyln4ls8ko.jpg


اشک هایش دیگر طاقت بیرون امدن از چشم های کوچکش را ندارند ، طاقت قدم گذاشتن به دنیایی که صورت پیرمرد را اینگونه نحیف و آزرده کرده است . جای جای ِ صورت پیرمرد نشان از لحظه های سخت جنگیدن با فقر را دارد . لحظاتی که آنقدر با چشمان تنگ به جنگ آنها رفته است که چشمانش وسعت یک نگاه را ندارد . نگاهی که حسرت دیدن یک لحظه خوش و راحت در ان موج میزند .





همه زندگی او همین است . خانه ، کاشانه ، امید ، آرزوی او همین خانه روی دوش اوست . خانه ای که توان مقابله از او را در برابر حوادث بیشمار ندارد . سستی را در قدم هایش میتوان دید اما باز هم راه میرود ، میرود و میرود تا برسد به نقطه ای که با ارمان خود ساخته است . انسان همین است ...


potuerx6ixmdotlgo69f.jpg


اگر وجود ندارد . اگر فقر مانند یک موج مهیب انسان ها را در کام خود نمی کشد . اگر وجود ندارد پس این پیرزن به چه دلیلی اینجاست . پس چرا نگاهش دنبال قدم های انسان هایی است که بی تفاوت از کنار نگاه پر از اندوه و بدن نحیف و ضعیفش می گذرند . بی تفاوتی قلب های تپنده در کنار او را می توان در چروک دست های کوچک او دید ، دست هایی که فقط با امید کمک زنده اند ، به امید کمک فقط برای اینکه او هم بتواند مانند همه ما نفس بکشد .




همدم آنها همین تاریکی است . حتی تاریکی هم نسبت به آنها بی تفاوت است و روزنه ای را برای تابیدن نور به زندگی پر از تاریکی انها باز نمی کند . زندگی در دل غارهای باریک و تاریک برای انها به یک غمخوار تبدیل شده است . غمخواری که حداقل میتواند انها را از چشم مردمان بی تفاوت دور کند . او سرپرست انهاست . پیش خود فکر می کند کاش او نیز یک سرپرست داشت . سرپرستی که هیچ انتظاری از او نداشته باشد و فقط بتواند توان نفس کشیدن و ادامه دادن را برای او مهیا کند . کاش ...





چه کسی اهمیت میدهد ؟ چه کسی دست های بی توان و سرد تو را به نیت کمک خواهد گرفت . حتی سنگ فرش خیابان بی عبور مقابل او هم توان نگاه کردن به صورتش را ندارند . صورتی که دیگر تحمل دیدن این دنیا را ندارد و ترجیح میدهد به تاریکی خیره شود ، تاریکی که حداقل چیزی را در خودش پنهان نمی کند .





تمام شد . به آخر مطلب شفاف تر از واقعیت من رسیدید . اما چه دل سنگی میخواهد انکار واقعیات غرق شدن انسان های بی شمار در گرداب فقر . به تصویر کشدن انها تنها توان من بود . توانی که به شما هم این واقعیات را با تصاویر و کلمات نشان دهم .
این بود فقر ... دست آورد بشر در سده اخیر .
افسوس ...
برگرفته ارش استیاکی
 
آخرین ویرایش:

secret11

عضو جدید
آقا، فقر جرم نیست، درست است
البته که میدانم مستی هم فضیلت نیست و این درست تر است
اما گدایی،
آقا،
گدایی مزمن یک جرم است
داستایفسکی​
 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نداری و فقر بدترین چیز هست بی پولی و گرسنگی انسان رو وادار. به هرکاری میکنه

بزرگی میگه انسان های فقیر چیز زیادی از دنیا طلب نکرده اند که به انها بدهد

متاسفانه ما وقتی بچه بودیم با داستان هایی مثه اکرم خانم و کوکب خانم مغزمون رو شستشو دادند یا گفتند پول چرک کف دسته!!!

ساده زیستی پیشه کنید! علم بهتر است یا ثروت؟! با این ادبیات سعی کردن پول رو بد جلوه بدن تا از سادگی مردم سو استفاده کنن

تا انها همیشه فقیر و ندار بمانند
 

lord70

عضو جدید
واقعا دردناک ترین مورد تو زندگی هست در همین کشور خودمون تنها کافیه یه امار بگیرین تا بهش پی ببرن چقدر فقیر داریم
 

consl

عضو جدید
من خودم می شناسم و دیدیم برای رفع گرسنگی از تو زباله ها غذا جم کردند
 

amirdolu

عضو جدید
دلیل فقری که طبقات پایین جامعه با پوست و استخون لمس میکنن. فقر فرهنگی و فقر شخصیت حاکمان جامعه هست که حسش نمیکنن....
 

Similar threads

بالا