[ فرهنگی ]فضاي باز در پارک هزاره

بوکانی

کاربر فعال
فضاي باز در پارک هزاره :
[FONT=&quot]
Jay Pritzker [FONT=&quot]يك ساختمان در فضاي بازبراي اجراي كنسرت و اركستر آزاد در تابستان است که [/FONT]در پارک هزاره [FONT=&quot]واقع شده است.این بنا توسط فرانک گهری طراحی گردید و به نام یکی از اعضای خانواده[/FONT] Pritzker [FONT=&quot]نامگذاری شد[/FONT].[FONT=&quot]با اینکه شهر شیکاگو دارای محدودیت ارتفاعی است.اما دو بنای پارک هزاره: [/FONT]Crown Fountain[FONT=&quot] ([/FONT][FONT=&quot]آبنمای کراون) و ساختمان 42 متری [/FONT]Jay Pritzker[FONT=&quot] از آن معاف بودند.چرا که این دو بنا به عنوان کارهای هنری در نظر گرفته شده بودند.[/FONT]Jay Pritzker Pavilion[FONT=&quot] در فاصله ژوئن سال 1999 تا جولای 2004 ساخته شد.این سالن شامل 4000 صندلی ثابت و یک فضای سبز بزرگ در حدود 95000 فوت مربع ( 8800 متر مربع) است که ظرفیتی در حدود 7000 نفر دیگر را نیز در بر می گیرد. فضای بین صحنه نمایش و محل ارکستر 120 فوت ( 37 متر) با پوشش فلزی ضد زنگ در نظر گرفته شد. صحنه نمایش که می تواند یک ارکستر و گروه همخوان را تا 150 نفر حمایت کند، به یک چهار چوب سبک از لوله های فلزی متقاطع در هم قفل شده که سیستم صوتی را نیز پوشش می دهد، متصل شده است. سیستم صوتی این ساختمان به صورتی خلاقانه طراحی شده است ، طوری که صدا در آن همانند تالارهای سرپوشیده منتشر می شود. ابعاد این چهارچوب سبک 600*300 فوت (183 [/FONT]m × 91 m[FONT=&quot] ) می باشد. این بنا در بالا و پشت سر [/FONT]Harris Theater[FONT=&quot] واقع شده است. و این موضوع از این جهت سودمند است که به هنگام اجرا در فضاهای باز یا بسته امکان استفاده مشترک از مکان های باراندازی ، اتاق های تمرین و دیگر امکانات پشت صحنه وجود دارد. این پروژه هزینه ای برابر با 60 میلیون دلار در بر داشت و به نام یک تاجر مشهور شیکاگو از خانواده [/FONT]Pritzker[FONT=&quot] که صاحب هتل [/FONT]Hyatt[FONT=&quot] است، ([/FONT](Jay Pritzker[FONT=&quot] نامیده شد.در سالن [/FONT]Pritzker[FONT=&quot] از یک سیستم صوتی متفاوت [/FONT]LARES[FONT=&quot] استفاده شده است که انرژی دریافت شده را در فضای شنوندگان منتشر می کند. کیفیت صدایی که این سیستم ایجاد می کند با کل پروژه هماهنگ است (در این ساختمان برای اولین بار در امریکا سیستم دائمی [/FONT]LARES[FONT=&quot] در فضای باز ، به کار گرفته شد). همچنین داربست سبک هم به علت فراهم کردن مکان دقیق بهینه سازی صدا بدون موانع بصری درست مانند ایجاد یک سایبان بصری یکپارچه ، اهداف معماری و اکوستیکی را برآورده می کند.از پشت چمنها ساختمانهای [/FONT]One and Two Prudential Plaza, Aon Center[FONT=&quot] ( از بلندترین ساختمان های شیکاگو) قابل مشاهده اند. [/FONT]
[FONT=&quot]گری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ می‌باشد . او معتقد است:من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را به مثابه وسیله‌ای برای الهام خودم می پندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشد در هر کارم روشهای جدید را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعده محدود کننده وجود ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمیدانم. مصالحی که غالبا در کارهای او مشاهده می‌شود صفحات فلزی به خصوص تیتانیم، پلاستیکهای رنگ شده، زنجیرها و کابل‌ها و فولاد و به کارگیری پانلهای مشبک است.فرمهای تیز گوشه دار ،صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را می‌توان از عناصر ثابت کار گری دانست بناهای تندیس وار، فرمهای منحنی، پلکانهای خارجی، مصالح نمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجره‌های بی قاعده و مرکزگریز از نشانه‌های کارهای او می‌توان بر شمرد[/FONT][/FONT]
 
بالا