[ فرهنگی ]صدفي در قلب سيدني

marali_64

عضو جدید
خانه اپراي سيدني- استراليا به عنوان يكي از بناهاي مشهور و سمبليك عمومي جهان به شمار مي رود. اين سازه در سال 1973 با 10 سال تاخير براي اولين بار به مرحله بازگشايي رسيد.

خانه اپراي سيدني- استراليا به عنوان يكي از بناهاي مشهور و سمبليك عمومي جهان به شمار مي رود. اين سازه در سال 1973 با 10 سال تاخير براي اولين بار به مرحله بازگشايي رسيد. طراح اصلي خانه اپرا "يورن اتزون" نام دارد كه در سال 2003 به خاطر همين شاهكار خود برنده جايزه "معماري پريتزكر" شد. بد نيست بدانيد كه اين جايزه برابر با جايزه نوبل در رشته معماري است. همانطور كه پيشتر نيز به آن اشاره شد، خانه اپراي سيدني (1957-1973) يكي از شاهكارهاي هنر معماري قرن بيستم به شمار مي رود. اين بنا با برخورداري از منظره بندري با امواج نيلگون ساحلي همگام شده و در زير تلالو نور خورشيد درخشش باور نكردني دارد. سازه فوق الذكر به صورت يكي از آثار تاريخي كم نظير در آمده است و در ماه ژوئن سال 2007نام آن در زمره آثار هنري ارزشمند در ليست بناهاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي جهاني ثبت گرديد.

نبايد فراموش كرد كه خانه اپرا هم از منظر معماري فضاي خارجي و هم از نقطه نظر طراحي و دكوراسيون داخلي با دارا بودن منظره اي رو به دريا شامل كليه استانداردهاي چندگانه خلاقيتي مي باشد.

طرح/ساختار

شكل ممتاز و منحصر بفرد طاق اين بنا حيرت هر بيننده اي را بر مي انگيزد.محوطه داخلي شامل دو تالار اصلي در كنار هم و به موازات هم مي باشد، اين دو تالار به مرور شيب نامحسوسي پيدا مي كنند و تماشاگران را از سمت شمال به جنوب به طرف آمفي تئاترها هدايت مي نمايند.روي آمفي تئاتر اصلي به سمت جنوب است و داراي چند صحنه نمايش جداگانه مي باشد.جايگاه عبور تماشاچي ها بسيار وسيع و داراي پله هاي شيكي است كه گاهي عرض اين گذرگاهها به 100 متر هم مي رسد و هر كس را به سمت سكوي مورد نظر خود هدايت مي كند. يكي ديگر از مشخصه هاي منحصر بفرد اين سازه ديواره هاي شيشه اي آن مي باشد كه سبب منعكس كردن هر چه بيشتر نور به داخل سالن ها مي شود.



اين سازه توسط ملكه اليزابت دوم در سال 1973براي نخستين بار بازگشايي و كار بازسازي آن در سال 1986از سرگرفته شد.در سال 1999"اتزن"مجدداً با پروژه همكاري كرد و برنامه اي جامع براي كليه تغييرات آتي طراحي نمود.





كارشناسان معتقد بودند كه "يورن اتزن" با اين بنا دورنمايي از جلوه شهر سيدني را به معرض نمايش گذاشته است به همين دليل اثر او در زمره ساختمانهاي سمبليك قرار گرفت و اين طراح دانماركي در سال 2003 برنده جايزه معماري "پريتزكر" شد. اين جايزه حاوي پاداشي به مبلغ 100000 دلار است. وي در آن زمان 84 سال سن داشت و به دليل وضعيت نامناسب جسماني قادر نبود كه براي دريافت جايزه شخصاً در آن مكان حضور بهم رساند و به همين دليل پسر خود را به عنوان نماينده به محل دريافت جايزه فرستاد. متاسفانه اين طراح در ماه نوامبر 2008 در كپنهاگ دار فاني را وداع گفت. از ساير كارهاي بي نظير اين هنرمند مي توان به كليساي بگزوارد در نزديكي كپنهاك و همچنين مجلس قانونگذاري كويت اشاره كرد.
 
بالا