فاجعه چرنوبیل و شهری که متروکه شد

ricardo

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

نیروگاه اتمی چرنوبیل

حادثه اتمی چرنوبیل بدترین حادثه اتمی غیرنظامی تاریخ جهان است که در نیروگاه چرنوبیل اکراین اتفاق افتاد. روز ۲۶ آوریل مصادف با بیست و هفتمین سالگرد وقوع این انفجار است. تعداد زیادی از کارکنان تأسیسات در عرض چند ساعت نشانه‌های دریافت تشعشع رادیو اکتیو را نشان دادند. عده افرادی که در بیمارستانها بستری شدند، تا پایان روز اول به ۱۳۲ نفر رسید. پس از انفجار ابتدا محیط اطراف تاسیسات به امواج رادیواکتیو آلوده گشت و بعد به تدریج ابرهای آلوده به نواحی دورتر سرکشیدند و بارش باران سبب شد که بخش‌های وسیعی از اروپا به مواد رادیواکتیو آلوده شود. در اثر انفجار در رآکتور تاسیسات اتمی چرنوبیل، مواد رادیواکتیو برای ساختن حدود ۱۰۰ بمب اتمی آزاد شدند. اگرچه در آن سال مقامات اتحاد شوروی سابق در آن زمان، پخش هر گونه خبری را در مورد این فاجعه به شدت ممنوع ساختند اما در مقایسه جوامع بشری، فاجعه چرنوبیل وحشتناک‌ترین فاجعه تکنولوژیک انسانی در تمام تاریخ به شمار می‌آید به طوری که در آن قریب به ۵ میلیون نفر آسیب دیدند. در ادامه مجموعه عکسی از شهر پریپیات در اوکراین میبینیم که در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل قرار داشته و از ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ تخلیه و به شهری متروکه ای تبدیل شده است.




این شهر زمانی محل اسکان کارکنان نیروگاه چرنوبیل بودو جمعیت آن به ۴۹ هزار نفر می رسید. عکس بالا: نمایی از بلندترین بام در شهر پریپیات.



چرخ و فلک شهر. پارک بازی پریپیات قرار بود در اول ماه مه ۱۹۸۶ ، یعنی پنج روز بعد از فاجعه نیروگاه اتمی، راه اندازی شود ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفت.




بسیاری از آثار هنری دوران شوروی هنوز در این شهر به چشم می خورد. عکس بالا: نقاشی بر دیوار اداره پست پریپیات.



پریپیات ۲۱ مدرسه داشت و در بعضی از کلاس های درس آنها میزها هنوز سر جای خود هستند.



سالن کنسرت پریپیات.



استخر شنای پریپیات دستمایه بازی های کامپیوتری بسیاری قرار گرفته از جمله مجموعه بازی های "ندای وظیفه" و "تعقیب مخوف".



وسایل نقلیه ای که در عملیات پاکسازی به کار گرفته شده و اکنون آلوده اند.




ایستگاه قطار یانوف که در جنوب غربی شهر قرار گرفته است. به گفته آقای رایت، بیشتر جمعیت پریپیات از طریق این ایستگاه شهر را تخلیه کردند. دیدن این شهر این پرسش را در ذهن مطرح می سازد که آیا برای دیگر شهر های مجاور نیروگاه های اتمی نیز چنین سرنوشت رقم خواهد خورد، و پرسشی دیگر اینکه اگر جهان برای ۲۷ سال بدون دخالت انسان بماند، چه شکلی پیدا خواهد کرد؟
 

Similar threads

بالا