غلتک های دارای چرخ فولادی صاف خودرویی
این نوع غلتکها هنوز هم به طور وسیع درعملیات ساختمانی به کار میروند کاربرد اين غلتكها در عمل تراكم اساس و سطح آسفالت راه مي باشد. اين غلتك ها معمولاً براي تسطيح سطح نهايي كار مورد استفاده قرار مي گيرند گاهي به نام غلتك اتو نیز ناميده مي شوند.
این نوع غلتکها دارای انواع متفاوتی هستند که متداول ترین آنها عبارتنداز :
- غلتک سه چرخ ( دومحوری )
- غلتک دومحوری (تاندم Tandemیا پشت سر هم )
- غلتک سه محوری (تاندم Tandemیا پشت سر هم )
غلتكهاي فولادي
الف: غلتكهاي استاتيك
هريك از غلتكهاي سهچرخ و يا رديف دوچرخ و سهچرخ بايد هنگام كار باري معادل 45 الي 65 كيلوگرم بر سانتيمتر در عرض چرخ عقب غلتك اعمال نموده و وزنشان كمتر از 8 تن نباشد. روي چرخهاي غلتكهاي فلزي بايد گلگير و لوله آبپاش نصب شده باشد تا چرخها را همواره تميز و مرطوب نگه داشته و از چسبيدن مخلوط آسفالتي به آنها جلوگيري نمايد. مصرف روغن سوخته و يا گازوييل جهت تميز كردن چرخ غلتكها به هيچ وجه مجاز نيست. سطح پيرامون كليه چرخها بايد كاملاً صاف و هموار و فاقد فرورفتگيهاي كوچك و بزرگ باشد. براي افزايش وزن آنها بايد فضاي كافي در اين نوع غلتكها تعبيه شود. سرعت غلتكهاي فولادي استاتيك هنگام كار بايد حتيالمقدور كم و يكنواخت بوده و جز در شرايط خاص از حدود 5 كيلومتر در ساعت تجاوز ننمايد.
ب: غلتكهاي لرزشي
غلتكهاي لرزشي مورد استفاده در عمليات آسفالتي بايد خودرو بوده و نوع كششي آنها مجاز نيست. اين غلتكها معمولاً از نوع رديف دوچرخ ميباشند كه سيستم ارتعاش در يك يا هر دو چرخ آنها تعبيه شده است. وزن آنها نبايد كمتر از 7 تن بوده و بار خطي استاتيك آنها بين 25 تا 35 كيلوگرم باشد. تناوب و ميدان نوسان غلتكهاي لرزشي با توجه به شرايط كار بايد توسط دستگاه نظارت تنظيم شده و يا از كاتالوگ كارخانه سازنده استخراج شود ولي در هر حال تناوب غلتك نبايد خارج از 3000 - 2000 ارتعاش در دقيقه، و ميدان نوسان آن 8/0 - 4/0 ميليمتر باشد. سرعت غلتكهاي لرزشي حداكثر پنج كيلومتر در ساعت ميباشد. ساير خصوصيات مربوط به گلگيرها، آبپاش، عدم مصرف گازوييل و روغن سوخته روي چرخها، و بالاخره صاف و هموار بودن سطح پيرامون چرخها به شرح بند الف فوق ميباشد كه بايد كاملاً رعايت شود.
توضیحات تکمیل در خصوص غلتك هاي با چرخ فولادي صاف:
اين غلتك ها براي تراكم خاكهاي دانه دار از قبيل ماسه و شن خرده سنگ مؤثر بوده و همچنين در صاف كردن سطح روي خاكي كه قبلاً توسط غلتكهاي ديگر متراكم شده اند و همچنين صاف كردن سطح آسفالت مؤثرند بايد توجه شود كه هنگام تراكم خاك چسبنده اين غلتكها ايجاد پوسته محكمي در روي سطح مي نمايد كه باعث جلوگيري از تراك كافي در قسمت پايين لايه مي شود.
-وزن استاتيك مهمترين نيروي متراكم كننده را تشكيل مي دهد
-براي خاكهاي رسي استفاده از اين غلتك براي تراكم اصلاً توصيه نميشود.
-در هنگام تراكم خاكهاي چسبنده، استفاده از اين نوع غلتكها باعث ايجاد يك لايه و پوسته نازك متراكم در زير چرخ مي كند كه مانع گسترش فشار در لايه هاي زيرين و تراكم آنها مي گردد.
-خاک مناسب برای این نوع غلتک ها به خوبی درجه بندی شن و ماسه، شن، سنگ های خرد شده، آسفالت و غیره که در آن خرد مورد نیاز است.
-این ها بر روی خاک که فشار زیادی برای فشرده نیاز نیست استفاده می شود.
-این غلطک ها به طور کلی برای به پایان رساندن سطح بالایی از خاک استفاده می شود.
- این غلتک در صاف کردن سطح روی خاکی که قبلا به وسیله غلتک های فرو رونده(پاچه بزی) متراکم شده اند موثرند
غلتك تك محوري براي خاك هاي دانه اي مانند ماسه، شن و سنگ شكسته مناسب است، هر چند در مقايسه با غلتك هاي ارتعاشي، اثر آن در تراكم كمتر است. در هنگام حركت غلتك تك محوري يك موج خاك به صورت برآمده شكل مي گيرد كه با تعداد عبور غلتك، به تدريج خاك متراكم مي گردد. با افزايش وزن غلتك و با كاهش قطر چرخ آن، موج تشكيل شده بزرگتر خواهد بود.
___________________
طبقه بندی غلتکها چرخ فولادی صاف از نظر تناژ
______________________________
سرعت مناسب غلتک
- سرعت مطلوب و تعداد پاس برای فشرده مناسب از خاک بستگی به نوع خاک و از محل به محل دیگر متفاوت است. حدود 8 پاس برای فشرده لایه 20 سانتی متر کافی هستند.
- سرعت 3-6 کیلومتر در نظر گرفته شده برای غلطک چرخ صاف مناسب است.
- بطور كلي غلتك هاي چرخ صاف براي متراكم كردن لايه نازك در نزديك سطح بسيار مؤثرند، اما خاك در عمق 150میلیمتر بدون اثر باقي مي ماند.
این نوع غلتکها هنوز هم به طور وسیع درعملیات ساختمانی به کار میروند کاربرد اين غلتكها در عمل تراكم اساس و سطح آسفالت راه مي باشد. اين غلتك ها معمولاً براي تسطيح سطح نهايي كار مورد استفاده قرار مي گيرند گاهي به نام غلتك اتو نیز ناميده مي شوند.
این نوع غلتکها دارای انواع متفاوتی هستند که متداول ترین آنها عبارتنداز :
- غلتک سه چرخ ( دومحوری )
- غلتک دومحوری (تاندم Tandemیا پشت سر هم )
- غلتک سه محوری (تاندم Tandemیا پشت سر هم )
غلتكهاي فولادي
الف: غلتكهاي استاتيك
هريك از غلتكهاي سهچرخ و يا رديف دوچرخ و سهچرخ بايد هنگام كار باري معادل 45 الي 65 كيلوگرم بر سانتيمتر در عرض چرخ عقب غلتك اعمال نموده و وزنشان كمتر از 8 تن نباشد. روي چرخهاي غلتكهاي فلزي بايد گلگير و لوله آبپاش نصب شده باشد تا چرخها را همواره تميز و مرطوب نگه داشته و از چسبيدن مخلوط آسفالتي به آنها جلوگيري نمايد. مصرف روغن سوخته و يا گازوييل جهت تميز كردن چرخ غلتكها به هيچ وجه مجاز نيست. سطح پيرامون كليه چرخها بايد كاملاً صاف و هموار و فاقد فرورفتگيهاي كوچك و بزرگ باشد. براي افزايش وزن آنها بايد فضاي كافي در اين نوع غلتكها تعبيه شود. سرعت غلتكهاي فولادي استاتيك هنگام كار بايد حتيالمقدور كم و يكنواخت بوده و جز در شرايط خاص از حدود 5 كيلومتر در ساعت تجاوز ننمايد.
ب: غلتكهاي لرزشي
غلتكهاي لرزشي مورد استفاده در عمليات آسفالتي بايد خودرو بوده و نوع كششي آنها مجاز نيست. اين غلتكها معمولاً از نوع رديف دوچرخ ميباشند كه سيستم ارتعاش در يك يا هر دو چرخ آنها تعبيه شده است. وزن آنها نبايد كمتر از 7 تن بوده و بار خطي استاتيك آنها بين 25 تا 35 كيلوگرم باشد. تناوب و ميدان نوسان غلتكهاي لرزشي با توجه به شرايط كار بايد توسط دستگاه نظارت تنظيم شده و يا از كاتالوگ كارخانه سازنده استخراج شود ولي در هر حال تناوب غلتك نبايد خارج از 3000 - 2000 ارتعاش در دقيقه، و ميدان نوسان آن 8/0 - 4/0 ميليمتر باشد. سرعت غلتكهاي لرزشي حداكثر پنج كيلومتر در ساعت ميباشد. ساير خصوصيات مربوط به گلگيرها، آبپاش، عدم مصرف گازوييل و روغن سوخته روي چرخها، و بالاخره صاف و هموار بودن سطح پيرامون چرخها به شرح بند الف فوق ميباشد كه بايد كاملاً رعايت شود.
توضیحات تکمیل در خصوص غلتك هاي با چرخ فولادي صاف:
اين غلتك ها براي تراكم خاكهاي دانه دار از قبيل ماسه و شن خرده سنگ مؤثر بوده و همچنين در صاف كردن سطح روي خاكي كه قبلاً توسط غلتكهاي ديگر متراكم شده اند و همچنين صاف كردن سطح آسفالت مؤثرند بايد توجه شود كه هنگام تراكم خاك چسبنده اين غلتكها ايجاد پوسته محكمي در روي سطح مي نمايد كه باعث جلوگيري از تراك كافي در قسمت پايين لايه مي شود.
-وزن استاتيك مهمترين نيروي متراكم كننده را تشكيل مي دهد
-براي خاكهاي رسي استفاده از اين غلتك براي تراكم اصلاً توصيه نميشود.
-در هنگام تراكم خاكهاي چسبنده، استفاده از اين نوع غلتكها باعث ايجاد يك لايه و پوسته نازك متراكم در زير چرخ مي كند كه مانع گسترش فشار در لايه هاي زيرين و تراكم آنها مي گردد.
-خاک مناسب برای این نوع غلتک ها به خوبی درجه بندی شن و ماسه، شن، سنگ های خرد شده، آسفالت و غیره که در آن خرد مورد نیاز است.
-این ها بر روی خاک که فشار زیادی برای فشرده نیاز نیست استفاده می شود.
-این غلطک ها به طور کلی برای به پایان رساندن سطح بالایی از خاک استفاده می شود.
- این غلتک در صاف کردن سطح روی خاکی که قبلا به وسیله غلتک های فرو رونده(پاچه بزی) متراکم شده اند موثرند
غلتك تك محوري براي خاك هاي دانه اي مانند ماسه، شن و سنگ شكسته مناسب است، هر چند در مقايسه با غلتك هاي ارتعاشي، اثر آن در تراكم كمتر است. در هنگام حركت غلتك تك محوري يك موج خاك به صورت برآمده شكل مي گيرد كه با تعداد عبور غلتك، به تدريج خاك متراكم مي گردد. با افزايش وزن غلتك و با كاهش قطر چرخ آن، موج تشكيل شده بزرگتر خواهد بود.
___________________
طبقه بندی غلتکها چرخ فولادی صاف از نظر تناژ
غلتک های چرخ آهنی صاف ممکن است به وسیله وزن که معمولا بر حسب تن بیان می شود طبقه بندی گردند
چرخ ها به صورت استوانه می باشند که ممکن است با اضافه کردن آب و یا ماسه وزن آن ها را افزایش داد
اگر یک غلتک به 13-18تن مشخص شده باشد به معنی ان است که حد اقل وزن ماشین 13تن و می توان آن را حد اکثر به 18 تن رساند
مشخصات حاکم بر این غلتک ها ممکن است به دو نوع باشد:
- یک نوع با وزن مشخص می شود
- یک نوع بر حسب وزن هر سانتیمتر عرض چرخ غلتک
مشخص کردن حد اقل وزن بر هر سانتی متر از عرض غلتک روش قطعی تر می باشد و ظاهرا بهتر از روش اولی است
چرخ ها به صورت استوانه می باشند که ممکن است با اضافه کردن آب و یا ماسه وزن آن ها را افزایش داد
اگر یک غلتک به 13-18تن مشخص شده باشد به معنی ان است که حد اقل وزن ماشین 13تن و می توان آن را حد اکثر به 18 تن رساند
مشخصات حاکم بر این غلتک ها ممکن است به دو نوع باشد:
- یک نوع با وزن مشخص می شود
- یک نوع بر حسب وزن هر سانتیمتر عرض چرخ غلتک
مشخص کردن حد اقل وزن بر هر سانتی متر از عرض غلتک روش قطعی تر می باشد و ظاهرا بهتر از روش اولی است
______________________________
سرعت مناسب غلتک
- سرعت مطلوب و تعداد پاس برای فشرده مناسب از خاک بستگی به نوع خاک و از محل به محل دیگر متفاوت است. حدود 8 پاس برای فشرده لایه 20 سانتی متر کافی هستند.
- سرعت 3-6 کیلومتر در نظر گرفته شده برای غلطک چرخ صاف مناسب است.
- بطور كلي غلتك هاي چرخ صاف براي متراكم كردن لايه نازك در نزديك سطح بسيار مؤثرند، اما خاك در عمق 150میلیمتر بدون اثر باقي مي ماند.
آخرین ویرایش: