غاری به‌نام تنهایی

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
آیا تا به حال اتفاق افتاده همسرتان ناراحت و به اصطلاح در خودش فرو رفته باشد و شما هر چه در جهت برقراری ارتباط با او تلاش می‌کنید فایده‌ای نداشته و حتی اوضاع بدتر شود؟




آیا تا به حال اتفاق افتاده همسرتان ناراحت و به اصطلاح در خودش فرو رفته باشد و شما هر چه در جهت برقراری ارتباط با او تلاش می‌کنید فایده‌ای نداشته و حتی اوضاع بدتر شود؟

فکر می‌کنید چرا چنین مسئله‌ای اتفاق می‌افتد؟ چرا تلاش‌تان برای برقراری ارتباط منجر به شکست شده است؟




واقعیت این است که مردان سکوت اختیار می‌کنند تا بهتر بتوانند به مشکل‌شان فکر کنند و به اصطلاح در غار تنهایی خود فرو می‌روند؛ در حالی که خانم‌ها در این مواقع، رفتاری بالعکس آقایان نشان می‌دهند. خانم‌ها در چنین شرایطی به کسی نیاز دارند که با او صحبت کنند چرا که با صحبت کردن راجع به موضوع آرامش می‌یابند. این مسئله یکی از تفاوت‌های ذاتی زنان و مردان به شمار می‌رود. لازم است زوجین توجه نموده و آن را مد نظر داشته باشند تا احیاناً دچار سوء‌تفاهم نشوند و یکدیگر را بهتر درک کنند.

اکثر مواقع این‌گونه است که وقتی مرد دچار مشکل می‌شود و در خلوت خودش فکر می‌کند همسر وی شروع به پرسش می‌کند: «به چی فکر می‌کنی؟ چرا ناراحتی؟ چه مشکلی پیش اومده؟ و...» اما نمی‌داند این سؤالات باعث گسیختگی افکار مرد شده و او را از اصل مسئله دور می‌کند. زمانی که مرد تمرکز خود را از دست می‌دهد و قادر به حل آن نیست منجر به ناراحتی و شاید مشاجره لفظی و دوری از همسر شود.



واکنش درست خانم‌ها

- اولین و اصلی‌ترین کار این است که اجازه دهید همسرتان به تنهایی خود ادامه دهد و تا می‌توانید مسائل جانبی حتی اگر مهم است را فعلاً به او انتقال ندهید.

- از کم‌توجهی همسرتان نسبت به خود ناراحت نشوید و بدانید این شرایط موقتی است.

- درکش کنید. با محبت و توجه بیشتر می‌توانید او را در حل مشکلات همراهی کنید. با یک استکان چای، ایجاد محیط آرام و... ولی یادتان باشد وارد حریم فکری او نشوید، چون قطعاً جواب دلخواه‌تان را نخواهید گرفت.

اصرار نکنید حتماً بدانید اوضاع از چه قرار است بلکه آگاهی یافتن از موضوع را بسپارید به یک زمان مناسب. در این مواقع اگر بپرسید چه شده؟ او در جواب خواهد گفت: «هیچی!»



قضاوت‌هایی از جنس زنانه

متأسفانه بعضی خانم‌ها در این مواقع دچار پیش‌داوری می‌شوند و تصور می‌کنند: «این‌که به من نمی‌گوید چه شده حتماً به این خاطره که دوستم نداره یا اون‌جوری که باید دوستم داشته باشه نداره» یا «شاید از دست من ناراحته»، «به من اعتماد نداره»، «من رو قبول نداره» و هزاران فکر دیگر که موجب شده فضا متشنج‌تر شود.

بنابراین تا حد ممکن فضای ذهنی شوهرتان را غبارآلود نکنید. بگذارید او در دنیای مردانه‌ا‌ش در جهت حل مسئله گام بردارد.

ضمناً خانم‌های محترم این نکته خیلی مهم است و باید حتماً خاطرتان باشد که مردها هنگامی در مورد مشکل‌شان با شما صحبت کنند که واقعاً مسئله در آن شرایط برایشان قابل هضم نباشد؛ بنابراین وقتی مسئله را با شما مطرح می‌کنند انتظار همدلی و همراهی دارند. به هیچ‌وجه در این شرایط آن‌ها را توبیخ نکنید و مشکل را به گردن‌شان نیندازید حتی اگر کاملاً مقصر باشند. به آنها آرامش دهید و امیدوارشان کنید. جهت را به ایشان نشان دهید، زیرا مرد در این شرایط، به یک تجدید قوا نیاز دارد تا بتواند به مسئله فکر کند.

از این که می‌بیند همراه خوبی همچون شما دارد که در شرایط سخت زندگی تنهایش نمی‌گذارد و از همه مهم‌تر او را به خوبی درک می‌کند احساس دلگرمی به زندگی و قدرت در او افزایش یافته و در نهایت راه حل صحیح را انتخاب می‌کنند.

برای نمونه مدتی قبل داستانی خواندم در مورد مردی که در زندگی شغلی‌اش دچار ضرر مالی ‌شد. مشکل را با همسرش در میان گذاشت. خانم وی به جای درک و همراهی، او را سرزنش کرد که چقدر آدم ضعیفی هستی ... این آقا بحران مالی‌اش ادامه پیدا کرد تا این‌که در نهایت ورشکسته شد. اما برای مرد دیگر همین مشکل پیش آمد. همسرش با ملایمت گفت: فدای سرت. پول بدست می‌آید. خودت را ناراحت نکن. من به توانمندیهای تو ایمان دارم و....این مرد در ظرف مدت کوتاهی با تلاش و کوشش توانست علاوه بر جبران خسارت مالی، زندگی‌ای بسازد بهتر از گذشته.»



پیشنهادهایی برای آقایان

در مواقعی که احتیاج به سکوت و آرامش دارید و می‌خواهید نسبت به موضوع خاص تمرکز داشته باشید خوب است برای جلوگیری از سوء‌تفاهم و خراب شدن رابطه با همسرتان به توصیه‌های زیر عمل نمایید:

- همسرتان را از این واقعیت (غار مردانه) مطلع نمایید.

- در شرایطی که می‌خواهید تنها باشید، خواسته خود را با او در میان بگذارید.

- همسرتان را از ورود خود به غار آگاه سازید!

- به همسرتان اطمینان دهید به محض برطرف شدن مسئله، زندگی مانند گذشته خواهد شد و نگران نباشند.

- به همسرتان اطمینان دهید علت وقوع شرایط ناخوشایند و جدید، او نیست تا به دوست داشتن و علاقه شما نسبت به خود شک نکند.



فاطمه سالمی- کارشناس مطالعات خانواده

منبع: سایت آستان مهر
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S تنهایی آئین همسرداری 1

Similar threads

بالا