عکس هایی از پدیده شکست دیوار صوتی

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
اگر خواستید اطلاعاتی درباره پدیده دیوار صوتی بدانید در تالار مهندسی شیمی درباره این پدیده صحبت شده است.

http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/414465865262b454.jpg


http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/414465865265f428.jpg


http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/414465865260b8a7.jpg


http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/414465866b49f84d.jpg
 

Lord_Ahriman

عضو جدید
يه سوال؟

يه سوال؟

چرا رو قست‌هاي مختلف هواپيماها چندتا از اون هاله‌هاي بخار آب مي‌بينيم؟
 

hzarrani

عضو جدید
عکس های قشنگیه;)
ولی به نظر شما هلیکوپتر میتونه که دیوار صوتی را بشکنه؟:eek:
من فکر نکنم چون پره هاش اجازه نمیده (به خاطر پدیده واماندگی یا Stall):)
از نظر آیرودینامیکی هم اگر به فرم دماغه اون نگاه کنید متوجه میشید که امکان نداره که بشه به سرعت مافوق صوت دست پیدا کنه چونکه زاویه تیزی نداره و نمیشه که شوک های قائم را رد کنه!!!:) و .....
به نظر من اون عکسه ساختگیه.....:redface:
اون هاله هم بخار آب نیست!!!! موج های صوتیه که با سرعت صوت حرکت میکنن و وقتی که سرعت هواپیما از صوت بالاتر از صوت بشه این موج هارو پشت سر میزاره و یه صدای مهیب درست میکنه!!!
 
آخرین ویرایش:

nima novini

عضو جدید
http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/414465865260b8a7.jpg
این عکس منو شوکه کرده سرعت پره های هلیکوپتر چندین برابر سرعت اونه و اگر این چنین باشه در هر دور چرخش ملخ یک بار دیوار صوتی شکسته میشه که فوق العاده انرژی زیادی به ملخ وارد میکنه و سبب شکستگی میشه هرچند که به ظاهر این هلیکوپتر از موتور توربو شفت با نازل استفاده میکنه که باعث میشه این اتفاق دیرتر بیفته اما واقعیت اینه که این اتفاق بار دوم و سوم ملخ رو نابود میکنه چه برسه به اینکه بخواد خود هلیکوپتر از دیوار صوتی عبور کنه
ضمنا اگر از دیوار صوتی عبور کنیم در تمام نقاطی که فشار بیشتر از فشار محیطه ابرهای سفید رنگ بخار آب تشکیل میشه مثل دماغه و نوک اسکیها که همین موضوع و شکل دماغه ثابت میکنه این عکس ساختگیه

درباره اینکه اینجا جای بحث در این مورد نیست چون تالار شیمی ربطی به این موضوع نداره من اینجا مطلبو نوشتم و به هیچ وجه قبول نمیکنم بحث سرعتهای مافوق صوت در تالار شیمی انجام بشه به غیرت هوافضاییم برخورد!!!!
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
در مورد عکس زیر من با نظر دوستان موافقم که این عکس ساختگیه.


http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/414465865260b8a7.jpg

چون در هواپیماهای ملخی و هلیکوپترها اولین نقاطی که به سرعت صوت میرسند نوک ملخ هاست و حتی اگر فرض کنیم این هلی کوپتر بتواند ار دیوار صوتی عبور کند،که با توجه به سازه ضعیفی که دارد محال به نظر میرسد، باید اون هاله سفید در اطراف روتور اصلی آن پدید می آمد و نه در قسمت دم آن.
فکر می کنم بچه های مهندسی شیمی فریب خوردن که خوب این نتیجه پا کردن در کفش مهندسان هوافضاست! :biggrin: :victory:

در مورد اینکه جای این بحث در تالار هوافضاست موافقم و ممنون میشوم از دوستان تا این تاپیک را به صورت تاپیکی جامع در مورد دیوار صوتی و پدیدهای مرتبط با آن در بیاورند.

در مورد سوالی هم که یکی از دوستان در مورد علت ایجاد هاله سفید رنگ در نقاط مختلف هواپیما پرسیده بودند،این هاله سفید که ناشی از عبور از سرعت صوت یا به صورت علمی تر ماخ یک است هنگامی پدید می آید که نقطه ای از هواپیما از این سرعت عبور کند که معمولاً در هواپیماها این اتفاق ابتدا بر روی بال ها رخ میدهد که علت آنکه بیشتر این هاله را در اطراف بال می بینیم همین امر است.اما ممکن است نقاط دیگری نیز بر روی هواپیما به این سرعت دست یابند که در نتیجه این هاله در آنجا هم رخ می دهد.

یا علی
 

mehdi.pisode

عضو جدید
پس احتمال اینکه همه شون ساختگی باشه هم هست .
در ضمن تو اون سرعت عکس گرفته شده بیش از حد واضحه .:eek:
 

Similar threads

بالا