علل ناکامی بعضی از ماموریت های فضایی

سیاهچاله

عضو جدید
تخریب مخزن سوخت خارجی:​
شاتل دیسکاوری اماده پرواز در 8 زوئن 1995 بود و همه چیز مرتب و سالم اعلام شد که ناگهان اعلام کردند پرواز به تعویق افتاده چون دارکوب ها 195 سوراخ در قسمت فوقانی مخزن ایجاد کرده اند این مشکل به کمک ازیرهای مخصوص با صدای بلند و کارگذاری 6 عدد جغد پلاستیکی خریداری شده از سوپر مارکت های معروف (وال _مار)که اطراف سکوی پرتاب نصب شدند حل شد
دماغ لق​
فضاپیمای اتلانتیس در زمان پرتاب در روز 2 دسامبر 1988 به اشکال برخورد و پرواز لغو شد علت ان افتادن روکش دماغه یکپارچه سمت راست بود که با سوخت پر قدرت و ایجاد فشار زیاد فضاپیما را به حداکثر سرعت می رساند تکه سفالی مقاومی از دماغه بوستر کنده شد و یک انتن رادیویی بدون پوشش محافظ نیز بر اثر حرارت حاصل از افتادن سفال صدمه دیده از کار افتاد
خطر قطعات جداشونده که به اطراف پرتاب می شوند​
یکی از موارد ایجاد صدمه و تخریب در تمام پرواز های شاتل برخورد تکه های ریز و درشت تانکر خارجی شاتل است. در سال 1990 نتیجه تحقیق در این مورد گزارشی حاکی از برخورد این تکه ها بود که به طور متوسط در هر پرواز حدود 179 برخورد توسط قطعات جدا شده رخ می دهد که اکثرا مربوط به پوسته تانکر خارجی اصلی می باشد و در این میان 51 مورد باعث صدمه هایی منجر به سوراخ شدن بدنه شتل شده که حدود 2/5 سانتی متر قطر ان بوده است اکثر این تکه ها مربوط به دو شخه اتصال است که توسط دست انسان انجام می گیرد(بقیه قسمت ها توسط رباط انجام می شود)اما چون این منطقه بعد از اتمام کار اتصال رباط ها درست می شود چاره ای جز استفاده از انسان نیست. در 7 اکتبر 2002 یکی از بوستر های راکت اتلانتیس توسط تکه بزرگی از پوشش تانکر خارجی شکاف برداشت و پرواز انجام نگرفت. در 16 زانویه 2003 تکه ای دو برابر بزرگتر به بال شاتل کلمبیا اصابت نمود و ان را با تمام سرنشینان از بین برد.
ورود پر فشار اب​
احتمال ایجاد شکاف بوسیله اب روی مخزن سوخت خارجی و یخ زدن ان بر سطح روکش مخزن هم وجود دارد.مخزن که پر از اکسیزن مایع با درجه برودت منهای 183 درجه سانتیگراد است و یخ سطح ان باعث ازدیاد برودت تکه های کف شده که انهم منجر به شکستگی اتصالات تانکر و جدا شدن ان می گردد.
گرد و خاک فضائی​
شیشه جلوی کابین از اسیب پذیرترین نقاط شاتل است در دومین سفر فضاپیمای چلنجر سرنشینان متوجه گودی کوچکی به اندازه یک نخودروی ان شدند که ناشی از اصابت کمی رنگ خشک شده و شناور در فضا با سرعت ساعتی 12000 کیلومتر بود. خرده سنگ های کیهانی هم می توانند صدمات خطرناکی به لبه بالها بزنند. ناسا تازگی مرتب شاتل ها را با پرواز از پشت تا حد ممکن از این برخوردها محافظت می کند چون ذرات فضائی به قسمت های کلفتر و با حساسیت پایین سمت عقب فضاپیما صدمه چندانی نمی زمد.
پوسیدگی بدنه شاتل ناشی از اسکلت بندی اطراف موشک​
لبه خارجی بالهای فضاپیما بر اثر رنگ و باران سرریز شده از گنتری (اسکلت فلزی اطراف موشک)می پوسد. این اشکال از دوران پرواز موشک های ساتورن 5 کشف شد اما به ان اهمیتی ندادند تا زمانیکه شاتل دیسکاوری در ماه مارس 2001 بعد از یک پرواز چند روزه به زمین نشست و متخصصین ناسا یک پوسیدگی و خوردگی 5 سانتیمتری را در لبه تیز یا حمله بال چپ مشاهده کردند که به دلیل ذکر شده ایجاد شده بود. احتمال سقوط فضاپیما به این دلیل بسیار زیاد بوده که به خواست خدا فضانوردان جان سالم به در بردند
فرار امکان ندارد​
خدمه فضاپیما در کابینشان بدون کوچکترین راه یا امکان فرار محبوس هستند. در 4 پرواز اول کلمبیا فضاپیما مجهز به صندلی های پرتاب شونده بود این سیستم از رواز 5 حذف شد. در سال 2001 سازمان مشاوره و مراقبت امنیت پرواز هوا فضائی به ناسا برای ایجاد سیستم امنیت پرواز شاتل ها فشار اورد تا برای فرمانده ناو و خلبان ان صندلی های پرتاب شونده نصب نماید که می توانند از فاصله 30000 متری پرتاب شده سرنشین ان را سالم به زمین برسانند و باری بقیه افراد و اعضا یک کپسول نصب کردند که از 60000 متری رها شده به سلامت فرود می اید این وسائل می توانستند جان خدمه فضاپیمای چلنجر را نجات دهند اما در ان زمان چنین دستگاهی وجود نداشت.
نشت گاز​
زمانیکه بوستر های راکت های دوقلو روشن شدند دیگر امکان خاموش کردنشان وجود ندارد. در زانویه 1986 فضاپیمای چلنجر به همین دلیل نابود شد وقتی گاز داغ مشتعلی که از تانکر بوستر نشت کرد و در کمتر از 65 ثانیه پوشش بوستر ها و سفینه اب شد همه چیز در شعله قرمز اتش ناپدید شد
تاثیر زیپی​
در سیستم نشست و برخاست شامل چرخ ها شاه فنر های هیدرولیک ضربه گیر ترمز و غیره که زیر بالهای فضاپیما قرار دارند به شدت در مقابل ضربه اولیه فرود و برخورد با باند فرودگاه و همچنین اصابت اجسام معلق در فضا اسیب پذیر است. این قسمت هنگام ورود مجدد به جو زمین و گذشتن از ان به شدت داغ می شود در حالیکه محافظت از سیستم های حساس زیرین نیز به عهده انان است. در صورت از بین رفتن یکی از سفال های مقاوم حرارتی فشار روی سفال های اطراف ان زیاد شده باعث می شود به ترتیب کنده شود در ناسا این حالت را اثر زیپی می نامند.
از کار افتادن موتور​
بسیاری از پرواز ها بد از تاخیر های طولانی انجام گرفته و این به دلل نگرانی متخصصین نسبت به کارایی موتور های با کارکرد زیاد است درست کار نکردن یا عدم کارائی موتور در زمان پرتاب فضاپیمای چلنجر در زوئیه 1985 که به دلیل از کار افتادن موتور اصلی قبل از زمان تعیین شده بود و فضاپیمای کلمبیا در زوئیه 1999 که در این مورد یک اتصال برقی کامپیوتری که کنترل دو موتور از سه موتور شاتل را انجام می داد از کار انداخت و یک پیچ از جا کنده و لق شده موجب انسداد هیدروزن شده کلمبیا را 12 کیلومتر پایین تز از مسیر تعیین شده
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
imannasa2000 مستندی راجع به آخرین ماموریت هابل کتابخانه تخصصی هوافضا 1

Similar threads

بالا