چند روز پيش ايميلي در همين مورد دريافت کردم. لازم است بدانيد که برخي ازچيزهايي که در اين نوشته آمده است غلط است. من کاري با عادات ايرانيهاندارم اما به عنوان يک مهندس طراح خودرو در مورد يکي دو تا از اين موارد که آشنايي دارم توضيح مي دهم:
1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور ازدست اندازها:اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي،اکسل و سيستم ترمزاتومبيل وارد ميکند و نحوه صحيح رد شدن از دست انداز به اين صورت است کهبايد طوري برنامه ريزي کنيم که تا قبل از رسيدن به دست انداز سرعت را کمکرده باشيم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.
جواب: حداقل در سرعتهاي پايين که معمولا اين مورد اتفاق مي افتد نادرست است. به عنوان کسي که درگير طراحي سيستم تعليق خودرو بوده است ميگويم که طراحي سيستم تعليق بر مبناي نيروهايي است که بسيار بزرگتر ازنيروهاي ترمزگيري و دست اندازهايي که مصداق اين تعريف هستند. بنابراين با نگه داشتن ترمز در اين شرايط اتفاق خاصی برای سيستم تعليق و .. نمی افتد.
2- بالا کشيدن ترمز دستي بدون نگهداشتن کليدآن: چندي پيش در انگليس ديدم که دوستم زماني که ميخواهد ترمز دستي را بالابکشد دکمه آن را فشار ميدهد و سپس آن را بالا ميکشد از او پرسيدم دليل اينکارت چيه؟ گفتش اولين باري که براي امتحان رانندگي رفته بودم سر همين کشيدنترمز دستي منو رد کردن و براي همه خنده دار بود که ميگفتم تو ايران همهاينطوري ترمز دستي رو ميکشن و بعدا متوجه شدم که انگليسي ها به اين دکمهکلاچ ترمز دستي ميگويند و تا زماني که کلاچ ترمز دستي را نگرفتي نبايد آنرا بالا بکشي بعدا خودم هم از تعدادي از دوستانم که مکانيک را به صورت علميميدانند گفتند که کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن باعث خرابي چرخدنده هاي آن و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي ميشود(خدا رو شکرخودم اين عادت رو ترک کردم و ترمز دستي رو درست بالا ميکشم)
جواب: اين يکي ديگه واقعا نادرست است.
http://www.gordon-glasgow.org/Images/34.gif
http://avrparts.com/shop/images/00-4549-0.jpg
اين عکس مکانيزم يک ترمز دستي است که تقريبا در اغلب خودروها يکسان است. فشار دادن دکمه ترمز دستي واقعا تاثيري در سيستم ترمز دستي ندارد. مکانيزم ترمز دستی شامل درگيري يک شبه بادامک (قطعه شماره 11 در شکل) با چرخدنده بسيار ساده و غير حساس قطعه 14 است. وظيفه اين چرخدنده تنها قفل کردن ترمز است و کيفيت سطح آن از چرخدنده هايي که براي انتقال قدرت استفاده مي شوند بسيار پايين تر است و اساسا سايش در آن اهميتي ندارد. افزون بر اين، نيروي ناشي از فنر قفل کننده هم آنقدر کم است که حتي در طول چندين برابر طول عمر خودرو توانايي ايجاد سايشي که به اين چرخدنده صدمه بزند را ندارد. . ترمز دستي يکي از سيستم هاي ايمني خودرو محسوب مي شود و ضرايب ايمني بکار گرفته در طراحي آن به قدري بالاست که اگر قرار بود با نيروي ناچيزي که فنر ترمز دستي در هنگام بالا کشيدن روي چرخدنده آن اعمال مي کند دچار فرسودگي و نقص فني شود در شرايطي که قرار است خودرو را متوقف کند چه بلايي سر آن مي آمد!!!!!!!!!