عادت ها و اعتقادات غلط ایرانی ها در رانندگی و نگهداری از خودرو *مهم *

yasser_proe

عضو جدید
کاربر ممتاز
رانندگی و نگهداری از خودرو
عادت ها و اعتقادات غلط ایرانی ها در رانندگی و نگهداری از خودرو

1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد


2-بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش ادامه مطلب را کلیک نمایید خواندن این مطلب برای همه واجب می باشد ... با تشکر فراوان از مهندس Z.G

ادامه مطلب * مشاهده کامل و دانلود کلیک نمایید
 

yasser_proe

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانستنیهای خودرو

دانستنیهای خودرو

سلام خداییش این مطلب خوندنش واجبه برای همه :cool:

شما دوستان کدوم یک از مطالب گفته شده رو رعایت میکنید ؟:que::redface:
 

rattling_boy

عضو جدید
سلام خداییش این مطلب خوندنش واجبه برای همه :cool:

شما دوستان کدوم یک از مطالب گفته شده رو رعایت میکنید ؟:que::redface:


خوب اگه احساس می کنید خوندنش واجبه بقیه مطلب رو هم تو همین تاپیک قرار می دادید تا دوستان تو زحمت کمتری بیفتن برای خوندن ادامه ی مطلب:razz::question:
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
چند روز پيش ايميلي در همين مورد دريافت کردم. لازم است بدانيد که برخي از چيزهايي که در اين نوشته آمده است غلط است. من کاري با عادات ايرانيها ندارم اما به عنوان يک مهندس طراح خودرو در مورد يکي دو تا از اين موارد که آشنايي دارم توضيح مي دهم:

1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي،اکسل و سيستم ترمز اتومبيل وارد ميکند و نحوه صحيح رد شدن از دست انداز به اين صورت است که بايد طوري برنامه ريزي کنيم که تا قبل از رسيدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشيم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.
جواب: حداقل در سرعتهاي پايين که معمولا اين مورد اتفاق مي افتد نادرست است. به عنوان کسي که درگير طراحي سيستم تعليق خودرو بوده است مي گويم که طراحي سيستم تعليق بر مبناي نيروهايي است که بسيار بزرگتر از نيروهاي ترمزگيري و دست اندازهايي که مصداق اين تعريف هستند. بنابراين با نگه داشتن ترمز در اين شرايط اتفاق خاصی برای سيستم تعليق و .. نمی افتد.

2- بالا کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن: چندي پيش در انگليس ديدم که دوستم زماني که ميخواهد ترمز دستي را بالا بکشد دکمه آن را فشار ميدهد و سپس آن را بالا ميکشد از او پرسيدم دليل اين کارت چيه؟ گفتش اولين باري که براي امتحان رانندگي رفته بودم سر همين کشيدن ترمز دستي منو رد کردن و براي همه خنده دار بود که ميگفتم تو ايران همه اينطوري ترمز دستي رو ميکشن و بعدا متوجه شدم که انگليسي ها به اين دکمه کلاچ ترمز دستي ميگويند و تا زماني که کلاچ ترمز دستي را نگرفتي نبايد آن را بالا بکشي بعدا خودم هم از تعدادي از دوستانم که مکانيک را به صورت علمي ميدانند گفتند که کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن باعث خرابي چرخ دنده هاي آن و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي ميشود(خدا رو شکر خودم اين عادت رو ترک کردم و ترمز دستي رو درست بالا ميکشم)
جواب: اين يکي ديگه واقعا نادرست است.
http://www.gordon-glasgow.org/Images/34.gif
http://avrparts.com/shop/images/00-4549-0.jpg
اين عکس مکانيزم يک ترمز دستي است که تقريبا در اغلب خودروها يکسان است. فشار دادن دکمه ترمز دستي واقعا تاثيري در سيستم ترمز دستي ندارد. مکانيزم ترمز دستی شامل درگيري يک شبه بادامک (قطعه شماره 11 در شکل) با چرخدنده بسيار ساده و غير حساس قطعه 14 است. وظيفه اين چرخدنده تنها قفل کردن ترمز است و کيفيت سطح آن از چرخدنده هايي که براي انتقال قدرت استفاده مي شوند بسيار پايين تر است و اساسا سايش در آن اهميتي ندارد. افزون بر اين، نيروي ناشي از فنر قفل کننده هم آنقدر کم است که حتي در طول چندين برابر طول عمر خودرو توانايي ايجاد سايشي که به اين چرخدنده صدمه بزند را ندارد.
. ترمز دستي يکي از سيستم هاي ايمني خودرو محسوب مي شود و ضرايب ايمني بکار گرفته در طراحي آن به قدري بالاست که اگر قرار بود با نيروي ناچيزي که فنر ترمز دستي در هنگام بالا کشيدن روي چرخدنده آن اعمال مي کند دچار فرسودگي و نقص فني شود در شرايطي که قرار است خودرو را متوقف کند چه بلايي سر آن مي آمد!!!!!!!!!
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
چند روز پيش ايميلي در همين مورد دريافت کردم. لازم است بدانيد که برخي ازچيزهايي که در اين نوشته آمده است غلط است. من کاري با عادات ايرانيهاندارم اما به عنوان يک مهندس طراح خودرو در مورد يکي دو تا از اين موارد که آشنايي دارم توضيح مي دهم:


1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور ازدست اندازها:اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي،اکسل و سيستم ترمزاتومبيل وارد ميکند و نحوه صحيح رد شدن از دست انداز به اين صورت است کهبايد طوري برنامه ريزي کنيم که تا قبل از رسيدن به دست انداز سرعت را کمکرده باشيم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.
جواب: حداقل در سرعتهاي پايين که معمولا اين مورد اتفاق مي افتد نادرست است. به عنوان کسي که درگير طراحي سيستم تعليق خودرو بوده است ميگويم که طراحي سيستم تعليق بر مبناي نيروهايي است که بسيار بزرگتر ازنيروهاي ترمزگيري و دست اندازهايي که مصداق اين تعريف هستند. بنابراين با نگه داشتن ترمز در اين شرايط اتفاق خاصی برای سيستم تعليق و .. نمی افتد.

2- بالا کشيدن ترمز دستي بدون نگهداشتن کليدآن: چندي پيش در انگليس ديدم که دوستم زماني که ميخواهد ترمز دستي را بالابکشد دکمه آن را فشار ميدهد و سپس آن را بالا ميکشد از او پرسيدم دليل اينکارت چيه؟ گفتش اولين باري که براي امتحان رانندگي رفته بودم سر همين کشيدنترمز دستي منو رد کردن و براي همه خنده دار بود که ميگفتم تو ايران همهاينطوري ترمز دستي رو ميکشن و بعدا متوجه شدم که انگليسي ها به اين دکمهکلاچ ترمز دستي ميگويند و تا زماني که کلاچ ترمز دستي را نگرفتي نبايد آنرا بالا بکشي بعدا خودم هم از تعدادي از دوستانم که مکانيک را به صورت علميميدانند گفتند که کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن باعث خرابي چرخدنده هاي آن و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي ميشود(خدا رو شکرخودم اين عادت رو ترک کردم و ترمز دستي رو درست بالا ميکشم)


جواب: اين يکي ديگه واقعا نادرست است.

http://www.gordon-glasgow.org/Images/34.gif
http://avrparts.com/shop/images/00-4549-0.jpg

اين عکس مکانيزم يک ترمز دستي است که تقريبا در اغلب خودروها يکسان است. فشار دادن دکمه ترمز دستي واقعا تاثيري در سيستم ترمز دستي ندارد. مکانيزم ترمز دستی شامل درگيري يک شبه بادامک (قطعه شماره 11 در شکل) با چرخدنده بسيار ساده و غير حساس قطعه 14 است. وظيفه اين چرخدنده تنها قفل کردن ترمز است و کيفيت سطح آن از چرخدنده هايي که براي انتقال قدرت استفاده مي شوند بسيار پايين تر است و اساسا سايش در آن اهميتي ندارد. افزون بر اين، نيروي ناشي از فنر قفل کننده هم آنقدر کم است که حتي در طول چندين برابر طول عمر خودرو توانايي ايجاد سايشي که به اين چرخدنده صدمه بزند را ندارد.
. ترمز دستي يکي از سيستم هاي ايمني خودرو محسوب مي شود و ضرايب ايمني بکار گرفته در طراحي آن به قدري بالاست که اگر قرار بود با نيروي ناچيزي که فنر ترمز دستي در هنگام بالا کشيدن روي چرخدنده آن اعمال مي کند دچار فرسودگي و نقص فني شود در شرايطي که قرار است خودرو را متوقف کند چه بلايي سر آن مي آمد!!!!!!!!!




1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور ازدست اندازها:اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي،اکسل و سيستم ترمزاتومبيل وارد ميکند و نحوه صحيح رد شدن از دست انداز به اين صورت است کهبايد طوري برنامه ريزي کنيم که تا قبل از رسيدن به دست انداز سرعت را کمکرده باشيم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.
جواب: حداقل در سرعتهاي پايين که معمولا اين مورد اتفاق مي افتد نادرست است. به عنوان کسي که درگير طراحي سيستم تعليق خودرو بوده است ميگويم که طراحي سيستم تعليق بر مبناي نيروهايي است که بسيار بزرگتر ازنيروهاي ترمزگيري و دست اندازهايي که مصداق اين تعريف هستند. بنابراين با نگه داشتن ترمز در اين شرايط اتفاق خاصی برای سيستم تعليق و .. نمی افتد.



سلام

مهندس من با جواب اولی شما مخالفم که گفتید فشار به سیستم تعلیق خودرو نمیاد
زمانی که ما در سرعت نسبتا بالا ترمز میگیریم سیستم تعلیق تحت نیروی ترمز قرار میگیره و فنر ها فشرده میشن هنگامی که به سرعت گیر میرسیم و از اون رد میشیم
حالت ارتجاعی فنر نسبت به حالت عادی (بسته به شدت ترمز ) کم میشه
پس ضربه ی محکمی به اتاق احساس میشه که اگه تکرار بشه به سیستم فنر بندی آسیب وارد میکنه و در بعضی موارد منجر به شکستن فنر میشه

و اما در جواب ترمز دستی
اصلا همچین چیزی نیست این تفکر کاملا غلطه




 

yasser_proe

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحلیل خودرو

تحلیل خودرو

1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور ازدست اندازها:اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي،اکسل و سيستم ترمزاتومبيل وارد ميکند و نحوه صحيح رد شدن از دست انداز به اين صورت است کهبايد طوري برنامه ريزي کنيم که تا قبل از رسيدن به دست انداز سرعت را کمکرده باشيم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.
جواب: حداقل در سرعتهاي پايين که معمولا اين مورد اتفاق مي افتد نادرست است. به عنوان کسي که درگير طراحي سيستم تعليق خودرو بوده است ميگويم که طراحي سيستم تعليق بر مبناي نيروهايي است که بسيار بزرگتر ازنيروهاي ترمزگيري و دست اندازهايي که مصداق اين تعريف هستند. بنابراين با نگه داشتن ترمز در اين شرايط اتفاق خاصی برای سيستم تعليق و .. نمی افتد.



سلام

مهندس من با جواب اولی شما مخالفم که گفتید فشار به سیستم تعلیق خودرو نمیاد
زمانی که ما در سرعت نسبتا بالا ترمز میگیریم سیستم تعلیق تحت نیروی ترمز قرار میگیره و فنر ها فشرده میشن هنگامی که به سرعت گیر میرسیم و از اون رد میشیم
حالت ارتجاعی فنر نسبت به حالت عادی (بسته به شدت ترمز ) کم میشه
پس ضربه ی محکمی به اتاق احساس میشه که اگه تکرار بشه به سیستم فنر بندی آسیب وارد میکنه و در بعضی موارد منجر به شکستن فنر میشه

و اما در جواب ترمز دستی
اصلا همچین چیزی نیست این تفکر کاملا غلطه





سلام دوست عزیز ممنون از تحلیلتون ;)
 

Arminiya

عضو جدید
والا چه عرض کنم همه از ما ایرانیا ایراد میگیرن حقم دارن ها تازه به این موضوع رسیدی که در رانندگی اشتب میکنیم ؟
ماشینمو دادم بابام که کاراشو راه بندازه حدود یه هفته ای دستش بود روزی که برگردوند ماشین ناله میکرد و زار میزد معلوم نیست پدر گرام بنده با این ماشین چیکار کرده و کجا رفته ، 100 تا این ماشین فدای تار موی بابام منظور همون بد رانندگی کردنه
 

yasser_proe

عضو جدید
کاربر ممتاز
آموزش رانندگی

آموزش رانندگی

والا چه عرض کنم همه از ما ایرانیا ایراد میگیرن حقم دارن ها تازه به این موضوع رسیدی که در رانندگی اشتب میکنیم ؟
ماشینمو دادم بابام که کاراشو راه بندازه حدود یه هفته ای دستش بود روزی که برگردوند ماشین ناله میکرد و زار میزد معلوم نیست پدر گرام بنده با این ماشین چیکار کرده و کجا رفته ، 100 تا این ماشین فدای تار موی بابام منظور همون بد رانندگی کردنه

کل نسل و افرادی که با خودروهای دیزلی یا کاربراتی تجربه رانندگی دارن الان باید حتما یه بازنگری تو نحوه رانندگی و برخورد با موارد ذکر شده مقاله انجام بدن ... موفق باشن .
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
کل نسل و افرادی که با خودروهای دیزلی یا کاربراتی تجربه رانندگی دارن الان باید حتما یه بازنگری تو نحوه رانندگی و برخورد با موارد ذکر شده مقاله انجام بدن ... موفق باشن .


منم کاملا موافقم
خودم هم مثل آرمین همچین مشکلی دارم و باهاش کنار میام
 
بالا