طلاق در ايران، بحران يا راه حل

Sarp

مدیر بازنشسته
در يك نشست پژوهشي در تهران، اعلام شده كه سن طلاق در ايران پائين آمده و آمار طلاق در تهران سه برابر بقيه نقاط كشور است.

حسن حسيني، عضو هيات علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در نشست"طلاق، بحران يا راه حل" گفت كه بر اساس تحقيقات، آمار طلاق در تهران سه برابر ميانگين كشوري است.

آقاي حسيني در اين نشست گفت پس از تهران، خراسان رضوي، اصفهان و فارس بيشترين آمار طلاق را دارند و يزد نيز كمترين آمار طلاق را به خود اختصاص داده است.

غير از آماري كه در اين نشست ارائه شد، دلايل افزايش طلاق بود. آقاي حسيني با اشاره به اينكه آشنايي قبل از ازدواج "بحران هاي كمتري را در طول زندگي ايجاد مي كند" گفت: نبايد ازدواج را راهي مشروع براي رسيدن فرد به رابطه جنسي سالم دانست. زندگي زناشويي بايد به نيازهايي بيش از روابط جنسي متكي باشد، نياز است كه امكان آشنايي بيشتر دختر و پسر فراهم شود.

آقاي حسيني ادامه داد: "در حال حاضر نمي توانيم مدارس مختلط داشته باشيم و اخيرا بر روي جداسازي دانشگاه ها كار مي شود اين جداسازي راه به جايي نمي رساند چرا كه بايد ذهنمان را جداسازي كنيم ."

اين عضو هيات علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران بيكاري، اعتياد و روابط سرد جنسي بين زوجين را از ديگر دلايل طلاق در ايران عنوان كرد در عين حال طلاق را در مواردي راه حل دانست و گفت: طلاق در برخي موارد چيز بسيار خوبي است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به مطالعات انجام شده در اين بخش گفت در مقايسه ميان خانواده هايي كه دائما درگير هستند و خانواده هايي كه از هم جدا شده اند، فرزندان خانواده هاي طلاق از خانواده هاي متشنج وضعيت بهتري دارند.

افزايش طلاق جوانان

در اين نشست يك روزه سه نفر از استادان دانشگاه ها در حالي به بررسي اين مشكل در ايران پرداختند كه دولت ايران با اجراي با پرداخت انواع وام ها و تسهيلات ديگر سعي دارد تا جوانان را به ازوداج تشويق كند.

شهلا كاظمي پور رئيس مركز مطالعات و پژوهش هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه در اين نشست با بيان اينكه علت اصلي افزايش طلاق در ايران ازدواج هاي نادرست است گفت كه ازدواج هاي زودرس منجر به طلاق مي شود.

او گفت: البته مسئولان از اينكه من چنين نكته اي را مطرح كنم خوششان نمي آيد اما عمدتا ازدواج هاي زود رس و ازدواج هاي نينديشيده است كه به طلاق منجر مي شود.

رئيس مركز مطالعات و پژوهش هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه با ارائه آماري در اين خصوص گفت براساس آمارهاي سال 88 بيشترين واقعه طلاق براي زنان در گروه سني 20 تا 24 سال و براي مردان از سن 25 تا 29 سال اتفاق افتاده است و اين نشان مي دهد كه پديده طلاق كم كم به سوي جوان شدن حركت مي كند.

خانم كاظمي پور همچنين به افزايش آمار طلاق توافقي در ميان جوانان اشاره كرد و افزود: آمار جدايي به دنبال فقدان درك و تفاهم و بدون درگيري ميان زوجين به حدي رسيده است كه مي توان با اعلام آن هشدار جدي به جامعه داد.

رئيس مركز مطالعات و پژوهش هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه با تاكيد بر اين كه بر اساس آمار، طلاق در كشور سير صعودي دارد، گفت:"موضوع طلاق ديگر محدود به شهرهاي بزرگ نيست و مي توان اين معضل را به راحتي در روستاهايي كه در پيشينه خود قرن ها با طلاق بيگانه بودند نيز احساس كرد."

سوسن باستاني، عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا از ديگر سخنرانان اين نشست تاكيد بيش از اندازه بر روي ازدواج را نادرست دانست و گفت:" تاكيد بيش از اندازه بر ازدواج بدون توجه به انگيزه هاي ازدواج و نوع روابطي كه در ازدواج شكل مي گيرد و بدون فرهنگ سازي لازم براي ازدواج صحيح اشتباه است."

خانم باستاني با اشاره به اينكه طلاق از نظر هيچ كس پسنديده نيست، اعلام كرد ما حداقل دو برابر آمار طلاق رسمي، طلاق پنهان يا عاطفي داريم.

اين عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا شروع نادرست ازدواج ها در خيلي از موارد را باعث بروز طلاق عاطفي دانست و در تعريف اين نوع طلاق گفت وقتي كاهش چشمگير رضايت از رابطه و تعاملات مثبت رخ مي دهد فرض را بر اين مي گذاريم كه طلاق عاطفي روي داده است.

fairfamilylaw.info
 

Similar threads

بالا