طرز کار کولر گازی

rainyman2000

عضو جدید
سلام
روغن کمپرسور در این مدت ته نشین میشود . اگر اطلاع داشته باشید روغن مایع است و غیر قابل تراکم و اگر ته نشین نشود ممکن است به کمپرسور آسیب وارد کند .
خوب برای اینکه این مشکل پیش نیاد از یک گرم کن روغن استفاده می کنن
 

mohammadfarahroo

عضو جدید
اگه در مورد سیستم های تبریدی مطلب خوب و کلی می خوای فصل مربوط بخ سیستم های تبرید کتاب ترمودینامیک سنجل خوبه
 

mohammadfarahroo

عضو جدید
شما باید بدونین کل سیستمهای خنک کننده از سیکل کلی پیروی می کنند که شامل کمپرسور. کندانسور. لوله مویی. اواپراتور. که این یک نمونه ساده می باشد در سیستمهای بزرگ تر ما از شیر برقی اکس پنشن ولو .رسیور شیر برقی و ..... استفاده می شود

عزیز من کل سیستم های تبرید نه :exclaim::exclaim:کل سیستم های تبرید تراکمی این جری کار میکنن ;)
سیستم های جذبی هم هستند که سیکلش یه کم فرق داره
و سیستم های تبرید گازی (با سیستم ترکمی کولر های گازی فرق عمده داره ) هم وجود دارن که عکس سیکل برایتون عمل می کنه و در ضمن دو تا مبدل حرارتی داره و عمل احتراق درش انجام نمی شه
 

mechdes

عضو جدید
اطلاعات کامل کولر گازی + فایل پاور پوینت ارایه در وبلاگ من
 

s:gh

عضو جدید
سلام بچه ها من تازه اما با دست پر اومدم . اطلاعات و مقالات زیادی درباره چیلرهاوفن کویل ها و کلا هر چه در مورد تاسیسات باشه دارم که فک میکنم به دردتون بخوره فقط کار با این سایت رو بلد نیستم برای دریافت درخواستتون رو به ایمیل saeed.gholami@yahoo.com بفرستید امیدوارم اطلاعات خوبی براتون باشه.
 

s:gh

عضو جدید
رادياتورها و انواع آنها

رادياتورها و انواع آنها

رادياتورها و انواع آنها : رادياتورها يكي از دستگاههاي پخش آننده حرارت هستند آه در انواع مختلفي از نظر جنس ، اندازه فرم به بازار مصرف عرضه مي شوند .رادياتورها از نظر جنس ، در انواع فولادي آلومينيومي و چدني ساخته مي شوند. رادياتورهاي فولادي و ساختمان آنها : رادياتورهاي فولادي از ورق آهن به ضخامت ( 1.25 ميلي متر) در ابعاد و اندازه هاي مختلف ، معمولا به صورت پره اي ساخته مي شوند .هر پرده رادياتور شامل دو صفحه پرس شده است آه بر روي هم قرار گرفته ، لبه ي آنها به يكديگر جوش مقاومتي داده مي شود . با قرار گرفتن دو صفحه پرس شده بر روي هم ، مسير هايي براي عبور آب در حد فاصل دو صفحه ايجاد مي گردد. پره هاي توليد شده ، در آارخانه به يكديگر متصل مي شوند تا رادياتور با تعداد پره ي مورد نظر تهيه گردد. آارخانه ها تعداد پره هاي رادياتورهاي فولادي را بر حسب سفارش بازار توليد مي آنند. اندازه ي رادياتورهاي فولادي را بر حسب سفارش بازار توليد مي آنند . اندازهرادياتورها ي فولادي بر حسب پهناي پره و ارتفاع محور تا محور آلكتورههاي بالا و پايين آن بيان مي شود. منظور از رادياتور 25 ) ، رادياتور ( 25 ) پره با پره هايي به پهناي ( 200 ميلي *200*500) متر ) و ارتفاع محور تا محور لوله هاي رفت و برگشت ( 500 ميلي متر) است. انواع رادياتورهاي فولادي : رادياتور هاي فولادي از نظر ارتفاع و پهنا در اندازه هاي مختلفي ساخته شدهف به بازار عرضه مي شوند آه هر آدام بر حسب ابعاد و اندازه محل نصب رادياتور در داخل ساختمان ، مورد استفاده قرار مي گيرند. رادياتورهاي آلومينيومي و ساختمان آنها : رادياتور هاي آلومينيومي نيز به 7) و )،( صورت پره اي از جنس آلومينيوم توليد ومعمولا در قطعات ( 5 10 ) پره به بازار عرضه مي شوند.لبه ي آلكتور بالاو پايين اين رادياتور ) ها در يك طرف از داخل رزوه ي راست گرد و در طرف ديگر رزوه ي چپ گرد مي شود، به اين ترتيب رادياتورها را مي توان به وسيله ي مغز هايي آه نصف طول آن دنده ي راست گرد و نصف ديگر آن، چپ گرد است به يكديگر متصل نمود . به نوان مثال براي رادياتور ( 15 ) پره ؛ يك دستگاه رادياتور ( 5) پره را با يك دستگاه رادياتور ( 10 ) پره به متصل مي آنند.انواع رادياتورهاي آلومينيومي: در انواع مختلفي از نظر : پهنا ،ارتفاع محور تا محور ، آلكتورهاي بالا تا پايين ، شكل ظاهري قدرت حرارتي متفاوت و با شرايط استاندارد تويد و به بازار عرضه مي شوند. آنوآتور و ساختمان آن از يك يا چند لوله ي پره دار آه داخل محفظه اي قرار گرفته « آنوآتور » اند، تشكيل شده است. اين دستگاه در اندازه هاي مختلفي از نظر طول ، ارتفاع و پهنا ساخته مي شود.لوله هاي پره دار ممكن است از نوع لوله هاي آهني و يا غيره آهني مانند لوله هاي مسي باشند. هوا از قسمت پايين وارد و پس از گرم شدن به روش جا به جايي از دريچه بالا خارج شده ، وارد وجود « دمپري » فضاي مورد نظر مي شود. در محل خروج هوا از آنوآتور دارد آه به وسيله ي آن مي توان مقدار لازم تنظيم کرد.
 

mahdip

عضو جدید
یک نوع جدید کولرهای گازی اسپیلیت ها هستند که اگه دیده باشید کندانسورشون به طور جداگانه در محیط آزاد نصب میشه تا بازده بهتره داشته باشند ولی نیاز به لوله کشی دارند چون اواپراتورشون درون مکانیه که میخوایم خنکش کنیم.از نظر قیمتم حدودآ 2.5 برابر کولرهای گازی ساده هستند.
سلام اسم این کولر گازی اسپلیت میباشد
 

mhs_837

عضو جدید
کسی میدونه دلیل اینکه گاهی وقتها اواپراتور یخ میزنه چی هست؟
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کسی میدونه دلیل اینکه گاهی وقتها اواپراتور یخ میزنه چی هست؟



یخ زدن اواپراتور میتونه به دلیل سرمای بسیار زیاد محیط در هنگام کار کولر باشه و یا کار مداوم و روشن بودن طولانی مدت اسپیلت باشه...پیشنهاد میشه در ساعت اولیه صبح که هوا تقریبا حنک هست سیستمهای برودتی خاموش باشن تا هم راندمان کاریشون کاهش پیدا نکنه وهم از بروز همچین مشکلاتی پیشگیری بشه...
 

بیژن مولایی

عضو جدید
یخ زدن اواپراتور میتونه به دلیل سرمای بسیار زیاد محیط در هنگام کار کولر باشه و یا کار مداوم و روشن بودن طولانی مدت اسپیلت باشه...پیشنهاد میشه در ساعت اولیه صبح که هوا تقریبا حنک هست سیستمهای برودتی خاموش باشن تا هم راندمان کاریشون کاهش پیدا نکنه وهم از بروز همچین مشکلاتی پیشگیری بشه...

دلیل اصلی این پدیده، رسیدن دمای سطح اواپراتور به کمتر از مقدار دمای فریز مقدار محتوای رطوبت فضای مورد تهویه است. به هنگام صبحگاه، به دلیل بالا بودن سطح نسبی رطوبت در مقایسه با سایر اوقات روز، این پدیده بیشتر رخ خواهد داد. سنجش رطوبت و محاسبه ی دمای شبنم می تواند در پیشگیری از این پدیده کمک نماید. و از طرفی ایجاد سطح یخ زده بر روی مبدل حرارتی اواپراتور، باعث کاهش ضریب انتقال حرارت ان می شود.


-----------------------------------------------------------
زندگی صحنه ی یکتای هنر مندی ماست. هر کسی نغمه خویش خواند و از صفحه رود
 

mojtaba_mbs

عضو جدید
خب چه چیزی باعث میشه دمای سطح اواپراتور به کمتر از مقدار دمای فریز برسه؟

سلام دوست عزیز
تا اونجایی که من میدونم مهمترین دلیلش بد کار کردن ترموستات هست
البته این دلیل بر خرابی ترموستات هم نیست :surprised:، به این معنی که شاید ترموستات درست کار کند و فرمان قطع کردن کمپرسور را بدهد ولی کمپرسور به صورت یکسره کار کند و به همین دلیل دمای اواپراتور به زیر صفر می رسد و باعث یخ زدن آن می شود
امیدوارم مفید واقع شده باشه
 

بیژن مولایی

عضو جدید
سلام دوست عزیز
تا اونجایی که من میدونم مهمترین دلیلش بد کار کردن ترموستات هست
البته این دلیل بر خرابی ترموستات هم نیست :surprised:، به این معنی که شاید ترموستات درست کار کند و فرمان قطع کردن کمپرسور را بدهد ولی کمپرسور به صورت یکسره کار کند و به همین دلیل دمای اواپراتور به زیر صفر می رسد و باعث یخ زدن آن می شود
امیدوارم مفید واقع شده باشه

این چیزی که شما فرمودین میشه ظاهر قضیه و علت فرعی، اون چه که در بطن ماجرا میگذره، به ترمودینامیک مسئله برمی گرده.

--------------------------------------------------------------
می گویند او می آید، من هم منتظرم، نه همچون منتظرانش، منتظرم در کنار آن منتظرانش!
 

بیژن مولایی

عضو جدید
خب چه چیزی باعث میشه دمای سطح اواپراتور به کمتر از مقدار دمای فریز برسه؟

منحنی دمای شبنم، کلید حل این مسئله هستش. توضیحات جامع تر و استدلالی رو میشه از کتب زیر استخراج کرد:
1- ترمودینامیک سنجل
2-تهویه مطبوع (نشر دانشگاه فردوسی مشهد)
3- طراحی سیستم های تبرید (موسوی نائینیان)

من خودم این سه تا رو خوندم، البته تو سایر مراجع هم هستش. اگه بیشتر نیاز بود من باز در خدمتم

-----------------------------------
 

mhs_837

عضو جدید
بعید می دونم دلیل برفک ، دمای کم و رطوبت محیط باشه.این کولرگازی که من گفتم این اتفاق واسش میوفته ، وسط ظهر و اوج گرما برفک می زد.تعمیرکار می گفت گازش کم شده و وقتی شارژ می کرد دیگه برفک نمی زد.از طرفی دمای کویل اواپراتور کولرگازی بعید می دونم به زیر صفر برسه چون خیلی راحت بخار آب تقطیر میشه و از درین به بیرون هدایت میشه.و اینکه دمای ایده ال محیط 18تا22 درجه است و اصلا نیازی نیست اختلاف دمای بین کویل و هوای عبوری از کویل اواپراتور 20 درجه باشد.
 

mojtaba_mbs

عضو جدید
منحنی دمای شبنم، کلید حل این مسئله هستش. توضیحات جامع تر و استدلالی رو میشه از کتب زیر استخراج کرد:
1- ترمودینامیک سنجل
2-تهویه مطبوع (نشر دانشگاه فردوسی مشهد)
3- طراحی سیستم های تبرید (موسوی نائینیان)

من خودم این سه تا رو خوندم، البته تو سایر مراجع هم هستش. اگه بیشتر نیاز بود من باز در خدمتم

-----------------------------------
ببخشید
من اولش درست متوجه نشدم ، فکر کردم دلیل مکانیکی منظور ایشون بوده
اینم یه توضیح دیگه:
هوای موجود در حالت نرمال مقداری بخار همراه خود دارد که در حالت عادی وقتی این هوا به سطح اواپراتور برسه ، بخار موجود تبدیل به قطرات می شود .
حال در نظر بگیرید که دمای اواپراتور به زیر صفر برسد ، این بخار به جای تبدیل شدن به قطرات ، یخ می زند و به همین دلیل هم اواپراتور یخ میزنه
در نظر بگیرید که کل این اطلاعات را از تجربه ای که دارم میگم و هیچ گونه درس سیالاتی و ترمودینامیکی را پاس نکردم ، انتظار اینکه بخوام فرمولی بگم را نداشته باشیدا:biggrin::redface:
 

بیژن مولایی

عضو جدید
کولر گازی

کولر گازی

ببخشید
من اولش درست متوجه نشدم ، فکر کردم دلیل مکانیکی منظور ایشون بوده
اینم یه توضیح دیگه:
هوای موجود در حالت نرمال مقداری بخار همراه خود دارد که در حالت عادی وقتی این هوا به سطح اواپراتور برسه ، بخار موجود تبدیل به قطرات می شود .
حال در نظر بگیرید که دمای اواپراتور به زیر صفر برسد ، این بخار به جای تبدیل شدن به قطرات ، یخ می زند و به همین دلیل هم اواپراتور یخ میزنه
در نظر بگیرید که کل این اطلاعات را از تجربه ای که دارم میگم و هیچ گونه درس سیالاتی و ترمودینامیکی را پاس نکردم ، انتظار اینکه بخوام فرمولی بگم را نداشته باشیدا:biggrin::redface:

ممنون از مطلب تکمیلی تون
 

مجیدرحیمی

عضو جدید
درکل تغییر حالت اسپیلیت از سرمایش به گرمایش توسط یه شیر چهاراه می باشد ،این شیر یک شیر برقی می باشد که با فرمان بوبین داده شده مسیر مبرد رو عوض میکنه
 

vahab eblis

عضو جدید
جواب صحیح

جواب صحیح

سلام:داداشای گلم،علت یخ زدگی در اواپراتور.1-دلیل اول یا به عبارتی رایج ترین علت کیپ شدن ***** میباشد(یا همان مخزن روطوبت گیر در مدارهایی با موتور روتوری و در مدارهای کمپرسور پیستونی سیلیکا و مولیکا=جذب کن روغن).2-دلیل بعدی از کار افتادن دمنده یا دمنده های اواپراتور میباشد، و به ندرت بعد کار کردن دمنده(فن اواپراتور).3-مورد بعدی کیپ شدن رادیات اواپراتور(کثیف شدن رایج تر ین علت و.....)4-ایراد در اکسپنشل والو (شیر انبساط) به تنهایی نمیتواند دلیلی برای یخ زدگی باشد.مواردی فوق تخصصی:مهم 1:هنگامی که کولر در حال کار کردن میباشد (در حالتی طبیعی) لوله مدار گاز مبرد بعد از اکس پنشل (شیر انبساط)و حتی قسمت پایینی اکس پنشل در برخی از کولرها یخ میزند و از شلنگ یا شلنگهای تخلیه آب اواپراتور دیده میشود آب تا زمانی که کولر روشن هست بطور داءم و به مقدار زیاد نسبت به کولرهای دیگر به دلیل به وجود آمدن آن در اواپراتور در حال تخلیه میباشد. .مهم 2:گفتم رایج ترین علت یخزدگی کیپ شدن ***** درایر میباشد،میخوام یک راه ،ی فوت کوزه گری ساده ولی توپ بهتون یاد بدم که اگه همکارانم این مطلب را بخوانند منو...........!!؟!.زمانی که اواپراتور یخ میزند بدترین حالتی که معمولا ایجاد میشود،خوب مشخص هستش سنسور سرمایشی عمل کرده به اصطلاح دستور قطع شدن برق (موتور) (AC) را میدهد.و این عملکرد مرتبا تکرار میشود که باعث سوختن موتور((خورد شدن کمپرسور))میشود.به راحتی میتوان از یخزدگی جلو گیری کرد با چک کردن فن های دمنده و رادیات ها.وحالا نکته اصلی:لوله اتصال پشت اکس پنشل(شیر انبساط) را با دست بگیرید این لوله باید داغ باشد در غیر این صورت ***** کیپ(نیمه کیپ)میباشد،که در این حالت فورا باید ***** تعویض گردد (البته برخی *****ها هستن که قابل شستشو هستن).اگر در این زمان تعویض انجام نگردد میبینید که اتصالات از پشت اکس پنشل شروع به یخ زدن میکند،حالا اونهایی که دقت زیادی دارد(آدمهای هوشیار،زرنگ،اینکاره)متوجه این شده اند که یخزدگی همیشه دلیل بر وجود عیب در سیستم سرمایشی نمیباشد،و به راحتی با دیدن قسمتهای یخ زده متوجه آنچه باید شوند میشوند.Vahab
 

vahab eblis

عضو جدید
جواب صحیح

جواب صحیح

سلام:داداشای گلم،علت یخ زدگی در اواپراتور.1-دلیل اول یا به عبارتی رایج ترین علت کیپ شدن ***** میباشد(یا همان مخزن روطوبت گیر در مدارهایی با موتور روتوری و در مدارهای کمپرسور پیستونی سیلیکا و مولیکا=جذب کن روغن).2-دلیل بعدی از کار افتادن دمنده یا دمنده های اواپراتور میباشد، و به ندرت بعد کار کردن دمنده(فن اواپراتور).3-مورد بعدی کیپ شدن رادیات اواپراتور(کثیف شدن رایج تر ین علت و.....)4-ایراد در اکسپنشل والو (شیر انبساط) به تنهایی نمیتواند دلیلی برای یخ زدگی باشد.مواردی فوق تخصصی:مهم 1:هنگامی که کولر در حال کار کردن میباشد (در حالتی طبیعی) لوله مدار گاز مبرد بعد از اکس پنشل (شیر انبساط)و حتی قسمت پایینی اکس پنشل در برخی از کولرها یخ میزند و از شلنگ یا شلنگهای تخلیه آب اواپراتور دیده میشود آب تا زمانی که کولر روشن هست بطور داءم و به مقدار زیاد نسبت به کولرهای دیگر به دلیل به وجود آمدن آن در اواپراتور در حال تخلیه میباشد. .مهم 2:گفتم رایج ترین علت یخزدگی کیپ شدن ***** درایر میباشد،میخوام یک راه ،ی فوت کوزه گری ساده ولی توپ بهتون یاد بدم که اگه همکارانم این مطلب را بخوانند منو...........!!؟!.زمانی که اواپراتور یخ میزند بدترین حالتی که معمولا ایجاد میشود،خوب مشخص هستش سنسور سرمایشی عمل کرده به اصطلاح دستور قطع شدن برق (موتور) (AC) را میدهد.و این عملکرد مرتبا تکرار میشود که باعث سوختن موتور((خورد شدن کمپرسور))میشود.به راحتی میتوان از یخزدگی جلو گیری کرد با چک کردن فن های دمنده و رادیات ها.وحالا نکته اصلی:لوله اتصال پشت اکس پنشل(شیر انبساط) را با دست بگیرید این لوله باید داغ باشد در غیر این صورت ***** کیپ(نیمه کیپ)میباشد،که در این حالت فورا باید ***** تعویض گردد (البته برخی *****ها هستن که قابل شستشو هستن).اگر در این زمان تعویض انجام نگردد میبینید که اتصالات از پشت اکس پنشل شروع به یخ زدن میکند،حالا اونهایی که دقت زیادی دارد(آدمهای هوشیار،زرنگ،اینکاره)متوجه این شده اند که یخزدگی همیشه دلیل بر وجود عیب در سیستم سرمایشی نمیباشد،و به راحتی با دیدن قسمتهای یخ زده متوجه آنچه باید شوند میشوند.Vahab
 

kohla

عضو جدید
سلام:داداشای گلم،علت یخ زدگی در اواپراتور.1-دلیل اول یا به عبارتی رایج ترین علت کیپ شدن ***** میباشد(یا همان مخزن روطوبت گیر در مدارهایی با موتور روتوری و در مدارهای کمپرسور پیستونی سیلیکا و مولیکا=جذب کن روغن).2-دلیل بعدی از کار افتادن دمنده یا دمنده های اواپراتور میباشد، و به ندرت بعد کار کردن دمنده(فن اواپراتور).3-مورد بعدی کیپ شدن رادیات اواپراتور(کثیف شدن رایج تر ین علت و.....)4-ایراد در اکسپنشل والو (شیر انبساط) به تنهایی نمیتواند دلیلی برای یخ زدگی باشد.مواردی فوق تخصصی:مهم 1:هنگامی که کولر در حال کار کردن میباشد (در حالتی طبیعی) لوله مدار گاز مبرد بعد از اکس پنشل (شیر انبساط)و حتی قسمت پایینی اکس پنشل در برخی از کولرها یخ میزند و از شلنگ یا شلنگهای تخلیه آب اواپراتور دیده میشود آب تا زمانی که کولر روشن هست بطور داءم و به مقدار زیاد نسبت به کولرهای دیگر به دلیل به وجود آمدن آن در اواپراتور در حال تخلیه میباشد. .مهم 2:گفتم رایج ترین علت یخزدگی کیپ شدن ***** درایر میباشد،میخوام یک راه ،ی فوت کوزه گری ساده ولی توپ بهتون یاد بدم که اگه همکارانم این مطلب را بخوانند منو...........!!؟!.زمانی که اواپراتور یخ میزند بدترین حالتی که معمولا ایجاد میشود،خوب مشخص هستش سنسور سرمایشی عمل کرده به اصطلاح دستور قطع شدن برق (موتور) (AC) را میدهد.و این عملکرد مرتبا تکرار میشود که باعث سوختن موتور((خورد شدن کمپرسور))میشود.به راحتی میتوان از یخزدگی جلو گیری کرد با چک کردن فن های دمنده و رادیات ها.وحالا نکته اصلی:لوله اتصال پشت اکس پنشل(شیر انبساط) را با دست بگیرید این لوله باید داغ باشد در غیر این صورت ***** کیپ(نیمه کیپ)میباشد،که در این حالت فورا باید ***** تعویض گردد (البته برخی *****ها هستن که قابل شستشو هستن).اگر در این زمان تعویض انجام نگردد میبینید که اتصالات از پشت اکس پنشل شروع به یخ زدن میکند،حالا اونهایی که دقت زیادی دارد(آدمهای هوشیار،زرنگ،اینکاره)متوجه این شده اند که یخزدگی همیشه دلیل بر وجود عیب در سیستم سرمایشی نمیباشد،و به راحتی با دیدن قسمتهای یخ زده متوجه آنچه باید شوند میشوند.Vahab

سلام expansion valve اگه درست کار نکنه سیستم خنکی خوبی نمیدهد و میتوان به راحتی متوجه شد البته این یکی از علل میتواند باشد.
اگر رطوبت بیش از حد باشد بخار هوا جذب لوله های خنک شده و چون درجه انها بعضی اوقات تا حد صفر و زیر ان میرسد باعث برفک و یخ زدگی میشود بنابراین این نمیتونه بعضی اوقات دلیل عیب کولر باشه.
 

kuchuluuu

عضو جدید
air

من نتونستم عکس رو ببینم و ضربدر قرمز نشون میده.چرا؟
 

Similar threads

بالا