طرز تهیه انواع فرنی

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
فرنی از جمله دسرهایی ایرانی به خصوص در لیست غذاهای ماه رمضانی و غذاهای نذری محرم در بعضی شهرهای ایران است که خیلی سریع آماده می‌شود.

فرنی را به عنوان یک صبحانه سالم برای بچه‌ها، تغذیه کودکان بالای شش ماه و نیز برای یک وعده صبحانه تابستانی هم می‌توانید درست کنید.

این دسر می‌تواند به عنوان یک صبحانه خوشمزه برای مهمانی و یک نذری ساده هم مورد استفاده قرار بگیرید.

انواع فرنی جزو دسرهای ساده و خوشمزه‌ای هستند که برای درست کردن آن‌ها به زمان کمی نیاز دارید و در عین حال بسیار مقوی هم هستند.

این دسر هم بک غذای کمی برای کودکان و نوزادان بالای ۶ ماه و هم یک غذای راحت و سیرکننده برای بزرگسالان به خصوص در ایامی مثل ماه مبارک رمضان است.

از آنجایی که فرنی با مواد و چاشنی‌های مختلفی تهیه می‌شود، حتی می‌تواند مورد پسند افراد سخت‌گیر هم باشد.

در ادامه انواع مختلف فرنی را به شما معرفی می‌کنیم و روش تهیه آنها را به شما خواهیم گفت.

سوالات متداول درباره طرز تهیه انواع فرنی ساده و مجلسی


در طرز تهیه فرنی ساده خانگی از چه آردی استفاده می‌شود؟
برای تهیه فرنی می‌توانید هم از آرد گندم و هم از آرد برنج یا مخلوطی از هر دو آرد استفاده کنید. همچنین استفاده از نشاسته در طرز تهیه فرنی هم مرسوم است.

چطور بفهمیم که فرنی به غلظت کافی رسیده است؟
بهتر است غلظت فرنی مثل ماست روان باشد و سپس آن را از روی شعله گاز بردارید. برای اینکه بتوانید متوجه شوید فرنی شما آماده سرو و به غلظت مناسب رسیده است، با کفگیر یا قاشق روی آن خطی بکشید و اگر جای خط باقی ماند و سریع از بین نرفت، غلطت فرنی شما مناسب است.

در طرز تهیه فرنی ساده خانگی استفاده از شیر بهتر است یا آب؟
این موضوع کاملا به ذائقه شما بستگی دارد و موادی که در دسترس دارید. اما در حالت کلی استفاده از شیر، فرنی را مغذی‌تر می‌کند. در صورتی هم که از آب استفاده کنید، رنگ فرنی شفاف‌تر خواهد شد.
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه فرنی با نشاسته ساده و چند رنگ به ۵ روش مختلف​


طرز تهیه فرنی با نشاسته ساده و چند رنگ به ۵ روش مختلف



مواد لازم برای تهیه فرنی ساده با نشاسته و شیر (روش اول)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
نشاسته (گندم یا ذرت)۲ قاشق غذاخوری
شیر (سرد باشد)۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۲ قاشق غذاخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
هل (پودر شده یا عرق آن)۱ قاشق چای‌خوری
مغز آجیل، پودر دارچین یا گل محمدیبرای تزیین

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی با نشاسته: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی ساده با شیر و نشاسته​

مراحل طرز تهیه فرنی ساده با شیر و نشاسته

فرنی نشاسته ساده همان طور که از اسم آن مشخص است، رنگ سفید دارد و می‌توانید به عنوان صبحانه یا پیش غذا و حتی برای ماه رمضان یا برای درمان گلودرد و سرماخوردگی، آن را سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی نشاسته با شیر را دنبال کنید.

مرحله اول: نشاسته را آماده کنید​

در ابتدا، نشاسته را در یک کاسه بریزید و شیر سرد را به آن اضافه کنید. شیر و نشاسته را با قاشق هم بزنید تا نشاسته‌ها باز شده و در شیر، کاملا حل شوند. برای اینکه از گلوله نشدن مایه نشاسته مطمئن شوید، مخلوط شیر و نشاسته را از یک صافی یا الک رد کنید.

مرحله دوم: بقیه مواد را اضافه کنید​

مخلوط نشاسته و شیر را روی حرارت ملایم بگذارید تا به آرامی شروع به حباب زدن کند. مدام مایه فرنی را هم بزنید تا به کف ظرف نچسبد. سپس شکر، گلاب و هل را اضافه کنید و هم بزنید تا با مواد نشاسته ترکیب شوند.

مرحله سوم: فرنی نشاسته را سرو کنید​

در آخر، بعد از اینکه فرنی خودش را گرفت و غلظت آن به اندازه یک ماست همزده و یکدست رسید، ظرف را از روی حرارت بردارید. چون فرنی بعد از سرد شدن کمی سفت‌تر می‌شود. فرنی داغ را در ظرف سرو بریزید و اگر می‌خواهید ببندد، صبر کنید در دمای اتاق سرد شود و سپس آن را در یخچال بگذارید. روی فرنی سرد را با پودر دارچین، پودر گل محمدی یا انواع مغزها می‌توانید تزیین و آن را سرو کنید.

طرز تهیه فرنی با نشاسته و آرد برنج (روش دوم)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
شیر سرد۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج۳ قاشق غذاخوری
نشاسته۱ و نیم قاشق غذاخوری
شکر۲ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه نشاسته شیر با آرد برنج​

مراحل طرز تهیه نشاسته شیر با آرد برنج

فرنی با ترکیب نشاسته و آرد برنج و شیر، غلظت بیشتری نسبت به فرنی ساده با نشاسته دارد و می‌توانید با پودر کاکائو یا زعفران هم رنگ‌های دلخواه به آن بدهید. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی نشاسته با شیر و آرد برنج را به روش ساده دنبال کنید.

مرحله اول: آرد برنج و شیر را مخلوط کنید​

در ابتدا، در یک کاسه، شیر سرد را بریزید. آرد برنج را الک کرده و به شیر اضافه کنید. شیر و آرد را کاملا با هم مخلوط کنید تا آرد در شیر حل شود. بهتر است به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه مایه آرد و شیر را استراحت دهید تا آرد کاملا نرم و خمیری شود. در این صورت، فرنی هم زودتر می‌پزد.

مرحله دوم: نشاسته و شکر را اضافه کنید​

بعد از نرم شدن آرد برنج، نشاسته را اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا دانه‌های نشاسته هم در شیر حل شود. می‌توانید مایه فرنی را از صافی رد کنید. سپس محلول به دست آمده را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا کمی غلیظ شود. وقتی فرنی کمی خودش را گرفت، شکر را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا دانه‌های شکر در مایه فرنی حل شوند.

مرحله سوم: فرنی را سرو کنید​

اگر می‌خواهید زعفران یا پودر کاکائو اضافه کنید، در این مرحله به مایه فرنی بیفزایید. فرنی که قوام گرفت ظرف را از روی حرارت بردارید. فرنی را در ظرف مناسب سرو بریزید و با مواد دلخواه تزیین و آن را به صورت گرم یا سرد، میل کنید.

مواد لازم طرز تهیه فرنی با نشاسته و خامه (روش سوم)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
نشاسته۲ قاشق غذاخوری
شیر کم چرب سرد۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران (دم کرده)۱ قاشق غذاخوری
خامه (ساده)۲ قاشق غذاخوری
وانیل۱/۴ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی با نشاسته و خامه​

مراحل طرز تهیه فرنی با نشاسته و خامه

فرنی نشاسته با خامه، بافت لطیفی دارد و به خاطر چربی خامه، طعم آن بسیار خوشمزه است ولی کالری آن بالاست. برای درست کردن این مدل فرنی نشاسته، ‌مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: شیر، نشاسته و خامه را با هم ترکیب کنید​

در ابتدا، شیر سرد را در یک قابلمه بریزید و به آن نشاسته و خامه را اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید تا نشاسته‌ها باز شوند و خامه‌ها در شیر، حل شوند. قابلمه را روی حرارت بگذارید و مواد فرنی را هم بزنید تا غلیظ شود.


مرحله دوم: شکر، وانیل، زعفران و گل را اضافه کنید​

بعد از اینکه مواد فرنی نشاسته کمی سفت شدند، شکر، گلاب، زعفران دم کرده و وانیل را به مواد فرنی اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا حالت سفت و غلیظ به خود بگیرند. بعد از اینکه فرنی، به قوام کافی رسید، آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسب سرو بریزید. صبر کنید فرنی خنک شود سپس روی آن را با مواد دلخواه تزیین و سرو کنید.

دستور تهیه فرنی با نشاسته سه رنگ (روش چهارم)​

طرز تهیه فرنی با نشاسته سه رنگ

برای اینکه فرنی نشاسته سه رنگ داشته باشید، باید نشاسته، شیر سرد، شکر و گلاب را با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را به ۳ قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت، به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری یا غذاخوری (بسته به حجم مایه فرنی) زعفران دم کرده و به یک قسمت (به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری یا غذاخوری) پودر کاکائو یا شکلات تخته‌ای رنده شده اضافه کنید. در نهایت قسمت سوم را بدون افزودنی بگذارید تا سفید بماند.
سپس هر قسمت را جداگانه روی حرارت بپزید. هر یک از مایه‌های فرنی را که پختید، در ظرف سرو بریزید و در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد و خنک. سپس قسمت بعدی را بپزید و به فرنی سرد شده اضافه کنید. همه لایه‌های فرنی را به همین صورت آماده کنید و بعد از اینکه لایه زیری خودش را گرفت، به لایه قبل بیفزایید. در آخر، فرنی را با مواد دلخواه خود تزیین و آن را سرو کنید.

دستور تهیه فرنی با نشاسته و آب (روش پنجم)​

طرز تهیه فرنی با نشاسته و آب

برای طرز تهیه فرنی نشاسته با آب، کافی است هر یک از روش‌های بالا را انجام دهید و فقط جای شیر را با آب عوض کنید. در این صورت، رنگ نشاسته شما از حالت شیری، به شفاف تغییر می‌کند. می‌توانید آرد برنج هم به مایه فرنی اضافه کنید. یا برای رنگ دادن به فرنی، از زعفران یا پودر کاکائو، به مقدار دلخواه استفاده کنید.

روش تهیه فرنی نشاسته قالبی​

برای درست کردن فرنی نشاسته مجلسی می‌توانید آن را به صورت فرنی قالبی تهیه کنید. برای این کار لازم است از قالب‌های دسر استفاده کنید. برای درست کردن فرنی قالبی باید فرنی نشاسته را بعد از آماده کردن داخل قالب مورد نظرتان بریزید.
سپس اجازه دهید فرنی کاملاً در دمای اتاق سرد شود و بعد آن را چند ساعت آن را داخل یخچال قرار دهید. بعد از این که فرنی کاملاً خودش را گرفت، آن را بر روی یک ظرف برگردانید و روی فرنی را با خلال پسته، خلال بادام و … تزیین کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی با نشاسته​


برای غلیظ شدن فرنی با نشاسته چه کنیم؟​

اگر می‌خواهید فرنی شما غلیظ‌تر شود، می‌توانید میزان نشاسته را بیشتر در نظر بگیرید.

برای لطیف شدن بافت فرنی نشاسته چه کنیم؟​

می‌توانید از شیر پرچرب استفاده کنید. همچنین افزودن خامه به مواد نشاسته می‌تواند طعم آن را خامه‌ای و لطیف کند.

چرا فرنی با نشاسته سفت نمیشه؟​

غلظت فرنی باید مثل ماست یکدست باشد؛ نه خیلی شل و نه خیلی سفت. مواد لازم فرنی را کم و زیاد نکنید و طبق دستور فرنی را تهیه کنید تا فرنی شل و آبکی نشود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه فرنی با آرد برنج خوشمزه و مجلسی با نکات مهم پخت​




طرز تهیه فرنی با آرد برنج خوشمزه و مجلسی با نکات مهم پخت


مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد برنج (۴ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
شیر سرد۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج۴ قاشق غذاخوری
شکر۴ قاشق غذاخوری
آبنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلابنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
هل پودر شدهنصف قاشق چای‌خوری
دارچینبرای تزیین
خلال پستهبرای تزیین

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی با آرد برنج: ۲۰ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم فرنی با آرد برنج: حدود ۱۱۷ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه فرنی با آرد برنج​

مراحل طرز تهیه فرنی با آرد برنج برای ۴ نفر

برای تهیه فرنی با آرد برنج باید از آرد برنج باکیفیت و شیر سرد و پرچرب (ترجیحا) استفاده کنید. درست کردن این فرنی بسیار ساده است، نکته مهم این است که باید در تمام مراحل پخت فرنی مدام آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله اول؛ آرد برنج و شیر را ترکیب کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی با آرد برنج باید ۴ لیوان شیر سرد را با آرد برنج در قابلمه بریزید و خوب مخلوط کنید تا آرد کاملا با شیر ترکیب شود. شیر حتما باید سرد باشد تا آرد برنج در شیر گوله نشود.

مرحله دوم؛ مواد فرنی را مخلوط کنید​

مواد فرنی آرد برنج را مخلوط کنید

بعد از این که آرد با شیر ترکیب شد، می‌توانید آب، شکر و پودر هل را به این ترکیب اضافه کنید. قابلمه فرنی را روی حرارت ملایم قرار دهید و شروع به هم زدن فرنی کنید. برای تهیه این فرنی باید مدام آن را هم بزنید تا آرد برنج گلوله نشود.

مرحله سوم؛ گلاب را به فرنی اضافه کنید​

اجازه دهید فرنی روی حرارت ملایم بپزد و غلیظ شود. زمانی که بافت فرنی مثل یک ماست روان و یکدست شد، می‌توانید در دقیقه آخر پخت گلاب را به آن اضافه کنید و مواد را به طور مرتب هم بزنید تا گلاب به خوبی با فرنی ترکیب شود.

مرحله چهارم؛ فرنی آرد برنج را تزیین کنید​

بعد از پخت فرنی شعله گاز را خاموش کنید و فرنی داغ را بلافاصله در ظرف سرو بریزید. صبر کنید فرنی خنک شود سپس آن را با خلال پسته و پودر دارچین یا پودر گل محمدی تزیین کنید. اگر می‌خواهید فرنی را در یخچال بگذارید صبر کنید فرنی کاملا سرد شود سپس آن را در یخچال بگذارید تا آب نیندازد و ترک نخورد.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی ساده با آرد برنج​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی ساده با آرد برنج

  • برای تهیه فرنی با آرد برنج و خامه می‌توانید بعد از آماده شدن فرنی شعله گاز را خاموش کنید. سپس به اندازه ۲ قاشق غذاخوری خامه صبحانه به آن اضافه کنید و بعد فرنی را هم بزنید تا خامه به خوبی با فرنی ترکیب شود. اضافه کردن خامه به فرنی موجب لطیف شدن بافت فرنی و خوش طعم شدن آن می‌شود.
  • در دستور تهیه فرنی با آرد برنج باید آرد برنج را با شیر سرد مخلوط کنید تا آرد گلوله نشود. در صورتی که فرنی را با شیر گرم مخلوط کنید، آرد گلوله‌ای می‌شود.
  • برای تهیه فرنی آرد برنج زعفرانی یا شکلاتی می‌توانید از مقداری پودر کاکائو یا زعفران دم کرده استفاده کنید.
  • در صورت ته گرفتن فرنی به هیچ عنوان فرنی ته گرفته را هم نزنید تا فرنی ته گرفته با تمام فرنی قاطی نشوند و فرنی شما گلوله‌ای نشود.
  • برای اینکه فرنی آرد برنج شما خوشمزه‌تر شود می‌توانید از شیر پرچرب استفاده کنید، اما اگر می‌خواهید فرنی شما رژیمی و سالم باشد از شیر کم چرب استفاده کنید.
  • در طرز تهیه فرنی ساده خانگی با آرد برنج حتما از آرد برنج باکیفیت و تهیه شده از برنج خوش عطر ایرانی استفاده کنید. می‌توانید خودتان برنج ایرانی بخرید و در خانه آرد برنج درست کنید. برای این کار باید برنج خوش عطر ایرانی را بشویید، خشک کنید، در آسیاب پودر و بعد آن را الک کنید و سپس از این آرد برای تهیه فرنی استفاده کنید.
  • برای تزیین فرنی آرد برنج می‌توانید از مقداری گل محمدی خشک و خلال پسته و بادام هم استفاده کنید.
  • فرنی آرد برنج نباید بیش از حد روی حرارت بجوشد، چون سفت می‌شود. زمانی که فرنی داغ است، ممکن است کمی آبکی باشد، اما بعد از سرد شدن سفت می‌شود.
  • برای این که فرنی شما عطر بهتری پیدا کند، می‌توانید از مقداری وانیل هم استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه فرنی با آرد برنج برای یک نفر می‌توانید مواد لازم در این دستور را به ۱/۴ کاهش دهید.
  • برای شیرین کردن فرنی آرد برنج می‌توانید به جای شکر از مقداری عسل، شیره انگور یا خرما یا شیرین کننده‌های طبیعی استفاده کنید.
  • برای تهیه فرنی با آرد برنج بهتر است گلاب را در انتهای پخت به آن اضافه کنید تا عطر آن حفظ شود.
  • در طرز تهیه فرنی با آرد برنج برای نوزادان بهتر است به جای شیر گاو از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کنید.
  • برای تهیه فرنی آرد برنج گیاهی می‌توانید به جای شیر گاو از شیر نارگیل، شیر سویا یا شیر بادام و فندق استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید
  • برای شیرین کردن فرنی آرد برنج می‌توانید به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای نیز استفاده کنید. اضافه کردن شکر قهوه‌ای به فرنی موجب تیره شدن رنگ فرنی می‌شود.
  • در طرز تهیه فرنی با آرد برنج و نشاسته می‌توانید از ترکیب آرد برنج و مقداری نشاسته ذرت استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی با آرد برنج​

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی با آرد برنج

علت ترک خوردن فرنی چیست؟​

اگر فرنی را بیش از حد بجوشانید و غلیظ کنید، ممکن است بعد از سرد شدن روی آن ترک‌هایی ایجاد شود.

چرا فرنی آرد برنج غلیظ نشد؟​

در صورتی که آرد برنج شما پودری نباشد و به خوبی آسیاب نشده باشد یا فرنی را به اندازه نپزید، ممکن است فرنی شما آبکی شود. یکی دیگر از دلایل غلیظ نشدن فرنی آرد برنج، استفاده از شیر به مقدار کم است.

بهترین راه حل برای غلیظ شدن فرنی آرد برنج چیست؟​

برای این که فرنی آرد برنج شما غلیظ شود می‌توانید از مقداری بیکینگ پودر در فرنی استفاده کنید یا در انتهای پخت فرنی کمی خامه صبحانه در آن بریزید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه فرنی با آرد گندم بدون ترک خوردن و آب انداختن​


طرز تهیه فرنی با آرد گندم


مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد گندم و شیر (برای ۱ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد گندم۱ قاشق غذاخوری
شیر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۱ قاشق چای‌خوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
کره۱ قاشق چای‌خوری
دارچین، گل محمدی و خلال پسته یا بادامبرای تزیین

نکته: برای طرز تهیه فرنی با آرد گندم برای ۴ نفر یا ۶ نفر، مقدار مواد را به همان نسبت ۴ یا ۶ برابر کنید.

میزان کالری فرنی گندم: حدود ۲۶/۵ کیلوکالری (در ۱ قاشق غذاخوری)
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی با آرد گندم: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی ساده با آرد گندم​

مراحل طرز تهیه فرنی ساده با آرد گندم

در این روش از طرز تهیه فرنی، به خاطر استفاده از آرد گندم، بافت فرنی غلیظ و سفت می‌شود و شیر هم رنگ سفید و بافت لطیفی به آن می‌دهد. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی با آرد گندم را دنبال کنید.

مرحله اول: آرد را آماده کنید​

در ابتدا آرد را الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. سپس در یک قابلمه کوچک، شیر سرد را بریزید و آرد الک شده را به آن اضافه کنید. شیر و آرد را با قاشق یا لیسک هم بزنید تا آرد در شیر باز شود و با هم کاملا مخلوط شوند. نباید آرد در شیر، حالت گلوله‌ای داشته باشد. در صورتی که می‌خواهید فرنی شما بافت نرمی پیدا کند، مخلوط را از صافی رد کنید. حدود ۵ دقیقه مخلوط را کنار بگذارید تا استراحت کند.

مرحله دوم: شکر و گلاب را اضافه کنید​

وقتی آرد کاملا در شیر، حل شد، قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید شیر شروع به حباب زدن کند. مدام مایه فرنی را با لیسک هم بزنید تا ته نگیرد. بعد نوبت به اضافه کردن شکر می‌رسد. شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر در شیر و آرد حل شوند. گلاب را هم اضافه کنید و هم بزنید.


مرحله سوم: کره را اضافه کنید​

در آخر وقتی مایه فرنی خودش را گرفت و کمی غلیظ شد، کره را اضافه کنید تا بافت نرمی بگیرد. مواد را هم بزنید تا بافت فرنی مثل یک ماست روان و یکدست شود و بعد قابلمه را از روی شعله بردارید.

مرحله آخر: فرنی را سرو کنید​

فرنی را به صورت داغ در ظرف مخصوص سرو بریزید. صبر کنید فرنی خنک شود سپس روی آن را با مواد دلخواه تزیین کنید. اگر می‌خواهید فرنی را به صورت سرد سرو کنید، بعد از خنک شدن آن را در یخچال قرار دهید و بعد میل کنید (فرنی را اگر به صورت گرم در یخچال بگذارید آب می‌اندازد).

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد گندم و آب (برای ۲ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد گندم۳ قاشق غذاخوری
آب۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۲ قاشق غذاخوری
شکر۳ قاشق غذاخوری
خامه۲ قاشق غذاخوری (به دلخواه)
دارچین، خلال پسته و بادامبرای تزیین

میزان کالری فرنی ساده با آب: ۲۰۰ کالری (در ۱۰۰ گرم)
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی ساده: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی با آرد گندم و آب​

مراحل طرز تهیه فرنی با آرد گندم و آب

در این روش به جای شیر از آب برای تهیه فرنی با آرد گندم استفاده می‌شود. رنگ این مدل فرنی شفاف است و اگر شیر در دسترس ندارید، می‌توانید فرنی با آرد و آب را امتحان کنید.

مرحله اول: آب و آرد گندم را حل کنید​

برای شروع، آب سرد را در یک قابلمه بریزید و آرد الک شده را به آن اضافه کنید. آرد و آب را با قاشق هم بزنید تا آرد کاملا در آب حل شود. بهتر است به مدت ۵ دقیقه محلول آرد و آب را کنار بگذارید تا کاملا آرد در آب نرم و باز شود.

مرحله دوم: مواد فرنی را بپزید​

قابلمه را روی حرارت بگذارید و مدام هم بزنید تا شروع به داغ شدن کند. سپس شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر در آب و آرد، حل شوند. با حرارت مداوم، مایه فرنی شروع به غلیظ شدن می‌کند. بعد از اینکه مایه فرنی قوام گرفت، گلاب را اضافه کنید.

مرحله سوم: فرنی ساده را سرو کنید​

بعد از غلیظ شدن مایه فرنی، خامه را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا در مواد فرنی آرد گندم باز شود و بافت لطیفی به آن بدهد. اگر خامه در دسترس ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید یا کمی کره اضافه کنید. وقتی غلظت فرنی به اندازه کافی رسید، قابلمه را از روی حرارت بردارید و فرنی را در ظرف سرو بریزید. روی فرنی را با پودر دارچین و خلال پسته یا بادام تزیین کنید. فرنی را بعد از اینکه از دما افتاد، میل کنید.

نکات طرز تهیه فرنی با آرد گندم​

نکات طرز تهیه فرنی با آرد گندم

  • برای اینکه آرد حالت گلوله گلوله و دانه‌ دانه در شیر یا آب نگیرد، از شیر یا آب سرد استفاده کنید. اگر شیر یا آب گرم یا داغ باشند، آرد به خوبی حل نمی‌شود.
  • برای پخت فرنی، حتما حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و مدام آن را هم بزنید. اگر حرارت زیاد باشد، فرنی بافت دانه دانه می‌گیرد.
  • برای اینکه طعم خام آرد گندم گرفته شود، باید مدت حرارت دادن آرد با شیر یا آب را بالا ببرید. یک روش دیگر هم این است که آرد را جداگانه در تابه کمی تفت دهید و بعد که سرد شد، آن را به شیر یا آب اضافه کنید. البته نیازی به طلایی شدن آرد نیست، همین که خام نباشد، کافی است.
  • دقت داشته باشید که فرنی بعد از سرد شدن، بافت سفت‌تری پیدا می‌کند. بنابراین در زمان خاموش کردن شعله گاز، غلظت آن باید به اندازه ماست روان باشد و اگر مقداری از فرنی را در یک بشقاب بریزید و روی آن با ملاقه، یک شیار ایجاد کنید، شیار، بلافاصله پر نشود.
  • اگر می‌خواهید فرنی آرد گندم را قالبی درست کنید، حتما بلافاصله بعد از درست کردن فرنی با آرد گندم، آن را در ظرف سرو بریزید چون بعد از سرد شدن، در قالب فرم نمی‌گیرد. در ضمن فرنی خیلی سریع سرد می‌شود.
  • برای افزودن طعم و خوشمزه‌تر شدن فرنی، می‌توانید به مایه فرنی، مقداری پودر یا عرق هل، گلاب، پودر کاکائو یا زعفران اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید فرنی با آرد گندم سه رنگ درست کنید، کافی است مایه فرنی را به سه قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت زعفران دم کرده و به یک قسمت پودر کاکائو یا پودر شکلات، اضافه کنید. قسمت سوم را همان مایه ساده به کار ببرید. سپس هر قسمت را حرارت دهید و در ظرف سرو، به صورت لایه‌ای بریزید. هر لایه‌ را بعد از سرد شدن لایه زیری در یخچال اضافه کنید تا در نهایت فرنی سه رنگ با آرد گندم داشته باشید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی با آرد گندم​

چرا فرنی با آرد گندم گلوله گلوله می‌شود؟​

اگر شیر یا آب را به صورت گرم با آرد مخلوط کرده‌اید یا حرارت را در زمان پخت فرنی،‌ زیاد کرده‌اید، بافت فرنی شما نرم و یکدست نمی‌شود.

چرا فرنی ترک میخوره؟​

اگر مایه فرنی خیلی سفت و غلیظ شود، بعد از سرد شدن، احتمال ترک خوردن آن بالا می‌رود. در این صورت مقداری کره یا خامه به فرنی اضافه کنید تا از ترک خوردن فرنی جلوگیری کند. برای گرم کردن دوباره فرنی هم کمی شیر یا آب اضافه کنید و بعد آن را سرو کنید.

چرا فرنی آب میندازه؟​

صبر کنید فرنی در دمای اتاق خنک شود و سپس آن را در یخچال بگذارید تا سرد شود. اگر فرنی را به صورت گرم در یخچال بگذارید آب می‌اندازد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه فرنی شکلاتی ساده و با روکش شکلاتی به روش قالبی​



طرز تهیه فرنی شکلاتی


مواد لازم برای تهیه فرنی شکلاتی با آرد برنج​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنج۳ قاشق غذاخوری سر پر
شکر۳ تا ۴ قاشق غذاخوری سر پر
پودر کاکائو۳ قاشق غذاخوری سر پر
شیر۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر پستهبرای تزیین

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی شکلاتی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی کاکائویی​

مراحل طرز تهیه فرنی کاکائویی

فرنی کاکائویی یا شکلاتی در زمان کوتاهی آماده می‌شود و اگر با پودر کاکائو درست کنید، طعم بسیار جذابی خواهد داشت. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی شکلاتی با آرد برنج را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد فرنی را آماده کنید​

در ابتدا، به صورت جداگانه آرد برنج و پودر کاکائو را الک کنید تا کاملا ناخالصی‌های آن گرفته شود. الک کردن مواد، می‌تواند بافت لطیفی به فرنی بدهد. شیر را هم از یخچال بیرون بیاورید تا همدما با محیط شود.

مرحله دوم: شیر را با آرد برنج و پودر کاکائو مخلوط کنید​

شیر را در قابلمه بریزید و به آن آرد برنج و پودر کاکائوی الک شده را اضافه کنید. با همزن دستی مواد را هم بزنید تا کاملا مخلوط یکدستی داشته باشید و هیچ اثری از گلوله گلوله شدن مواد در شیر نباشد. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید ولی همزمان و در حین گرم شدن مواد داخل قابلمه، باز هم آنها را هم بزنید.

مرحله سوم: شکر را اضافه کنید​

وقتی شیر شروع به گرم شدن کرد، شکر را هم به تدریج به آن اضافه کنید. بهتر است ابتدا ۳ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و آن را بچشید، در صورتی که شیرینی آن هنوز بابت میلتان نبود، ۱ قاشق یا نصف قاشق غذاخوری دیگر شکر اضافه کنید. مواد را دوباره هم بزنید تا دانه‌های شکر در فرنی حل شود.

مرحله چهارم: فرنی شکلاتی را سرو کنید​

در آخر وقتی فرنی به اندازه کافی قوام گرفت و سفت شد (مثل ماست روان)، آن را از روی حرارت بردارید. فرنی شکلاتی را بلافاصله در ظرف سرو بریزید و کمی صبر کنید تا از دما بیفتد و سفت‌تر شود. می‌توانید فرنی را وقتی خنک شد در یخچال هم بگذارید و به صورت سرد میل کنید. روی این فرنی را با مواد دلخواه مثل خلال پسته و بادام یا پودر پسته تزیین و سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی قالبی با کاور شکلاتی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنج۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ و نیم قاشق غذاخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
کره۲۰ گرم
شیر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نوتلا۱ قاشق غذاخوری
شکلات تخته‌ای۱۰۰ گرم
روغن مایع۴ قاشق غذاخوری
خلال پسته و بادامبرای تزیین

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی با روکش شکلاتی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی با روکش شکلاتی​

مراحل طرز تهیه فرنی با روکش شکلاتی

اگر می‌خواهید یک فرنی متفاوت و جذاب داشته باشید، می‌توانید فرنی با روکش شکلاتی درست کنید. این فرنی را می‌توانید در قالب دلخواه تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی با روکش شکلاتی را بخوانید.

مرحله اول: شکلات و قالب فرنی را آماده کنید​

در ابتدا، شکلات تخته‌ای را به قطعات کوچک‌تر، خرد کنید. شکلات‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای یا شیرجوش بریزید و روی حرارت غیر مستقیم (بخار آب یا آب در حال جوشیدن کتری)، بگذارید تا شکلات‌ها به روش بن ماری ذوب و روان شوند. به اندازه ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع هم به شکلات اضافه کنید تا کاملا یکدست و نرم شود. قسمت داخلی قالب سیلیکونی را هم با کمی روغن چرب کنید تا از چسبیدن فرنی و شکلات جلوگیری شود.

مرحله دوم: شکلات را کف قالب بریزید​

بعد از این که شکلات تخته‌ای کاملا ذوب و نرم شد، شکلات را در قالب چرب شده بریزید و قالب را طوری بگردانید و تکان دهید تا همه قسمت‌های داخلی قالب، به شکلات ذوب شده آغشته شود. سپس نوتلا را کف قالب بریزید و با پشت قاشق صاف کنید. قالب را در فریزر بگذارید تا کاملا شکلات سفت شود و شکل قالب را بگیرد.

مرحله سوم: مواد فرنی را بپزید​

در زمانی که شکلات‌های داخل قالب، در فریزر حال سفت شدن است، در یک قابلمه آرد برنج را الک کرده و به شیر اضافه کنید. شیر و آرد را کاملا هم بزنید تا حالت گلوله‌ای نداشته باشد. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و وقتی شیر گرم شد، شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر ذوب شوند. در این مدت حرارت را روی حالت بسیار ملایم بگذارید.

مرحله چهارم: گلاب و کره را اضافه کنید​

مواد فرنی که در حال قوام گرفتن بود، گلاب و کره را اضافه کنید تا هم خوش‌عطر و هم بافت آن لطیف شود. دوباره مواد را هم بزنید تا جایی که کاملا قوام بگیرد ولی خیلی‌ هم سفت نشود. چون فرنی بعد از سرد شدن هم سفت‌تر می‌شود، همین که مثل ماست روان شود کافی است. قابلمه فرنی را از روی حرارت بردارید و کمی صبر کنید تا فرنی از داغی بیفتد و خنک شود.

مرحله چهارم: فرنی را در قالب سیلیکونی بریزید​

در این مرحله، قالب سیلیکونی را از فریزر بیرون بیاورید. باید شکلات روی دیواره‌های قالب کاملا سفت شده باشد. سپس فرنی را به آرامی در قالب بریزید و سطح آن را با پشت قاشق صاف کنید. دوباره قالب را در یخچال یا فریزر بگذارید تا فرنی هم سفت شود و کاملا خودش را بگیرد.

مرحله پنجم: فرنی قالبی با روکش شکلاتی را سرو کنید​

در آخر، وقتی فرنی سفت شد، قالب را از فریزر بیرون بیاورید و فرنی با روکش شکلات را در ظرف سرو برگردانید. به آرامی قالب سیلیکونی را از فرنی و روکش شکلاتی آن جدا کنید. روی فرنی را با مواد دلخواه مثل خلال پسته و بادام تزیین و سرو کنید.
نکته: در این روش می‌توانید به جای فرنی ساده، از فرنی زعفرانی یا فرنی شکلاتی که در روش قبل، طرز تهیه آن را آموزش دادیم، استفاده کنید و فرنی را با روکش شکلات درست کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن فرنی شکلاتی​

فرنی شکلاتی با آرد گندم

فرنی شکلاتی با آرد گندم هم می‌توان درست کرد؟​

بله. به جای آرد برنج می‌توانید از آرد گندم هم استفاده کرده و فرنی شکلاتی با آرد گندم تهیه کنید ولی بافت فرنی با آرد برنج، نرم‌تر و لطیف‌تر و رنگ آن سفید‌تر از فرنی با آرد گندم خواهد شد.

فرنی شکلاتی با نشاسته چه فرقی با فرنی بدون نشاسته دارد؟​

استفاده از نشاسته در فرنی، کاملا اختیاری است و می‌توانید این فرنی شکلاتی را با نشاسته درست کنید. در این صورت به ازای هر یک لیوان دسته‌دار فرانسوی شیر، ۱ قاشق نشاسته ذرت استفاده کنید. به کار بردن نشاسته در مواد فرنی، باعث می‌شود فرنی زودتر خودش را بگیرد و بافت سفت‌تری داشته باشد.

برای تهیه فرنی شکلاتی قالبی از چه قالبی استفاده کنیم؟​

از هر ظرفی به عنوان قالب فرنی می‌توانید استفاده کنید ولی اگر می‌خواهید فرنی شکلاتی را از ظرف بیرون بیاورید، بدون اینکه ظاهر فرنی خراب شود، بهتر است از قالب سیلیکونی که به خوبی سطح داخل آن را چرب کرده‌اید، استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه فرنی جهرمی خوشمزه و مقوی با طعمی متفاوت​


طرز تهیه فرنی جهرمی



مواد لازم برای تهیه فرنی جهرمی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
شیر سرد۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج۱ قاشق غذاخوری
عسل۲ قاشق غذاخوری
دارچین۱ قاشق چای‌خوری
سیب درختی۱ عدد
وانیلنصف قاشق چای‌خوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
خلال پستهبرای تزیین

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی جهرمی: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی جهرمی​

مراحل طرز تهیه فرنی جهرمی

فرنی جهرمی یک دسر سالم و خوشمزه است که برای تهیه آن از سیب و آرد برنج استفاده می‌شود. این فرنی از زمان‌های قدیم که شاید در بسیاری از شهرها خوردن دسر چندان رواج نداشت، تهیه می‌شد و از آن به عنوان یک دسر سنتی بعد از غذا استفاده می‌شود.

مرحله اول؛ سیب درختی را رنده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر اصیل و خوشمزه فرنی جهرمی باید سیب را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را از وسط نصف کنید و دانه‌های سیب را جدا کنید. در ادامه سیب را رنده کنید.

مرحله دوم؛ سیب را با شکر بپزید​

بعد از این که سیب را رنده کردید، آن را همراه با ۱ قاشق غذاخوری شکر در قابلمه بریزید. نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار به آن آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید و سیب به خوبی بپزد.

مرحله سوم؛ عسل و دارچین را به سیب پخته اضافه کنید​

برای تهیه فرنی جهرمی عسل و دارچین را به سیب پخته اضافه کنید

صبر کنید تا سیب بپزد و آب آن تبخیر شود، سپس ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چای‌خوری دارچین به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله چهارم؛ آرد برنج و شیر را با هم مخلوط کنید و بپزید​

در این مرحله باید ۱ قاشق غذاخوری آرد برنج را با یک لیوان شیر سرد ترکیب کنید و با همزن دستی هم بزنید تا آرد در شیر کاملا حل شود. در ادامه این ترکیب را در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. مواد را مدام هم بزنید تا فرنی بپزد و غلیظ شود.

مرحله پنجم؛ سیب پخته را به فرنی اضافه کنید​

زمانی که ترکیب آرد و شیر غلیظ شد، در ۵ دقیقه نهایی پخت فرنی می‌توانید سیب پخته شده و وانیل را به آن اضافه کنید. فرنی را برای ۵ دقیقه دیگر هم بزنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله ششم؛ فرنی جهرمی را سرو کنید​

بعد از این که فرنی آماده شد، آن را به صورت در ظروف کوچک تک نفره بریزید. صبر کنید کمی فرنی خنک شود سپس روی فرنی‌‌ها را با خلال پسته و تکه‌های سیب تزیین کنید. اگر می‌خواهید فرنی را سرد سرو کنید بعد از این‌که فرنی جهرمی سرد شد آن را در یخچال بگذارید تا آب نیندازد.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی جهرمی​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی جهرمی

  • می‌توانید فرنی جهرمی را برای افطار و سحری در ماه مبارک رمضان تهیه کنید.
  • برای تهیه فرنی سیب جهرمی حتما آرد برنج را با شیر سرد ترکیب کنید و بعد روی حرارت قرار دهید. این کار از گلوله شدن آرد در شیر جلوگیری می‌کند.
  • برای جلوگیری از ته گرفتن و گلوله شدن آرد در فرنی، حتما مایه فرنی را به طور مداوم هم بزنید.
  • بعد از اضافه کردن سیب و عسل به فرنی جهرمی نباید آن را برای مدت طولانی روی حرارت قرار دهید.
  • برای مقوی‌تر شدن فرنی جهرمی می‌توانید از مقداری خلال بادام، خلال پسته و مغز گردو در فرنی استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از مقدار دارچین بیشتر یا کمتری برای تهیه فرنی جهرمی استفاده کنید.
  • اضافه کردن وانیل به فرنی جهرمی اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.
  • برای تهیه این فرنی بهتر است از سیب درختی قرمز و شیرین استفاده کنید.
  • به منظور خوش عطر و طعم شدن فرنی جهرمی می‌توانید از مقداری پودر هل یا گلاب به جای وانیل در فرنی استفاده کنید.
  • برای تهیه فرنی جهرمی رژیمی می‌توانید شکر را به طور کامل حذف کنید و این فرنی را تنها با مقداری عسل تهیه کنید.
  • برای تهیه این فرنی می‌توانید به جای پودر دارچین، چند عدد چوب دارچین را با سیب بجوشانید و بعد از این که سیب به طور کامل پخت، چوب دارچین‌ها را از آن بردارید. با این روش رنگ فرنی شما خوشرنگ‌تر می‌شود.
  • به خاطر داشته باشید که برای تهیه فرنی سنتی جهرم باید بعد از رنده کردن سیب پخته و بخارپز، بلافاصله آن‌ها را در قابلمه بریزید. در غیر این صورت رنگ سیب‌ها تیره می‌شود و فرنی شما بدرنگ خواهد شد.
  • در صورت تمایل می‌توانید فرنی سیب جهرمی را بدون شکر آماده کنید و در نهایت این فرنی را با مقداری شیره یا عسل میل کنید.
  • در صورتی که فرنی جهرمی را برای نوزاد آماده می‌کنید، باید شیر، دارچین و عسل را حذف کنید و این فرنی را با آب، آرد برنج، مقداری شیر خشک، سیب و کمی شکر آماده کنید.
  • برای تزیین فرنی مخصوص جهرم می‌توانید از مقداری کنجد برای روی فرنی استفاده کنید.
  • برای تهیه فرنی جهرمی باید از آرد برنج باکیفیت و تازه استفاده کنید تا فرنی شما خوش عطر و لذیذ شود. طرز تهیه آرد برنج در خانه را بلد هستید؟
  • فرنی جهرمی فواید زیادی برای سلامت دارد. مصرف این فرنی به تقویت اعصاب و درمان کم خونی کمک می‌کند، ضدعفونت است و برای درمان خانگی تب یک غذای مفید است.
  • برای تهیه فرنی جهرمی می‌توانید به جای این که سیب را به صورت جداگانه بپزید، آن را رنده کنید و به ترکیب آرد و شیر اضافه کنید تا همه مواد همراه با هم روی حرارت بپزند.
  • استفاده از آرد برنج، سیب رنده شده و دارچین در این فرنی موجب شده تا طعم متمایزی نسبت به سایر انواع فرنی مثل فرنی گل محمدی یا فرنی زعفرانی داشته باشد.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی جهرمی​

فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی جهرمی

چرا فرنی جهرمی سفت میشه؟​

مهم‌ترین علت سفت شدن فرنی جهرمی جوشاندن بیش از حد آن روی حرارت است. از آن جایی که فرنی بعد از سرد شدن، سفت‌تر می‌شود، نباید این فرنی را به مدت طولانی روی حرارت بجوشانید.

چرا فرنی جهرمی آب میندازه؟​

در صورتی که فرنی را به صورت داغ در یخچال قرار دهید، آب می‌اندازد و روی آن ترک‌هایی ایجاد می‌شود. برای نگهداری فرنی باید صبر کنید تا کاملا خنک شود و سپس آن را در یخچال قرار دهید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه فرنی گل محمدی با آرد گندم (گل پالدو) و آرد برنج​



طرز تهیه فرنی گل محمدی



مواد لازم برای تهیه گل پالدو با آرد گندم​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد گندمنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گل محمدی خشک شده۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خلال پسته و خلال بادامبرای تزیین


مدت زمان آماده‌سازی: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی گل محمدی با آرد گندم: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی گل محمدی​


مراحل طرز تهیه فرنی گل محمدی با آرد گندم

درست کردن فرنی گل محمدی با آرد گندم بسیار ساده است. این نکته را باید بدانید که اگر برای تهیه فرنی گل محمدی از آرد گندم استفاده شود، به آن گل پالدو می‌گویند. برای تهیه این فرنی تنها به مقداری آرد گندم، شیر، شکر و گل محمدی خشک شده نیاز دارید.

مرحله اول؛ آرد را الک کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی گل محمدی باید آرد را ۲ بار الک کنید. این کار از گلوله شدن آرد در فرنی جلوگیری می‌کند و بافت و نرم و یکدستی به فرنی شما می‌بخشد.

مرحله دوم؛ آرد را روی حرارت تفت دهید​

در این مرحله باید آرد الک شده را در یک قابلمه بریزید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و آرد را برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. به خاطر داشته باشید که رنگ آرد نباید تیره شود، زیرا در این صورت دسر گل پالدو شما تیره و بد رنگ می‌شود.

مرحله سوم؛ شیر را به آرد اضافه کنید​

در این مرحله باید شیر را به آرد تفت داده شده اضافه کنید و با همزن دستی مواد را مدام هم بزنید. بهتر است آرد را در چند مرحله اضافه کنید و شیر را مدام هم بزنید تا آرد گلوله‌ای نشود.

مرحله چهارم؛ آب را به ترکیب آرد و شیر اضافه کنید​

بعد از این که شیر و آرد به خوبی با هم ترکیب شدند، باید آب را نیز به قابلمه اضافه کنید و دوباره مواد را با همزن دستی مخلوط کنید.

مرحله پنجم؛ گل محمدی خشک شده را به فرنی اضافه کنید​

زمانی که حباب‌های ریز در اطراف فرنی ایجاد شد و فرنی شروع به جوشیدن کرد، می‌توانید گل محمدی خشک شده را به آن اضافه کنید و صبر کنید فرنی برای چند دقیقه کوتاه بجوشد.

مرحله ششم؛ شکر را به فرنی اضافه کنید​

صبر کنید تا فرنی کمی غلیظ شود، سپس می‌توانید شکر را به قابلمه اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید تا شکر در فرنی حل شود.

مرحله هفتم؛ فرنی گل پادو را سرو کنید​

بعد از اضافه کردن شکر تنها چند دقیقه صبر کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. فرنی را به صورت داغ در ظرف‌های مورد نظرتان بریزید. فرنی که سرد شد برای تزیین فرنی‌ها می‌توانید از مقداری خلال پسته، خلال بادام و گل محمدی استفاده کنید. اگر هم می‌خواهید فرنی را در یخچال بگذارید صبر کنید تا در دمای آشپزخانه خنک شود و سپس در یخچال بگذارید که آب نیندازد.

مواد لازم برای تهیه فرنی گل محمدی با آرد برنج​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
شیر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شربت گل محمدینصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج۳ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
خلال پسته و خلال بادامبرای تزیین

مراحل طرز تهیه فرنی گل محمدی​

مراحل طرز تهیه فرنی گل محمدی

برای تهیه فرنی گل محمدی می‌توانید به جای آرد گندم از آرد برنج و شربت گل محمدی استفاده کنید. مراحل طرز تهیه فرنی گل محمدی با آرد برنج دنبال کنید.

مرحله اول؛ شیر و آرد برنج را ترکیب کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی گل محمدی باید شیر سرد را در قابلمه بریزید و آرد برنج را روی آن الک کنید. شیر و آرد را خوب با هم مخلوط کنید. به خاطر داشته باشید که آرد برنج باید با شیر سرد ترکیب شود، زیرا مخلوط کردن آن با شیر گرم موجب گلوله شدن آرد در فرنی می‌شود.

مرحله دوم؛ شکر را به ترکیب شیر و آرد اضافه کنید​

بعد از این که شیر و آرد به خوبی با هم مخلوط شدند، می‌توانید شکر را به این ترکیب اضافه کنید. سپس شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و مواد را به طور مرتب هم بزنید تا شکر کاملا در شیر حل شود.

مرحله سوم؛ شربت گل محمدی و گلاب را به فرنی اضافه کنید​

فرنی را مدام هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد، سپس می‌توانید شربت گل محمدی و گلاب را به فرنی اضافه کنید. دوباره به هم زدن فرنی ادامه دهید تا فرنی شما به غلظت مناسب برسد.

مرحله چهارم؛ فرنی گل محمدی را سرو کنید​

زمانی که فرنی غلیظ شد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. به خاطر داشته باشید که فرنی بعد از سرد شدن غلیظ می‌شود، بنابراین حواستان باشد که آن را بیش از حد نجوشانید. بعد از این که فرنی شما آماده شد، آن را در ظروف مورد نظرتان بریزید و وقتی خنک شد با گل محمدی خشک، خلال پسته و خلال بادام تزیین کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی گل محمدی​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی گل محمدی

  • برای تهیه فرنی گل محمدی هم می‌توانید از شربت گل محمدی استفاده کنید و هم مقداری گل محمدی خشک شده در فرنی بریزید.
  • می‌توانید فرنی گل محمدی را هم به صورت داغ و هم به صورت سرد سرو کنید.
  • بعد از ریختن فرنی در ظرف صبر کنید تا فرنی‌ها کاملا خنک شوند و بعد آن‌ها را در یخچال قرار دهید. قرار دادن فرنی داغ در یخچال موجب آب افتادن و ترک خوردن سطح آن می‌شود.
  • برای تهیه فرنی گل محمدی با نشاسته تنها باید آرد را حذف کنید و به جای آن از نشاسته گل یا نشاسته ذرت استفاده کنید.
  • اگر برای تهیه فرنی گل محمدی از آرد گندم استفاده شود، به آن گل پالدو می‌گویند.
  • در طرز تهیه فرنی گل محمدی برای نوزادان به هیچ عنوان نباید از گل محمدی خشک استفاده کنید، اما در صورتی که فرنی را برای بزرگسالان درست می‌کنید، می‌توانید مقداری گل محمدی خشک در آن بریزید.
  • در صورتی که برای تهیه فرنی گل محمدی از شربت گل محمدی استفاده می‌کنید، حتما از مقدار شکر کمتری استفاده کنید.
  • برای تهیه دسر گل پالوده حتما مواد را با همزن دستی ترکیب کنید و فرنی را مدام هم بزنید تا آرد گلوله نشود.
  • برای تهیه فرنی گل محمدی نیازی به اضافه کردن کره یا روغن نیست.
  • به منظور تهیه فرنی آرد برنج با مربای گل محمدی می‌توانید به جای شربت گل محمدی از مربای گل محمدی استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی گل محمدی​

چرا فرنی گل محمدی سفت نمیشه؟​

در صورتی که برای تهیه فرنی گل محمدی از مقدار آب زیادی استفاده کنید یا فرنی را به مقدار کم یا بیش از اندازه روی حرارت قرار دهید، فرنی شما شل می‌شود و غلیظ نمی‌شود.

چرا فرنی دون دون میشه؟​

در صورتی که آرد به خوبی در فرنی حل و یکدست نشود، فرنی شما دون دون می‌شود. برای تهیه فرنی با نشاسته یا آرد برنج باید ابتدا آرد یا نشاسته را با شیر سرد ترکیب کنید و بعد آن را روی حرارت دهید. برای تهیه فرنی با آرد گندم نیز می‌توانید بعد از تفت دادن آرد، شیر را اضافه کنید و مواد را مدام با همزن دستی ترکیب کنید تا گلوله‌ای نشوند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه فرنی سیب به چند روش مختلف برای کودکان و بزرگسالان​



طرز تهیه فرنی سیب به چند روش مختلف برای کودکان و بزرگسالان



مواد لازم برای تهیه فرنی سیب برای نوازد (با آرد برنج)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنج۱ قاشق غذاخوری
سیب۱ عدد
شیر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۱ قاشق مرباخوری

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی سیب با آرد برنج: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی سیب با آرد برنج​

مراحل طرز تهیه فرنی سیب

اگر فرزند شما بالای ‍۱ سال است، می‌توانید از فرنی سیب به عنوان غذا یا میان وعده سالم برای او استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی سیب برای نوزاد را دنبال کنید.

مرحله اول؛ آرد برنج و شیر را روی حرارت قرار دهید​

در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی میوه‌ای برای نوزاد باید آرد برنج و شیر را در یک قابلمه به صورت سرد با هم خوب ترکیب کنید. حالا شکر را هم اضافه کنید. سپس قابلمه را برای ۱۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید و در این مدت ترکیب آرد برنج و شیر را مدام هم بزنید تا ته نگیرند.

مرحله دوم؛ سیب را به فرنی اضافه کنید​

در این مرحله باید سیب را خوب بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت ریز رنده کنید و به قابلمه اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا سیب بپزد و در این مرحله نیز باید به هم زدن فرنی ادامه دهید.

مرحله سوم؛ آماده کردن فرنی سیب​

فرنی را آنقدر هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. زمانی که فرنی غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید. فرنی سیب را وقتی داغ است در ظرف‌های کوچک بریزید و بعد از این که سرد شد، از آن به عنوان غذا یا میان وعده برای کودک استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی سیب با نشاسته​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
نشاسته۳ قاشق چای‌خوری
آب سیب۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار


طرز تهیه فرنی سیب با نشاسته​

طرز تهیه فرنی سیب با نشاسته

برای تهیه فرنی سیب با نشاسته باید نشاسته را با آب سرد و آب سیب ترکیب کنید. سپس مواد را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که مایه فرنی شروع به جوشیدن کرد، درب قابلمه را برای ۲ دقیقه روی آن قرار دهید. سپس درب قابلمه را بردارید و فرنی را هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. زمانی که فرنی سیب غلیظ شد، می‌توانید حرارت را خاموش کنید و آن را به صورت داغ در ظرف سرو بریزید.

مواد لازم برای تهیه فرنی سیب برای بزرگسالان​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
سیب۱ عدد
شیر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
هل سابیده شده۳ عدد
مغز بادام پودر شده۳ تا ۴ عدد
آرد برنج۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه فرنی سیب برای بزرگسالان​

طرز تهیه فرنی سیب برای بزرگسالان

برای تهیه فرنی سیب مخصوص بزرگسالان باید سیب را بشویید، پوست آن را جدا کنید سپس رنده کنید. در ادامه سیب رنده شده، شیر، شکر، گلاب، هل ساییده شده، بادام پودر شده و آرد برنج را با هم ترکیب کنید و مواد را در قابلمه بریزید. همه مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند، سپس شعله گاز را روشن کنید مواد فرنی را مدام هم بزنید.
زمانی که فرنی جوشید، با گوشت‌کوب برقی مواد را میکس کنید و اجازه دهید فرنی شما برای چند دقیقه دیگر بجوشد و غلیظ شود. زمانی که فرنی به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید و فرنی را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با خلال بادام و پودر گل محمدی تزیین کنید.

روش تهیه فرنی سیب و گردو​

برای تهیه فرنی سیب و گردو باید شیر، آرد برنج، سیب رنده شده و شیر را به صورت سرد ترکیب کنید. سپس مقداری مغز گردو را در آسیاب بریزید و خوب میکس کنید و برای مزه‌دار کردن فرنی به سایر مواد اضافه کنید. فرنی را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید. هم زدن فرنی را آنقدر ادامه دهید تا فرنی به غلظت مناسب برسد. در ادامه شعله گاز را خاموش کنید و فرنی سیب و گردو را در ظرف مورد نظرتان بریزید.

روش تهیه فرنی سیب با شیر خشک​

اگر فرنی سیب را برای کودکان زیر یک سال (نوزاد شش ماه به بالا) تهیه می‌کنید، می‌توانید از ترکیب آرد برنج، آب، شیر خشک و سیب استفاده کنید. در این روش باید آرد برنج و آب را ترکیب کنید و سپس روی حرارت قرار دهید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مواد فرنی را روی حرارت قرار دهید مدام هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد.
زمانی که فرنی به غلظت شبیه ماست رسید، شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا فرنی از داغی بیفتد، سپس ۱ پیمانه شیر خشک و مقداری پوره سیب به آن اضافه کنید. حالا می‌توانید از این فرنی برای کودکان ۸ ماه به بالا استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی سیب​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی سیب

  • به منظور تهیه فرنی سیب برای کودکان زیر ۱ سال (۷ ماه به بالا) باید به جای شیر، از آب یا ترکیب آب و شیر خشک استفاده کنید.
  • برای تهیه فرنی سیب می‌توانید مقداری گلاب به آن اضافه کنید تا فرنی شما خوش عطر شود.
  • برای شیرین شدن فرنی سیب می‌توانید از مقداری شیره انگور و یا عسل استفاده کنید.
  • برای تزیین فرنی سیب می‌توانید بعد از آماده شدن فرنی از مقداری خلال بادام، خلال پسته، کنجد و پودر دارچین استفاده کنید. اما برای فرنی سیب کودکان بهتر است فرنی را به صورت ساده سرو کنید.
  • فرنی سیب فواید زیادی دارد و به بهبود گلودرد، کاهش تب، کاهش قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  • برای تهیه فرنی سیب زعفرانی می‌توانید از مقداری زعفران دم کرده غلیظ در فرنی استفاده کنید.
  • فرنی سیب خیلی سریع می‌پزد و در عرض ۱۵ دقیقه آماده می‌شود. در این مدت باید شعله گاز را کم کنید و فرنی را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.
  • در طرز تهیه فرنی سیب با نشاسته یا آرد برنج حتما نشاسته و آرد برنج را ابتدا با آب یا شیر سرد خوب با هم ترکیب کنید و بعد روی حرارت بجوشانید تا گلوله گلوله نشوند.
  • به هیچ عنوان فرنی سیب را بیش از حد روی حرارت نجوشانید، زیرا فرنی بعد از سرد شدن سفت می‌شود و اگر به مدت زیاد بجوشد، خیلی سفت می‌شود.
  • برای تهیه فرنی سیب می‌توانید فرنی را با آرد برنج و شیر آماده کنید و بعد از اینکه فرنی آماده شد و به غلظت مناسب رسید، پوره سیب را روی فرنی بریزید و آن را میل کنید. پختن سیب به مدت طولانی موجب از دست رفتن خواص آن می‌شود، بنابراین می‌توانید برای تهیه فرنی سیب کودکان از این روش استفاده کنید.
  • در طرز تهیه فرنی سیب و خرما می‌توانید از مقداری خرمای میکس شده برای شیرین شدن و مغذی شدن فرنی استفاده کنید. یا فرنی سیب و موز را با اضافه کردن مقداری موز پوره شده به همراه سیب تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن فرنی سیب​

مدت زمان ماندگاری فرنی سیب چقدر است؟​

می‌توانید فرنی سیب را در ظرف درب دار تا ۲ روز در یخچال نگهداری کنید.

علت گلوله شدن آرد در فرنی سیب چیست؟​

مهم‌ترین دلیل گلوله شدن آرد در فرنی سیب اضافه کردن آرد برنج به شیر یا آب گرم یا هم نزدن مداوم فرنی روی گاز است.

طرز تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه چگونه است؟​

برای تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه باید از شیر خشک، آرد برنج، آب و در صورت تمایل مقداری مغز بادام شیرین پودر شده استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم | نکات تهیه برای کودکان و بزرگسالان​



فرنی سنجد و سبوس گندم یکی از انواع فرنی خوشمزه و مقوی است که معمولا از آن برای تقویت رشد کودک و همچنین درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود. این فرنی طعم فوق‌العاده‌ای دارد و شما می‌توانید آن را برای کودکان و بزرگسالان آماده کنید.



مواد لازم برای تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم (۱ کاسه فرنی خوری)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
شیر۶ قاشق غذاخوری
سنجد۳ عدد
آرد برنج۱ قاشق چای‌خوری
آرد سبوس گندم۲ قاشق چای‌خوری
مغز بادام۵ عدد

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی سنجد و سبوس گندم: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم​

مراحل طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم

درست کردن فرنی سنجد و سبوس گندم در خانه بسیار راحت است. برای تهیه این فرنی مقوی جهت تقویت سیستم ایمنی بدون باید از ترکیب آرد برنج، آرد سبوس گندم، بادام، سنجد و شیر استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم را دنبال کنید.

مرحله اول؛ بادام‌ها را در آب بخیسانید و پوست بگیرید​

در اولین مرحله از درست کردن فرنی، باید بادام‌ها را در یک ظرف آب جوش بریزید و چند ساعت صبر کنید. سپس پوست بادام‌ها را جدا کنید.

مرحله دوم؛ سنجد و بادام را رنده کنید​

بعد از جدا کردن پوست بادام، باید بادام‌ها را رنده کنید. سپس پوست سنجدها را جدا کنید و مغز آن‌ها را نیز رنده کنید.

مرحله سوم؛ شیر، آرد برنج و آرد سبوس را روی حرارت قرار دهید​

در این مرحله باید شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا شیر شروع به جوشیدن کند، سپس آرد سبوس گندم و آرد برنج را به آن اضافه کنید و مواد را مدام هم بزنید.

مرحله چهارم؛ فرنی سنجد را بپزید​

ترکیب شیر، آرد برنج و آرد سبوس را مدام هم بزنید و بعد از این که فرنی کمی غلیظ شد، بادام و سنجد رنده شده را اضافه کنید. مواد را دوباره هم بزنید و صبر کنید تا فرنی شما به غلظت مناسب برسد. سپس شعله گاز را خاموش کنید. فرنی سنجد و سبوس گندم را داغ در ظرف سرو بریزد. صبر کنید فرنی کاملا خنک شود و سپس آن را در صورت تمایل در یخچال بگذارید. شما می‌توانید از این فرنی هم برای کودکان و هم بزرگسالان استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم

  • در طرز تهیه فرنی سنجد برای نوزاد باید برای تهیه فرنی به جای شیر گاو از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کنید.
  • مصرف فرنی سنجد و سبوس گندم به رشد مغز و استخوان‌های کودک کمک می‌کند و برای سالمندان هم مفید است.
  • می‌توانید از فرنی سنجد و سبوس گندم برای جدول غذایی کودکان بالای ۱ سال استفاده کنید.
  • برای شیرین کردن این فرنی می‌توانید از مقداری شیره یا عسل به جای شکر استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید در تهیه این فرنی از مقداری شکر استفاده کنید تا فرنی شما شیرین شود.
  • برای تهیه فرنی سنجد برای بزرگسالان می‌توانید به جای رنده کردن سنجد از پودر سنجدی که حاوی گوشت، پوست و هسته سنجد است و در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که پودر سنجد آماده برای کودکان مناسب نیست و بهتر است خودتان در خانه سنجد را آرد کند.
  • می‌توانید از فرنی سنجد و سبوس گندم برای درمان اسهال کودکان استفاده کنید، اما فراموش نکنید که سنجد نباید به مقدار زیاد استفاده شود، زیرا موجب یبوست می‌شود.
  • مصرف فرنی سنجد و سبوس گندم برای درمان تب و لرز در کودکان و بزرگسالان مفید است.
  • برای خوشمزه‌تر شدن فرنی سنجد و سبوس گندم می‌توانید بعد از این که فرنی به غلظت مناسب رسید، مقداری کره به آن اضافه کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید. اضافه کردن کره به فرنی سنجد موجب غلیظ و خوشمزه شدن فرنی شما می‌شود.
  • برای تهیه فرنی سنجد حتما پوست بادام‌ها را قبل از رنده کردن جدا کنید تا فرنی شما یکدست شود و ظاهر بهتری پیدا کنید.
    فرنی باید به آرامی و با شعله ملایم بپزد و در تمام مراحل پخت فرنی باید مدام آن را هم بزنید.
  • برای خرد کردن بادام و سنجد می‌توانید بعد از جدا کردن پوست سنجد، گوشت آن را با چاقو جدا کنید و همراه با بادام پوست گرفته در آسیاب یا غذاساز بریزید و آن‌ها را خوب آرد کنید.
  • برای تزیین فرنی سنجد و سبوس گندم می‌توانید از مقداری گل محمدی، خلال پسته و خلال بادام استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه فرنی سنجد به جای شیر گاو از انواع شیرهای گیاهی مثل شیر فندق یا شیر بادام نیز استفاده کنید.
  • اگر فرنی سنجد و سبوس گندم را برای کودکان درست می‌کنید، بهتر است از اضافه کردن ادویه‌ها و چاشنی‌های دیگر به فرنی اجتناب کنید.
    برخی افراد برای مزه‌دار شدن فرنی سنجد برای بزرگسالان از مقداری پودر هل نیز استفاده می‌کنند.
  • برای تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم می‌توانید به جای پودر سنجد از سویق سنجد نیز استفاده کنید. سویق سنجد یک نوع مکمل غذایی است که برای تهیه آن سنجد را با هسته آن تفت می‌دهند و بعد پودر می‌کنند. به خاطر داشته باشید که استفاده از سویق در فرنی فواید زیادی برای سلامت دارد، اما فرنی که با سویق تهیه شود، برای کودکان مناسب نیست.
  • برای تهیه فرنی سنجد باید از آرد برنج با کیفیت و تازه استفاده کنید تا فرنی شما خوش عطر و خوش طعم شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی سنجد و سبوس گندم​

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی سنجد و سبوس گندم

با پودر سنجد چی میشه درست کرد؟​

با پودر سنجد می‌توانید فرنی سنجد و سبوس گندم درست کنید و از آن برای تقویت استخوان‌ها و بهبود تب و لرز استفاده کنید.

برای تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم برای یک نفر از چند عدد سنجد استفاده کنیم؟​

برای تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم برای یک نفر نباید از ۳ عدد سنجد، بیشتر استفاده کنید.

آیا می‌توان برای تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم به جای شیر از آب استفاده کرد؟​

اگر به شیر دسترسی ندارید، می‌توانید برای درست کردن فرنی سنجد و سبوس گندم از آب استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که در این روش هم مزه فرنی شما به خوشمزگی زمانی که از شیر استفاده می‌کنید نمی‌شود و خواص آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

چرا فرنی سنجد غلیظ نمی‌شود؟​

در صورتی که برای تهیه فرنی سنجد، آرد برنج شما نرم و یکدست نباشد فرنی غلیظ نمی‌شود. برای تهیه فرنی نباید از آرد برنجی که دانه‌های آن درشت است، استفاده کنید. برای غلیظ شدن فرنی حتما فرنی سنجد را به اندازه کافی بپزید تا به قوام مناسب برسد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته ذرت​



2 طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته ذرت + فیلم آموزش



مواد لازم برای تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنج۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۳ قاشق غذاخوری
زعفرانبه مقدار دلخواه
خلال پسته و پودر گل محمدی (برای تزیین)به مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی زعفرانی با آرد برنج: حدود ۲۵ دقیقه (خنک شدن و تزیین فرنی هم حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد)

مراحل طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج​

مراحل طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج

فرنی زعفرانی با آرد برنج یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین انواع فرنی خانگی است که می‌توانید آن را در مدت زمانی کوتاه آماده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج را دنبال کنید.

مرحله اول؛ آرد برنج و شیر را ترکیب کنید​

برای تهیه فرنی آرد برنج و شیر را ترکیب کنید

در اولین مرحله از تهیه فرنی زعفرونی باید یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید. سپس آرد و شیر را به آن اضافه کنید. مواد را با همزن دستی ترکیب کنید تا آرد کاملا با شیر مخلوط شود.

مرحله دوم؛ آب و شکر را اضافه کنید​

حدود ۱۰ دقیقه شیر و آرد را با هم روی شعله ملایم گاز مخلوط کنید، سپس ۳ لیوان فرانسوی دسته‌‌دار آب به قابلمه اضافه کنید. در ادامه ۲/۳ لیوان شکر به فرنی اضافه کنید و مواد را برای چند دقیقه هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

مرحله سوم؛ فرنی زعفرانی را بپزید​

فرنی زعفرانی را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه فرنی زعفرانی باید گلاب و زعفران را به فرنی اضافه کنید. مقدار زعفران باید به اندازه‌ای باشد که فرنی شما خوشرنگ شود. سپس مواد را با همزن دستی ترکیب کنید. اجازه دهید فرنی به غلظت مناسب برسد و بعد شعله گاز را خاموش کنید. فرنی را همان‌طور که داغ است در ظرف مورد نظرتان بریزید.
صبر کنید فرنی خنک شود سپس آن را با کمی خلال پسته و پودر گل محمدی تزیین کنید. اگر می‌خواهید فرنی را در یخچال بگذارید باید فرنی کاملا خنک شود، بعد آن را به یخچال منتقل کنید، در غیر این صورت فرنی آب می‌اندازد و ترک می‌خورد.

مواد لازم تهیه فرنی زعفرانی مجلسی با نشاسته ذرت و شیر​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
شیر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ذرت۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هل با پوست۳ عدد
گلاب۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار دلخواه
خلال بادام و خلال پسته۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه فرنی زعفرانی مجلسی با نشاسته ذرت​

طرز تهیه فرنی زعفرانی مجلسی با نشاسته ذرت

برای تهیه فرنی زعفرانی با نشاسته ذرت ابتدا باید نشاسته ذرت را با یک لیوان شیر سرد ترکیب کنید. بعد باقی‌مانده شیر را همراه با هل در قابلمه بریزید بجوشانید. برای تهیه این فرنی باید از هل با پوست استفاده کنید تا بعد آن را به طور کامل از فرنی خارج کنید. شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و بعد ترکیب نشاسته و شیر را خوب هم بزنید و در قابلمه بریزید.
فرنی را مدام هم بزنید تا ته نگیرد و غلیظ شود. زمانی که فرنی به غلظت مناسب رسید، شکر، گلاب و زعفران را اضافه کنید. حدود ۳ دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید. دانه‌های هل را از داخل فرنی خارج کنید. فرنی را داغ در ظرف مورد نظرتان بریزید و زمانی که خنک شد با خلال پسته و خلال بادام و … تزیین کنید.

ارزش غذایی فرنی با آرد برنج یا نشاسته ذرت​

دستور پخت فرنی ساده یا زعفرانی خوشمزه با آرد برنج طرفداران بیشتری دارد و مسلما از ارزش غذایی بالاتری هم نسبت به فرنی با نشاسته ذرت برخوردار است. فرنی ارزش غذایی بالایی دارد و عمده ویتامین موجود در آن ویتامین B موجود در آرد برنج است. اگر به جای شکر در آن عسل بریزید تبدیل به یک معجون لاغری بی‌نظیر می‌شود. اگر فرنی را کم شکر یا با عسل درست کنید نه تنها باعث چاقی نمی‌شود که سبب تناسب اندام به عنوان یک وعده غذای اصلی یا میان‌وعده مقوی هم می‌شود.

فوت و فن‌های درست کردن فرنی زعفرانی و مجلسی​

فوت و فن‌های درست کردن فرنی زعفرانی و مجلسی

  • در دستور پخت فرنی زعفرانی خوشمزه آمده است در صورتی که می‌خواهید فرنی را کمی رسمی‌تر و مجلسی‌تر سرو کنید زمانی که آن را از روی شعله گاز برمی‌دارید بلافاصله در قالب‌های مورد نظرتان بریزید تا یک فرنی قالبی داشته باشید.
  • در صورت تمایل به مواد مایه فرنی کمی خامه صبحانه هم می‌توانید اضافه کنید.
  • وقتی فرنی را از قابلمه به ظرف سروتان می‌ریزید، به هیچ عنوان تا زمان سرو آن را هم نزنید چون باعث آب انداختن فرنی می‌شود. بنابراین درست مثل شله زرد مجلسی که وقتی خنک شد و خود را گرفت باید تزئینش کنید، فرنی را هم وقتی خوب خنک شد تزئین کنید.
  • برای تهیه فرنی زعفرانی رژیمی می‌توانید به جای شکر از مقداری عسل استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی زعفرانی​

چطور بفهمیم که فرنی به غلظت کافی رسیده است؟​

برای اینکه بتوانید متوجه شوید فرنی شما آماده سرو شده و به غلظت مناسب رسیده است، با کفگیر یا قاشق روی آن خطی بکشید و اگر جای خط باقی ماند و سریع از بین نرفت، غلطت فرنی شما مناسب است.

علت آب انداختن فرنی زعفرانی چیست؟​

اگر فرنی را داغ در ظرف بریزید و در یخچال قرار دهید، آب می‌اندازد. بعد از این که فرنی کاملا خنک شد آن را در یخچال قرار دهید.

برای تزیین فرنی زعفرانی از چه چیزهایی استفاده می‌شود؟​

برای تزیین فرنی زعفرانی می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از مقداری خلال پسته، خلال بادام، پودر گل محمدی و همچنین دارچین استفاده کنید.

چرا فرنی تلخ می‌شود؟​

استفاده از شیر و آرد نامرغوب در طرز تهیه فرنی زعفرانی و ساده و همچنین پختن فرنی برای مدت زمان طولانی موجب تلخ شدن مزه فرنی می‌شود.

چرا فرنی گلوله می‌شود؟​

در پاسخ به این سوال که چرا فرنی با نشاسته دون دون و گلوله میشه باید بگوییم که مهم‌ترین دلیل گلوله شدن فرنی زعفرانی و ساده این است که آرد را با شیر گرم حل می‌کنید. نشاسته ذرت باید با شیر سرد مخلوط شوند. به علاوه اگر فرنی را مدام هم نزنید، ممکن است گلوله‌ای شود.

چرا فرنی آب میندازه؟​

اگر فکر می‌کنید که چرا فرنی ترک میخوره یا آب میندازه باید بدانید که علت آن قرار دادن فرنی داغ در یخچال است. اگر فرنی را داغ در یخچال قرار دهید، آب می‌اندازد و روی آن ترک‌هایی ایجاد می‌شود. صبر کنید فرنی در دمای اتاق خنک شود و سپس آن را در یخچال بگذارید.

چرا فرنی شل میشه؟​

در پاسخ به این سوال که چرا فرنی سفت نمیشه، باید بگوییم که در صورتی که فرنی را به اندازه کافی روی حرارت نجوشانید، ممکن است شل و آبکی شود.

چرا فرنی سفت میشه؟​

استفاده زیاد از آرد و نشاسته در تهیه فرنی و همچنین جوشاندن طولانی مدت فرنی موجب سفت شدن آن می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه فرنی کدو حلوایی مجلسی با طعم کره ای و زعفرانی​



طرز تهیه فرنی کدو حلوایی



مواد لازم برای تهیه فرنی کدو حلوایی با آرد و شیر​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
کدو حلوایینصف یک عدد متوسط
آب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج۴ قاشق غذاخوری
شکر۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
کره یا روغن۵۰ گرم
چوب دارچین۱ تکه
هل۲ عدد
زعفران دم کرده غلیظ۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی کدو تنبل: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی کدو حلوایی ساده​

مراحل طرز تهیه فرنی کدو حلوایی ساده

این شیوه از طرز تهیه فرنی با کدو حلوایی، یک روش ساده است که به خاطر فواید کدو تنبل، حتی برای سرماخوردگی هم مناسب است و می‌توانید آن را به صورت سرد یا گرم سرو کنید. در ادامه مراحل تهیه فرنی با کدو حلوایی و آرد برنج را دنبال کنید.

مرحله اول: کدو حلوایی را بپزید​

در ابتدا، کدو حلوایی را بشویید و با یک چاقوی تیز، از وسط نصف کنید. پوست نصف آن را بگیرید و تخمه‌ها را جدا کنید. کدو را خرد کنید و در یک قابلمه بریزید. به قابلمه یک لیوان آب اضافه کنید و روی حرارت ملایم بگذارید و درب آن را ببندید تا کدوها کاملا بپزند و نرم شوند. وقتی آب کدوها گرفته شد، کره را اضافه کنید و هم بزنید. اجازه بدهید کدوها سرد شوند و آن‌ها را در مخلوط‌کن یا با گوشت‌کوب برقی کاملا پوره کنید.

مرحله دوم: مایه فرنی را درست کنید​

در یک قابلمه شیر، شکر و آرد برنج الک شده را بریزید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. قابلمه را روی حرارت بگذارید و دارچین و هل را اضافه کنید. مدام مواد را هم بزنید تا ته نگیرند ولی غلیظ شوند. دانه‌های هل و چوب دارچین را بیرون بیاورید و پوره کدو حلوایی را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست و مخلوط شوند.

مرحله سوم: فرنی کدو حلوایی را سرو کنید​

در آخرین مرحله، وقتی پوره کدو حلوایی غلیظ شد، زعفران دم کرده را اضافه کنید. طعم فرنی را بچشید و در صورت لزوم، مقداری شکر اضافه کنید. سپس حرارت را قطع کنید و فرنی را در ظرف سرو بریزید. روی فرنی را به دلخواه با انواع مغزها، پودر دارچین یا پودر گل محمدی خشک می‌توانید تزیین و آن را سرو کنید. نوش جان!

مواد لازم برای تهیه فرنی کدو حلوایی با نشاسته و بیسکویت​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
بیسکویت پتی بور۵ عدد
پوره کدو حلوایی۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار (نصف یک کدو)
شیر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ذرت۳ قاشق غذاخوری
شکر۴ قاشق غذاخوری
کره۵۰ گرم
وانیل۱ قاشق چای‌خوری
زعفران۱ قاشق چای‌خوری
مغز گردوبه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی کدو حلوایی: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی کدو حلوایی مجلسی​

مراحل طرز تهیه فرنی کدو حلوایی مجلسی

فرنی با کدو حلوایی و بیسکویت، یک دسر شیک مجلسی و لایه لایه است که طعمی نزدیک به بستنی دارد و مزه کدو حلوایی در آن غالب نیست. برای آموزش این روش تهیه فرنی کدو تنبل، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: کدو تنبل را آماده کنید​

برای درست کردن فرنی با کدو حلوایی و نشاسته، کدو حلوایی را بشویید. پوست بگیرید، خرد کرده و تخم‌های کدو را جدا کنید. برش‌های کدو حلوایی را بخارپز کرده یا با مقداری آب بپزید تا نرم شود. سپس آنها را در غذاساز، مخلوط‌کن یا با گوشتکوب برقی، پوره کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: مایه فرنی را آماده کنید​

سپس نشاسته ذرت و شکر را در یک قابلمه بریزید و شیر سرد را به آن اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا کاملا نشاسته‌ها باز شوند. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا مواد جوش بیایند. بعد کره و وانیل را اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا روی حرارت بجوشند و به غلظت دسر فرنی برسند.

مرحله سوم: پوره کدو حلوایی را اضافه کنید​

وقتی مایه فرنی آماده شد، پوره کدو حلوایی را اضافه کنید و مواد را روی حرارت به هم بزنید تا بافت آن غلیظ شود. بعد از آماده شدن، نصف پوره کدو حلوایی را جدا کنید و کنار بگذارید. روی نصف دیگر فرنی که روی حرارت گذاشته‌اید، به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری یا غذاخوری، زعفران دم‌کرده اضافه کنید و هم بزنید تا فرنی، رنگ زرد بگیرد. ۱ یا ۲ دقیقه بعد حرارت را قطع کنید.

مرحله چهارم: فرنی کدو حلوایی را با بیسکویت سرو کنید​

در آخرین مرحله، بیسکویت‌ها را پودر و گردوها را هم خرد کنید. در ظرف سرو، یک لایه از فرنی سفیدی را که جدا کرده بودید، بریزید و روی آن مقداری پودر بیسکویت بریزید. به عنوان لایه سوم، فرنی زعفرانی را اضافه کنید. سپس روی لایه آخر را گردوی پودر شده بپاشید. فرنی را در یخچال بگذارید تا کمی سرد شود و خودش را بگیرد. سپس فرنی را از یخچال بیرون بیاورید و آن را سرو کنید.

نکات طرز تهیه فرنی کدو حلوایی​

نکات طرز تهیه فرنی کدو حلوایی

  • در هنگام درست کردن مایه فرنی کدو حلوایی، مدام مواد را روی حرارت هم بزنید چون خیلی زود ته می‌گیرند و حرارت هم باید روی حالت ملایم تنظیم شده باشد.
  • در صورت تهیه فرنی کدو حلوایی برای کودکان زیر یک سال، بهتر است از چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌هایی مثل هل و گلاب استفاده نکنید چون احتمال آلرژی‌زا بودن برای کودکان وجود دارد.
  • میزان شکر، علاوه بر ذائقه شما، به میزان شیرینی کدو حلوایی هم بستگی دارد. اگر کدویتان شیرین است، اندازه شکر را کمتر در نظر بگیرید.
  • در طرز تهیه فرنی کدو حلوایی برای کودکان بالای ۷ ماه می‌توانید از شیره انگور برای شیرین کردن فرنی استفاده کنید.
  • برای اینکه کدوها، طعم آبکی نگیرند، می‌توانید بعد از اینکه بخارپز کردید پوستشان را بگیرید.
  • دسر فرنی کدو تنبل یک خوراکی مغذی و سرشار از ویتامین‌های مختلف است که برای تقویت بدن و درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی در پاییز و زمستان، به عنوان صبحانه یا میان وعده هم می‌توانید سرو کنید.
  • به جای شیر می‌توانید از آب برای درست کردن فرنی کدو تنبل استفاده کنید ولی استفاده از شیر، هم بافت فرنی را نرم‌تر و هم طعم آن را قوی‌تر می‌کند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی کدو حلوایی​

برای عطر بیشتر فرنی کدو حلوایی از چی استفاده کنیم؟​

از عطر دهنده‌ها و چاشنی‌های مختلفی در فرنی کدو حلوایی می‌توانید استفاده کنید. بنا به ذائقه خود می‌توانید هل آسیاب شده، عصاره هل، زعفران دم کرده، وانیل، گلاب و … به کار ببرید.

برای لعاب دار شدن فرنی کدو حلوایی چه کنیم؟​

از جو پرک برای لعاب دادن بیشتر به فرنی می‌توانید استفاده کنید. جو پرک را از قبل خیس کرده و به مواد فرنی اضافه کنید.

چطور فرنی کدو حلوایی رژیمی درست کنیم؟​

برای رژیمی شدن فرنی کدو حلوایی، به جای شکر، از عسل یا شیره انگور به مقدار کم استفاده کنید. همچنین از شیر کم چرب یا آب در آن استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳ مدل طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با انواع میوه | صبحانه لذیذ و مقوی​


۳ مدل طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با انواع میوه لذیذ و مقوی




مواد لازم برای تهیه فرنی بلغور جو دوسر با سیب​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
بلغور جو دوسر۵۰ گرم
شیر۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب درختی۱ عدد
نمکنوک قاشق چای‌خوری
عسل۱ قاشق مرباخوری یا بیشتر

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی بلغور جو دوسر: ۱۵ دقیقه
کالری در هر ۱۰۰ گرم فرنی بلغور جو دوسر با سیب: ۱۱۹ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با سیب​

مراحل طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با سیب

یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین انواع دسر فرنی برای کودکان و بزرگسالان فرنی بلغور جو دوسر با سیب است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با میوه سیب آشنا شوید.

مرحله اول؛ پخت سیب​

در اولین مرحله از درست کردن فرنی بلغور جو دوسر با سیب جو دوسر را از شب قبل بخیسانید. سیب را بشویید. پوست سیب را جدا کنید و آن را خرد کنید. سپس سیب را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه در مایکروویو قرار دهید تا بپزد. اگر به مایکروویو دسترسی ندارید، می‌توانید سیب را داخل قابلمه آب جوش بریزید و بپزید.

مرحله دوم؛ پختن بلغور جو دوسر​

پختن بلغور جو دوسر برای تهیه فرنی

در این مرحله باید بلغور جو دوسر را در یک قابلمه بریزید و مقداری آب و کمی نمک به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند و جو مقداری بپزد. سپس شیر را اضافه کنید و صبر کنید تا شیر هم بجوشد. در این مرحله باید شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را به صورت نیمه روی آن قرار دهید، تا جو دوسر به خوبی بپزد.

مرحله سوم، آماده کردن فرنی بلغور جو دوسر​

بعد از حدود ۵ تا ۷ دقیقه که جو دوسر به خوبی پخت، سیب پخته شده را با پشت قاشق له کنید و همراه با عسل به فرنی اضافه کنید. برای تزیین این فرنی می‌توانید از مقداری دارچین و سیب خرد شده استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی بلغور جو دوسر گیاهی با میوه‌های خشک​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
بلغور جو دوسر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر بادام۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن یا کره گیاهی۱ قاشق غذاخوری
نمک۱/۴ قاشق چای‌خوری
دارچینبه مقدار دلخواه
انواع میوه خشک مثل کشمش، خرما و …به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر وگان با میوه‌های خشک​

مراحل طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با میوه‌های خشک و شیر گیاهی

اگر گیاهخوار هستید و یا به هر دلیلی نمی‌توانید از شیر گاو استفاده کنید، می‌توانید در طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر شیرهای گیاهی مثل شیر بادام یا شیر نارگیل را جایگزین کنید. این میان وعده سالم برای کودکانی هم که بعد از خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می‌شوند، گزینه مناسبی است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه فرنی جو دو سر وگان با میوه‌های خشک آشنا شوید.

مرحله اول؛ جوشاندن شیر و آب​

در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با میوه‌های خشک باید آب و شیر را ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا این ترکیب شروع به جوشیدن کند.

مرحله دوم؛ تفت دادن جو دوسر​

در این مرحله باید کره یا روغن گیاهی را داخل ماهیتابه بریزید تا داغ شود. سپس جو دوسر را اضافه کنید و خوب در روغن تفت دهید تا طلایی شود. این مرحله حدود ۲ دقیقه طول می‌کشد.

مرحله سوم؛ اضافه کردن جو دوسر به ترکیب آب و شیر​

در این مرحله از طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با میوه‌های خشک باید جو دوسر تفت داده شده را به شیر و آب در حال جوش اضافه کنید. شعله گاز را کم کنید و صبر کنید تا جو دوسر برای ۲۰ دقیقه بجوشد و غلیظ شود. در این مدت چند بار فرنی را هم بزنید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن فرنی بلغور جو دسر​

زمانی که فرنی غلیظ شد، کمی نمک به آن اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید. حالا کشمش، خرما و انجیر خشک یا هر میوه خشکی که دوست دارید را به فرنی اضافه کنید و خوب ترکیب کنید. ۵ دقیقه صبر کنید تا فرنی شما در قابلمه بماند، سپس آن را در کاسه بریزید و با میوه‌های خشک تزیین و میل کنید. این فرنی برای کودکان فوق‌العاده مفید است و می‌توانید از آن به عنوان یک صبحانه مقوی در دوران مدرسه استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی جو دوسر با موز و کیوی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
شیر بادام۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بلغور جو دوسر۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین۱/۲ قاشق چای‌خوری
عصاره وانیل۱/۲ قاشق چای‌خوری
کشمشبه مقدار لازم
موز۱ عدد بزرگ
کیوی رسیده۱ عدد

طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با موز و کیوی​

طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با موز و کیوی

برای تهیه یکی از خوشمزه‌ترین انواع فرنی بلغور جو دوسر با میوه‌ها، از ترکیب موز و کیوی استفاده می‌شود. به منظور درست کردن این فرنی باید شیر بادام را با بلغور جو دوسر، دارچین، وانیل، کشمش و نصف موز له شده ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید.
حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا شیر شروع به جوشیدن کند. به خاطر داشته باشید که این مدت شعله گاز باید کم باشد و هر از چند گاهی فرنی را هم بزنید. زمانی که فرنی به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید. فرنی را داخل کاسه بریزید و با نصف موز باقی مانده و کیوی خرد شده تزیین کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با میوه‌ها​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی بلغور جو دوسر با میوه‌ها

  • برای طعم دادن به فرنی بلغور جو دوسر با میوه‌ها می‌توانید از مقداری پودر دارچین یا پودر زنجبیل استفاده کنید.
  • برای مقوی شدن فرنی بلغور جو دوسر با میوه‌ها می‌توانید از انواع آجیل مثل پسته، بادام و گردوی خرد شده و کنجد در فرنی استفاده کنید.
  • برای تنوع در طعم فرنی بلغور جو دوسر می‌توانید به جای شیر از آبمیوه‌های مختلف نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه بلغور جو دوسر برای لاغری بهتر است از شکر یا روغن استفاده نکنید و در صورت اضافه کردن شیر گاو، از شیر کم‌چرب استفاده کنید.
  • بهترین زمان خوردن جو دوسر، صبح‌ها به عنوان صبحانه است. جو دوسر فیبر زیادی دارد و از همین رو برای جلوگیری از احساس گرسنگی و یبوست مفید است.
  • برای تهیه فرنی با جو دوسر به جای بلغور جو از پرک جو دوسر هم می‌توانید استفاده کنید.

سوالات متداول​

خواص جو پرک با شیر برای صبحانه چیست؟​

از مهم‌ترین خواص جو پرک با شیر برای صبحانه می‌توان به بهبود عملکرد گوارشی، تقویت و رشد توده عضلانی، بهبود حافظه، افزایش انرژی و بهبود سلامت کلی بدن اشاره کرد. استفاده از فرنی جو دوسر پرک یک صبحانه سالم و مقوی برای کودکان در دوران مدرسه است.

برای شیرین کردن فرنی بلغور جو دوسر از چه چیزهایی استفاده کنیم؟​

برای شیرین کردن این فرنی می‌توانید از عسل، شکر، انواع شیره و خرمای خرد شده استفاده کنید. اگر از پوره میوه در فرنی استفاده کنید، طعم آن شیرین می‌شود و در صورت تمایل می‌توانید از مقدار کمی شیرین‌کننده طبیعی نیز استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه فرنی با شیر خشک به چند روش برای کودکان و بزرگسالان​


طرز تهیه فرنی ساده با شیر خشک به چند روش برای کودکان و بزرگسالان


مواد لازم برای تهیه فرنی با شیر خشک و آرد برنج برای نوزاد​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنج۲ قاشق مرباخوری
آب سرد۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر خشک۱ قاشق مرباخوری
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی با شیر خشک: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی آرد برنج با شیر خشک​

مراحل طرز تهیه فرنی آرد برنج با شیر خشک

فرنی با شیر خشک یک غذای کمکی مفید و خوشمزه برای نوزادان بالای شش ماه است که برای تهیه آن معمولا به جای شیر گاو از شیر خشک استفاده می‌شود. این فرنی برای بزرگسالان نیز مناسب است و معمولا بدون شکر تهیه می‌شود.

مرحله اول؛ آب و آرد برنج را مخلوط کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی با شیر خشک برای نوزاد و بزرگسالان باید ابتدا آب و آرد برنج را با هم مخلوط کنید. سپس مواد را هم بزنید تا آرد به خوبی در آب حل شود. به خاطر داشته باشید که در این مرحله باید از آب سرد استفاده کنید، زیرا آرد برنج تنها در آب سرد حل می‌شود.

مرحله دوم؛ ترکیب آرد و آب را روی حرارت قرار دهید​

بعد از این که آب و آرد مخلوط شدند، مواد را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا ترکیبی یکدست و نسبتا غلیظ شبیه به ماست روان ایجاد شود. این مرحله حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. بعد از این که ترکیب آب و آرد به قوام مورد نظر رسید، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید فرنی خنک شوند.

مرحله سوم؛ شیر خشک را اضافه کنید​

زمانی که فرنی خنک شد، می‌توانید شیر خشک را در مقداری آب جوشیده خنک بریزید و خوب هم بزنید تا حل شود. سپس ترکیب شیر خشک را به قابلمه اضافه کنید. فرنی را هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله آخر؛ فرنی را سرو کنید​

فرنی داغ را در ظرف سرو بریزید و وقتی خنک شد آن را در صورت دلخواه تزیین کنید و در یخچال بگذارید یا به همان صورت میل کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی با شیر خشک و نشاسته گندم​

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نشاسته گندم۱ قاشق غذاخوری
آب سرد۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر خشک۱ پیمانه شیرخشک
بادام۴ عدد

مراحل طرز تهیه فرنی ساده با شیر خشک و نشاسته گندم​

مراحل طرز تهیه فرنی ساده با شیر خشک و نشاسته گندم

برای درست کردن فرنی با شیر خشک می‌توانید به جای آرد برنج از نشاسته گندم نیز استفاده کنید.

مرحله اول؛ بادام را برای تهیه فرنی آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی با شیر خشک برای بزرگسالان و نوزادان می‌توانید بادام را ۳ تا ۴ ساعت در آب گرم بریزید و بعد پوست آن‌ها را جدا کنید. در ادامه بادام‌ها را رنده کنید و از صافی رد کنید تا یکدست شوند.

مرحله دوم؛ مواد فرنی را ترکیب کنید​

در این مرحله باید آب را در یک قابلمه بریزید و بعد نشاسته گندم را اضافه کنید. نشاسته را با پشت قاشق صاف کنید تا در آب سرد حل شود. در ادامه پودر بادام را اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله سوم؛ فرنی شیر خشک را بپزید​

بعد از این که فرنی را روی حرارت قرار دادید، باید مدام آن را هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. معمولا غلیظ شدن فرنی حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. زمانی که فرنی غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا فرنی ولرم شود و سپس شیر خشک را اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. فرنی را به صورت داغ در ظرف سرو بریزید و وقتی خنک شد آن را تزیین و میل کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی شیر خشک برای بزرگسالان​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر خشک۱ پیمانه
آرد برنج۲ قاشق چای‌خوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
نبات۱ تکه
پودر هلبه مقدار لازم

طرز تهیه فرنی یا شیر خشک برای بزرگسالان​

برای تهیه فرنی ساده با شیر خشک برای بزرگسالان ابتدا باید آرد برنج را با آب سرد مخلوط کنید. بعد گلاب، هل و نبات را اضافه کنید. مواد را روی حرارت قرار دهید و برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هم بزنید تا به غلظت مناسب برسند. سپس صبر کنید تا فرنی شما خنک شود. در ادامه شیر خشک را اضافه کنید و فرنی خوشمزه‌تان را میل کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی با شیر خشک​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی با شیر خشک

  • در طرز تهیه فرنی ساده با شیر خشک به هیچ عنوان نباشد شیر خشک را به فرنی داغ اضافه کنید، زیرا در این صورت شیر خشک همه خواص خود را از دست می‌دهد. اجازه دهید فرنی شما ولرم شود و بعد شیر خشک را اضافه کنید.
  • از آن جایی که هضم شیر گاو برای نوزاد مشکل است، بهتر است تا قبل از ۸ ماهگی از فرنی شیر خشک برای او استفاده کنید.
  • برای تهیه فرنی نوزاد به هیچ عنوان نباید از ادویه‌هایی مثل دارچین، هل و افزودنی‌های دیگر استفاده کنید.
  • بعد از آماده کردن فرنی شیر خشک می‌توانید از این غذای کمکی به اندازه ۱ قاشق مرباخوری در روز برای کودک استفاده کنید و به مرور آن را افزایش دهید.
  • بعد از این که فرنی شیر خشک شما آماده شد، می‌توانید آن را در ظرف در بسته بریزید و تا ۲ روز در یخچال نگهداری کنید.
  • دستور تهیه فرنی ساده و سریع با شیر خشک برای نوزاد بهتر است از شکر استفاده نکنید، اما اگر این فرنی را برای خودتان درست می‌کنید، می‌توانید از کمی شکر نیز در آن استفاده کنید.
  • طرز تهیه فرنی با شیر خشک برای نوزاد ۴ ماهه تفاوتی با فرنی برای نوزاد ۵، ۶ و ۷ ماهه ندارد و نوزاد تا قبل از ۸ ماهگی باید از فرنی ساده با شیر خشک و بدون افزودنی استفاده کند.
  • برای تهیه فرنی شیر خشک مخصوص نوزاد غلظت فرنی شما باید کم باشد، زیرا معده نوزاد هنوز توانایی هضم غذاهای غلیظ را ندارد.
  • برای تهیه فرنی شیر خشک با آرد برنج برای نوزاد ۷ ماهه می‌توانید از مقداری آرد بادام یا بادام رنده شده نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه فرنی با شیر خشک برای بزرگسالان می‌توانید برای شیرین کردن فرنی از مقداری عسل یا نبات نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه فرنی آرد برنج با شیر خشک برای نوزاد بالای ۷ ماه و بزرگسالان می‌توانید از مقداری هل و گلاب برای معطر شدن فرنی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از گلوله شدن آرد در فرنی باید آن را مدام هم بزنید و آرد را حتما با آب سرد ترکیب کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی با شیر خشک​

مدت زمان نگهداری فرنی با شیر خشک چقدر است؟​

می‌توانید فرنی شیر خشک را تا ۲ روز در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.

آیا می‌توان برای تهیه فرنی شیر خشک نوزاد از شیرین کننده استفاده کرد؟​

برای تهیه فرنی شیر خشک نوزاد زیر ۸ ماه نباید از هیچگونه شیرین کننده‌ای استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۵ مدل طرز تهیه فرنی برای نوزاد ۶ ماهه تا یک ساله با مواد مختلف​


طرز تهیه فرنی برای نوزاد

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد برنج و شیر مادر​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنج۱ قاشق مرباخوری
شیر مادرنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

مراحل طرز تهیه فرنی برای نوازد ۶ ماهه با شیر مادر​

مراحل طرز تهیه فرنی برای نوازد ۶ ماهه

از آن جایی که کودک تا قبل از پایان شش ماهگی نباید از شیر گاو استفاده کند، برای تهیه فرنی نوزاد ۶ ماهه از شیر مادر استفاده می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی نوزاد با ساده‌ترین دستور تهیه را دنبال کنید.

مرحله اول؛ آرد برنج را با شیر مادر ترکیب کنید​

برای تهیه فرنی نوزاد ۶ ماهه ابتدا باید آرد برنج را با شیر مادر ترکیب کنید. در این مرحله شیر نباید گرم باشد تا آرد برنج به خوبی در آن حل شود.

مرحله دوم؛ فرنی را آماده کنید​

برای تهیه فرنی باید ترکیب شیر و آرد برنج یکدست شده را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرند و فرنی به غلظت مناسب برسد. غلظت این فرنی باید کمی بیشتر از شیر مادر باشد و به هیچ عنوان نباید سفت شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید فرنی سرد شود و بعد به کودک بدهید. فراموش نکنید که برای تهیه این فرنی نباید از هیچ ادویه یا شیرین کننده‌ای استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد برنج و شیر خشک​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنجنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب سردنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر خشک۱ پیمانه

طرز تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماه به بعد با آرد برنج و شیر خشک​

طرز تهیه فرنی برای نوزاد با آرد برنج و شیر خشک

برای تهیه فرنی نوزاد هفت ماه به بالا با آرد برنج و شیر خشک ابتدا باید آرد برنج را با آب سرد ترکیب کنید. سپس این ترکیب را روی حرارت قرار دهید. مواد را به طور مرتب هم بزنید تا آرد بپزد و فرنی به غلظت مناسب برسد (بهتر است فرنی در این مرحله نسبتا آبکی باشد). بعد از ۱۰ دقیقه که فرنی آماده شد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.

در ادامه صبر کنید تا فرنی کمی خنک شود و بعد ۱ پیمانه شیر خشک به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. به خاطر داشته باشید که شیر خشک را بعد از خنک شدن فرنی اضافه کنید تا خواص آن از بین نرود.

مواد لازم برای تهیه فرنی نوزاد با آرد برنج و شیر پاستوریزه​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنج۲ قاشق مرباخوری
شیر پاستوریزه۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه​

طرز تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه

بعد از پایان هفت ماهگی نوزاد می‌توانید کم کم از شیر پاستوریزه برای تهیه فرنی استفاده کند. اگر برای اولین بار از فرنی شیر پاستوریزه برای نوزاد استفاده می‌کنید، حتما مقدار کمی به او بدهید و مطمئن شوید که کودک به شیر حساسیت ندارد. برای تهیه این فرنی باید شیر سرد را با آرد برنج ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. فرنی را به طور مرتب هم بزنید تا کمی غلیظ‌تر از شیر مادر شود. در ادامه شعله گاز را خاموش کنید و از این فرنی به نوزاد بدهید.

مواد لازم برای تهیه فرنی آرد برنج و سیب برای نوزاد​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنج۲ قاشق غذاخوری
سیبنصف یک سیب متوسط
آبنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه فرنی سیب و آرد برنج​

طرز تهیه فرنی سیب و آرد برنج

این فرنی هم برای هفت ماهگی به بعد نوزاد مناسب است و از هشت ماهگی می‌توانید در برنامه غذایی نوزاد قرار دهید. برای تهیه این فرنی ابتدا باید سیب را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس سیب را به قطعات کوچک خرد کنید. آرد برنج را با آب سرد ترکیب کنید و خوب هم بزنید و سپس سیب خرد شده را اضافه کنید.
مواد فرنی را روی حرارت قرار دهید و مدام بزنید تا سیب بپزد و خامی آرد برنج گرفته شود. زمانی که سیب کاملا نرم شد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و فرنی را با گوشتکوب برقی یا دستی کاملا پوره کنید و به کودک بدهید.

مواد لازم برای تهیه فرنی آرد برنج و موز برای کودک​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنج۲ قاشق غذاخوری
شیر پاستوریزه۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
موز۱ عدد متوسط

طرز تهیه فرنی موز و آرد برنج برای کودک​

طرز تهیه فرنی موز و آرد برنج برای نوزاد

«فرنی موز» یکی دیگر از انواع فرنی مفید برای نوزاد است که می‌توانید بعد از ۷ ماهگی و از ماه هشتم به کودک بدهید. برای تهیه این فرنی باید آرد برنج را با شیر سرد ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را به طور مرتب هم بزنید تا فرنی کمی غلیظ شود. سپس موز را با گوشتکوب یا چنگال کاملا له کنید و به فرنی اضافه کنید. زمانی که موز به خوبی با فرنی ترکیب شد، شعله گاز را خاموش کنید و از این فرنی برای تغذیه نوزاد استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی برای نوزاد​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی برای نوزاد

  • نوزاد تا ۶ ماهگی نباید از شیر پاستوریزه استفاده کنید، زیرا ممکن است به این شیر حساسیت نشان دهید.
  • تا قبل از ۶ ماهگی به هیچ عنوان از شیرین‌کننده یا چاشنی در فرنی نوزاد استفاده نکنید و بعد از آن هم بهتر است فرنی را بدون شکر و شیرین‌کننده تهیه کنید.
  • برای تهیه فرنی نوزاد بهتر است از آرد برنج خانگی و درجه یک استفاده کنید. اگر به آرد برنج دسترسی ندارید، می‌توانید برنج را برای ۱ ساعت بخیسانید و سپس به خوبی بشویید و بعد در سینی پهن کنید تا خشک شود. سپس برنج را در غذاساز یا آسیاب کاملا پودر کنید. در ادامه برنج آسیاب شده را الک کنید تا کاملا یکدست شود.
  • برای تهیه فرنی با آرد برنج حتما آرد برنج را با شیر سرد مخلوط کنید، در غیر این صورت آرد گلوله‌ای می‌شود.
  • از ۷ ماهگی نوزاد به بعد می‌توانید از مقداری کره نیز در فرنی استفاده کنید. اضافه کردن کره به فرنی موجب افزایش وزن‌گیری کودک می‌شود.
  • از ۶ ماهگی می‌توانید فرنی را با شیر مادر یا شیر خشک تهیه کنید و از روزی ۱ قاشق چای‌خوری به کودک بدهید و رفته رفته مقدار آن را تا ۱۲ قاشق چای‌خوری در روز افزایش دهید.
  • بهترین و سالم‌ترین آرد برای تهیه فرنی نوزاد، آرد برنج است. این آرد حساسیت کمتری برای نوزاد ایجاد می‌کند و برای معده و سیستم گوارش او مشکل ایجاد نمی‌کند.
  • بعد از آماده کردن فرنی نوزاد می‌توانید آن را در ظرف در بسته بریزید و تا ۲ روز در یخچال قرار دهید، اما بهتر است فرنی را به صورت روزانه تهیه کنید و هر روز از فرنی تازه برای نوزاد استفاده کنید.
  • فرنی نوزاد باید رقیق و کاملا نرم باشد و غلظت آن کمی بیشتر از شیر مادر باشد تا کودک بتواند به راحتی آن را مصرف کند.
  • بعد از پایان ۷ ماهگی استفاده جزئی از شکر و نبات ساده مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند، اما بهتر است از مقدار خیلی کمی شیرین‌کننده در فرنی استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی برای نوزاد​

چرا نوزاد فرنی نمی‌خورد؟​

فرنی اولین غذای کمکی نوزاد بعد از شیر مادر است که ممکن است کودک مزه آن را نپسندد و از خوردن آن امتناع کند. برای تهیه فرنی نوزاد باید آن را به صورت رقیق و بدون چاشنی و شیرین کننده درست کنید. در ابتدا روزی ۱ قاشق چای‌خوری فرنی به کودک بدهید تا کودک به طعم فرنی عادت کند و بعد مقدار آن را افزایش دهید.

میزان مناسب فرنی برای کودک شش ماهه و هفت ماهه چقدر است؟​

از ۶ ماهگی می‌توانید برای شروع روزی ۱ قاشق چای‌خوری فرنی به کودک بدهید و تا پایان هفت ماهگی آن را تا ۱۲ قاشق چای‌خوری برسانید.

بهترین فرنی برای نوزاد رفلاکسی چه فرنی است؟​

بهتر است در طرز تهیه فرنی برای نوزاد رفلاکسی فقط از ترکیب شیر مادر و آرد برنج استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی مقوی و خوشمزه با دستور اصلی​



طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی مقوی و خوشمزه با دستور اصلی


مواد لازم برای تهیه فرنی فشکل شمالی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
شیر۸۰۰ میلی‌لیتر (کمی بیشتر از ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
شکر۱۶۰ گرم
برنج مرغوب ایرانی۲۵۰ گرم
آبحدود ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلابنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هلنصف قاشق مرباخوری
تخم خرفه و پودر دارچینبه مقدار لازم برای تزیین
خلال پسته و بادامبرای تزیین

مدت زمان آماده‌سازی مواد فرنی فشکل: ۱ روز
مدت زمان پخت فرنی فشکل گیلانی: حدود ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی​

مراحل طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی

فرنی فشکل با برنج کوبیده شده و شیر تهیه می‌شود و از همین رو بسیار مقوی و خوش‌طعم است. در ادامه مراحل درست کردن این فرنی شمالی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ برنج را میکس کنید​

برای درست کردن فرنی برنج کشدار شمالی ابتدا باید برنج را برای یک شب در آب بخیسانید. سپس آن را چند دور بشویید و همراه با ۲ تا ۳ قاشق گلاب در مخلوط‌کن بریزید. دستگاه را روشن کنید و برنج را آنقدر میکس کنید تا حالت کشدار پیدا کند.

مرحله دوم؛ برنج میکس‌ شده را با آب رقیق کنید​

در این مرحله باید برنج میکس‌ شده را در یک ظرف بریزید و آب را کم کم به آن اضافه کنید. آب و برنج را با هم مخلوط کنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و ترکیبی شبیه دوغ درست شود.

مرحله سوم؛ شیره برنج را بگیرید​

در این مرحله باید یک پارچه حریر نازک یا پارچه توری خیلی ریز تهیه کنید و ترکیب آب و برنج میکس‌شده را در آن بریزید پارچه را داخل یک کاسه با اندازه مناسب بگذارید. حالا پارچه را جمع کنید و آن را فشار دهید تا شیره برنج خارج شود. این کار را چند بار تکرار کنید تا تمام عصاره و شیره برنج خارج شود.

مرحله چهارم؛ شیره برنج را در قابلمه بریزید​

بعد از آماده شدن شیره برنج باید آن را در قابلمه بریزید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و شیره برنج را مدام هم بزنید تا برنج گلوله‌ای نشود و ته نگیرد. برای هم زدن شیره برنج باید از قاشق چوبی استفاده کنید.

مرحله پنجم، شیر را به شیره برنج اضافه کنید​

حدود ۴ دقیقه به هم زدن عصاره برنج ادامه دهید تا داغ شود. سپس شیر را در چند مرحله به آن اضافه کنید و مواد را مدام هم بزنید. ۱۵ دقیقه دیگر ترکیب برنج و شیر را هم بزنید تا بوی خامی برنج گرفته شود.

مرحله ششم؛ گلاب و شکر را به مایه فرنی اضافه کنید​

حالا نوبت اضافه کردن گلاب و شکر به فرنی فشکل است. بعد از اضافه کردن گلاب و شکر همچنان به هم زدن فرنی ادامه دهید تا حباب‌های درشتی روی آن ایجاد شود.

مرحله هفتم؛ فرنی فشکل گیلانی را سرو کنید​

در آخرین مرحله از طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی باید پودر هل را اضافه کنید (اگر پودر هل ندارید، دانه هل را آسیاب کنید). چند دقیقه دیگر فرنی را هم بزنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید. در ادامه فرنی را در ظرف مورد نظرتان بریزید. صبر کنید فرنی کمی خنک شود و سپس آن را با تخم خرفه و پودر دارچین و خلال پسته و بادام تزیین کنید. فرنی خنک شده را برای چند ساعت در یخچال بگذارید و زمانی که سرد شد میل کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی

  • برای تهیه فرنی فشکل گیلانی به روش سنتی به جای میکس کردن برنج با دستگاه، آن را در ظرف سفالی مخصوصی به نام «نمک یار» یا «نمکار» می‌ریزند و بعد با سنگ می‌سابند. سپس برنج ساییده شده را در پارچه می‌ریزند و با آب ترکیب می‌کنند تا عصاره برنج خارج شود. در ادامه دوباره شروع به ساییدن برنج می‌کنند و این کار را تکرار می‌کنند تا شیره برنج به طور کامل تخلیه شود.
  • در صورتی که برای تهیه فرنی فشکل به شیر بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید مقداری شیر به آن اضافه کنید.
  • بعد از این که فرنی کاملا خنک شد، آن را در یخچال قرار دهید تا سرد شود. قرار دادن فرنی داغ در یخچال موجب آب انداختن و ترک خوردن فرنی می‌شود.
  • طرز تهیه فرنی با آرد برنج با تهیه فرنی فشکل که با عصاره برنج تهیه می‌شود کاملا متفاوت است و این دو فرنی طعم کاملا متفاوتی دارند.
  • از آن جایی که گیلانی‌ها به برنج ساییده شده و کشدار «فشکل» می‌گویند به همین دلیل این فرنی به عنوان فرنی فشکل شناخته می‌شود.
  • درست کردن فرنی فشکل نیاز به توجه و دقت زیادی دارد. برای تهیه این فرنی باید مدام آن را هم بزنید، در غیر این صورت فرنی شما خراب می‌شود. بنابراین سعی کنید این فرنی را با حوصله و صبر درست کنید. فرنی فشکل باید با شعله ملایم بجوشد و مدام آن را هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد.
  • اگر بعد از فشار دادن ترکیب برنج و آب عصاره برنج به طور کامل خارج نشد، می‌توانید تفاله‌ها را دوباره با آب مخلوط کنید و یک بار دیگر در پارچه بریزید و فشار دهید.
  • برای تهیه فرنی فشکل گیلانی بهتر است از شیر محلی یا شیر پرچرب استفاده کنید تا طعم فرنی شما لذیذتر شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید در مرحله نهایی پخت فرنی مقداری خامه صبحانه به آن اضافه کنید تا فرنی شما مزه بهتری پیدا کند.
  • برای تهیه فرنی گیلانی حتما از برنج درجه یک گیلانی که عطر خوبی دارد استفاده کنید. برنج هندی یا برنج خارجی به هیچ عنوان برای تهیه این فرنی مناسب نیست.
  • برای تهیه فرنی فشکل می‌توانید به جای برنج معمولی از برنج نیم‌دانه نیز استفاده کنید.
  • از آن جایی که برای تهیه دسر فشکل شمالی از عصاره برنج و شیر استفاده می‌شود، این برنج خوشمزه با برنج آسیاب شده بسیار مقوی است و می‌توانید آن را به عنوان صبحانه یا در سحر و افطار در ماه رمضان میل کنید.
  • برخی افراد برای مزه‌دار کردن فرنی فشکل از مقداری پودر شنبلیله در مواد فرنی استفاده می‌کنند.
  • برای تهیه این فرنی شمالی اگر پودر هل ندارید، حتما دانه هل را آسیاب کنید یا کاملا بکوبید تا پودر شود و بعد به فرنی اضافه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی فشکل گیلانی​

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی فشکل گیلانی

علت گلوله شدن فرنی فشکل چیست؟​

برای تهیه فرنی فشکل گیلانی حتما فرنی را مدام هم بزنید. هم نزدن فرنی موجب گلوله گلوله شدن برنج و خراب شدن فرنی می‌شود.

برای تهیه فرنی فشکل چطور عصاره برنج را بگیریم؟​

برای تهیه عصاره برنج باید برنج را همراه با آب در مخلوط‌کن بریزید و آن را خوب له کنید تا حالت کشدار پیدا کنید. سپس این ترکیب را در پارچه نخی بریزید و خوب فشار دهید تا عصاره برنج خارج شود. در صورت نیاز می‌توانید بعد از خارج کردن عصاره برنج مقدار کمی آب به تفاله‌های برنج اضافه کنید و دوباره همین مرحله را تکرار کنید تا عصاره آن به طور کامل تخلیه شود.

برای تهیه فرنی فشکل از چه نوع برنجی استفاده کنیم؟​

برای تهیه فرنی فشکل شمالی باید از برنج خوش‌عطر گیلانی کامل یا نیم دانه استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه فرنی ورمیشل به ۲ روش زعفرانی و هندی خوشمزه و مقوی​




طرز تهیه فرنی ورمیشل به ۲ روش زعفرانی و هندی خوشمزه و مقوی



طرز تهیه فرنی ورمیشل زعفرانی​


فرنی ورمیشل زعفرانی


زمان آماده سازی مواد: ۵ دقیقه​

زمان موردنیاز برای پخت فرنی ورمیشل: ۴۰ دقیقه​


مواد لازم برای تهیه فرنی ورمیشل​


• ورمیشل: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شیر: ۶ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• روغن سرخ کردنی: ۲ قاشق غذاخوری
• بادام خلال شده: ۲ قاشق غذاخوری
• زعفران دم کرده غلیظ: ۱/۲ لیوان چا‌ی‌خوری
• پودر هل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
• پودر پسته: به میزان دلخواه (برای تزیین)

مراحل طرز تهیه فرنی ورمیشل با زعفران​


فرنی ورمیشل یک دسر خوشمزه برای ماه رمضان است که البته می‌توانید در مهمانی‌ها هم آن را سرو کنید. این دسر خوشمزه اصالتا هندی، با ترکیب ورمیشل، شیر و دیگر چاشنی‌ها درست می‌شود و در طرز تهیه آن، چاشنی‌های معطر و طعم‌دهنده‌های دلخواه به کار می‌رود.
این فرنی مثل فرنی نشاسته و آرد برنج، طعم شیرینی دارد. برای مشاهده مراحل طرز تهیه فرنی ورمیشل برای ماه رمضان، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: ورمیشل را آماده کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی ورمیشل، یک تابه را روی حرارت بگذارید و روغن را به آن اضافه کنید. اجازه دهید روغن داغ شود. سپس ورمیشل را به آن اضافه کنید و حرارت را پایین بیاورید. شروع به تفت دادن ورمیشل‌ در روغن کنید تا زمانی که رشته‌های ورمیشل‌ سرخ شوند و به رنگ طلایی دربیایند.


مرحله دوم: شیر را اضافه کنید​



در این مرحله، وقتی ورمیشل‌ها سرخ شدند، شیر را به آرامی به قابلمه اضافه کنید و حرارت را روی حالت متوسط قرار دهید تا شیر، شروع به جوشیدن کند. حرارت را کم کنید تا شیر بجوشد و غلیظ شود.
اندازه شیر باید به نصف میزان اولیه برسد. در این مدت شیر را مدام هم بزنید و دیواره‌ها را پاک کنید تا مواد نسوزند و طعم تلخ به خود نگیرند.

مرحله سوم: چاشنی‌ها را به فرنی ورمیشل اضافه کنید​


در این مرحله از طرز تهیه فرنی ورمیشل زعفرانی، شکر، زعفران، پودر هل، گلاب و بادام خرد شده را به مواد فرنی اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید. حرارت باید روی حالت خیلی ملایم تنظیم شده باشد. حدود ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنید تا ادویه‌ها به خورد فرنی برود و فرنی سفت شود.

مرحله چهارم: فرنی ورمیشل را سرو کنید​


بعد از آماده شدن فرنی ورمیشل، آن را بچشید و مزه‌ها را اندازه کنید. وقتی غلظت فرنی به میزان دلخواه رسید، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی سرد شود. فرنی را در ظرف مناسب سرو بریزید و روی آن را با پودر پسته یا گل محمدی، تزیین و سرو کنید.


طرز تهیه فرنی ورمیشل هندی​


طرز تهیه فرنی ورمیشل هندی


زمان آماده سازی مواد: ۵ دقیقه​

زمان موردنیاز برای پخت فرنی ورمیشل هندی: ۳۰ دقیقه​


مواد لازم برای تهیه فرنی ورمیشل​


• شیر: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب داغ: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• ورمیشل برشته شده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• روغن یا کره: ۱ قاشق غذاخوری
• خامه: ۴ قاشق چای‌خوری
• بادام هندی: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• کشمش هندی، کشمش، پودر هل، پودر دارچین: به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه فرنی ورمیشل​


فرنی ورمیشل یک دسر هندی است که مسلمانان هند در ماه رمضان آن را به عنوان دسر تهیه و سرو می‌کنند. در این فرنی ورمیشل هندی معمولا از زعفران استفاده نمی‌شود و شیر غلیظ شده یا خامه جای آن را می‌گیرد. در ادامه، طرز تهیه فرنی ورمیشل با یک دستور متفاوت و اصیل را به شما آموزش خواهیم داد.

مرحله اول: شیر و ورمیشل را بجوشانید​


ابتدا برای طرز تهیه فرنی ورمیشل هندی، در یک قابلمه یا تابه عمیق، شیر را گرم کنید تا شروع به جوشیدن کند. سپس ورمیشل را به آن اضافه کنید و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه آن را هم بزنید تا کمی نرم شود. سپس آب داغ را بیفزایید و حرارت را بالا ببرید تا آب شروع به جوشیدن کند.


مرحله دوم: چاشنی‌ها را اضافه کنید​


بعد از این که روی فرنی شروع به حباب زدن کرد، شکر، بادام، کشمش، هل و میخک را اضافه کنید و صبر کنید تا دانه‌های شکر حل شوند و بقیه مواد هم بجوشند. به هم زدن ادامه دهید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید ورمیشل‌ها کاملا نرم شوند.


مرحله سوم: فرنی را سرو کنید​


در آخرین مرحله از طرز تهیه فرنی ورمیشل هندی، اگر شیر کم بود و فرنی‌تان زیادی سفت شد، مقداری شیر، اضافه کنید و خامه را هم بیفزایید. مزه‌ها را در نهایت اندازه کنید و وقتی فرنی به طعم و غلظت دلخواهتان رسید، شعله را خاموش کنید.
فرنی ورمیشل را در ظرف مناسب سرو بریزید و اجازه دهید کمی از دما بیفتد و سرد شود. روی فرنی را با پودر دارچین تزیین و آن را سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی ورمیشل هندی​


فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی ورمیشل هندی


*در طرز تهیه فرنی ورمیشل گاهی از کمی گلاب و جوز هندی هم استفاده می‌شود. شما هم می‌توانید بسته به سلیقه خود از این مواد برای خوش عطر کردن فرنی استفاده کنید.
*اضافه کردن دارچین یا دیگر چاشنی‌های معطرکننده نیز به سلیقه شما بستگی دارد.
*فرنی ورمیشل بعد از سرد شدن، غلیظ‌تر می‌شود و بافت سفت‌تری به خودش می‌گیرد. پس اگر در هنگام خاموش کردن، کمی رقیق بود، نگران نباشید.
*فرنی ورمیشل را هم می‌توانید به صورت سرد و هم به صورت گرم، سرو کنید.
*روی فرنی ورمیشل را می‌توانید با پودر پسته، خلال بادام، کشمش، برگ گل محمدی خشک شده و کمی پودر دارچین، تزیین و سرو کنید.
*نسبت شیر به ورمیشل در دستور‌های مختلف با هم فرق دارد و این نکته بستگی به سلیقه شما دارد. پس می‌توانید مقدار شیر را به سلیقه خود بیشتر یا کمتر کنید.
*با استفاده از شیر پر چرب، فرنی ورمیشل شما خوشمزه‌تر و غلیظ‌تر می‌شود. حتی می‌توانید مقداری خامه هم به مواد فرنی بیفزایید تا کاملا غلیظ شود.
*بهتر است فرنی ورمیشل را در یک مرتبه سرو کنید ولی برای سرو مجدد فرنی، ابتدا به آن کمی شیر اضافه کنید تا رقیق‌تر شود، سپس فرنی را گرم و سرو کنید.

سوالات متداول​


غلظت فرنی ورمیشل چقدر باید باشد؟


غلظت فرنی ورمیشل چقدر باید باشد؟​


غلظت فرنی ورمیشل باید به اندازه فرنی نشاسته که شد، حرارت را قطع کنید. فراموش نکنید که فرنی ورمیشل بعد از سرد شدن، غلیظ‌تر و سفت‌تر می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید فرنی‌تان زیاد سفت نشود، آن را کمی رقیق‌تر بردارید.

فرنی ورمیشل به صورت سرد سرو می‌شود یا گرم؟​


زمان سرو فرنی ورمیشل کاملا سلیقه‌ای است. می‌توانید فرنی را بعد از پخت و زمانی که هنوز گرم است، سرو کنید. یا اینکه فرنی را در یخچال بگذارید و بعد از سرد شدن، آن را میل کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳ طرز تهیه دسر فرنی بستنی ساده و قالبی مجلسی​



3 طرز تهیه دسر فرنی بستنی ساده و قالبی مجلسی + فیلم



طرز تهیه دسر فرنی بستنی با آرد برنج​


طرز تهیه دسر فرنی بستنی با آرد برنج


مدت زمان آماده‌سازی مواد دسر فرنی بستنی با آرد برنج: ۱۵ دقیقه​

مواد لازم برای تهیه دسر فرنی بستنی​


• آرد برنج: ۲ قاشق غذاخوری
• شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۸ قاشق غذاخوری
• بستنی وانیلی یا زعفرانی: ۲ اسکوپ
• گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
• خامه: به میزان دلخواه



مراحل طرز تهیه دسر فرنی بستنی​

در این روش از طرز تهیه دسر فرنی با بستنی، کافی است با آرد برنج، ابتدا فرنی را درست کنید و بعد بستنی را به آن اضافه کنید. در آخر بستنی را اضافه کنید و در ظرف سرو یا قالب بریزید تا خودش را بگیرد. برای مشاهده مراحل تهیه این دسر مجلسی تابستانی، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: فرنی را درست کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر فرنی بستنی، آرد برنج را ۲ تا ۳ بار از الک ریز رد کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. سپس در یک قابلمه مناسب، شیر را با آرد برنج، شکر و گلاب بریزید و روی حرارت بگذارید.
مواد را هم بزنید تا گلوله گلوله نشود. حرارت را روی حالت متوسط قرار دهید تا شیر شروع به جوشیدن کند و فرنی غلیظ شود.

مرحله دوم: بستنی را اضافه کنید​

در این مرحله، وقتی فرنی آماده شد، اجازه دهید کمی از دما بیفتد. سپس اسکوپ‌های بستنی را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی به هم بزنید تا کاملا در فرنی مخلوط شود. در آخر مایه دسر را در قالب یا ظرف سرو بریزید و روی آن را با برش‌های میوه یا سس کارامل تزیین و سرو کنید.

دستور تهیه دسر فرنی بستنی با ژله​


دستور دسر فرنی بستنی با ژله


مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه​

مدت زمان آماده‌سازی دسر فرنی بستنی با ژله: ۵ تا ۶ ساعت​

مواد لازم برای تهیه دسر فرنی بستنی​

• شیر: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نشاسته پودر شده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر ژله (با طعم دلخواه): ۳ قاشق غذاخوری
• آب سرد: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب جوش: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• بستنی وانیلی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر ژلاتین: ۳ قاشق غذاخوری
• خامه صبحانه: ۴ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه دسر فرنی بستنی​

برای این روش تهیه دسر فرنی بستنی، ابتدا باید ژلاتین را آماده کنید. سپس ژله و بعد فرنی را درست کنید. بستنی وانیلی و خامه را هم با ژله و بستنی و فرنی مخلوط کنید و در قالب بریزید. این دسر یخچالی برای آماده شدن به ۵ تا ۶ ساعت زمان نیاز دارد و سپس می‌توانید آن را سرو کنید. برای آموزش مراحل تهیه این دسر خوشمزه، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: ژلاتین را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر فرنی بستنی با ژله، پودر ژلاتین را در یک کاسه یا لیوان بریزید و آب سرد را به آن اضافه کنید. ظرف را روی بخار آب یا آب در حال جوشیدن قرار دهید تا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، با حرارت غیرمستقیم، ژلاتین بن ماری شود و ذرات آن به صورت حل شده و شفاف دربیایند.

مرحله دوم: ژله را درست کنید​

پودر ژله را در یک کاسه بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. ظرف را روی حرارت بخار آب قرار دهید تا ذرات ژله در آب حل شوند.

مرحله سوم: فرنی را درست کنید​

در این مرحله از دستور فرنی بستنی، نشاسته را بکوبید تا پودر شود یا آن را در آسیاب برقی آسیاب کنید. سپس از الک رد کنید تا ناخالصی‌ها و ذرات درشت آن گرفته شود. در یک قابلمه، شیر، نشاسته و شکر را بریزید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید و هم بزنید تا به غلظت فرنی برسد.

مرحله چهارم: بقیه مواد دسر را اضافه کنید​

بعد از این که فرنی آماده شد، ژلاتین و ژله را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. بستنی وانیلی یا انواع بستنی با طعم دلخواه را هم در همین مرحله اضافه کنید و مخلوط کنید. به اندازه ۳ تا ۴ قاشق از فرنی را در یک کاسه بریزید و خامه صبحانه را به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید و وقتی یکدست شدند، آن را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله پنجم: مواد دسر فرنی بستنی را در قالب بریزید​

در آخرین مرحله از دستور تهیه دسر فرنی بستنی، وقتی همه مواد یکدست شدند، حرارت را قطع کنید و مایه دسر را در قالب‌های سیلیکونی یا ظرف سرو بریزید. قالب را در یخچال بگذارید و به مدت ۵ تا ۶ ساعت صبر کنید تا خودش را بگیرد و سفت شود. سپس قالب را بیرون بیاورید و دسر را خارج کنید. دسر فرنی بستنی ژله‌ای را با مواد دلخواه تزیین و سرو کنید.

دستور دسر فرنی بستنی با نشاسته و ژلاتین​


دستور دسر فرنی بستنی با نشاسته و ژلاتین


مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه​

مدت زمان آماده‌سازی دسر فرنی بستنی با ژلاتین و نشاسته: ۴ ساعت​

مواد لازم برای تهیه دسر فرنی بستنی با ژلاتین​

• شیر: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نشاسته: ۲ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
• شکر: ۵ قاشق غذاخوری
• گلاب: ۵ قاشق غذاخوری
• زرده تخم مرغ: ۱ عدد
• بستنی وانیلی یا زعفرانی: ۱۰۰ گرم
• خامه صبحانه: ۲ قاشق غذاخوری
• پودر ژلاتین: ۱ قاشق غذاخوری
• وانیل: نوک قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه دسر فرنی بستنی با نشاسته و ژلاتین​

در این روش از دستور فرنی بستنی با ژلاتین و نشاسته، همه مواد را به جز ژلاتین و بستنی در یک قابلمه بجوشانید تا به غلظت فرنی برسد. سپس ژلاتین را آماده کنید و همراه با بستنی به فرنی اضافه کنید.

مرحله اول: مواد دسر را با هم مخلوط کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر فرنی بستنی، شیر، نشاسته، شکر، گلاب، زرده تخم مرغ هم زده، خامه صبحانه و وانیل را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. مواد را مرتبا به هم بزنید تا کاملا غلیظ شوند.

مرحله دوم: ژلاتین را آماده کنید​

در یک کاسه، ژلاتین را با کمی آب سرد مخلوط کرده و روی حرارت بخار آب بن ماری کنید. بعد از شفاف و حل شدن ژلاتین، آن را به مخلوط دسر اضافه کنید. سپس بستنی وانیلی یا بستنی سنتی زعفرانی را به مواد بیفزایید.
مواد دسر را هم بزنید تا یکدست شود و آن را در قالب بریزید. قالب را در یخچال بگذارید تا سفت شود. پس از حدود ۴ ساعت، دسر فرنی بستنی شما آماده می‌شود. می‌توانید آن را تزیین و سرو کنید.

سوالات متداول​


 طرز تهیه فرنی بستنی ساده


طرز تهیه دسر فرنی بستنی ساده چگونه است؟​

برای تهیه دسر فرنی بستنی ساده، نیازی به استفاده از ژلاتین، ژله، خامه یا زعفران نیست. می‌توانید این مواد را از دستور تهیه این دسر حذف کنید و بقیه مراحل تهیه را به ترتیب انجام دهید.

برای طرز تهیه فرنی بستنی قالبی، از چه قالبی استفاده کنیم؟​

بهترین قالب برای تهیه دسر فرنی بستنی، قالب‌های سیلیکونی است. این قالب‌ها نیاز به چرب کردن ندارند و دسر بعد از اینکه خودش را گرفت، به کف یا دیواره‌های قالب نمی‌چسبد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه فرنی در مایکروفر با آرد برنج یا شیر خشک در ۱۰ دقیقه​


۲ طرز تهیه فرنی در مایکروفر با آرد برنج یا شیر خشک در ۱۰ دقیقه



مواد لازم برای تهیه فرنی ساده در مایکروفر​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنج۱۰۰ گرم
شیر۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۱ قاشق غذاخوری
شکر۲ و نیم قاشق غذاخوری
دارچین، خلال پسته و بادامبرای تزیین

میزان کالری فرنی با آرد برنج: حدود ۲۳ کیلوکالری (در یک قاشق غذاخوری)
مدت زمان آماده سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی با آرد برنج در مایکروفر: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی با آرد برنج در مایکروفر​

مراحل طرز تهیه فرنی در مایکروفر

در این روش، از آرد برنج و شیر برای درست کردن فرنی استفاده می‌شود. این فرنی را به راحتی در مایکروفر می‌توانید تهیه کنید. این میزان مواد، به اندازه یک کاسه، به شما فرنی می‌دهد. کافی است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد فرنی ساده با آرد برنج را آماده کنید​

در ابتدا، برای اطمینان آرد برنج را الک کنید. اگر می‌خواهید آرد برنج، طعم خامی ندهد و فرنی آرد برنج شما، خوشمزه‌تر شود، آرد را در یک تابه کوچک بریزید و روی حرارت، تفت دهید. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه کافی است. لازم نیست حتما رنگ آن قهوه‌ای شود. سپس از روی حرارت بردارید. شیر هم باید حتما پاستوریزه و هموژنیزه باشد. اگر از شیر محلی استفاده می‌کنید، ابتدا آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و اجازه دهید سرد شود.

مرحله دوم: مواد فرنی را با هم مخلوط کنید​

بعد از آماده‌ کردن مواد فرنی، شیر سرد، آرد برنج و شکر را در یک ظرف مناسب مایکروفر قرار دهید و مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. نباید آرد برنج حالت گلوله گلوله داخل شیر بگیرد. سپس ظرف را در مایکروفر قرار دهید و قدرت دستگاه را روی بالاترین حالت تنظیم کنید. به مدت ۲ دقیقه ظرف را در مایکروفر بگذارید و بعد از ۱ دقیقه آن را بیرون بیاورید و مواد را هم بزنید و دوباره در دستگاه بگذارید.

مرحله سوم: گلاب را به فرنی اضافه کنید​

بعد از گذشت ۲ دقیقه، ظرف حاوی فرنی را از مایکروفر بیرون بیاورید و گلاب را به آن اضافه کنید. قدرت دستگاه را روی ۷۰ درصد تنظیم کنید و زمان را روی ۶ دقیقه بگذارید. مایکروفر را روشن کنید و اجازه دهید مواد فرنی، سفت شوند و به غلظت مناسب فرنی برسند. هر یک دقیقه یک بار، ظرف را بیرون بیاورید و مواد را هم بزنید.

مرحله چهارم: فرنی را سرو کنید​

در یک دقیقه پایانی، میزان شیرینی و گلاب فرنی را بچشید. اگر فرنی‌تان زودتر سفت شده، زمان پخت را کمتر کنید و اگر هنوز روان است، یک دقیقه دیگر، فرنی را در مایکروفر بگذارید تا به غلظت دلخواهتان برسد. سپس فرنی را از دستگاه بیرون بیاورید و صبر کنید کمی از دما بیفتد. فرنی که سرد شد روی آن را با پودر دارچین یا مغزهای مختلف، تزیین و سرو کنید. اگر می‌خواهید فرنی را به صورت سرد سرو کنید، بعد از خنک شدن کامل فرنی ظرف را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد و بعد آن را میل کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی در مایکروفر با شیر خشک​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد برنج۱ قاشق غذاخوری
شیر خشک۱ قاشق غذاخوری
آبنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
عسل۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی با شیر خشک در مایکروفر: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی در مایکروفر با شیر خشک برای کودکان​

مراحل طرز تهیه فرنی در مایکروفر با شیر خشک برای کودکان

اگر نوزاد یا کودک خردسال دارید، می‌توانید فرنی را با شیر خشک، به جای شیر گاو درست کنید. البته از آب به جای شیر هم می‌توان استفاده کرد ولی ممکن است بچه‌ها، طعم آن را دوست نداشته باشند. برای تهیه فرنی با شیر خشک در مایکروفر، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: آرد برنج را کمی تفت دهید​

اگر می‌خواهید فرنی را برای نوزاد یا کودکتان درست کنید، بهتر است حتما آرد برنج را تفت دهید. در یک تابه کوچک، آرد را تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. سپس آرد برنج و آب (یا شیر) را در یک کاسه بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم حل شوند. مخلوط آرد برنج و آب را در مایکروفر قرار دهید. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید و در این فاصله، ۱ بار کاسه را بیرون بیاورید و مواد فرنی را هم بزنید.

مرحله دوم: شیر خشک و عسل را اضافه کنید​

سپس نوبت اضافه کردن شیر خشک می‌رسد. شیر خشک را اضافه و مواد را با هم ترکیب کنید. دوباره کاسه را در مایکروفر بگذارید و با قدرت ۷۰ درصد دستگاه، زمان را روی ۶ دقیقه تنظیم کنید. هر ۱ دقیقه یک بار، کاسه را بیرون بیاورید و مواد را هم بزنید. در ۲ دقیقه پایانی، عسل را اضافه کنید. وقتی فرنی شما به غلظت دلخواه رسید، ظرف را از مایکروفر بیرون بیاورید و فرنی را سرو کنید.

نکات طرز تهیه فرنی در مایکروفر​

نکات طرز تهیه فرنی در مایکروفر

  • فرنی را می‌توانید به صورت قالبی هم درست کنید. در این صورت بعد از درست کردن فرنی در مایکروفر، قالب مورد‌نظر را با کمی روغن چرب کنید و مایه فرنی را در آن بریزید. صبر کنید فرنی خنک شود و سپس قالب را در یخچال بگذارید تا کاملا خودش را بگیرد. بعد از سفت شدن فرنی، قالب را در ظرف سرو برگردانید و روی آن را با مواد دلخواه، تزیین و سرو کنید.
  • غلظت فرنی در هنگام پخت، نباید خیلی زیاد باشد چون فرنی بعد از سرد شدن هم سفت می‌شود. بنابراین فرنی را کمی روان‌تر از مایکروفر بیرون بیاورید.
  • هر چه میزان مواد مورد استفاده برای تهیه فرنی بیشتر باشد، زمان پخت فرنی در مایکروفر هم بیشتر خواهد بود.
  • برای تهیه فرنی در مایکروفر، به جای آرد برنج، می‌توانید از آرد گندم هم استفاده کنید.
  • فرنی را در مایکروفر به صورت فرنی شکلاتی و فرنی زعفرانی هم می‌توانید درست کنید. کافی است در این روش، از پودر کاکائو یا زعفران دم کرده در مایه فرنی استفاده کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن فرنی در مایکروفر​

چه کار کنیم که فرنی در مایکروفر غلیظ و مجلسی شود؟​

برای غلیظ شدن فرنی می‌توانید ۱ ورق ژلاتین را به مواد فرنی اضافه کنید. در این صورت، ورق ژلاتین را در آب سرد قرار دهید تا حالت ژله‌ای بگیرد. سپس وقتی فرنی را پختید و از مایکروفر بیرون آوردید، ۱ یا ۲ دقیقه بعد که فرنی هنوز گرم است ولی داغ نیست، ورق ژلاتین نرم شده را اضافه کنید و هم بزنید تا ژلاتین با گرمای فرنی، ذوب شود. فرنی را کاملا هم بزنید، بعد آن را در قالب یا ظرف سرو بریزید.

اگر فرنی سفت شد، چه کار کنیم؟​

اگر فرنی را زیاد بپزید و آبِ شیر بخار شود، فرنی‌تان سفت می‌شود. همچنین فرنی بعد از سرد شدن، سفت‌تر می‌شود. در این مواقع، کمی شیر، آب یا گلاب، به مواد فرنی اضافه کنید و دوباره فرنی را روی حرارت بگذارید تا گرم شود. فرنی که به غلظت دلخواتان رسید،‌ حرارت را قطع کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و کاکائویی به روش ساده و قالبی​


۲ طرز تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و کاکائویی به روش ساده و قالبی



مواد لازم برای تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و سفید (۴ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
شیر۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج۳ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه۴ قاشق غذاخوری
شکر۴ قاشق غذاخوری
گلاب۳ قاشق غذاخوری
کره۱ قاشق غذاخوری
پودر هلنوک قاشق چای‌خوری
پودر دارچین و مغز آجیلبرای تزیین

زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت فرنی دو رنگ: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و ساده​

مراحل طرز تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و ساده

برای درست کردن فرنی نشاسته دو رنگ سفید و زرد، با زعفران و شیر، کافی است در دو مرحله، فرنی را درست کرده و در قالب، به صورت لایه‌ای بریزید تا ببندد. در ادامه جزییات مراحل تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد فرنی را آماده کنید​

در ابتدا، از ۳۰ دقیقه قبل از شروع تهیه فرنی، خامه و کره را از یخچال بیرون بیاورید تا هم‌دما با محیط شود. اگر خامه سرد را به فرنی اضافه کنید، گلوله گلوله می‌شود. شیر را هم از یخچال بیرون بیاورید. زعفران را دم کنید یا کمی زعفران ساییده را با یک قالب کوچک یخ کنار بگذارید تا رنگ بدهد.
آرد برنج را ۲ بار الک کنید تا کاملا صاف شود. این کار باعث لطیف‌ شدن بافت فرنی می‌شود. سپس آرد برنج، نشاسته و شیر را در یک قابلمه بریزید و کاملا هم بزنید تا با هم حل شوند.

مرحله دوم: مواد فرنی را بپزید​

سپس به شیر، نشاسته و آرد برنج حل شده در آن، شکر هم اضافه کنید و هم بزنید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و مدام مواد را هم بزنید تا دانه‌های شکر در محلول شیر و آرد برنج حل شود و آرد طعم خام خود را از دست بدهد. از هم زدن غافل نشوید چون ممکن است فرنی ته بگیرد و آرد برنج به کف قابلمه بچسبد.

مرحله سوم: گلاب و خامه را اضافه کنید​

در این مرحله، بعد از اینکه مواد داخل قابلمه، کمی قوام گرفت، گلاب و هل را اضافه کنید و هم بزنید. بعد نوبت به اضافه کردن خامه و کره هم‌دما با محیط است. خامه را در قابلمه کاملا هم بزنید و فرنی که به غلظت (شبیه ماست روان) رسید، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: مایه فرنی را تقسیم کنید​

بعد از آماده شدن مایه فرنی، خیلی سریع، نصف فرنی داغ را در یک ظرف دیگر بریزید تا دو قسمت، فرنی داشته باشید. به یک قسمت فرنی، زعفران دم کرده اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط و رنگ فرنی زرد شود. یک قسمت دیگر را سفید بگذارید.

مرحله پنجم: فرنی را در قالب بریزید​

۴ قالب برای ۴ نفر آماده کنید. داخل هر قالب دلخواه (کاسه یا لیوان) کمی آب بریزید و آب را خالی کنید، طوری که سطح داخلی قالب، خیس باشد. یک لایه از فرنی سفید را در قالب بریزید و روی آن یک لایه از فرنی زعفرانی بریزید. اگر می‌خواهید تعداد لایه‌ها زیاد باشد، لایه‌ها را در صورت دلخواه تکرار کنید تا فرنی‌ها تمام شوند.

مرحله ششم: فرنی دو رنگ را سرو کنید​

همه قالب‌های فرنی را که آماده کردید، وقتی خنک شدند در یخچال بگذارید تا فرنی خودش را بگیرد و سفت شود. اگر در محیط هم بگذارید، باز خودش را می‌گیرد ولی چندان سفت نمی‌شود. فرنی دو رنگ را بعد از آماده شدن کامل، با مواد دلخواه مثل پودر گل سرخ یا دارچین و انواع مغزها، تزیین و سرو کنید.

مواد لازم تهیه فرنی دو رنگ کاکائویی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
نشاسته ذرت۲ قاشق غذاخوری
شیر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکرنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ۲ قاشق غذاخوری
پودر کاکائو۲ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی دو رنگ کاکائویی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی دو رنگ شکلاتی​

مراحل طرز تهیه فرنی دو رنگ شکلاتی

در این روش، می‌توانید دو رنگ فرنی را قهوه‌ای (کاکائویی) و زرد (زعفرانی) انتخاب کنید یا فرنی سفید (ساده) و کاکائویی، درست کنید. در ادامه روش زیر را برای تهیه فرنی دو رنگ کاکائویی دنبال کنید.

مرحله اول: مواد فرنی را آماده کنید​

در ابتدا از ۳۰ دقیقه قبل مواد مورد استفاده برای درست کردن فرنی را از یخچال بیرون بیاورید تا با محیط هم دما شوند. بعد از اینکه شیر به دمای محیط رسید، نشاسته را با ۲ قاشق آب سرد حل کنید تا از حالت گلوله گلوله خارج شود. سپس نشاسته رقیق شده را در شیر بریزید و هم بزنید. به شیر و نشاسته، گلاب و شکر را هم اضافه کنید و هم بزنید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا مواد کاملا در شیر حل شوند.

مرحله دوم: مواد فرنی را حرارت دهید​

نصف مایه فرنی را قبل از حرارت دادن، در یک قابلمه یا ظرف دیگر بریزید. به یک ظرف، زعفران دم کرده و به دیگری، پودر کاکائو اضافه کنید. هر دو ظرف را روی حرارت ملایم بگذارید و مدام هم بزنید تا سفت و غلیظ شوند. وقتی غلظت آنها به اندازه کافی رسید (مثل ماست روان)، از روی گاز بردارید.

مرحله سوم: فرنی دو رنگ را در قالب بریزید​

کف قالب را چرب کنید یا آب سرد بریزید و خالی کنید. سپس در قالب، خیلی سریع تا فرنی داغ است یک لایه از فرنی زرد و روی آن یک لایه فرنی قهوه‌ای بریزید. لایه‌ها را به همین شکل ادامه دهید تا مواد فرنی تمام شود. صبر کنید فرنی خنک شود و سپس قالب را در یخچال بگذارید تا فرنی سفت شود. بعد از آماده شدن فرنی، روی آن را با مواد دلخواه، تزیین و سرو کنید.

روش تهیه فرنی قالبی دو رنگ​

طرز تهیه فرنی قالبی دو رنگ

اگر می‌خواهید فرنی دو رنگ ظاهر جذاب‌تر و اشتهابرانگیزتری داشته باشید یا برای مهمانی آن را درست کرده‌اید، می‌توانید آن را به صورت قالبی هم تهیه کنید. در این روش، داخل یک قالب بزرگ یا چند قالب کوچک را کمی با کره یا روغن چرب کنید یا داخل آن را آب بگردانید و دور بریزید. سپس مایه فرنی را به صورت لایه‌ای در قالب بریزید. صبر کنید فرنی خنک شود و سپس آن را در یخچال بگذارید.
اگر می‌خواهید فرنی را از قالب جدا کنید، اجازه دهید فرنی کاملا در یخچال خودش را بگیرد و سفت شود. سپس قالب را برگردانید تا فرنی بیرون بیاید و آن را با مواد و به شکل دلخواه، تزیین و سرو کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن فرنی دو رنگ​

برای سفت شدن فرنی دو رنگ چه کنیم؟​

فرنی را مخصوصا اگر بخواهید به روش قالبی درست کنید، باید تا جای ممکن سفت باشد یا موادی در آن استفاده شود که به سفت کردن مایه فرنی کمک کند. استفاده از نشاسته و آرد برنج در فرنی باعث محکم‌ شدن بافت فرنی می‌شود.

برای اینکه فرنی دو رنگ ترک نخورد، چه کنیم؟​

اگر فرنی را زیاد بجوشانید و آب آن بخار شود، فرنی‌تان ترک می‌خورد. برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از کره و خامه توصیه می‌شود. با این مواد، هم بافت فرنی، نرم و لطیف می‌شود و هم از ترک خوردن آن جلوگیری به عمل می‌آید. در ضمن مراقب باشید که فرنی بعد از پخت، سفت‌تر می‌شود، پس وقتی از روی حرارت برمی‌دارید، باید کمی روان باشد.
 
Similar threads

Similar threads

بالا