طرز تهیه انواع سوپ

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳ طرز تهیه سوپ جو پرک قرمز و سفید رستورانی و مجلسی​



3 طرز تهیه سوپ جو پرک قرمز و سفید رستورانی و مجلسی


سوپ جو پرک یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع سوپ است که هم مزه لذیذی دارد و هم خیلی راحت و سریع آماده می‌شود. در طرز تهیه سوپ جو پرک هم می‌توانید از رب گوجه استفاده کنید و هم این سوپ را به صورت سفید و همراه با شیر درست کنید. اما سوپ جو پرک سفید چطور آماده می‌شود؟ چگونه می‌توان یک سوپ جو پرک مجلسی و قرمز آماده کرد؟


طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی با مرغ​


طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی با مرغ


مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه​

مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه​

کالری هر ۱۰۰ گرم سوپ جو پرک با رب گوجه: ۵۲ کالری​


مواد لازم برای تهیه سوپ جو پرک با رب​


  • جو پرک: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سینه مرغ: ۱/۲ یک سینه
  • پیاز: ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • هویج: ۱ عدد بزرگ
  • سبزی سوپ خرد شده: ۴ قاشق غذاخوری
  • زرشک: ۳ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش تازه: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • زردچوبه و روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سوپ جو پرک رستورانی قرمز​


مراحل طرز تهیه سوپ جو پرک رستورانی قرمز


اگر طعم سوپ جو پرک رستورانی را چشیده باشید، حتماً می‌دانید که ترکیب طعم‌های این سوپ چقدر لذیذ و خوشمزه است. برای درست کردن سوپ جو پرک قرمز رستورانی شما تنها به مقداری مرغ، سبزی، زرشک، پیاز، هویج و ادویه نیاز دارید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوپ جو پرک قرمز رستورانی آشنا شوید.

مرحله اول؛ تفت دادن پیاز​


در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ جو پرک رستورانی باید پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس داخل روغن بریزید و سرخ کنید. زمانی که پیازها کمی سبک شدند، می‌توانید کمی پودر زردچوبه و فلفل سیاه به آن‌ها اضافه کنید و سپس صبر کنید تا رنگ پیازها طلایی شود.


مرحله دوم؛ پختن سینه مرغ​


بعد از این که پیازها سرخ شدند، سینه مرغ خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی در روغن تفت دهید تا مرغ‌ها تغییر رنگ دهند. در نهایت ۵ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید مرغ‌ها بپزند.

مرحله سوم؛ ریش ریش کردن مرغ‌ها​


ریش کردن مرغ‌ها برای سوپ جو پرک


بعد از این که مرغ‌ها پختند، آن‌ها را از آب خارج کنید. برای ریش ریش کردن مرغ می‌توانید از چنگال کمک بگیرید و یا یک دستکش به دست کنید و با دست مرغ‌ها را ریش کنید.

مرحله چهارم؛ سرخ کردن رب گوجه فرنگی​


یک ماهیتابه کوچک روی شعله گاز قرار دهید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید تا داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی را به روغن اضافه کنید و اجازه دهید رب کاملاً در روغن سرخ شود و بوی خامی آن برطرف شود.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن مرغ، جو پرک و رب به سوپ​


در این مرحله از طرز تهیه سوپ جو پرک قرمز رستورانی باید مرغ‌های ریش ریش شده را همراه با جو پرک و رب گوجه فرنگی سرخ شده به آب مرغ اضافه کنید.

مرحله ششم؛ آماده کردن سوپ جو پرک قرمز​


بعد از چند دقیقه که سوپ کمی جا افتاد، در این مرحله از پخت سوپ جو پرک بدون شیر باید سبزی سوپی خرد شده را به قابلمه سوپ اضافه کنید. در نهایت مقداری زرشک، نمک و آب لیمو ترش در قابلمه سوپ بریزید و بعد از چند دقیقه شعله گاز را خاموش کنید.


طرز تهیه سوپ جو پرک سفید رستورانی​


طرز تهیه سوپ جو پرک سفید


مدت زمان آماده سازی: ۵ دقیقه​

مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه​

کالری هر ۱۰۰ گرم سوپ جو پرک با شیر: ۸۵ کالری​


مواد لازم برای تهیه سوپ جو پرک با شیر​


  • پیاز: ۱ عدد
  • ساقه کرفس: ۱ عدد
  • هویج: ۱ عدد
  • کره: ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۱ حبه
  • جو پرک: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب مرغ: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ذرت: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لوبیا سبز: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شیر کم چرب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آویشن: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سوپ جو پرک سفید با مرغ برای سرماخوردگی​


مراحل طرز تهیه سوپ جو پرک سفید


سوپ جو پرک سفید نوع دیگری از سوپ جو پرک با مرغ است که به آن شیر اضافه می‌شود و از همین رو هم بسیار مقوی است و هم طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. برای تهیه این سوپ جو پرک برای درمان خانگی سرماخوردگی باید از ترکیب سبزیجات خرد شده، شیر و آب مرغ استفاده کنید.


مرحله اول؛ تفت دادن سبزیجات​


در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ جو پرک سفید باید سبزیجات را خرد کنید و سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیاز، کرفس و هویج را در روغن تفت دهید تا نرم شوند.

مرحله دوم؛ اضافه کردن کره، سیر و جو پرک به سبزیجات​


بعد از این که سبزیجات نرم شدند، باید سیر خام و جو پرک را همراه با مقداری کره به سبزیجات اضافه کنید. سپس برای ۱ دقیقه مواد را تفت دهید تا جو پرک کمی برشته شود. به جای سیر خام می‌توانید پودر سیر را جایگزین کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن سوپ جو پرک با شیر​


در آخرین مرحله از دستور پخت سوپ جو پرک باید بعد از چند دقیقه آب مرغ را اضافه کنید و سپس ذرت و لوبیا سبز را همراه با شیر، آویشن، نمک و فلفل سیاه به سوپ اضافه کنید. اجازه دهید سوپ برای چند دقیقه بجوشد و جا بیفتد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظرتان بریزید میل کنید.


طرز تهیه سوپ جو پرک با مرغ و سیب زمینی​


طرز تهیه سوپ جو پرک با مرغ و سیب زمینی


اضافه کردن سیب زمینی به سوپ جو پرک موجب لعاب‌دار شدن سوپ می‌شود. برای تهیه سوپ جو پرک با سیب زمینی باید سیب زمینی را همراه با هویج به صورت نگینی خرد کنید و همراه با پیاز و مرغ در ماهیتابه تفت دهید.
سپس همانند روش تهیه سوپ جو پرک با رب مرغ‌ها را ریش ریش کنید و جو پرک، آب مرغ و سایر طعم‌دهنده‌ها را اضافه کنید و اجازه دهید سوپ برای چند دقیقه بپزد و جا بیفتد.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ جو پرک​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ جو پرک


*برای خوش طعم شدن سوپ جو پرک رستورانی می‌توانید مقداری آب قلم به آن اضافه کنید.
*اضافه کردن کره به سوپ جو پرک طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.
*در طرز تهیه سوپ جو پرک برای بیمار، بهتر است سبزیجات را سرخ نکنید و با کمترین میزان روغن این سوپ را تهیه کنید.
*برای طرز تهیه سوپ جو پرک درب قابلمه را روی آن نگذاری، زیرا امکان سر رفتن سوپ وجود دارد.
*در صورت تمایل می‌توانید در دستور پخت سوپ جو پرک، زرشک را در سوپ نریزید و تنها مقداری از آن را برای تزیین روی سوپ بریزید.
*اضافه کردن سیر به سوپ جو پرک طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.
*برای درست کردن سوپ جو پرک می‌توانید از سبزی‌هایی مثل گشنیز و جعفری تازه استفاده کنید.
*در طرز تهیه سوپ جو پرک می‌توانید از سبزیجاتی مثل نخود فرنگی و ذرت نیز استفاده کنید.
*برای پخت سوپ جو پرک با رب می‌توانید مقداری گوجه فرنگی تازه رنده شده نیز به سوپ اضافه کنید.
*برای تهیه سوپ جو پرک می‌توانید از مقداری ورمیشل نیز استفاده کنید.
*در صورت تمایل می‌توانید به جای اضافه کردن مرغ و آب مرغ به سوپ جو پرک مقداری آب سبزیجات و عصاره مرغ اضافه کنید.
*اگر دوست دارید سوپ جو پرک شما کاملاً یکدست و میکس شده باشد، می‌توانید با استفاده از گوشت‌کوب برقی سوپ را له کنید.
*در دستور پخت سوپ جو پرک سفید می‌توانید مقداری خامه را همراه با شیر به سوپ اضافه کنید تا سوپ سفید شما لذیذتر شود.
*برای تهیه سوپ جو پرک برای سرماخوردگی بدون مرغ، می‌توانید مرغ را از دستور تهیه غذا حذف کنید یا به جای آن عصاره یا پودر عصاره مرغ اضافه کنید.
*در طرز تهیه سوپ جو پرک رستورانی حتما از مرغ ریش ریش شده استفاده می‌شود. ولی شما می‌توانید از عصاره یا پودر عصاره مرغ هم استفاده کنید.

سوالات متداول​


آیا لازم است قبل از اضافه کردن جو پرک به سوپ آن را بخیسانیم؟​


برای تهیه سوپ جو پرک نیازی به خیساندن جو پرک نیست و باید در ۱۵ دقیقه نهایی پخت سوپ جو پرک را اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ جو پرک با مرغ برای سرماخوردگی چگونه است؟​


در طرز تهیه سوپ جو پرک برای سرماخوردگی باید سبزیجات را خرد کنید و بدون تفت دادن در قابلمه آب جوش بریزید. سپس گوجه فرنگی رنده شده، مرغ و در صورت تمایل مقداری سیب زمینی خرد شده را نیز به سوپ اضافه کنید.
سپس شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید سوپ شما برای ۱ ساعت بپزد و کاملاً جا بیفتد. بعد از ۱ ساعت می‌توانید جو پرک را به سوپ اضافه کنید و در نهایت بعد از اضافه کردن گشنیز و جعفری همراه با آبلیمو، نمک و فلفل شعله گاز را خاموش کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ۱۲ سوپ سرد خوشمزه و تابستانی ایرانی و فرنگی​



طرز تهیه 12 سوپ سرد خوشمزه و تابستانی ایرانی و فرنگی


سوپ سرد از انواع سوپ خوشمزه ایرانی و فرنگی است که به صورت سرد سرو می‌شود و برای فصول گرم سال به عنوان پیش غذا یا غذای تابستانی به خصوص برای وعده شام تابستان انتخاب فوق‌العاده‌ای است. اما آیا می‌دانید طرز تهیه سوپ سرد ماست برای روزهای گرم تابستان چگونه است؟ سوپ سرد سبزیجات چطور آماده می‌شود و برای تهیه یک سوپ سرد تابستانی خوش‌طعم به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

طرز تهیه انواع سوپ سرد​


طرز تهیه انواع سوپ سرد


قبل از اینکه یاد بگیرید سوپ سرد درست کنید، باید بدانید که سوپ سرد چیست؟ سوپ سرد نوعی سوپ است که همان‌طور از نام آن مشخص است، به صورت سرد سرو می‌شود. این سوپ معمولاً با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه درست می‌شود و برای آبرسانی و تأمین ویتامین‌های و مواد معدنی مورد نیاز بدن بسیار مفید است.
شما می‌توانید با استفاده از انواع سبزیجات و میوه‌های تازه یا پخته شده سوپ سرد درست کنید و در روزهای گرم تابستان آن را به عنوان میان وعده یا یک پیش غذای سالم میل کنید. معمولاً دستور پخت سوپ سرد بسیار متنوع است و شما می‌توانید به روش‌های متفاوتی آن را درست کنید.
برای مثال آبدوغ خیار یکی از شناخته شده‌ترین انواع سوپ سرد ایرانی است که اتفاقاً طرفداران زیادی هم در تابستان دارد. اما اگر دوست دارید طرز تهیه سوپ سرد به عنوان پیش غذای تابستانی را به روش‌های مختلف یاد بگیرید، در ادامه پیشنهادات جذابی برای شما داریم.

۱- سوپ سرد خیار​


سوپ سرد خیار از انواع سوپ سرد


اگر به دنبال یک غذای گیاهی سبک در تابستان هستید و یا دوست دارید یک سوپ خوشمزه و راحت را برای پذیرایی از مهمان‌ها در تابستان درست کنید، پیشنهاد می‌شود همین امروز دست به کار شوید و سوپ سرد خیار را آماده کنید. این سوپ سرد با استفاده از خیار، شوید تازه، پیاز و سیر درست می‌شود و شما می‌توانید برای تهیه آن از شیر گیاهی یا حتی شیر گاو استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با شیوه درست کردن سوپ سرد خیار آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه سوپ سرد خیار​

  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • خیار: ۵ عدد
  • سیر: ۳ حبه
  • پیاز: ۲ عدد
  • آب سبزیجات: ۲/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شوید تازه خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • شیر سویا: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه سوپ سرد گیاهی با خیار​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ سرد گیاهی با خیار باید مقداری روغن زیتون در ماهیتابه بریزید. سپس خیار، پیاز و سیر خرد شده را به آن اضافه کنید. سبزیجات را برای چند دقیقه تفت دهید تا کمی نرم شوند. سپس آب سبزیجات را به ماهیتابه اضافه کنید و اجازه دهید سبزیجات شما برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب سبزیجات بجوشند.
بعد از این که همه سبزیجات نرم شدند، در این مرحله از دستور پخت سوپ سرد خیار باید همه مواد سوپ را در مخلوط کن بریزید و خوب با هم میکس کنید. سپس شویدهای تازه را به صورت ریز خرد کنید و همراه با فلفل سیاه آسیاب شده و مقداری نمک به سوپ اضافه و کاملاً ترکیب کنید.
بعد از این که سوپ سرد آماده شد، باید آن را برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا کاملاً سرد شود. درست قبل از سرو سوپ شیر سویا را به آن اضافه کنید و سوپ را میل کنید.

۲- سوپ سرد آخو بلانکو​


سوپ سرد آخو بلانکو


سوپ سرد آخو بلانکو یا همان سوپ بادام و سیر در واقع نوعی سوپ اسپانیایی معروف است که برای سرو در روزهای گرم تابستان در این کشور طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این سوپ سرد از نوعی بادام مخصوص استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید با استفاده از بادام‌های معمولی که در دسترس دارید نیز این سوپ را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ آخو بلانکو​

  • مغز بادام: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نان تست: ۲ تکه
  • سیر: ۱ حبه
  • سرکه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • سیب خرد شده بدون پوست: ۱ عدد
  • نمک: به مقدار لازم
  • روغن زیتون: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • انگور سبز (اختیاری): به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ سرد آخو بلانکو​

برای درست کردن سوپ سرد اسپانیایی «آخو بلانکو» باید نان تست را خرد کنید. سپس آن را همراه با مقداری آب سرد و سرکه در مخلوط‌کن بریزید و خوب میکس کنید. بادام‌ها را برای یک شب در آب بگذارید و بعد پوست آن‌ها را جدا کنید و همراه با سیب و سیر در مخلوط‌کن بریزید و مواد را کاملاً میکس کنید.
مقداری نمک و سرکه به سوپ بزنید و بعد روغن زیتون را کم کم اضافه کنید و سوپ را دوباره در مخلوط‌کن میکس کنید. بعد از آماده شدن سوپ آن را برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. موقع سرو می‌توانید روی سوپ مقداری انگور بریزید و سوپتان را سرد میل کنید.

۳- سوپ گازپاچو​


سوپ گازپاچو از انواع سوپ سرد


«گازپاچو» نوعی غذای گیاهی اسپانیایی است که معمولاً با رنگ قرمز و جذابش شناخته می‌شود. این سوپ خوشمزه طرفداران زیادی در دنیا دارد و به روش‌های مختلف با سبزیجات متفاوتی تهیه می‌شود. در طرز تهیه گازپاچو به روش اصیل و کلاسیک از مقدار زیادی گوجه فرنگی، خیار و روغن زیتون استفاده می‌شود. برخی افراد گازپاچو به عنوان یک سوپ سرد اسپانیایی را رقیبی برای آب دوغ خیار خودمان می‌دانند. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن این سوپ سرد خوشمزه آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه سوپ سرد گازپاچو​

  • گوجه فرنگی رسیده: ۶ عدد
  • پیاز قرمز: ۱ عدد
  • خیار: ۱ عدد
  • فلفل دلمه‌ای قرمز یا سبز: ۱ عدد
  • ساقه کرفس: ۲ عدد
  • جعفری تازه خرد شده: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
  • پیازچه خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۱ حبه
  • آب گوجه فرنگی: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن زیتون فرابکر: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب لیمو ترش تازه: ۱ قاشق غذاخوری
  • سس تند (اختیاری): ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر: ۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ گازپاچو​

در اولین مرحله تهیه سوپ سرد گازپاچو باید گوجه فرنگی را برای تهیه این سوپ سرد آماده کنید. برای این کار یک قابلمه آب روی گاز قرار دهید و صبر کنید تا به جوش بیاید. سپس گوجه فرنگی‌ها را برای چند دقیقه کوتاه در آب جوش بیندازید و بعد سریع آن‌ها را در ظرف آب یخ بریزید. بعد از ۱ دقیقه می‌توانید پوست گوجه‌ها را جدا کنید.
سپس گوجه را خرد کنید و برای تهیه گازپاچو کنار بگذارید. سبزیجات دیگر را هم خرد کنید و همه مواد سوپ را همراه با سیر و آب گوجه فرنگی و سایر طعم دهنده‌ها در مخلوط‌کن بریزید تا سوپ کاملاً میکس شود. برای خواندن ادامه طرز تهیه سوپ گازپاچو به ۳ روش و همچنین آشنایی با فوت و فن‌های طرز تهیه این سوپ می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه سوپ گازپاچو کلیک کنید.

۴- سوپ سرد گیلاس​


سوپ سرد گیلاس


سوپ سرد گیلاس از انواع سوپ سرد با طعمی دلچسب و تابستانه است که بر عکس همه سوپ‌های گرمی که تا به حال خورده‌اید، سرد سرو می‌شود. اگر از طعم گیلاس خوشتان می‌آید و از امتحان کردن طعم‌های جدید لذت می‌برید، بهتر است حتماً دستور پخت سوپ سرد گیلاس با خامه، نان باگت و گوجه را یاد بگیرید و آن را امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ سرد گیلاس​

  • گیلاس: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب کمپوت گیلاس یا مربای گیلاس: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گوجه فرنگی گیلاسی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • فلفل دلمه‌ای قرمز: ۱ عدد
  • فلفل دلمه‌ای زرد: ۱ عدد
  • ریحان تازه خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۱ حبه
  • روغن زیتون: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سرکه بالزامیک: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ سرد گیلاس​

در اولین مرحله از دستور پخت سوپ سرد گیلاس و گوجه باید گیلاس‌ها را بشویید، سپس هسته گیلاس‌ها را جدا کنید. گوجه فرنگی را بشویید و خرد کنید. فلفل دلمه‌ای‌ها را هم به تکه‌های درشت خرد کنید. همه مواد را با هم ترکیب کنید. اجازه دهید سبزیجات خرد شده همراه با گیلاس برای مدت ۳۰ دقیقه بمانند تا مزه‌ها به خورد هم بروند.
سپس آن‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه سوپ سرد گیلاس و آشنایی با نکات مهم برای درست کردن این سوپ می‌توانید به مقاله طرز تهیه سوپ سرد گیلاس مراجعه کنید.

۵- سوپ سرد ماست و مرغ​


سوپ سرد ماست و مرغ


بیشتر انواع سوپ سرد با سبزیجات و میوه‌های تازه درست می‌شود، اما اگر از طرفداران مرغ در سوپ هستید، می‌توانید این سوپ سرد را با استفاده از مرغ پخته شده نیز آماده کنید. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه سوپ سرد مرغ و ماست آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه سوپ سرد مرغ و ماست​

  • مرغ پخته و خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب لیموترش تازه: ۱ قاشق مرباخوری
  • شوید تازه خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر سیر: ۱ قاشق چای‌خوری
  • ماست: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خیار خرد شده: ۱ عدد
  • کرفس خرد شده: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیازچه خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سوپ سرد مرغ و ماست​

برای درست کردن سوپ سرد مرغ و ماست باید مرغ، آبلیمو، شوید، نمک، فلفل و پودر سیر را ترکیب کنید و برای نیم ساعت در یخچال بگذارید. سپس با یک چنگال یا همزن دستی ماست را بزنید تا کاملاً خامه‌ای و یکدست شود. در آخر ترکیب مرغ پخته، خیار، کرفس و پیازچه خرد شده را به ماست اضافه کنید و سوپ سردتان را میل کنید.

۶- سوپ سرد سبزیجات​


سوپ سرد سبزیجات


سوپ سرد سبزیجات یکی از پرطرفدارترین انواع سوپ سرد است که شما می‌توانید آن را با سبزیجات مختلفی آماده کنید. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه سوپ سرد سبزیجات با استفاده پیازچه و نخود فرنگی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه سوپ سرد سبزیجات​

  • کره: ۵۰ گرم
  • پیازچه: ۲۰۰ گرم
  • سیر خرد شده: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نخود فرنگی: ۴۵۰ گرم
  • عصاره سبزیجات: ۱ عدد
  • آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خامه: ۳۰۰ گرم
  • قارچ: ۲۰۰ گرم
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • ریحان خشک: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سوپ سرد سبزیجات​

برای درست کردن سوپ سرد سبزیجات با استفاده از نخود فرنگی و پیازچه باید ابتدا پیازچه و قارچ را خرد کنید. سپس آن را همراه با کره در یک ظرف پیرکس بریزید و برای ۶ تا ۸ دقیقه با درب بسته در مایکروفر بگذارید تا نرم شود.
نخود فرنگی‌ها را هم در مایکروفر یا روی شعله گاز بپزید تا نرم شوند. نخود فرنگی، قارچ و پیازچه را ترکیب کنید. سپس عصاره سبزیجات را با نعناع و ریحان خشک نیز اضافه کنید و مواد را برای ۷ تا ۱۰ دقیقه تفت دهید یا در مایکروفر بگذارید.
بعد از آماده شدن مواد سوپ آن‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید. مقداری خامه، نمک و فلفل به سوپ اضافه کنید و اجازه دهید برای ۲ ساعت در یخچال بماند و خنک شود. سپس می‌توانید سوپ سرد سبزیجات را با پیازچه تازه تزیین کنید و میل کنید.

۷- سوپ سرد با دوغ​


سوپ سرد با دوغ


دوغ و ماست طبع خنکی دارند و از همین رو مصرف آن‌ها در هوای گرم تابستان می‌تواند حرارت بدن را کاهش دهد. در ادامه می‌توانید با آموزش طرز تهیه سوپ سرد تابستانی با ماست و دوغ آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه سوپ سرد با دوغ​

  • دوغ: یک لیوان
  • ماست ساده: ۱ لیوان
  • گوجه فرنگی: ۱ عدد
  • ذرت: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شوید تازه: به مقدار لازم
  • خیار: ۱ عدد
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ سرد با دوغ​

برای تهیه این سوپ خنک برای تابستان باید ذرت‌ها را با مقداری آب بپزید. سپس گوجه و خیار را به صورت نگینی خرد کنید. شوید را هم ساطوری خرد کنید. حالا همه مواد را در یک ظرف بریزید و ماست و دوغ را به آن اضافه کنید. مقداری نمک و فلفل سیاه به سوپ بزنید و آن را برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا آماده شود؛ سپس می‌توانید سوپ را میل کنید.

۸- سوپ سرد موز​


سوپ سرد موز


سوپ سرد موز یکی دیگر از انواع سوپ‌های سرد گیاهی است که بسیار سریع و راحت آماده می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه این سوپ سرد هم از شیر گاو و هم از شیرهای گیاهی مثل شیر سویا، شیر نارگیل و شیر بادام استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با روش درست کردن سوپ سرد موز آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه سوپ سرد موز​

  • شیر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خامه پرچرب: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • موز رسیده: ۲ عدد
  • جوز هندی: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • آب لیمو ترش تازه: ۱/۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سوپ سرد موز​

برای درست کردن سوپ سرد موز باید پوست موز را جدا کنید و آن را خرد کنید. سپس تکه‌های موز را با آب لیموترش تازه، شیر، خامه و پودر جوز هندی در مخلوط‌کن بریزید و خوب میکس کنید. بعد از اینکه سوپ آماده شد، آن را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود. سپس می‌توانید این سوپ سرد میوه‌ای را میل کنید.

۹- سوپ سرد چغندر​


سوپ سرد چغندر


سوپ سرد چغندر که به آن «شالتی بارشچی» نیز گفته می‌شود، یکی از خوش رنگ و لعاب‌ترین انواع سوپ سرد است که به خاطر رنگ صورتی جذاب و فواید بی‌نظیری که برای سلامت دارد، در سراسر دنیا به خصوص کشور لیتوانی بسیار محبوب و پرطرفدار است. در ادامه می‌توانید با دستور پخت سوپ سرد چغندر آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه سوپ سرد چغندر​

  • تخم مرغ آب‌پز: ۲ عدد
  • چغندر رنده شده: ۵۰۰ گرم
  • باتر میلک: ۱ لیتر
  • خیار بدون پوست: ۱ عدد
  • شوید تازه خرد شده: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ سرد چغندر​


طرز تهیه سوپ سرد چغندر


برای درست کردن سوپ سرد چغندر باید چغندر رنده شده، خیار، شوید، تخم مرغ و باتر میلک را در مخلوط‌کن بریزید و خوب با هم میکس کنید. سپس سوپ را برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا کاملاً خنک شود. در نهایت می‌توانید یک عدد تخم مرغ پخته شده را برش دهید و را روی سوپ قرار دهید. با مقداری پیازچه خرد شده هم سوپ را تزیین نموده و سرو کنید.

۱۰- سوپ سرد گوجه و ریحان​


سوپ سرد گوجه و ریحان


مواد لازم تهیه سوپ سرد گوجه و ریحان​

  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز کوچک: ۱ عدد
  • ساقه کرفس: ۱ عدد
  • سیر: ۱ حبه
  • ریحان تازه خرد شده: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برگ تازه و خرد شده آویشن: ۱ قاشق چای‌خوری
  • گوجه فرنگی خرد شده: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب مرغ یا آب سبزیجات: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه سوپ گوجه و ریحان​

در طرز تهیه سوپ سرد گوجه فرنگی و ریحان باید در یک قابلمه کمی روغن زیتون بریزید. سپس پیاز، کرفس و سیر را برای ۵ دقیقه تفت دهید تا نرم شوند. بعد ریحان، آویشن، گوجه فرنگی و آب گوشت را اضافه کنید. اجازه دهید مواد به جوش بیایند. در این مرحله شعله گاز را کم کنید تا سوپ برای ۱۰ دقیقه بجوشد. در انتها سوپ را در مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید. سوپ را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود و سپس سرو کنید.

۱۱- آبدوغ خیار​


آبدوغ خیار از انواع سوپ سرد


قدیمی‌ترها برای ناهار ظهرهای داغ تابستان گرما را بهانه می‌کردند و شش روز از هفت روز هفته بساط درست کردن آب دوغ خیار را علم می‌کردند. آب دوغ خیار هم یک غذای نونی مناسب برای ناهار و هم حسابی سیر کننده و سالم و پرانرژی بود و البته دل آدم را خنک می‌کرد. طریقه درست کردن آبدوغ خیار به سلیقه شما بستگی دارد. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه آب دوغ خیار آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه آبدوغ خیار​

  • ماست ترش یا شیرین (به ذائقه شما بستگی دارد): به مقدار دلخواه
  • خیار ریز خرد شده: ۴۰۰ گرم
  • سبزی خوردن ساطوری خرد شده: ۲۰۰ گرم (ریحان و نعناع باید حتماً در ترکیب آبدوغ خیار باشد)
  • خامه صبحانه: ۲ قاشق غذاخوری
  • کشمش، گردو یا پودر گردو: به میزان دلخواه
  • سبزی خشک شامل نعناع خشک و شوید خشک: به مقدار دلخواه
  • پودر ریحان خشک: به مقدار دلخواه
  • پودر گل محمدی خشک: به مقدار دلخواه
  • نمک: به مقدار دلخواه
  • نان خرد شده، یخ و آب

طرز تهیه آبدوغ خیار​

برای درست کردن آبدوغ خیار ابتدا ماست را خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود. بهتر است از ماست چکیده استفاده کنید. اگر از ماست همزده آماده استفاده می‌کنید البته نیاز به هم زدن ندارد. خامه را به ماست اضافه کنید و دوباره خوب هم بزنید تا با ماست یکدست شود. سپس خیارها را ریز ریز خرد کنید و به ماست و خامه اضافه کنید و باز هم بزنید.
سایر مواد را هم به ترکیب بالا اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. هر کدام از مواد بالا که با ذائقه شما سازگاری ندارند را می‌توانید حذف کنید. در مرحله بعد باید آب را اضافه کنید. مقدار آبی که اضافه می‌کنید بستگی به سلیقه شما دارد. بعضی دوست دارند آبدوغ خیار را سفت و غلیظ میل کنند و بعضی هم آبکی و رقیق دوست دارند. بعد از یکدست شدن آبدوغ خیار با آب، نان‌ها را خرد کنید و به آبدوغ خیار اضافه کنید.

۱۲- سوپ سرد میوه سوئدی​


سوپ سرد میوه سوئدی


«سوپ میوه» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین انواع سوپ سرد است که برای درست کردن آن می‌توانید از میوه‌های تازه یا خشک استفاده کنید. سوئدی‌ها برای تهیه این سوپ از انواع میوه خشک استفاده می‌کنند. در ادامه می‌توانید با دستور پخت سوپ سرد سوئدی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه سوپ سرد سوئدی​

  • زردآلو خشک: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سیب خشک: ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • هلو خشک: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آلو خشک: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • کشمش بی‌دانه: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • توت فرنگی: چند عدد
  • آب: ۲ لیتر
  • شکر: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نشاسته: ۳ قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین: ۳ عدد
  • پوست لیموی رنده شده: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شربت تمشک: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خامه زده شده: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خلال بادام: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سوپ سرد سوئدی​

برای درست کردن این سوپ میوه باید همه میوه خشک‌ها را بدون هسته در قابلمه بریزید. مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و میوه‌ها را برای ۲ تا ۳ ساعت بخیسانید. بعد از این مدت زمان شکر، چوب دارچین و پوست لیموترش و نشاسته را اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.
حرارت را کم کنید و اجازه دهید میوه‌ها برای ۲۰ دقیقه به آرامی بجوشند. در انتها توت فرنگی و شربت تمشک را اضافه کنید و بعد از خنک شدن سوپ در یخچال آن را میل کنید.

سوالات متداول​

در طرز تهیه سوپ سرد خوش طعم از چه چیزهایی استفاده می‌شود؟​

برای درست کردن سوپ سرد شما می‌توانید از انواع میوه‌ها، سبزیجات تازه، آب مرغ، آب سبزیجات، شیر گاو و شیرهای گیاهی استفاده کنید.

آیا می‌توان در دستور پخت سوپ سرد مواد سوپ را پخت؟​

برخی از انواع سوپ سرد به صورت پخته شده آماده می‌شوند، سپس باید سوپ را در یخچال بگذارید و بعد از سرد شدن میل کنید.

سوپ سرد چیست؟​

سوپ سرد نوعی سوپ تابستانی است که همان‌طور از نام آن مشخص است، به صورت سرد سرو می‌شود. این سوپ معمولاً با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه درست می‌شود و برای آبرسانی و تأمین ویتامین‌های و مواد معدنی مورد نیاز بدن بسیار مفید است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳ طرز تهیه سوپ سرد گیلاس با گوجه، خامه ترش یا نان باگت​



3 طرز تهیه سوپ سرد گیلاس ? با گوجه، خامه ترش یا نان باگت


سوپ سرد گیلاس از انواع سوپ سرد با طعمی دلچسب و تابستانه است که بر عکس همه سوپ‌های گرمی که تا به حال خورده‌اید، سرد سرو می‌شود. اگر از طعم گیلاس خوشتان می‌آید و از امتحان کردن طعم‌های جدید لذت می‌برید، بهتر است حتماً دستور پخت سوپ سرد گیلاس با خامه، نان باگت و گوجه را یاد بگیرید و آن را امتحان کنید.

طرز تهیه سوپ سرد گیلاس و گوجه​


طرز تهیه سوپ سرد گیلاس و گوجه


مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه​

مدت زمان انتظار برای سرو سوپ سرد گیلاس: ۱ ساعت​

مواد لازم برای تهیه سوپ سرد گیلاس​

  • گیلاس: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب کمپوت گیلاس یا مربای گیلاس: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گوجه فرنگی گیلاسی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • فلفل دلمه‌ای قرمز: ۱ عدد
  • فلفل دلمه‌ای زرد: ۱ عدد
  • ریحان تازه خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۱ حبه
  • روغن زیتون: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سرکه بالزامیک: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سوپ سرد گیلاس​


مراحل طرز تهیه سوپ سرد گیلاس


اگر دوست دارید یک سوپ جدید با طعمی متفاوت و خوشمزه را امتحان کنید، سوپ سرد گیلاس انتخاب فوق‌العاده‌ای است. این سوپ نه نیاز به پختن دارد و نه آماده کردن آن زمان زیادی می‌برد. شما می‌توانید این سوپ سرد گیلاس و گوجه را در عرض چند دقیقه و به راحتی آماده کنید. در ادامه می‌توانید با دستور پخت سوپ سرد گیلاس و گوجه آشنا شوید.

مرحله اول؛ جدا کردن هسته گیلاس‌ها​

در اولین مرحله از دستور پخت سوپ سرد گیلاس و گوجه باید گیلاس‌ها را در یک آبکش بریزید و با آب فراوان و مقداری سرکه و نمک بشویید. سپس هسته گیلاس‌ها را جدا کنید.

مرحله دوم؛ خرد کردن سبزیجات سوپ گیلاس​

در این مرحله باید گوجه فرنگی گیلاسی را بشویید و سپس خرد کنید. فلفل دلمه‌ای‌ها را هم با دقت بشویید و سپس آن‌ها را به تکه‌های درشت خرد کنید.

مرحله سوم؛ ترکیب کردن مواد سوپ گیلاس​

بعد از این که فلفل دلمه‌ای و گوجه‌ها را خرد کردید، حال باید همه مواد را با هم ترکیب کنید. اجازه دهید سبزیجات خرد شده همراه با گیلاس برای مدت ۳۰ دقیقه بمانند تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

مرحله چهارم، میکس کردن مواد سوپ گیلاس سرد​


میکس کردن مواد سوپ


در این مرحله از دستور پخت سوپ سرد گیلاس و گوجه باید همه مواد سوپ را در مخلوط‌کن بریزید. سپس دستگاه را روشن کنید و مواد را به خوبی با هم میکس کنید.

مرحله پنجم؛ آماده کردن سوپ سرد گیلاس​

بعد از میکس کردن مواد سوپ باید آن را در یک ظرف بریزید و برای حدود ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود. موقع سرو کردن سوپ می‌توانید آن را با تکه‌های گیلاس و ریحان خرد شده تزیین کنید.

آموزش طبخ سوپ سرد گیلاس با خامه ترش​


آموزش طبخ سوپ سرد گیلاس با خامه ترش


مواد لازم برای تهیه سوپ سرد گیلاس با خامه​

  • آب: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گیلاس: نیم کیلوگرم
  • شکر: ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خامه ترش: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

مراحل دستور پخت سوپ سرد گیلاس​


مراحل دستور پخت سوپ سرد گیلاس


یک روش دیگر برای درست کردن سوپ سرد گیلاس، ترکیب کردن آن با خامه ترش و شکر است. این سوپ طعم خامه‌ای و شیرینی دارد و بسیار خوشمزه است. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن این سوپ سرد دلچسب تابستانه آشنا شوید.

مرحله اول؛ جوشاندن گیلاس با شکر​

در اولین مرحله از درست کردن سوپ سرد گیلاس باید در یک قابلمه گیلاس و آب را همراه با شکر ترکیب کنید. اجازه دهید گیلاس‌ها برای حدود ۱۰ دقیقه بجوشند تا کمی نرم شوند.

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر مواد سوپ گیلاس سرد​

بعد از این که گیلاس برای ۱۰ دقیقه پخت، باید خامه ترش، آرد، نمک و شکر را اضافه کنید و خوب مواد را ترکیب کنید. سپس از گوشتکوب برقی برای میکس کردن مواد سوپ استفاده کنید و این کار را تا زمانی که سوپ کاملاً یکدست شود ادامه دهید. برای هم زدن مواد سوپ می‌توانید از همزن برقی نیز استفاده کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن سوپ گیلاس​

بعد از میکس شدن مواد سوپ به طور کامل، در این مرحله از طرز تهیه سوپ سرد گیلاس خانگی باید سوپ شما با شعله ملایم برای ۵ دقیقه دیگر بجوشد. توجه داشته باشید که در این مرحله شعله گاز باید خیلی کم باشد و سوپ به آرامی بجوشد.

مرحله چهارم، سرو کردن سوپ گیلاس و خامه​

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ سرد گیلاس باید اجازه دهید سوپ خنک شود. سپس سوپ را برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا کاملاً خنک شود. در آخر می‌توانید موقع سرو کردن سوپ را با مقداری خامه ترش یا خامه فرم گرفته تزیین کنید.

طرز تهیه سوپ سرد گیلاس با نان باگت​


طرز تهیه سوپ سرد گیلاس با نان باگت


برای درست کردن سوپ سرد گیلاس با نان باگت باید گیلاس‌های بدون هسته را با گوجه فرنگی میکس کنید. سپس نان باگت خرد شده به آن اضافه کنید و بعد از ۱۵ دقیقه که نان کمی نرم شد، سیر رنده شده و روغن زیتون را اضافه کنید. سوپ را یک بار دیگر در مخلوط‌کن میکس کنید. بعد از این که سوپ میکس شد نمک و فلفل را به مقدار نیاز اضافه کنید و سوپ را با چند عدد گیلاس و کمی مغز تخمه کدو تزیین کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه طرز تهیه سوپ سرد گیلاس​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه طرز تهیه سوپ سرد گیلاس


*اضافه کردن سیر رنده شده، سرکه و روغن زیتون موجب می‌شود تا سوپ گیلاس سرد شما خوش‌طعم‌تر شود، اما در صورت تمایل می‌توانید هر کدام از این طعم‌دهنده‌ها را که دوست ندارید حذف کنید.
*در طرز تهیه سوپ سرد گیلاس می‌توانید به جای گوجه گیلاسی از گوجه فرنگی نیز استفاده کنید.
*برای تزیین سوپ سرد گیلاس می‌توانید از مغز تخم کدو، تکه‌های گیلاس و همچنین چند عدد انگور استفاده کنید.
*برای خوش عطر شدن سوپ سرد گیلاس می‌توانید مقداری پودر دارچین و عصاره وانیل به سوپ اضافه کنید.
*اضافه کردن آرد به سوپ سرد موجب می‌شود تا بافت سوپ کمی غلیظ‌تر شود. برای این کار بهتر است آرد سفید را ابتدا در آب سرد حل کنید و بعد به سوپ در حال پخت اضافه کنید تا در سوپ گوله‌گوله نشود.
*برای خوشمزه‌تر شدن سوپ سرد گیلاس می‌توانید مقداری آب کمپوت گیلاس به سوپ اضافه کنید. فقط توجه داشته باشید که در این صورت باید شکر را حذف کنید.
*اضافه کردن شکر به سوپ سرد گیلاس اختیاری است و در صورتی که دوست ندارید طعم سوپ شما شیرین شود، می‌توانید آن را حذف کنید.
*در صورت تمایل می‌توانید همه مواد سوپ را به صورت درشت در سوپ بریزید و یا به صورت کاملاً میکس شده این سوپ را درست کنید.
*برای درست کردن سوپ سرد گیلاس می‌توانید به جای خامه ترش از ماست چکیده نیز استفاده کنید.
*در صورتی که ماست یا خامه ترش به سوپ اضافه می‌کنید، بهتر است حتماً آن را با گوشتکوب برقی یا مخلوط‌کن ترکیب کنید تا سوپ کاملاً یکدست شود.
*اگر دوست دارید در فصولی که گیلاس نیست، این سوپ خوشمزه و خاص را درست کنید، می‌توانید مقداری گیلاس در فریزر بگذارید و هر بار برای درست کردن سوپ سرد گیلاس از آن‌ها استفاده کنید.
*برای شیرین شدن طعم سوپ سرد گیلاس می‌توانید از مقداری از انواع عسل ( هر طعمی که می‌پسندید) به جای شکر استفاده کنید.
*اگر سوپ گیلاس را به صورت پخته شده آماده می‌کنید، می‌توانید ۱ عدد پیاز سفید نیز به آن اضافه کنید.
*برای معطر شدن سوپ سرد گیلاس می‌توانید بعد از پخت از مقداری شوید، جعفری یا ریحان خرد شده روی سوپ بریزید.

سوالات متداول​

در دستور پخت سوپ سرد گیلاس و گوجه از چه موادی استفاده می‌شود؟​

برای تهیه این سوپ سرد تابستانی می‌توانید از ترکیب گیلاس، گوجه گیلاسی، فلفل دلمه‌ای، سیر، ریحان، سرکه بالزامیک، روغن زیتون و آب کمپوت گیلاس استفاده کنید.

آیا حتماً باید به سوپ سرد گیلاس شکر اضافه کرد؟​

اضافه کردن شکر به سوپ سرد گیلاس کاملاً اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید و یا از عسل برای شیرین کردن سوپ استفاده نماید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ حریره مراکشی مقوی و خوشمزه با گوشت و بدون گوشت​



تهیه-سوپ-حریره-مراکشی


خوردن سوپ‌ها همیشه و در هر فصلی هیجان‌انگیز است ولی زمستان که می‌شود، سوپ‌ها جای خودشان را حسابی در لیست غذاهای ما جا می‌دهند. این بار سراغ یک سوپ مراکشی رفته‌ایم که بسیار پرطرفدار است و از طرفی، به عنوان ناهار یا شام هم استفاده می‌شود. سوپ گوشت حریره مراکشی، هم با گوشت و هم بدون گوشت پخته می‌شود ولی معمولا در صورتی ‌که با گوشت پخته شود، به عنوان وعده غذایی اصلی به کار می‌رود و در غیر این صورت، نقش دسر یا پیش‌غذا را بازی می‌کند. این سوپ حسابی هم مقوی است و از مواد متنوع زیادی در آن استفاده می‌شود و همین مواد با خاصیت‌های گوناگون، آن را لذیذتر خواهند کرد. بیشترین کابرد سوپ حریره مراکشی، برای افطار و در ماه رمضان است ولی با خواص زیاد، به کمک درمان سرماخوردگی هم می‌آید. در ادامه با طرز تهیه سوپ گوشت حریره مراکشی به روش رستورانی آشنا شوید.


طرز تهیه سوپ حریره مراکشی رستورانی​


تهیه-سوپ-حریره-مراکشی


مواد لازم​


گوشت: ۲۰۰ گرم (گوسفند، گوساله یا مرغ)
روغن مایع یا روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری
آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
لپه: ۳ قاشق غذاخوری (خشک)
نخود: ۲ قاشق غذاخوری (خشک)
برنج یا ورمیشل: ۲ قاشق غذاخوری
دارچین: ۱ قاشق غذاخوری
زنجبیل: ۱ قاشق غذاخوری
نمک: ۱ قاشق غذاخوری (سر صاف)
فلفل: ۱ قاشق چای خوری
زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای خوری
گشنیز و جعفری: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (ساطوری شده)
ساقه کرفس: ۲ عدد
پیاز: ۱ عدد بزرگ
گوجه فرنگی: ۶ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سوپ حریره مراکشی​


تهیه-سوپ-حریره-مراکشی


مرحله اول​


گوشت‌ها را به صورت قطعات مکعبی کوچک ببرید. پیاز را نگینی و ریز خرد کنید. ساقه‌های کرفس را خرد کنید. جعفری و گشنیز را پس از شستن، ساطوری کنید. نخود‌ها و لپه‌‌ها را حداقل از ۸ ساعت قبل خیس کنید. پوست نخود‌ها را جدا کنید. گوجه‌ها را در غذاساز بریزید و خرد کنید. اگر غذاساز در دسترس ندارید آنها را رنده کنید تا یکدست شوند. بهتر است گوجه‌ها را از صافی رد کنید که هسته‌ها هم جدا شوند.


مرحله دوم​


تهیه-سوپ-حریره-مراکشی


پیازهای نگینی شده را به همراه کمی روغن در قابلمه یا زودپز تفت دهید و وقتی سبک و طلایی شدند، گوشت مرغ یا گوشت قرمز را به آن اضافه کنید. مواد را تفت بدهید تا تغییر رنگ بدهند. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید تا طعم خام آن گرفته شود. جعفری، گشنیز، نخود، پوره گوجه فرنگی، فلفل، دارچین، زنجبیل و زردچوبه را اضافه کنید. آب را روی آنها بریزید. بگذارید آب جوش بیاید. اگر در زودپز می‌پزید در آن را محکم ببندید و اگر در قابلمه می‌پزید، حرارت را متوسط یا کم کنید تا مواد بپزند.


مرحله سوم​


بعد از ۲۰ دقیقه در زودپز را باز کنید و لپه را اضافه کنید. دوباره در زودپز را ببندید تا مواد به پختن ادامه دهند. ۲۰ دقیقه بعد در زودپز را باز کنید و برنج و ورمیشل را اضافه کنید. نمک را در این مرحله بیفزایید. اجازه دهید مواد داخل زودپز برای ۱۵ دقیقه دیگر بپزند ولی در آن را نبندید. مواد را به هم بزنید تا ته نگیرند. اگر بعد از این مدت، سوپ شما غلظت دلخواهتان را ندارد، ۱ قاشق چای‌خوری آرد را در ۱/۲ لیوان آب مخلوط و به مواد اضافه کنید و دوباره بگذارید ۱۰ دقیقه دیگر خودش را بگیرد. بعد از اینکه سوپ حریره کاملا پخت، حرارت را قطع کرده و در ظرف مناسب سرو کنید.

این بود طرز تهیه سوپ حریره مراکشی از طرز تهیه انواع سوپ خارجی!

فوت و فن های طرز تهیه سوپ حریره مراکشی​


تهیه-سوپ-حریره-مراکشی


*اگر سوپ حریره سبزیجات می‌خواهید، گوشت را کاملا از دستور پخت سوپ حریره مراکشی حذف کنید.

*می‌توانید بر اساس وعده‌ای که قرار است سوپ حریره را سرو کنید میزان گوشت را خودتان کم یا زیاد کنید.

*اگر زمان زیادی ندارید ولی می‌خواهید غذایتان طعم گوشت بدهد، می‌توانید از عصاره گوشت استفاده کنید.

*در مرحله پایانی و بعد از اضافه کردن برنج، می‌توانید ۲ قاشق آبلیمو به مواد اضافه کنید. همچنین بنا بر ذائقه‌تان می‌توانید موقع سرو کمی روغن زیتون به سوپ اضافه کنید.

*به جای آرد و‌ آب، می‌توانید از تخم‌مرغ استفاده کنید. به این صورت که تخم‌مرغ‌ها را بزنید و با ۲ یا ۳ قاشق آبلیمو مخلوط کنید و در مرحله پایانی به سوپ اضافه کنید. ولی بعد از اضافه کردن تخم مرغ، حتما اجازه دهید مواد با هم بجوشند.

*در دستور پخت سوپ حریره مراکشی، دستتان باز است که از سبزیجات و حبوبات دیگر هم استفاده کنید. مثلا عدس یا دال عدس را هم می‌توانید با هویج، سیر و فلفل دلمه‌ای به مواد اضافه کنید. یا اینکه اگر طعم کرفس را دوست ندارید آن را از طرز تهیه سوپ حریره مراکشی حذف کنید.

*اگر از چوب دارچین به جای پودر آن استفاده می‌کنید، بعد از اینکه چوب دارچین طعم خود را به غذا داد، چوب را خارج کنید.

*برای اینکه عطر سوپ بیشتر شود، از زیره و زعفران هم می‌توانید استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ ذرت رستورانی به چند روش​



طرز-تهیه-سوپ-ذرت


سوپ ذرت یکی از سوپ‌های خوشمزه است که برخی در طرز تهیه آن از شیر استفاده می‌کنند و برخی از رب گوجه فرنگی. این سوپ به دلیل داشتن مرغ و ذرت حاوی مواد مغذی زیادی است. برخی سوپ ذرت را با رب گوجه‌فرنگی درست می‌کنند. اما شیوه متداول آن استفاده از شیر است. برخی هم برای اینکه ذرت خوشمزه و غلیظ شود از کمی خامه در طرز تهیه آن استفاده می‌کنند.

طرز تهیه سوپ ذرت با شیر وقارچ​


طرز-تهیه-سوپ-ذرت

مواد لازم​


سینه مرغ: یک عدد
ذرت پخته شده: یک لیوان دسته‌دار فرانسوی
پیاز: ۲ عدد
آرد ذرت: ۳ قاشق غذاخوری
قارچ: ۱۰ عدد
هویج: یک عدد
جعفری خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
شیر: سه لیوان دسته‌دار فرانسوی


مراحل تهیه سوپ ذرت​


طرز-تهیه-سوپ-ذرت

مرحله اول​


در مرحله اول از طرز تهیه سوپ ذرت با شیر و قارچ، ابتدا سینه مرغ را در قابلمه کوچک با آب بپزید. برای پخت سینه مرغ عدد پیاز خرد شده و کمی نمک، فلفل و زردچوبه نیز به آب داخل قابلمه اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا سینه مرغ هنگام پخته شدن کمی طعم بگیرد. پس از پخته شدن، سینه مرغ را ریش ریش کنید. حدود لیوان دسته‌دار فرانسوی از آبی را که مرغ در آن پخته شده کنار بگذارید.

مرحله دوم​


در مرحله دوم از طرز تهیه سوپ ذرت با شیر و قارچ، یک پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید. پس از آن قارچ‌ها را خورد کنید. قارچ را هم به همراه پیاز تفت دهید و نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید. زمانی که قارچ‌ها و محتویات داخل قابلمه کاملاً سرخ شد، آرد ذرت را به محتویات داخل قابلمه کم‌ کم اضافه کنید و تفت دهید. هویج رنده شده و مرغ ریش ریش شده را هم به قابلمه اضافه کنید. پس از آن آب مرغی را که کنار گذاشته‌اید در داخل قابلمه بریزید. صبر کنید تا محتویات داخل قابلمه به همراه آب مرغ کاملاً بجوشند و پخته شوند.

مرحله سوم​


پخته شدن مواد در داخل قابلمه را می‌توانید از تست کردن هویج‌های رنده شده متوجه شوید. وقتی مواد کاملا پخته شدند، شیر را کم کم به قابلمه سوپ اضافه کنید. شیر باید با محتویات داخل قابلمه به مدت نیم ساعت بجوشد. فقط مراقب سر رفتن شیر باشید. در پایان ذرت پخته شده را به همراه جعفری به قابلمه اضافه کنید. پس از اضافه کردن کمی صبر کنید تا مواد به خورد ذرت بروند و طعم جعفری در سوپ پخش شود. سوپ ذرت با قارچ و شیر شما آماده سرو است.


طرز تهیه سوپ ذرت با خامه​


طرز-تهیه-سوپ-ذرت


مواد لازم​


ذرت پخته شده: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
روغن: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۲ حبه
نمک و فلفل: به میزان لازم
آب مرغ: ۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی
خامه: یک دوم لیوان دسته‌دار فرانسوی

مراحل تهیه سوپ ذرت​


مرحله اول​


در مرحله اول از طرز تهیه سوپ ذرت با خامه، ابتدا پیاز را خرد کرده و در داخل ماهیتابه تفت دهید. به پیاز، سیر و پودر فلفل را اضافه کنید. سیر و پیاز را با هم چند دقیقه دیگر تفت دهید. سپس ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی از ذرت پخته شده را به داخل قابلمه اضافه کنید. پس از آن که ذرت را در داخل قابلمه تفت دادید، می‌توانید آب مرغ را هم به مواد اضافه کنید. زمانی که آب مرغ را اضافه می‌کنید، حرارت زیر قابلمه را بالا ببرید تا مواد به همراه آب بجوشد. پس از جوشیدن مواد داخل قابلمه شعله را در حالت متوسط رو به پایین قرار دهید. اجازه دهید تا کل مواد ۲۰ دقیقه پخته شوند.

مرحله دوم​


در مرحله دوم از طرز تهیه سوپ ذرت با خامه، محتویات پخته شده در قابلمه را به صورت پوره درآورید تا کاملاً صاف شوند. شما می‌توانید با استفاده از گوشت کوب برقی این کار را انجام دهید. چند دقیقه قبل از سرو می‌توانید خامه را به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده کاملا شیری رنگ می‌شود. ذرت باقیمانده را همزمان با خامه اضافه کنید. سوپ ذرت با خامه آماده سرو است. در این نوع سوپ ذرت از گوشت مرغ استفاده نمی‌شود. اما آب مرغ همان خاصیت گوشت مرغ را دارد.


طرز تهیه سوپ ذرت با رب گوجه‌فرنگی و جو پرک​


طرز-تهیه-سوپ-ذرت


مواد لازم​


سینه مرغ: ۱ عدد
پیاز: ۱ عدد
رب گوجه فرنگی: دو قاشق غذاخوری
جو پرک: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
ذرت پخته شده: یک لیوان دسته‌دار فرانسوی
نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

مراحل تهیه سوپ ذرت​


طرز-تهیه-سوپ-ذرت


مرحله اول​


در مرحله اول از طرز تهیه سوپ ذرت با رب گوجه فرنگی و جو پرک، ابتدا مرغ را به اندازه‌های کوچک خرد کنید. پس از آن پیاز را خرد کرده و در داخل ماهیتابه تفت دهید. نمک و فلفل و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید. مرغ خرد شده را نیز به محتویات ماهیتابه بیافزایید. مرغ را در ماهیتابه به اندازه‌ای تفت دهید که رنگ آن تغییر کند .


مرحله دوم​


در مرحله دوم از طرز تهیه سوپ، رب گوجه فرنگی را به محتویات داخل ماهیتابه اضافه کنید. مرغ و رب را کاملاً تفت دهید. پس از آن در داخل یک قابلمه ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب بریزید. جوی پرک را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا جو پرک در قابلمه پخته شود. جوی پرک خیلی زود پخته می‌شود. پس از پخته شدن جو پرک، آن را داخل مخلوط کن بریزید تا کاملاً تبدیل به یک مایع لعاب‌دار شود. مواد آماده شده با مرغ را به این مخلوط اضافه کنید. معادل یک لیوان دسته‌دار فرانسوی اب به کل مواد اضافه کنید و بر روی حرارت نسبتا متوسط روی گاز قرار دهید.


مرحله سوم​


در این مرحله از طرز تهیه سوپ ذرت با رب گوجه فرنگی و جو پرک، سوپ تقریبا آماده است. کافیست تا ذرت‌های پخته شده را به آن اضافه کنید. ۵ دقیقه بعد از اضافه کردن ذرت به محتویات داخل قابلمه، آن را خاموش کنید. سوپ ذرت با رب گوجه فرنگی و جو پرک شما آماده سرو است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ انار با گوشت قلقلی مجلسی و خوشمزه مرحله به مرحله​


طرز تهیه سوپ انار با گوشت قلقلی مجلسی و خوشمزه مرحله به مرحله


سوپ انار یکی از خوشمزه‌ترین انواع سوپ مجلسی و یک غذا با آب انار لذیذ و خوش‌طعم است. از مراحل آماده سازی مواد تا پخت نهایی سوپ انار، شما تنها به ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارید. تهیه این سوپ با انار را در روزهای سرد سال و شب‌ یلدا از دست ندهید.



مواد لازم برای تهیه سوپ انار با گوشت قلقلی (۸ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده۴۵۰ گرم
عدس ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز۲ عدد متوسط
کره۲ قاشق غذاخوری
آب۸ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
جعفری تازه و ساطوری خرد شده۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیازچه۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب انار۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نعناع تازه و ساطوری خرد شده۲ قاشق غذاخوری
کشمش۱ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ انار: ۴۰ دقیقه

مراحل تهیه سوپ انار ترش و ملس مجلسی​

دستور تهیه سوپ انار با گوشت چرخ کرده

مرحله اول: عدس و برنج را خیس کنید​

عدس را خوب بشویید و از صافی رد کنید. برای اینکه عدس‌ها کاملاً تمیز شوند، آن را برای حدوداً یک دقیقه زیر آب سرد نگه دارید. برنج را هم بشورید. بهتر است عدس و برنج را به مدت ۱ ساعت در آب خیس کنید تا نفخ عدس گرفته شود.

مرحله دو‌م: مایه گوشت چرخ کرده را درست کنید​

برای طعم دار کردن گوشت چرخ کرده یکی از پیازها را رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. گوشت را با پیازی که آب آن را گرفته‌اید، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان دلخواه ترکیب کنید و ورز دهید. گوشت طعم‌دار شده قلقلی کنید. گوشت قلقلی‌ها را در مقداری روغن تفت دهید و سرخ کنید.

مرحله سوم: پیاز داغ درست کنید​

یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. ۱ قاشق غذاخوری کره را در قابلمه بریزید و تا آب شدن آن صبر کنید. یک پیاز باقی مانده را به صورت نگینی خرد کرده و در کره تفت دهید تا نرم و طلایی‌رنگ شوند.

مرحله چهارم: عدس و برنج را بپزید​

عدس آبکشی شده را همراه با مواد دیگر یعنی، آب، برنج و مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه کنید. تا زمانی که آب به همراه مواد در قابلمه به جوش بیاید، صبر کنید. حالا نوبت به کم کردن حرارت می‌رسد. درب قابلمه را هم بگذارید تا عدس و برنج خوب بپزند.

مرحله پنجم: نعناع، جعفری و پیازچه را اضافه کنید​

برای نرم شدن عدس و همین‌طور پخته شدن برنج ۴۰ دقیقه زمان نیاز است. بعد از گذشت ۴۰ دقیقه آب انار، نعناع خرد شده، جعفری خرد شده و پیازچه خرد شده را به مواد سوپ اضافه کنید و ۱۵ دقیقه به مواد زمان دهید تا خوب جا بیافتد.

مرحله ششم: کشمش را تفت دهید و به سوپ اضافه کنید​

در همین فاصله ظرفی مناسب را انتخاب کنید و روی حرارت ملایم پس از اضافه کردن کره به آن، کشمش‌ها را تفت دهید.

مرحله آخر: سوپ انار را سرو کنید​

بعد از آماده شدن سوپ انار و زمانی که تشخیص دادید سوپ خوب جا افتاده و غلیظ شده، سوپ انار را در ظرف مناسب ریخته و کشمش‌های تفت داده شده را به همراه دانه میوه انار برای تزیین سوپ روی آن بریزید.

فوت و فن‌های تهیه سوپ انار لذیذ و بسیار مقوی​

فوت و فن‌های تهیه سوپ انار لذیذ و بسیار مقوی

  • مواد لازم برای تهیه سوپ انار می‌توانند کاملاً سلیقه‌ای انتخاب شوند، برای مثال اگر طعم کشمش را دوست ندارید آن را حذف کنید.
  • اگر تمایلی به استفاده از گوشت چرخ کرده ندارید و می‌خواهید سوپ انار را به صورت گیاهی درست کنید می‌توانید آن را از این دستور حذف کنید.
  • در صورتی که نعنای تازه نداشته باشید، می‌توانید از ۲ قاشق چای خوری نعنای خشک هم استفاده کنید. در این صورت نعناع داغ درست کنید و روی سوپ انار بریزید.

سوالات متداول​


طرز تهیه سوپ انار با رب انار چگونه است؟​

در طرز تهیه سوپ انار با رب انار باید به همین ترتیب مقداری رب انار را هم همراه با آب انار به سوپ انار اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ انار برای سرماخوردگی چگونه است؟​

طرز تهیه سوپ انار برای سرماخوردگی هم به همین ترتیب است و در تهیه آن از سبزیجات مختلف مثل لبو و به جای عدس از لپه هم استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی) با طعمی لذیذ و مقوی​



طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی) با طعمی لذیذ و مقوی


سوپ دیوران یا سوپ نخود ترکیه و به قول خودشان دیوران چورباسی یکی از سوپ‌های خوشمزه و مقوی اصالتا ترکیه‌ای است که حتی می‌توانید به عنوان پیش غذا یا میان وعده سبک، آن را تهیه کنید. معمولا در ترکیه سوپ دیوران در فصل پاییز برای درمان سرماخوردگی و بالابردن انرژی بدن، تهیه و به صورت گرم سرو می‌شود. البته این سوپ یکی از غذاهای افطار ماه رمضان ترکیه‌ای‌ها هم محسوب می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط
سیر۱ حبه
آرد سوخاری۱ قاشق غذاخوری
نخود گرد آبگوشتی۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ورمیشل۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه فرنگی۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
نعناع خشک۱ قاشق غذاخوری
آرد گندم یا آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
آب یا آب قلم۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار دلخواه
آبلیمو یا چاشنی دلخواهبه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت​

مدت زمان مورد نیاز برای پخت سوپ دیوران: ۳ ساعت​

مراحل طرز تهیه سوپ دیوران مقوی برای سرماخوردگی​

مراحل طرز تهیه سوپ دیوران مقوی و خوشمزه

برای تهیه سوپ دیوران ترکیه‌ ای، معمولا از آب قلم استفاده می‌شود تا مواد مغذی آن بالاتر برود و نخود هم جزو جدانشدنی این سوپ است. برای روزهای سرد پاییز و زمستان، این سوپ حسابی می‌چسبد و انرژیِ از دست رفته بدن را برمی‌گرداند. در ادامه جزییات و مراحل طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی) را به شما آموزش می‌دهیم.

مرحله اول: نخودها را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه، باید نفخ نخود را بگیرید. برای این کار، نخودها را پاک کنید و بشویید. سپس روی آنها را به اندازه کافی آب بریزید و حداقل به مدت ۲ ساعت آنها را بخیسانید. در این مدت آب نخودها را عوض کرده و با آب تازه، جایگزین کنید. می‌توانید یک خیار را هم خرد کرده و روی نخودها بگذارید تا به این روش، نفخ آنها بیشتر و زودتر گرفته شود. اگر زمان انجام این کارها را ندارید از کنسرو نخود آبگوشتی استفاده کنید.

مرحله دوم: نخود را بپزید​

بعد از اینکه نفخ نخود گرفته و نخودها کمی نرم شدند، آنها را آبکش کنید. نخودهای آبکش شده را در یک قابلمه بریزید و به مقدار کافی آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید. به مدت ۳ ساعت اجازه دهید نخودها بپزند. می‌توانید به جای قابلمه از زودپز استفاده کنید تا در زمان کمتری نخودها، پخته و آماده شوند.

مرحله سوم: مایه گوشت چرخ کرده را آماده کنید​

در این مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه، گوشت چرخ کرده را در یک ظرف بریزید. پیاز و سیر را پوست بگیرید و با قسمت ریز، رنده کنید. پیاز و سیر رنده شده را بفشارید و آب آن را بگیرید. سپس به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. نمک، فلفل سیاه و آرد سوخاری را هم اضافه کنید و به خوبی ورز دهید تا یکدست و منسجم شود.

مرحله چهارم: کوفته قلقلی‌های سوپ و نعناع داغ را درست کنید​

مایه گوشت چرخ کرده را در یخچال بگذارید تا حداقل به مدت ۳۰ دقیقه بماند تا منسجم شود. سپس مواد را از یخچال بیرون بیاورید و در اندازه‌های ریز به صورت قلقلی درآورید، دوباره کوفته ریزه‌ها را در یخچال بگذارید تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خودشان را بگیرند.
سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. کوفته‌ها را در تابه بریزید و همه آنها را سرخ کنید. بعد از سرخ کردن کوفته‌ها، نعناع خشک را به مدت ۳۰ ثانیه تفت دهید و نعناع داغ را هم درست کنید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: مایه سوپ دیوران را درست کنید​

در این مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران، در یک قابلمه کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. رب گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه‌های دلخواه خود را هم به رب اضافه کنید. سپس آب جوش یا آب قلم را به قابلمه بیفزایید. اجازه دهید مایه سوپ، شروع به جوشیدن کند.

مرحله ششم: همه مواد را به مایه دیوران چورباسی اضافه کنید​

کوفته‌های قلقلی و نعناع داغ را به مایه سوپ اضافه کنید. سپس ورمیشل را به آن اضافه کنید. نخود پخته شده را هم آبکش کرده و به مایه سوپ بیفزایید. همه مواد را به آرامی به هم بزنید تا یکدست شود. برای این که کمی مایه سوپ غلیظ‌تر شود، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آرد گندم یا آرد نخودچی را با آب سرد حل کنید. آرد حل شده در آب را به قابلمه اضافه کنید تا به مدت ۵ دقیقه بجوشد و غلیظ شود.

مرحله هفتم: سوپ دیوران را سرو کنید​

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه نمک، فلفل سوپ را بچشید و اندازه کنید. در صورت دلخواه، چاشنی‌های مورد علاقه خود را مثل آبلیمو یا آب نارنج به آن اضافه کنید تا به طعم دلخواهتان برسید. وقتی سوپ به غلظت کافی رسید، شعله گاز را خاموش کنید. سوپ نخود ترکیه را در ظرف مناسب سرو بریزید و به صورت گرم سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (سوپ نخود)​

فوت و فن‌های طرز تهیه دیوران ترکیه

  • در طرز تهیه سوپ دیوران، به جای گوشت چرخ کرده از سویا هم می‌توانید استفاده کنید. با سویا هم می‌توانید گوشت قلقلی درست کنید.
  • بهتر است کوفته قلقلی‌هایی را که درست می‌کنید، در یک ظرف که کف آن را چرب کنید و بچینید تا به ظرف نچسبد.
  • در این سوپ می‌توانید از سبزیجات معطر دلخواه تازه یا خشک مثل نعناع خشک، شنبلیله، تره و … برای خوش‌طعم و خوش‌عطرتر شدن سوپ استفاده کنید.
  • یک روش این است که به جای اینکه آرد را در آب سرد حل کنید، در یک تابه با کمی روغن، تفت دهید تا کمی از خامی بیفتد و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و آرد را به همراه رب گوجه فرنگی تفت دهید. سپس همراه با آب یا مغز قلم به سوپ اضافه کنید.
  • به جای آب قلم از عصاره‌های گوشت یا مرغ هم می‌توانید برای طعم دادن به سوپ استفاده کنید.
  • سوپ دیوران را می‌توانید به عنوان یک غذای نونی ساده و سبک برای شام یا ناهار هم میل کنید.

سوالات متداول​

از چه حبوباتی می‌توان در سوپ دیوران ترکیه استفاده می‌شود؟

از چه حبوباتی در تهیه سوپ دیوران ترکیه استفاده می‌شود؟​

نخود اصلی‌ترین حبوبات مورد استفاده در سوپ دیوران است. ولی می‌توانید حبوبات دیگر و حتی نخود فرنگی هم در این سوپ به کار ببرید.

گوشت مورد استفاده در طرز تهیه سوپ دیوران چیست؟​

معمولا از گوشت چرخ کرده در سوپ دیوران استفاده می‌شود. گوشت چرخ کرده را می‌توانید به صورت قلقلی یا تفت داده شده با پیاز و سیر به کار ببرید. حتی می‌توانید گوشت را از طرز تهیه این سوپ حذف کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه چوربای ترکیه به ۲ روش با مرغ و بدون مرغ​



طرز تهیه چوربای ترکیه


چوربا یا همان شوربای ترکیه ای، یکی از پیش غذا های خوشمزه و معروف برای مهمانی یا دورهمی هاست. چوربا طعم های متفاوتی دارد ولی معروف ترین آن چوربای عدس قرمز است. این چوربای ترکیه ای از ترکیب عدس قرمز یا دال عدس با چاشنی آبلیمو درست می شود و استفاده از گوشت در آن هم اختیاری است. البته به خاطر سبک بودن این غذا، می توان آن را به عنوان یک وعده سبک غذایی با نان میل کرد.

فوت و فن های طرز تهیه چوربای ترکیه​


فوت و فن های طرز تهیه چوربای ترکیه


  • چوربا ترکیه باید کمی غلیظ تر از سوپ باشد ولی اگر زیادی غلیظ شد، می توانید با آب جوش یا استاک مرغ یا سبزیجات آن را رقیق تر کنید.

  • برای طعم بیشتر و غلظت چوربا، از مغز یا آب قلم به جای آب جوش استفاده کنید.

  • استفاده از مواد دیگر مثل هویج، فلفل دلمه ای و … نیز در طرز تهیه چوربای ترکیه متداول است.

  • برای رنگ و طعم بیشتر چوربا، در طرز تهیه چوربا ترکیه از ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی استفاده کنید. در این صورت حتما رب گوجه را با قبل از افزودن آب یا استاک، اضافه کنید تا رنگ باز کند و مزه خامی ندهد.

  • چاشنی مورد استفاده در طرز تهیه چوربای ترکیه، اختیاری و وابسته به ذائقه است. اما در ترکیه بسیار متداول است که به این نوع از سوپ عدس قرمز، لیمو، نعناع و فلفل قرمز اضافهشود.

  • در طرز تهیه چوربای ترکیه با ماست و مرغ یا سوپ شهریه، حتما از ماست چکیده استفاده کنید. در ضمن ماست و تخم مرغ را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا موقع اضافه کردن به چوربا، ماست نبُرد.

  • برای این که ماست بریده نشود، بعد از اضافه کردن به چوربا، به صورت مداوم آن را به هم بزنید.

  • اگر به رشته ارزو دسترسی نداشتید، آن را با برنج، بلغور گندم، ماکارونی فرمی یا رشته سوپ جایگزین کنید.

  • چوربای ترکیه ای را می توانید هم به صورت گرم و هم به صورت سرد سرو کنید. ترکیه ای ها چوربا را بیشتر به عنوان وعده سحر و افطار ماه مبارک رمضان میل می کنند. اما درست کردن و سرو چوربا همیشه در ترکیه یکی از وعده ها و میان وعده های خوشمزه غذایی به خصوص در رستوران ها است.


طرز تهیه چوربای ترکیه مرجمیک چورباسه​


طرز تهیه چوربا ترکیه مرجمیک چورباسه


مدت زمان آماده سازی: ۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۵ دقیقه
میزان انرژی (در ۱۰۰ گرم): ۱۷۲ کالری



مواد لازم برای ۴ نفر


عدس قرمز یا دال عدس: ۱ لیوان (یا ۱۵۰ گرم)
پیاز: ۱ عدد بزرگ
سیب زمینی: ۱ عدد بزرگ
گوجه فرنگی: ۱ عدد بزرگ
نمک، زیره و فلفل: به میزان لازم
روغن یا کره: به میزان لازم
لیموی تازه : ۱ عدد
نعنا خشک: ½ قاشق چای خوری
فلفل قرمز: به میزان دلخواه (برای تزیین)


«


طرز تهیه​



مرحله اول: مواد لازم را آماده کنید​


در ابتدا سیب زمینی را بشویید. سپس پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. پوست پیاز را بگیرید و آن را هم نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. عدس را بشویید و آب آن را دور بریزید. گوجه فرنگی را هم بشویید و رنده یا خیلی ریز خرد کنید.


مرحله دوم: سیب زمینی و پیاز را سرخ کنید​


در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد از داغ شدن، سیب زمینی های نگینی شده را در آن سرخ کنید. سیب زمینی ها را بعد از سرخ شدن از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید. پیاز های نگینی شده را در تابه بریزید و تفت دهید. پیاز ها باید طلایی و سبک شوند. فلفل قرمز و زیره را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خام آن ها گرفته شود.


مرحله سوم: عدس، سیب زمینی، گوجه و آب را به تابه اضافه کنید​


در این مرحله از طرز تهیه چوربای ترکیه، عدس قرمز را به همراه سیب زمینی که از قبل سرخ کرده و کنار گذاشته بودید، به تابه اضافه کنید. پوره یا گوجه فرنگی های خرد شده را به مواد داخل تابه اضافه کنید و حرارت را روی ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید گوجه فرنگی ها طعم خام خود را از دست بدهند. سپس به اندازه ۲ لیوان آب جوش (آب مرغ یا آب گوشت) به تابه اضافه کنید. بعد از این که موا داخل تابه، شروع به جوشیدن کرد، در ظرف را روی آن قرار دهید.


مرحله چهارم: مواد را پوره و چوربا ترکیه را سرو کنید​


اجازه دهید مواد داخل تابه به مدت ۳۰ دقیقه به آرامی روی حرارت بجوشند و جا بیفتند. حرارت را خاموش کنید و صبر کنید تا چوربا دمای خود را از دست بدهد. سپس آن را داخل مخلوط کن بریزید و کاملا له و پوره کنید. اگر مخلوط کن در دسترس ندارید، مواد را با گوشتکوب بکوبید. سپس لیمو را از وسط نصف کنید. نصف آبلیمو را روی چوربا ترکیه بچکانید. نصف دیگر لیمو را حلقه حلقه کنید. سوپ یا چوربا ترکیه را در ظرف مناسب سرو کنید. روی چوربا را نعنا خشک و فلفل قرمز بریزید. حلقه های برش خورده لیمو را روی چوربا یا کنار ظرف قرار دهید و آن را به شیوه دلخواه تزیین کنید.


طرز تهیه چوربای ترکیه با مرغ و ماست یا سوپ شهریه​


چوربای ترکیه با مرغ و ماست یا سوپ شهریه


مواد لازم


سینه مرغ: نصف یک عدد کامل
رشته ارزو (orzo): 1 لیوان دسته دار فرانسوی
ماست چکیده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
پیاز: ۱ عدد متوسط
زرده تخم مرغ: ۱ عدد
آرد: ۲ قاشق غذا خوری
کره: ۳ قاشق غذاخوری
نعنا خشک: ۱ قاشق غذاخوری
پودر فلفل پاپریکا و فلفل قرمز: به میزان لازم
نمک و زردچوبه: به میزان لازم


طرز تهیه​



مرحله اول: سینه مرغ را بپزید​


مرغ را بشویید و آن را به قطعات کوچک تر به اندازه مکعب های ۲ سانتیمتری برش بزنید. پیاز را پوست بگیرید و به چهار قسمت تقسیم کنید. (برای این که لایه های پیاز از هم جدا و باز نشود، بهتر است انتهای آن را جدا نکنید) در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیاز، تکه های مرغ، کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید. بعد از این که مرغ تغییر رنگ داد، به آن به اندازه ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید. در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید مرغ به خوبی بپزد و نرم شود.


مرحله دوم: آرد، زرده تخم مرغ و ماست را با هم مخلوط کنید​


در دومین مرحله از طرز تهیه چوربای ترکیه، در یک کاسه ماست را با آرد و زرده تخم مرغ مخلوط کنید. بهتر است از مخلوط کن برقی یا دستی استفاده کنید. در غیر این صورت با چنگال مواد را تا جایی به هم بزنید که کاملا ترکیب شوند و گلوله های آرد در آن وجود نداشته باشد. در نهایت باید یک مایع رقیق داشته باشید.


مرحله سوم: مخلوط ماست را به مرغ اضافه کنید​


بعد از این که مرغ پخت، پیاز ها را از قابلمه بیرون بیاورید. مخلوط ماست را به سینه پخته شده اضافه کنید. رشته ارزو را به مواد اضافه کنید. می توانید به جای این مدل رشته از برنج یا رشته آش هم استفاده کنید. ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا چوربای ترکیه ای به غلظت برسد.


مرحله چهارم: چوربا را تزیین و سرو کنید​


در آخرین مرحله از طرز تهیه چوربا ترکیه ای مقداری کره را در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. نعنا خشک پودر شده را در آن بریزید و تفت دهید. مراقب باشید حرارت روی حالت ملایم تنظیم باشد و نعنا را به مدت زیاد تفت ندهید چون خیلی زود می سوزد. ۳۰ ثانیه تفت دادن کافی است. چوربا را که در قابلمه پخته بودید و غلیظ شده است، به نعنا داغ اضافه کنید. همه مواد را به هم بزنید تا یکدست سود. سپس چوربا ترکیه را در ظرف مناسب سرو کنید. روی چوربا را با فلفل قرمز و پاپریکا تزیین و سرو کنید.
 

Similar threads

بالا