[ طراحی لرزه ای ] طبقه نرم

DDDIQ

مدیر ارشد
نكات آيين نامه اي پيرامون طبقه نرم

نكات آيين نامه اي پيرامون طبقه نرم

نكات آيين نامه اي پيرامون طبقه نرم​
نعمت حسني ، افروز كتيراء


1 دانشيار دانشكده آب و محيط زيست پرديس فني و مهندسي شهيد عباسپور- دانشگاه شهيد بهشتي
-2 دانشجوي كارشناسي ارشد عمران-زلزله، پرديس فني و مهندسي شهيد عباسپور- دانشگاه شهيد بهشتي



چكيده:
وجود طبقه نرم گرچه بلحاظ توزيع و استفاده از فضاهاي طبقه مناسب ميباشد، ولي از ديدگاه لرزهاي، آسيبپذيري ساختمان و ميزان خسارت وارده را بسيار افزايش ميدهد بگونهاي كه شكست طبقه نرم را به رايجترين نوع خرابي در زلزله تبديل ميكند. پس از بررسيهاي انجام شده اين نتيجه حاصل شد كه الگوهاي بدست آمده از خرابيهاي زلزلههاي مخرب جهان سبب شده تا محققان متوجه بروز پديده طبقه نرم در برخي از سازهها شوند و تلاش كنند نواقص آييننامهها را در اين زمينه رفع و سازهها را در برابر اين پديده مقاومسازي كنند. در اين مقاله پس از بررسي سير تكامل آيينن امه هاي كشورهاي مختلف در مورد طبقه نرم، به تبيين مواردي مثل تجزيه و تحليل نيروهاي وارد به طبقه نرم، بندهاي آييننامه براي جلوگيري از ايجاد طبقه نرم،
بندهاي آييننامه در مورد عوامل تشديد خرابي و در نهايت علت و مكانيسم خرابي طبقه نرم پرداخته شده است.


كلمات كليدي:
زلزله، ساختمان، طبقه نرم
 

پیوست ها

  • نكات آييننامهاي پيرامون طبقه نرم.pdf
    442.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
بررسی پدیده طبقه همکف نرم در ساختمان قاب خمشی فولادي

بررسی پدیده طبقه همکف نرم در ساختمان قاب خمشی فولادي

بررسی پدیده طبقه همکف نرم در ساختمان قاب خمشی فولادي

حمید بیرقی 1، محسن گرامی 2
1 دانشجوي دکتراي مهندسی عمران– سازه دانشگاه سمنان
-2 - استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان



خلاصه
در طراحی ساختمانها معمولا از اثر میانقابهاروي سختی قاب صرف نظر میشود. بسیاري از طراحان صرفاً وزن اینگونه میانقاب ها را در محاسبات لحاظ می کنند، در حالیکه اندرکنش میانقاب و قاب تحت نیروي جانبی ممکن است اثرات نامطلوب داشته باشد. این موضوع در صورتی که طبقه همکف بنا به ضرورت فاقد میانقاب باشد و طبقات فوقانی داراي میانقاب باشد اهمیت بیشتر دارد زیرا وجود میانقاب باعث سختی اضافه در طبقات بالاي همکف میشود. در این تحقیق رفتار ساختمانها با لحاظ نمودن مقاومت فشاري دیوارهاي مصالح بنایی و مدلسازي آنها به صورت عضو قطري معادل در سیستم قاب خمشی فولادي، مورد بررسی قرار می گیرد. به این منظور مدلهاي سه بعدي ساختمان با 4،2،3 و 5 طبقه تهیه می شود. مدول الاستیسیته دیوار مصالح بنایی از 1000 تا 3000 مگاپاسکال متغیر است. همچنین درصد میانقابهاي موجود در طبقات نیز از بیست تا هشتاد متغیر است.
با فرض اینکه طبقه همکف فاقد دیوار باشد و دیوارها در سایر طبقات فوقانی کار شده باشند، اثر پارامتر هاي مذکور تحت اثر نیروي جانبی استاتیکی مورد بررسی قرار می گیرد و پدیده طبقه نرم مطابق روابط استاندارد 2800 ایران ویرایش سوم مطالعه می شود. نتایج نشان میدهد در صورت وجود مقدار نسبتاً کم میانقاب با مدول الاستیسیته متوسط در طبقات فوقانی ، سازه دچار نامنظمی در ارتفاع می شود و طبقه نرم ایجاد میگردد.


کلمات کلیدي:
قاب خمشی فولادي، میانقاب مصالح بنایی ،طبقه نرم
 

پیوست ها

  • بررسی پدیده طبقه همکف نرم در ساختمان قاب خمشی فولادي.pdf
    279.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا