[طراحی داخلی مسکونی] نکاتی برای طراحی داخلی نشیمن

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مقدمه

معمولا از اتاق پذیرایی برای برگزاری مهمانی دید و بازدید، دعوت و پذیرای از اقوام و دوستان استفاده می شود. در خانه های بزرگ اصولا جالب ترین و مناسب ترین فضای ساختمان را به این مکان اختصاص می دهند. بهترین وسایل و ظروف منزل برای پذیرایی مهمان در این فضا استفاده می شضود. تزئین چیدمان این اتاق باید به گونه ای باشد که انگیزه و شور و شوقی برای گفتگو ایجاد نماید. نشیمن نیز در منزل، محل تجمع خانواده است که بیشتر اوقات خود را در این فضا می گذرانند. نشیمن محل قرارگیری وسایل صوتی و تصویری نیز می باشد. نشیمن محلی است که در تمام ساعات روز برای صرف غذا، پذیرایی میهمان های صمیمی، تماشای تلویزیون و... مورد استفاده قرار می گیرد.{1}

پذیرایی

معمولا از اتاق پذیرایی برای برگزاری مهمانی، دید و بازدید و پذیرایی از اقوام و دوستان استفاده می شود. تزئین و چیدمان این اتاق باید به گونه ای باشد که انگیزه و شور و شوقی برای گفتگو ایجاد نماید. نوع و فرم ظروف و وسایل مورد استفاده در اتاق پذیرایی تاثیر بسزایی در ایجاد ارتباط و مراوده بین افراد دارد.

نور اتاق پذیرایی

وجود نور طبیعی (پنجره) در محیط پذیرایی از اهمیت زیادی برخوردار است . معمولا زیباترین پنجره و منظره در ساختمان به اتاق پذیرایی اختصاص داده می شود.استفاده از انواع نورهای مصنوعی و پردهای مختلف نیز نقش موثری در زیبایی این فضا دارد.

کف اتاق پذیرایی


از آنجایی که شاید مهمانان با کفش وارد اتاق پذیرایی شوند بهتر است کف پذیرایی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی از سنگ یا سرامیک باشد. استفاده از پارکت در فضای پذیرایی به دلیل مقاومت کم آن و جذب گرد و غبار مناسب نیست. سنگ و سرامیک مورد استفاده در کف پذیرایی علاوه بر بزرگ بودن، باید دارای رنگ های روشن باشد تا درز بین آنها محل تجمع آلودگی نشود.

نشیمن
نشیمن محلی برای دور هم نشستن خانواده است و بیشترین اوقات آنها در این فضا می گذرد. میز و صندلی باید در این فضا بر خلاف دیگر فضاهای خانه، بسیار راحت باشد. اتاق نشیمن بهترین فضا برای ادامه فعالیت های روزمره مانند انجام تکالیف کودکان می باشد. شناخت دقیق فضای اتاق نشیمن باعث می شود وسایل و امکانات مورد نیاز برای این مکان را به صورت مطلوبی فراهم کنیم، فضای نشیمن گاهی می تواند محل حضور مهمانان باشد. بهتر است که ارتباط اتاق نشیمن با ورودی، غیر مستقیم و با غذاخوری و اتاق خواب مستقیم باشد. در هنگام تزئین و چیدمان اتاق نشیمن باید دقت نمود که آرامش و تنوع در فضا حاکم شود، تزئین وسایل موجود در این فضا باید طوری صورت گیرد که مانع عبور و مرور افراد نشود.
نکته
در دکوراسیون سنتی فضای نشیمن، استفاده از فرش و پشتی و در دکوراسیون کلاسیک و مدرن آن، استفاده از کاناپه و مبلهای راحتی متداول است.


نور در اتاق نشیمن

استفاده از نور طبیعی اهمیت زیادی دارد. همچنین در مورد نور مصنوعی بهتر است در فضای نشیمن از نورهای متمرکز استفاده نشود، استفاده از نورهای مخفی در ایجاد آرامش این فضا مناسب تر به نظر می رسند.

کف اتاق نشیمن


کف نشیمن با سنگ، سرامیک و یا پارکت فرش می شود. جنس و رنگ پوشش هایی که برای کف خانه، از جمله فضای نشیمن استفاده می شود میبایست با جنس و رنگ دیوارها و آنچه که به عنوان رنگ و رویه مبلمان یاد می شود همخوانی داشته باشد.

شومینه

به معنای دودکش است که امروزه نوع هیزمی و گازی آن در اتاقهای نشیمن مورد استفاده قرار میگیرد. شومینه معمولا در گوشه اتاق و یا وسط دیوار قرار می گیرد. گاهی شومینه ها دو طرفه هستند و یا اینکه در مرکز یک فضا قرار می گیرند.

نکته

استفاده از شومینه در اتاق نشیمن و یا پذیرایی سلیقه ای میباشد. {2}

نتیجه

پذیرایی محلی است که صاحب خانه در آن از میهمانان خود گذیرایی می کند و تمام سلیقه خود را به معرض نمایش میگذارد پس باید اصولی ترین نحوه چیدمان در آن بکار گرفت. مبله کردن اتاق پذیرایی هم از مهمترین عوامل در دکوراسیون داخلی آن است. نشیمن محل دور هم جمع شدن خانواده، انجام کارهای روزمره و محل استراحت بعد از یک روز کاری است. پس باید محلی امن و آرام و دلباز باشد تا خانواده در آن به راحتی به کارهای خود برسند. همین طور اتاق نشیمن باید محلی کاربردی نیز باشد.

منابع

{1}- دکتر رضا شاطریان، طراحی داخلی منازل مسکونی، انتشارات سیمای دانش، 1391، ص 81 و 110

{2}- محمد مهدی فخیمی، طراحی داخلی: از معماری تا دکوراسیون داخلی، انتشارات پرهام نقش، 1392، ص 113 و 114
 
بالا