طراحي و ساخت يخچال بدون گاز و كمپرسور با استفاده از المان ترمو الكتريك

redonly

کاربر فعال
کاربر ممتاز
اوايل قرن نوزدهم Seebeck فهميد كه اگر در محل اتصال دو هادي غير مشابه اختلاف دما ايجاد نمايد، جريان الكتريكي جاري ميشود . و از طرفي ديگر، Peltier ثابت كرد كه جريان عبوري از ميان دو هادي غير مشابه،باعث مي شود كه گرما يا منتشر شود و يا در محل اتصال جذب شود. و با استفاده از همين دو اثر وسايل جالبي ساخته شد

سيستم ترموالكتريك بر اساس اثر Peltier پايه گذاري شده كه در سال 1834 كشف شده و يكي از سه اثر ترمو الكتريك مي باشد دو اثر ديگر به نامهاي اثر Seebeck و اثر Thomson شناخته مي شوند كه با فرمول ساده اي يه هم ربط داده مي شوند اثر پلتير روي نقطه اتصال بحث مي كند و دو اثر ديگر در يك نيمه هادي بررسي مي شوند.



سيستم پلتیر از يك رشته نيمه هادي تشكيل گرديده است و به گونه اي تعبيه شده اند كه يك نوع از حاملهاي بار (مثبت يا منفي) بخش زيادي از جريان را حمل نمايد. زوجهاي N/P به گونه اي شكل داده شده اند كه از نظر الكتريكي با هم سري ولي از نظر گرمايي با هم موازي مي باشند. لايه هاي بيروني سراميكي آنها فلزي شده تا بتواند هم گرما و هم جريان الكتيريكي را منتقل كنند.



كاربرد هاي اين سيستم ترمو الكتريك :

وقتي ولتاژ DC به سيستم ترموالكتريك اعمال مي شود حاملهاي بار منفي و مثبت در رشته قرص ها، انرژي گرمايي را از يك سطح لايه خروجي دريافت و آن را در سطح طرف ديگر آزاد مي كنند. سطحي كه انرژي گرمايي از آن جذب مي شود سرد مي گردد و سطح مخالف كه انرژي گرمايي را دريافت مي كند گرم مي شود . با استفاده از اين روش ساده،"تلمبه گرمايي"، فن آوري ترمو الكتريك در كاربردهاي گسترده اي از قبيل خنك كننده هاي ديودي كوچك، يخچالهاي قابل حمل، سرد كننده هاي مايع و غيره استفاده مي شود . بسياري از اين واحد ها همچنين مي توانند براي توليد توان DC در شرايطي خاص استفاده شوند (مانند تبديل گرماي تلف شده به جريان الكتريكي). كاربردهاي جديد و اغلب جالب ترموالكتريك هر روز در حال پيشرفت است.

در پست بعدی چگونگی ساخت یک یخچال کوچک ، کم مصرف و ارزان قیمت با استفاده از این تراشه جادویی را برایتان توضیح خواهم داد.





 

fantom-f16

عضو جدید
عالی بود...


قانون بقای احساس: احساس از بین نمیره بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل خواهد شد...گاهی اشک...گاهی هم یه لبخند از سر اجبار..
 

raminbabak

اخراجی موقت
به نظر من ميشه با اين سيستم به جاي برج خنك كن در سيستمهاي كوچك ستفاده كرد
 

mr.rahjou

کاربر فعال
به نظر من ميشه با اين سيستم به جاي برج خنك كن در سيستمهاي كوچك ستفاده كرد

بنده مدت ها روی این سیستم تحقیق کردم و باید به عرض برسونم که COP این دستگاه پایین است و دارای مشکلات عدیده ای همچون سیستم های مکانیکی است.

در کنار این سیستم سرمایش بواسطه اثر مگنتوکالریک مطرح شده که تا COP 15( که کمی باور نکردنی است) ضریب عملکرد دارند.
 

mr.rahjou

کاربر فعال
خود بنده یک نمونه از این دستگاه را اختراع کردم و در حال بررسی برای صنعتی کردن آن می باشم.

به منظور توضیح دادن دلایل به وجود آمدن اثر مگنتوکالریک می توان اسپین­های یک سیستم را که در نزدیکی دمای نظم مغناطیسی­شان، پارا مغناطیس یا فرومغناطیس هستند را بررسی کرد. انتروپی هر سیستم از مجموع دو انتروپی، یکی انتروپی مغناطیسی و دیگری انتروپی حرارتی سیستم به دست می­آید. پروسۀ سرمایش در دو مرحله آهنربایش همدما و آهنربازدایی آدیاباتیک انجام می گیرد. در مرحلۀ اول، میدان مغناطیسی به طور ایزوترمال افزایش یافته و گرمای نشر شده از سیستم در پروسۀ برگشت پذیر دفع می شود و در مرحلۀ دوم میدان مغناطیسی به طور آدیاباتیک حذف شده و لذا انتروپی کل ثابت باقی می ماند اما انتروپی مغناطیسی افزایش یافته و انتروپی حرارتی سیستم کاهش می یابد که این متناظر با یک کاهش دما است. به منظور توضیح دادن دلایل به وجود آمدن اثر مگنتوکالریک می توان اسپین­های یک سیستم را که در نزدیکی دمای نظم مغناطیسی­شان، پارا مغناطیس یا فرومغناطیس هستند را بررسی کرد. انتروپی هر سیستم از مجموع دو انتروپی، یکی انتروپی مغناطیسی و دیگری انتروپی حرارتی سیستم به دست می­آید. پروسۀ سرمایش در دو مرحله آهنربایش همدما و آهنربازدایی آدیاباتیک انجام می گیرد. در مرحلۀ اول، میدان مغناطیسی به طور ایزوترمال افزایش یافته و گرمای نشر شده از سیستم در پروسۀ برگشت پذیر دفع می شود و در مرحلۀ دوم میدان مغناطیسی به طور آدیاباتیک حذف شده و لذا انتروپی کل ثابت باقی می ماند اما انتروپی مغناطیسی افزایش یافته و انتروپی حرارتی سیستم کاهش می یابد که این متناظر با یک کاهش دما است.

http://www.azom.com/images/news/NewsImage_15356.gif

http://upload.wikimedia.org/wikiped....svg/400px-Magnetocaloric_effect1_04a.svg.png
 

Similar threads

بالا