صنعت برق خورشیدی جهان انرژی را متحول می کند

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز


حقایق موجود درباره صنعت برق خورشیدی نشان دهنده اهمیت این صنعت در جهان امروز است که برخی از مهمترین آنها را به شکل زیر می توان دسته بندی کرد: -برق خورشیدی می تواند به اندازه صنعت شیل بر بخش انرژی جهان تاثیر بگذارد -در بسیاری از اقتصادهای بزرگ، توان رقابت برق خورشیدی در زمینه هزینه ها افزایش یافته است -طی دهه گذشته هزینه های صنعت برق خورشیدی ٨٠ درصد کاهش یافته است -تغییر سیاست های چین ارزش سهام این صنعت را افزایش می دهد -شاخص جهانی این صنعت امسال ٤٠ درصد رشد کرده است


به گزارش خبرگزاری رویترز، انجمن انرژی های نوشونده ژاپن (JREF) اعلام کرد: در آینده نزدیک برق خورشیدی در ژاپن سودآور خواهد شد و دیگر نیازی به پرداخت یارانه های دولتی نخواهد بود. با این اتفاق، ژاپن آخرین عضو گروه اقتصادهای برتر (G٧) خواهد بود که این صنعت در آنها به موفقیت اقتصادی دست یافته است.


ژاپن هم اکنون یکی از ٤ بازار بزرگ پنل های خورشیدی جهان است و در آینده تعداد زیادی نیروگاه خورشیدی در این کشور راه اندازی خواهد شد که نیروگاه شهر کاتو و مزرعه خورشیدی ١,١ میلیارد دلاری در اوکایاما (هر دو در غرب اوزاکا) از آن جمله هستند.


ژاپن یک به یک چراغهای نیروگاه های بزرگ نفت سوزی را که این کشور را وارد حلقه اقتصادهای صنعتی برتر جهان کرده بودند، خاموش می کند. با توجه به کاهش تولید برق هسته ای ژاپن پس از فاجعه فوکوشیما و رکود این صنعت، نام انرژی خورشیدی به عنوان جایگزین مطرح شده است.


توماس کابرگر رئیس هیئت مدیره JREF در این باره گفت: صنعت برق خورشیدی در ژاپن به بلوغ رسیده است و به زودی جایگزین واردات اورانیوم و سوخت های فسیلی خواهد شد. او با اشاره به وجود ١٠ شرکت که از دهه ١٩٥٠ میلادی به صورت منطقه ای انحصار تولید برق در ژاپن را در اختیار دارند، افزود: شرکت های تولیدکننده برق ژاپن که تلاش می کنند از نیروگاه های هسته ای و سوخت فسیلی خود حفاظت کنند، تنها می توانند پیشرفت صنعت برق خورشیدی را به تاخیر بیندازند اما آن را متوقف نمی کنند.


ژاپن قصد دارد تعدادی از نیروگاه های نفت سوز پرهزینه و آلوده کننده خود با ظرفیت تقریبی ٢,٤ گیگاوات را تا مارس سال آینده تعطیل کند و به استفاده از سوخت های جایگزین رو آورد. پس از وقوع زمین لرزه و سونامی سال ٢٠١١ که به یک فاجعه اتمی در فوکوشیما منجر شد، ژاپن فعالیت ٤٣ رآکتور هسته ای خود را متوقف کرد. از آن زمان، ظرفیت انرژی های نوشونده این کشور سه برابر شده و به ٢٥ گیگاوات رسیده است که سهم برق خورشیدی از آن بیش از ٨٠ درصد است.


بر اساس آمارهای دولتی، صنعتی و گروه های مصرف کننده، برقرار شدن موازنه هزینه- درآمد بخش انرژی خورشیدی در ژاپن به این معناست که این فناوری در ٧ کشور صنعتی G٧ و ١٤ عضو گروه G٢٠ از نظر اقتصادی به موفقیت رسیده است.
تحلیلگرانی که رشد صنعت برق خورشیدی را با رونق شیل اویل مقایسه می کنند، می گویند: کاهش چشمگیر قیمت سلول های فتوولتائیک و پیشرفت فناوری تولید برق بیشتر از نور خورشید، رونق جهانی این صنعت را تشدید کرده است. شرکت مشاوره ای وود مک کنزی که در حوزه نفت و گاز فعال است، می گوید: همانگونه که استخراج نفت شیل موجب تحول در صنعت نفت و گاز شد، هیچ فناوری دیگری مانند صنعت برق خورشیدی نتوانسته بازار جهانی برق را تحت تاثیر قرار دهد. شرکت اکسون موبیل نیز اعلام کرد: انتظار می رود که ظرفیت تولید برق خورشیدی بین سال های ٢٠١٠ تا ٢٠٤٠ بیش از ٢٠ برابر افزایش یابد.


سرمایه گذاران بازارهای سهام نیز به مزیت های این صنعت پی برده اند. شاخص جهانی این صنعت که در پی بحران مالی سال های ٢٠٠٨ و ٢٠٠٩ دچار رکود شده بود، امسال ٤٠ درصد رشد را تجربه کرده و کالاهایی همچون سنگ آهن، گاز طبیعی، مس و زغال سنگ را پشت سر گذاشته است.

پنل های ارزانتر



بر اساس اعلام موسسه فرونهوفر آلمان، با آغاز تولید انبوه پنل های خورشیدی، چین طی دهه گذشته هزینه های تولید برق خورشیدی را تا ٨٠ درصد کاهش داده است. در ژاپن، هزینه های تولید برق خورشیدی خانگی از سال ٢٠١٠ تاکنون بیش از ٥٠ درصد کاهش یافته و به کمتر از ٣٠ ین (٢٥ سنت) برای هر کیلووات ساعت رسیده است.


صنعت انرژی خورشیدی در اروپا و آمریکای شمالی نیز به خوبی جایگیر شده است اما انتظار می رود رونق اصلی در آسیا اتفاق بیفتد. سیاست های جدید چین در زمینه مقابله با آلودگی هوا تغییرات بزرگی را در پی خواهد داشت. به دلیل این سیاست ها، پکن به دنبال جایگزین هایی برای زغال سنگ است.


حدود دو سوم از مصرف انرژی چین مربوط به زغال سنگ است. در سال ٢٠١٤ ظرفیت تولید برق خورشیدی چین معادل ٢٦,٥٢ گیگاوات بود. این رقم کمتر از ٢ درصد ظرفیت کل تولید برق این کشور یعنی ١٣٦٠ گیگاوات است؛ با این حال، دولت پکن قصد دارد در سال ٢٠١٥ به میزان ١٧.٨ گیگاوات به ظرفیت برق خورشیدی خود اضافه کند. این کشور همچنین می خواهد این رقم را تا سال ٢٠٢٠ به سطح ١٠٠ گیگاوات افزایش دهد. کشور هند نیز با توجه به برخورداری از مناطق آفتابی می تواند از رونق صنعت برق خورشیدی بهره ببرد.


با وجود این رونق، کارشناسان معتقدند که سلطه سوختهای فسیلی بر بازار جهانی تولید برق به این زودی از بین نخواهد رفت؛ شرکت اکسون موبیل در این باره می گوید: برای روزهایی که آفتاب نمی تابد و بادی نمی وزد، باید ظرفیت تولید اضافی مثل نیروگاه های گازسوز ایجاد شود تا از نیروگاه های بادی و خورشیدی حمایت کند.
 
بالا