صد اصل براي مديران پروژه در سازمان فضايي آمريكا (ناسا) - قسمت اول

kurdse7en

عضو جدید
صد اصل مديريت براي مديران ناسا مجموعه‌اي از اصول مديريتي است براي تمام افرادي كه در اين حوزه فعاليت ميكنند؛ با اين مزيت كه از يك سازمان پروژه محور نشات گرفته است.
ممكن است بعضي از اين نكات براي شما آشنا يا قبلا با آن برخورد كرده باشيد ولي يادآوري مجموعه‌ آنها مي تواند براي هر مديري مفيد باشد.
اصول ياد شده توسط جري مادن (Jerry Madden) به رشته تحرير در آمده كه در زمان انتشار اين مطلب معاونت پروژه‌هاي پروازي را در مركز هوايي NASA به عهده داشته است.
با توجه به طولاني بودن متن كامل تصميم گرفته‌ايم كه آن را در 5 بخش به شما ارائه نماييم.

1. مدير پروژه بايد حداقل يك بار هم كه شده اعضاي تيم پروژه را ملاقات كند و تمامي مديران (اعم از كارفرما و پيمانكاران) و اعضا تيم پروژه را بشناسد. كاركنان پروژه علاقمندند كه مدير پروژه به كاري كه انجام مي دهند توجه نمايد. بهترين راه براي نيل به اين مقصود، اين است كه مدير از نزديك در جريان عملكرد افراد پروژه باشد
2. مدير پروژه بايد بداند چه عواملي در كاركنان و پيمانكاران انگيزه ايجاد مي كند (عواملي از قبيل سيستم هاي پاداش، پرداخت هاي نقدي يا تغيير در سياستهاي شركت و يا فرهنگ آن)
3. اصول و مباني مديريت همچنان بدون تغيير مانده است. فقط ابزارها دستخوش تغيير شده اند. هنوز ميتوانيد افراد كارداني را پيدا كنيد و مسئوليت انجام كارها را به آنها واگذار نماييد.
4. با هر كسي كه سرو كار داريد منصفانه برخورد كنيد .دنياي كوچكي است . ممكن است در آينده مجبور شويد با همان افراد كار كنيد. پس بهتر است بجاي كينه توزي، احترام را جايگزين كنيد.
5. هر نوع آدمي اعم از شرور، منفور،يك خانم يا آقاي متشخص ميتواند يك مدير پروژه باشد. اما انسان هاي بي اراده، لاابالي و مردد هرگز.
6. يك مدير پروژه راحت طلب خود را درگير كاري نميكند يا در صورت شكست، به دنبال مقصر ميگردد. محافظه كاري براي مدير پروژه امر پسنديده اي نيست.
7. يك مسله پيش روي مديران جديد اين است كه همه مي خواهند در كارشان دخالت نمايند. در حاليكه مديران قديمي به اين افراد ميگويند شما استخدام شده ايد تا مشكلات مربوط به قسمت خودتان را حل كنيد.
8. عجله، شما را از رسيدن به مقصدي كه ميخواهيد باز ميدارد. براي انجام هر كاري تامل به خرج دهيد. براي انجام كارتان لازم است زماني را جهت درك توالي انجام آن اختصاص دهيد.
9. يك مدير ممكن است نداند چگونه كاري را انجام دهد ولي بايد بداند چه ميخواهد. يك مدير بهتر است انتظارات و خواسته‌هاي خود را بشناسد. . يك ساربان كور كاروان را به بيراهه هدايت مي كند.
10. مديران موفق الزاما افراد لايق و شايسته ايي نيستند. از سوي ديگر، همه مديران ناموفق نيز افراد نالايقي نيستند. شانس ممكن است در موفقيت يا شكست نقش داشته باشد اما بخت هميشه با مديران سخت كوش يار است.
11. سعي كنيد براي هر موضوع كوچكي با ديگران درگير نشويد.اين موضوع صورت خوبي ندارد و شما را همسطح همان فرد ميسازد. به علاوه ممكن است منجر شود كار در پروژه برايتان طاقت فرسا گردد.
12. خيلي خودراي نباشيد زيرا با اين شرايط قادر به تغيير موقعيت خود نخواهيد بود.خصوصا چنانچه كاركنانتان به شما اشتباهي را گوشزد كنند. شما بايد اين احساس در كاركنان خود ترويج كنيد كه هرزماني آنها احساس كردند شما تصميم اشتباهي گرفته ايد بتوانند به شما بگويند .
13. تفويض اختيار بسيار مهم است. مديري كه مسئوليت همه كارها را خودش به عهده مي گيرد بيشتر از همه در معرض خطر است.
14. موفقيت بسياري از مديران ناشي از تواناييها و مهارت كاركنانشان مي باشد.
اصول مربوط به فعاليتهاي مقدماتي پروژه
15. بذر بسياري از مشكلات پروژه از همان ابتدا كاشته مي شود. برنامه ريزي اوليه در پروژه بسيار حياتي است و بررسي سابقه شكست بسياري از پروژه ها نشان مي دهد كه شكستها و فجايع پروژه از همان ابتدا به خوبي قابل برنامه ريزي و پيش بيني بوده است.
16. همكاري موثر در پروژه نيازمند ارتباطات مناسب و هشدارهاي بهنگام است. مدير پروژه بايد شركاي خود را در جريان وقايع قرار دهد و اولين فردي باشد كه آنها را از تغييرات برنامه مطلع ميكند. شركا بايد قبل از وقوع امور طرف مشورت قرار گيرند حتي اگر سهم كوچكي در تصميم‌گيري داشته باشند. مديري كه شركاي خود را ناديده بگيرد به سادگي در معرض خطر قرار گرفته به عنوان يك فرد ناسازگار شناخته ميشود.
17. مشورت نه تنها كار سخيفي نيست بلكه بهترين راه درك مشكلات فني و پرسنلي، گفتگو با افراد كاردان است. عدم مشورت با افراد كاردان در پروژه بسيار مهلك است.
18. بسياري از جلسات به زبان انگليسي برگزار مي شود. اين يك زبان خارجي مشترك براي همه شركت كنندگان از قبيل آمريكاي جنوبي و ايتاليايي ها و آلمانيها در جلسات مي باشد. بسيار مهم است كه شما به ميزان كافي در مباحثات شركت داشته باشيد تا دچار عدم فهم و درك گفته هاي طرف مقابلتان نشويد.
19. شما بايد با زبان و گويش جايي را كه مديريت مي كنيد و يا با آن تعاملات كاري داريد آشنايي داشته باشيد. آموزش يكي از الزامات مديران در دنياي مدرن است. دوره هاي آموزشي ساده‌اي براي يادگيري مهارتهاي كاري، ارتباطي و ساير مهارتهاي ويژه در دنيايي كنوني وجود دارد. اگر نفهميد چه چيزي گفته يا نوشته ميشود نميتوانيد مديريت كنيد.
اصول مربوط به كاركنان
20. شما نمي توانيد همه چيز را كنترل كنيد .ليكن مي توانيد كاركنانتان را زير نظر داشته باشيد. آنها بايد بدانند كه شما كار بي كيفيت را نمي پذيريد.

http://www.iranwbs.com/
 

navy

عضو جدید
سلام و تشکر .اگه امکانش هست آدرسی از سایتهایی که اطلاعات می گیرید رو برام بنویسید:redface::gol:
 
بالا