شناسایی کارناوال کیهانی با رقص دیوانه‌وار قمرهای پلوتو

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94031809784
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲



دانشمندان هیأت‌مدیره ماموریت علمی ناسا در واشنگتن با بررسی تصاویر هابل، نوعی رقص کیهانی ناهنجار را در میان قمرهای پلوتو شناسایی کرده‌اند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، پلوتو و بزرگ‌ترین قمر آن به نام «شارون»، یک جفت عجیب هستند و انداره نسبی خارون بدین معناست که این دو به عنوان یک سیستم سیاره‌ای دوگانه عمل کرده و حول مرکز گرانشی بین‌شان مدارگردی می‌کنند.
بررسی داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا نشان می‌دهد این تعامل، اثر عجیبی بر روی قمرهای کوچک‌تر پلوتو دارد و موجب می‌شود آنها به طور پیش‌بینی‌نشده‌ای در نوعی رقصی دیوانه‌وار حرکت کنند.
دانشمندان پس از تحلیل‌ تصاویر گرفته‌شده از پلوتو توسط هابل و بین‌ سال‌های 2005 و 2012 این کشف را صورت دادند.
تغییرات پیش‌بینی‌نشده در نوری که از قمرهای کوچک‌تر پلوتو به نام‌های «نیکس» و «هیدرا» ساطع می‌شود، بدین معنا بود که حالت عجیبی در سیستم این سیاره رخ می‌دهد. محققان با مقایسه‌کردن تغییرات موجود در شفافیت نوری با مدل‌های این اجرام چرخان در میادین گرانشی پیچیده، توانستند ماهیت تلوتلوخوران حرکات این قمرها را تعیین کنند.
این ماهیت، نتیجه میدان گرانشی متغیر ناشی از ارتباط شارون و پلوتوست. زمانی که این دو جرم کیهانی حول یکدیگر می‌چرخند، میدان‌های گرانشی در حال تغییر آن‌ها موجب می‌شود قمرهای کوچک‌تر دچار نوعی سرگیجه شوند و حرکات غیرمعمول از خود بروز دهند. شکل تخم‌مرغ‌مانند و نه کروی این قمرها این جست‌و‌خیز را پیچیده‌تر می‌کند.
تصاویر هابل از پلوتو و قمرهای آن، در واقع نوعی رقص کیهانی با ریتم ناهنجار را به نمایش می‌گذارند. با عبورکردن فضاپیمای نیوهورایزنز از میان سیستم پلوتو در ماه ژوئیه، دانشمندان شانس بی‌نظیری برای مشاهده این قمرها در اختیار خواهند داشت.
داده‌های هابل همچنین نشان می‌دهد قمر کربروس که در سال 2011 کشف شده و تصور می‌شود کوچک‌ترین قمر پلوتو باشد، تیره‌رنگ است، در حالی که قمرهای یخی دیگر این سیاره کاملا شفاف هستند. دانشمندان امیدوارند نیوهورایزنز بتواند به پرسش‌های موجود پیرامون این قمر را نیز پاسخ دهد.
فضاپیمای نیوهورایزنز قرار نیست تا چهاردهم ژوئیه (23 تیر) با پلوتو ملاقات کند، اما تاکنون دیدگاه‌های ارزشمندی درباره ماهیت این سیستم سیاره‌ای ارائه داده است.
این کاوشگر پس از 9.5 سال سفر، ماه فوریه تصاویری از پلوتو و شارون ارائه داد؛ این سامانه سپس نخستین تصویر رنگی از پلوتو را مخابره کرد که هنگام نزدیک‌شدن آن به این قمر گرفته بود.
ماهیت ناهنجار ارتباط شارون و پلوتو می‌تواند سرنخ‌های جدیدی درباره چگونگی عملکرد سیستم‌های دوگانه دیگر مانند ستاره‌های دوگانه‌ای در اختیار بگذارد که از سال 2009 تاکنون و توسط تلسکوپ فضایی کپلر ارائه شده‌اند.
جزئیات این تحقیق در مجله Nature ارائه شد.
انتهای پیام
کارناوال ناهنجار کیهانی در میان قمرهای پلوتو

قمرهای پلوتو
 

Similar threads

بالا