شناسايي بافنده بزرگترين تار عنكبوت جهان

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشمندان دانشگاه «پورتو ريكو» براي نخستين بار توانستند هويت بافنده تار عنكبوت عظيمي كه در سال 2008 روي رودخانه‌اي در ماداگاسكار كشف شده بود را تعيين كنند. اين تار عنكبوت كه از يكي از قدرتمندترين مواد بيولوژيكي جهان ساخته شده است، محصول گونه‌اي جديد از عنكبوت‌ها به شمار مي‌رود كه «عنكبوت درختي داروين» نام دارد.

مطالعات جديد نشان مي‌دهند عنكبوت درختي داروين قادر به ساختن عظيم‌ترين تارهاي عنكبوت در جهان است كه هيچ عنكبوت ديگري توانايي ساخت آن را ندارد. اين تارهاي كشف شده كه گاه طولي برابر دو اتوبوس شهري دارند از جاذبه‌هاي توريستي اين منطقه نيز به شمار مي‌روند. اما اين تارهاي عظيم و سازندگان آنها تا كنون ناشناخته باقي مانده بودند تا اين كه پژوهشگران دانشگاه پورتو ريكو آنها را دسته بندي كرده و قصد دارند گزارش مطالعات خود را در نشريه Arachnology منتشر كنند.

مطالعات نشان مي‌دهند اين گونه جديد يگانه عنكبوت در جهان است كه از توانايي ساخت تارهاي عظيم برخوردار است، در حالي كه گونه‌هاي ديگر شايد فقط قادر به ساخت كره‌هاي مركزي- ساختارهاي مارپيچي بزرگي در مركز تارهاي عنكبوت-بزرگتري باشند اما اين نوع از شبكه‌هاي تار عنكبوت بزرگ ويژه عنكوبت‌هاي درختي داروين است.

با وجود بزرگي و استحكام بالاي اين تارها كه دو حاشيه رودخانه را مانند پلي به هم متصل مي‌كنند، عنكبوت درختي داروين از اين ابزار فقط براي شكار جانداران كوچك، حشراتي مانند سنجاقك‌ها و ديگر حشرات مشابه استفاده مي‌كند، در حالي كه دانشمندان انتظار داشتند شكار شدن پرندگان يا دست كم خفاش‌ها را در چنين توري طبيعي بزرگي شاهد باشند.

بافندگان اين شبكه‌هاي طبيعي معمولاً عنكبوت‌هاي ماده هستند. عنكبوت‌هاي نر و جوان نيز بافت تار عنكبوت را به عهده دارند اما پس از ورود به سن بزرگسالي اين رفتار را‌ترك مي‌كنند و تمامي انرژي خود را به جفت يابي اختصاص مي‌دهند. اين عنكبوت‌ها از ظاهري برخوردار هستند كه به راحتي مي‌توانند خود را بر روي پوست درختان استتار كنند. تارهاي اين عنكبوت از دو نوع رشته خاص تشكيل شده‌اند، تارهاي كششي براي اتصال دادن و حفظ شبكه تار عنكبوت به درخت، و تارهاي چسبنده كه براي شكار قربانيان استفاده مي‌شوند.

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافيك، زماني كه حشره‌اي در تار گير مي‌كند، براي نجات خود تقلا كرده و ارتعاشات ناشي از اين تقلا عنكبوت را هشيار مي‌كند. سپس عنكبوت قرباني خود را در پيله‌اي از تارها پيچيده و كنار مي‌گذارد تا در زمان فراغت خود آن را بخورد.
 

Similar threads

بالا